Christian Aarestrup skrev:Jamen, det er da nok helt afgørende, at du ikke ku' li' serien som barn. Der er nok nogen tog, som man skal hoppe på, mens man er lille, for at synes, at de kører stærkt nok til, at det kildrer i mavsen.
Det tror jeg er en go' pointe. F.eks. er der meget få der hopper på superhelte, hvis de ikke har læst dem som børn, og det samme kan meget vel gælde for Tintin (jeg
elskede sørøver-Eventyret i Enhjørningen som knægt...ikke helt så meget som Skatteøen, men nok til at få sug i maven.)
Det leder mig til en sidevej her (også ansporet af diskussionen om musikpreferencer i Off-topic): ER det i hele taget muligt, at vurdere noget, man først har oplevet på en postitiv måde som barn, med bare med et gran af objektivitet? Spiller nostalgien ikke en alt for stor rolle? Og spiller den ikke også en stor rolle for hvordan man oplever
andre serier som voksen? Hvis man først som lille purk har accepteret at folk har superkræfter og fjollet tøj, så påvirker det klart ens kritiske syn på den X-Men man nu sidder og læser. Gary Groth på Comics Journal har f.eks. altid lidt af en sjov blanding af enorm skarp kritisk sans, når det kom til nutidens udgivelser, men en uforholdsmæssigt øm og tilgivende indstilling overfor ting, de blev udgivet da han var lill'. Helt ærligt, er der nogen der overhovedet ville OVERVEJE f.eks. at æde klejner, hvis de ikke var startet som børn?
Nå, jeg tegner videre.