The Top 100 Artists of American Comic Books

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Top 100 Artists of American Comic Books

Indlæg af Frank Madsen »

Frank Madsen skrev:
Thopman skrev:Jeg kan næsten høre lyden af Franks rødglødende tastatur!... :D
Det kan jeg også. Men der kommer næppe nogen europæisk top 100 ud af det, for jeg sidder med en masse trolde, der skal farvelægges og kl. 17 skal jeg i biffen og se Garfield 2.
Så fik jeg set Garfield 2, og det var såmænd en meget vellykket lille familiefilm. Sjov forvekslingskomedie mellem amerikanske Garfield og hans britiske modstykke Prince XII. Den vil gøre sig på DVD.

Og så fik jeg kigget på listen over store tegneseriemestre fra Europa. Her er et bud på de første 50. Så kan forummets øvrige brugere supplere, opponere, subtrahere og kværulere (og ikke nødvendigvis i den rækkefølge), mens jeg tegner videre:

Hugo Pratt
Alan Moore
Greg
Jacques Tardi
Jean Giraud/Moebius
Enki Bilal
Magnus and Max Bunker
Jacques Martin
Charlie Christensen
René Goscinny
Albert Uderzo
Rune Andréasson
Victor Hubinon
Jean-Michel Charlier
Peyo
Edgar-Pierre Jacobs
Raymond Macherot
François Schuiten
Benoît Peeters
Hermann Huppen
Jean van Hamme
François Bourgeon
Henk Kuijpers
André Franquin
Conrad/Yann
Tabary
Martin Lodewijk
Hergé
Alexandro Jodorowsky
Jan Lööf
Morris
Jean Graton
Peter O'Donnell
Tove Jansson
Fransisco Ibañez
François Walthery
Frode Øverli
Régis Loisel
Ralf König
Tibet
André-Paul Duchateau
Gotlib
Edika
Lauzier
Neil Gaiman
Brian Bollard
Lewis Trondheim
Marten Toonder
Don Lawrence
Pierre Christin
Jean-Claude Mézières
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Hov, det er snyd, Frank! Du har jo taget forfattere med i betragtning! Men ellers er det da en spændende og varieret liste, selv om der immervæk er langt op til de hundrede. Og må jeg lige supplere med mit velkendte mantra: Vance, Jijé, Tillieux...
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

...og Hampson

...og hvis avis striber medregnes: Horak, Holdaway, Bellamy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev:Men ellers er det da en spændende og varieret liste, selv om der immervæk er langt op til de hundrede.
Den amerikanske liste tog sikkert også mere end 10 minutter at lave. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev:
GoogaMooga skrev:Men ellers er det da en spændende og varieret liste, selv om der immervæk er langt op til de hundrede.
Den amerikanske liste tog sikkert også mere end 10 minutter at lave. :lol:
Ha! Frank dækker sig ind under stop-uret! Nice try.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Træk forfatterne og de mere tvivlsomme fra, og Franks liste rummer sådan cirkus 30 mestre. 70 to go...
Steffen P. Maarup
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Steffen P. Maarup »

GoogaMooga skrev:Hov, det er snyd, Frank! Du har jo taget forfattere med i betragtning!
Og Jodorowsky er dobbelt snyd, da han er chilener.
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Christian Aarestrup »

Tue Sørensen skrev:Indenfor musikbranchen blander man jo heller ikke klassisk og pop-musik (i hvert fald ikke ret tit)...

Desuden er der da mange blandt de øverste 50 som ikke bliver ret meget genoptrykt.
To go'e pointer - om end den sidste går lidt imod din indvending mod, at de samme gamle travere igen og igen hives af stablen og hele billedet dermed indsnævres. Der er rigtig mange på listen, som jeg ikke aner, hvem er. Og jeg bli'r heller ikke synderligt interesseret af bare at bli' præsenteret for et navn - der ville skulle mindst et passioneret belæg for deres berettigelse til.

Og her kommer kanonen så ind i billedet. Sådanne har to vigtige aspekter. Guide til rene nybegyndere, som du selv har været inde på, er kun det ene. Det andet er skænderierne mellem de garvede - "nej, han skal fandeme ikke med, for ham her er meget mere..." og så videre. Den slags diskussioner kan være vældigt givende også for uindviede, fordi vi her netop præsenteres for de passionerede belæg.

