Gamle er jo et relativt begreb, men i ved godt hvad jeg mener: De små 5 minutters disneyfilm.
Ikke noget nyt, men har tænkt over det mange gange og vil så lige slå spørgsmålet op her sammen med et par konstateringer:
1. Figurerne bevæger sig langt mere i de film. Arme, ben øjne osv. er animeret i flydende bløde bevægelser.
2. Figurerne bliver ofte trukket, hevet i og deres arme/ben viklet sammen - Fedtmule i den der træningsudstyrsvideo fx.
3. Galskab og iderigdom - Anders and på skovtur hvor myrerne forsøger at stjæle hans mad kan jeg stadig grine højt over.
Spørgsmål: KAN man ikke eller VIL man ikke animere på den måde længere? Er der ikke et marked for små slapstickfilm ala 5 minutter længere? Eller ville de fejle pga. mangel på etablerede figurer?
Gamle tegnefilm
- Jan Erik Hedberg
- Brugerniveau 5
- Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek
Det er ikke økonomisk rentabelt, nu, at lave film på "den gamle manér"..
Se evt. den anden tråd om Hannah/Barbera om transformeringen til TV-animation!
Mange "tegnefilm" idag er stort set ikke andet end digitaliserede stopmotion film.
Du skriver fejlagtigt at de klassiske tegnefilm varede 5 minutter - de fleste varede altså 7-8 minutter!
Se evt. den anden tråd om Hannah/Barbera om transformeringen til TV-animation!
Mange "tegnefilm" idag er stort set ikke andet end digitaliserede stopmotion film.
Du skriver fejlagtigt at de klassiske tegnefilm varede 5 minutter - de fleste varede altså 7-8 minutter!
med venlig hilsen Jan Erik
Du bryder dig ikke om den gren af tegnefilmsaspektet?Antaeus skrev: - frataget er falde-på-halen-komedie filmene.
Formentlig. Har ikke tjekket med stopur.Jan Erik Hedberg skrev: Du skriver fejlagtigt at de klassiske tegnefilm varede 5 minutter - de fleste varede altså 7-8 minutter!
Men hvad med selve MÅDEN at animere på? Det er jo hele figuren der bevæger sig i de film. De er mere "levende" på en måde synes jeg. Håbede ligesom på der var en obskur fangruppe der holdt liv i den gamle tradition, hvis det altså er noget der var specielt krævende.
Re: Gamle tegnefilm
Det er de færreste der vil animere sådan i dag, eftersom det meget nemt kan fjerne opmærksomhed fra de vigtige i scenen.Jabberdau skrev:
1. Figurerne bevæger sig langt mere i de film. Arme, ben øjne osv. er animeret i flydende bløde bevægelser.
2. Figurerne bliver ofte trukket, hevet i og deres arme/ben viklet sammen - Fedtmule i den der træningsudstyrsvideo fx.
3. Galskab og iderigdom - Anders and på skovtur hvor myrerne forsøger at stjæle hans mad kan jeg stadig grine højt over.
Spørgsmål: KAN man ikke eller VIL man ikke animere på den måde længere? Er der ikke et marked for små slapstickfilm ala 5 minutter længere? Eller ville de fejle pga. mangel på etablerede figurer?
Jeg arbejder selv med "Key Poses" i en scene, når jeg animere. Det betyder at man har et begrænset antal af poses, som figuren flytter sig ud i, i løbet af scenens længde. Det kommer selvfølgelig an på hvad der bliver sagt, samt hvilket "mood" figureren er i, som hjælper en med at finde en passende pose.
En anden faktor, som især spillede ind i tv animationen og korte tegnefilm, er at det var for dyrt at "fuld animere". Derfor valgte man at have kroppen på et lag som blev "holdt", imens det kun var hovedet og andre dele som bevægede sig. Et stort eksempel på denne metode, finder du især i "the Flintstones" !
Men det med at arbejde med "Key Poses" er noget vi stadig udnytter i 3D animation, eftersom det ikke er naturligt at "leve" hele tiden, medmindre man er fuld !
Håber at det kaster lidt lys over sagen...
Mange hilsner,
Claus Darholt
Golem: "Do you expect me to talke?" Brownfinger: "No Mr. Golem.... I expect you to FLUSH !"
http://www.orbitstudio.eu
http://www.orbitstudio.eu
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
De jeg især synes er dårlige er fx lange sekvenser hvor Pluto leger med sin hale eller andre lign. sekvenser som bare er til for at man kan få lov til at tegne en masse udtryk og fordi en tegner syntes det var en god gag - det ses især i de tidlige film - for mig er det ringe tegnefilm.Jabberdau skrev:Du bryder dig ikke om den gren af tegnefilmsaspektet?Antaeus skrev: - frataget er falde-på-halen-komedie filmene.
Formentlig. Har ikke tjekket med stopur.Jan Erik Hedberg skrev: Du skriver fejlagtigt at de klassiske tegnefilm varede 5 minutter - de fleste varede altså 7-8 minutter!
Men hvad med selve MÅDEN at animere på? Det er jo hele figuren der bevæger sig i de film. De er mere "levende" på en måde synes jeg. Håbede ligesom på der var en obskur fangruppe der holdt liv i den gamle tradition, hvis det altså er noget der var specielt krævende.
De klassiske "Toy Tinkers" og dem med Anders And og myrerne, bien, chip og chap, sneboldkampen med Rip, Rap og Rup er derimod klassefilm.
Og ja filmene varer typisk 7-8 minutter - jeg har en Disney-bog med alle filmene Disney nogen sinde har lavet - herunder kortfilm. Det er en hel del og spændende læsning, hvis man ellers er til dette.
- Ole Damgaard
- Brugerniveau 4
- Geografisk sted: Aarhus N
Inden i dødsdømmer de korte tegnefilm helt, så hør lige her: Det ser ud til, at Disney vil prøve at producere nogle nye kortfilm.
http://andebyonline.com/index.php?area=art&id=610
Jeg har desværre ikke adgang til hele artiklen. Men Tommy fra Norge har sammenfattet indholdet her:NYT skrev:FILM; For Disney, Something Old (and Short) Is New Again
December 3, 2006, Sunday
By CHARLES SOLOMON (NYT); Arts and Leisure Desk
Late Edition - Final, Section 2, Page 22, Column 2, 1165 words
DISPLAYING ABSTRACT - MOVIEGOERS who have become inured to pre-show car ads and trivia quizzes may soon get something old enough to seem new: cartoon shorts. After a hiatus of nearly 50 years, Walt Disney Studios is getting back into the business of producing short cartoons, starting with a Goofy vehicle next ...
http://andebyonline.com/index.php?area=art&id=610