Så jeg vil sige lissåm med de officielle kanoner - diskussionen om hvem er uendeligt meget mere spændende end, hvorfor vi overhovedet skal lave kanoner. Der kørte f.eks. en på DRs hjemmeside med masser af spændende bud, som endte med en efter min mening bedre kanon end den officielle. Og én, som gjorde mig opmærksom på værker og kunstnere, som jeg aldrig havde hørt om eller glemt alt om igen.

Selv om jeg normalt ikke bryder mig om at fremhæve processen frem for resultatet, så er det på sin plads i netop dette tilfælde. Det er skidesjovt at lave kanoner og top-lister, og så kan man endda lære noget af det.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Christian Aarestrup »

Praktiske indvendinger er der dog. 100 er alt for mange for i hvert fald mig at forholde mig til. Og så det her med, hvor folk er født - det ved vi jo sjældent alligevel, og det er vel heller ikke så vigtigt.

Så hellere en opdeling i f.eks. europæisk, amerikansk og japansk tradition eller format - 22-siders monthlys, albums, grafic novels, avisstriber og evt. flere.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Christian Aarestrup skrev:Praktiske indvendinger er der dog. 100 er alt for mange for i hvert fald mig at forholde mig til.
Hvis man nøjes med nogle få repræsentative værker af hver tegner, skulle man nok kunne forholde sig til 100 tegnere.
Brugeravatar
Tue Sørensen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Tue Sørensen »

Christian Aarestrup skrev:
Tue Sørensen skrev:Indenfor musikbranchen blander man jo heller ikke klassisk og pop-musik (i hvert fald ikke ret tit)...

Desuden er der da mange blandt de øverste 50 som ikke bliver ret meget genoptrykt.
To go'e pointer - om end den sidste går lidt imod din indvending mod, at de samme gamle travere igen og igen hives af stablen og hele billedet dermed indsnævres.
Nårh, hvis bare hver af de første 50 havde to værker i kategorien "gamle travere", som konstant blev anbefalet, så ville det se en hel del bedre ud end nu, hvor det ofte er en meget mindre håndfuld værker der nævnes igen og igen.
Christian Aarestrup skrev:Der er rigtig mange på listen, som jeg ikke aner, hvem er. Og jeg bli'r heller ikke synderligt interesseret af bare at bli' præsenteret for et navn - der ville skulle mindst et passioneret belæg for deres berettigelse til.

Og her kommer kanonen så ind i billedet. Sådanne har to vigtige aspekter. Guide til rene nybegyndere, som du selv har været inde på, er kun det ene. Det andet er skænderierne mellem de garvede - "nej, han skal fandeme ikke med, for ham her er meget mere..." og så videre. Den slags diskussioner kan være vældigt givende også for uindviede, fordi vi her netop præsenteres for de passionerede belæg.
Enig. De fleste vil jo nok slå et slag for netop deres egne favoritter, og det er nok de færreste seriefans som har ekspertviden om alle 100 tegnere på Atlas' liste (http://www.acomics.com/best1.htm - som vist i øvrigt er adskillige år gammel; jeg er ret sikker på at jeg sad og kiggede på den for flere år siden). Der er da rask væk 20 tegnere på listen som jeg ikke kender, og måske ti mere som jeg ikke har læst noget videre af. Man er jo også begrænset af hvornår man var i live, og hvad der findes i genoptryk.
Christian Aarestrup skrev:Så hellere en opdeling i f.eks. europæisk, amerikansk og japansk tradition eller format - 22-siders monthlys, albums, grafic novels, avisstriber og evt. flere.
Også enig. Der skal noget struktur og proportion til før sådan en liste giver mening. Fandommen har jo i forvejen inddelt sig selv i bestemte genre-/traditions-grupper, indenfor hvilke visse navne er højt placeret. En bredere liste som Atlas' skulle så bruges til at spænde over *hele* tegneseriemediet, for at kunne rådgive nybegyndere som er åbne overfor det hele, eller for at tjene det komplette medie ved at give overblik, men dertil er den jo slet ikke bred nok (der mangler underground-tegnere, strip-tegnere, karikaturister som Art Spiegelman, etc. - og så selvfølge de britiske og kontinentaleuropæiske. Carl Barks er med, men hvorfor så ingen andre funny animal-tegnere?). Man skal tænke sig godt om hvis man skal lave en virkelig god liste, og hvis den skal være bred, så er der brug for mange menneskers ekspertise. En enkeltperson eller en gruppe af fans fra samme område ville typisk lave en liste over det område, de selv har fokuseret på, og kender til i detaljer.
~ Tue Sørensen
Formand, http://www.fantastik.dk

"Art, like morality, consists of drawing the line somewhere."
- G.K. Chesterton
Brugeravatar
Thopman
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Herlev

Indlæg af Thopman »

Der kan sagtens komme flere danskere på listen:

Peter Madsen
Jørgen Mogensen
Susi Bech
Frank...the man himself!
Mårdøn Smet
Henrik Rehr
Peter Snebjerg
Storm P
Ole Comoll
Claus Deleuran
...og sikkert mange flere!
"I couldn't repair your brakes, so I made your horn louder"
- Unknown

http://www.thopart.dk
Brugeravatar
Tue Sørensen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Tue Sørensen »

GoogaMooga skrev:Blandt de øverste 50 er det kun Kaluta, Morrow, Russell, Shores, Kintsler, og Maneely, der ikke er blevet genoptrykt.
Det kommer vel an på hvad man mener med "genoptryk". Jeg har da en tyk samlet udgave (i graphic novel format) af Gray Morrows' gamle Buck Rogers-avisstriber; det må vel kaldes et genoptryk. Og Kaluta's Starstruck mini-serie fra Epic blev da genoptrykt hos Dark Horse, omend i revideret form... Men jo, der er meget mere af de tegnere som fortjener at blive optrykt.
~ Tue Sørensen

- G.K. Chesterton
Brugeravatar
Tue Sørensen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Tue Sørensen »

GoogaMooga skrev:
Tue Sørensen skrev:Dine kommentarer (som selvfølgelig misforstår mig på flere punkter) illustrerer fint min pointe
Tue, kunne du ikke fortælle mig hvilke punkter jeg misforstår?
Jo, f.eks. snakker jeg om tegnere der kan "sammenlignes stilmæssigt", og så forstår du det som at man skulle lave en liste over hvem der bedst "kloner" en anden tegner. Det er da en grov oversimplificering.

Min pointe var at det er utrolig svært at lave kvalitative bedømmelser af meget forskellige tegnestile. En Jack Kirby og en P. Craig Russell kommunikerer fuldstændig forskellige ting, og er gode på helt forskellige måder. Kirby er fundamentalt en superhelte-tegner, mens Russell fundamentalt er en fantasy-tegner. De to burde begge være højt placeret - men ikke på den samme liste.

Man *kunne* endda argumentere for at Kirby's heroiske stil ikke skulle være på samme liste som Neal Adams' realistisk/heroiske, hvis man var meget hardcore omkring stilarter, og ikke lod genre influere på bedømmelsen.

Udfra mit personlige fokus ville jeg dog bygge en liste op hvor kernekriteriet var mainstream superhelte-genren, og hvor de fire hovednavne var Kirby, Ditko, Adams og Byrne. Kirby skabte den moderne superhelte-ikonografi, Adams introducerede den realistiske stil, og Byrne (som startede som Adams' assistent, og også var meget Ditko-inspireret) perfekterede og udbredte mainstream superhelte-tegnestilen. Næsten alle superheltetegnere er inspireret af disse. Man kan så pege på andre udviklingslinjer rent stilmæssigt, f.eks. Lou Fine/Jim Steranko/Paul Gulacy-linjen, men i sammenligning med de andre er det jo (omend klassiske) småting, rent volumenmæssigt, de har lavet.
~ Tue Sørensen

- G.K. Chesterton
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Nå, ja, så var der ét punkt, jeg misforstod (jeg tænkte nok jeg ville høre for mit klon-argument).

Jeg synes ikke, der er grund til at fin-dele og flække hår så meget som du foreslår. Hvis du ser på Franks europæiske liste er den jo meget varieret, og det ville være vanskeligt at fin-dele i genrer og sub-genrer, som du ville gøre det. Bortset fra Marcinelle stilen og ligne claire stilen, er de europæiske tegnere så vidt forskellige, at dine fin-delte lister nærmest ville være umulige. De ville i hvert fald blive meget korte. Atlas listen er meningsfuldt afgrænset og defineret ud fra format og arbejds-vilkår: hvem udtrykker sig bedst i den traditionelle comic book. Derfor kan Kirby, Barks, og Russell vurderes side om side.

Men jeg ville ikke have noget problem med en ultimativ 100 liste over verdens bedste serie-tegnere, der tog alle formater og genrer med. Akkurat ligesom jeg ikke har nogen problemer med 100 lister over film-instruktører, film, eller plader.
Besvar