Home made tegneserier

Besvar
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Home made tegneserier

Indlæg af Jakob »

Hvis jeg nu en dag får lyst til at oversætte mine franske Michel Vaillant tegneserier til dansk, så jeg nemmere kan læse dem.....findes der så et tekstningsprogam, der kan hjælpe mikg med dette ? Her mener jeg et program, der er designet til at jeg tager mine indscannede sider fra det franske originalalbum, og efterfølgende redigerer til dansk, inden jeg laver et duplexprint til efterfølgende indbinding med spiralryg ?

Jeg er ikke klar over om dette egentligt er lovligt (og dog er jeg medlem af Koda) Men til eget forbrug har jeg ikke de store moralske skrubler over dette.

Jeg skal da også indrømme, at jeg har overvejet at scanne selvsamme serie ind fra Fart og Tempo, for at samle det i albums, om end jeg finder dette en kende mere uldent i kanten, rent rettighedsmæssigt....
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Re: Home made tegneserier

Indlæg af GoogaMooga »

Wow. Det viser jo bare, hvor stærkt et behov der er for denne mesterlige serie på dansk. At nogen kan brænde SÅ meget for noget, der er SÅ godt tegnet, er bare dejligt. Håber, du finder ud af noget, og lad os så håbe, at Cinebook eller et dansk forlag eller Jean Graton selv får oversat nogle flere af disse albums.

Der er tre forlag i Danmark, der realistisk kunne være interesseret i på et eller andet tidspunkt ud i den meget uvisse, men ideelt set glorværdige fremtid:

Donovan
Egmont
Cobolt

Af disse tre er Donovan nok mest sandsynlig, eller Egmont i Tempo bladet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

Då må ha' været et ualmindeligt svært spørgsmål, jeg fik fyret af i denne tråd.....
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Kasper Hviid »

Jeg ved ikke ikke om det er det mere proffe software eller det billige du er på udkik efter. Personligt ville jeg fixe tekstningen i Indesign. Men hvis du ikke lige kender programmet, er det en noget tung løsning. Du kunne også bruge photoshop, selv om det måske ikke er det bedste lige til tekstning.

Det er en ret god ide at anskaffe sig en håndskrevet font. Der er dog ikke så mange af dem der understøtter æ, ø og å.
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

MS Publisher skulle osse kunne gøre det på betryggende vis, hvis Adobes softwarepriser ikke er kompatible med tegnebogen.
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

Se, nu begynder det at ligne noget. Publisher havde jeg ikke overvejet. Hvis man der nemt kan sætte tekstbokse ind oven i de franske af slagsen, og så type sin egen tekst ind, så er jeg jo ret langt....Og skulle jeg mangle MS publisher, så mener jeg, at Open Office også har et publisher program.....Tak for hjælpen....
Brugeravatar
BladTegner.dk
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Kjøwenhawn
Kontakt:

Indlæg af BladTegner.dk »

jamen, du behøver da slet ikke selv at lave tekstbokse osv.

Hvis du alligevel scanner siderne, så hiver du dem bare én efter én ind i Photoshop, markerer og sletter det eksisterende indhold i bokse og bobler, og indskriver ny tekst på dansk...det behøver ikke at tage lang tid.
Mange hilsner

BladTegner.dk
Illustration / web-design / Flash-programmering

http://www.bladtegner.dk
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

BladTegner.dk skrev:jamen, du behøver da slet ikke selv at lave tekstbokse osv.

Hvis du alligevel scanner siderne, så hiver du dem bare én efter én ind i Photoshop, markerer og sletter det eksisterende indhold i bokse og bobler, og indskriver ny tekst på dansk...det behøver ikke at tage lang tid.
Man behøver vel ikke slette noget - du lægger bare en box over den eksisterende tekst?

Gratis alternativer: Gimp eller Inkscape, der er en slags Illustrator/vektorgrafikprogram.
OpenOffice har desværre ikke et egentligt layoutprogram, men der er et vektorgrafik/tegneprogram indbygget, der sikkert kan bruges.
Brugeravatar
BladTegner.dk
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Kjøwenhawn
Kontakt:

Indlæg af BladTegner.dk »

Svend Amstrup Jeppesen skrev:

Man behøver vel ikke slette noget - du lægger bare en box over den eksisterende tekst?
jo, jo men det andet er nemmere...lasso markér, delete, skriv ny tekst...
Mange hilsner

BladTegner.dk
Illustration / web-design / Flash-programmering

http://www.bladtegner.dk
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

BladTegner.dk skrev:
Svend Amstrup Jeppesen skrev:

jo, jo men det andet er nemmere...lasso markér, delete, skriv ny tekst...
Men kræver det ikke, at programmet genkender det jeg "lassoer" som tekst ?
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Plejehjemmet

Indlæg af Thomas S »

Jakob skrev: Men kræver det ikke, at programmet genkender det jeg "lassoer" som tekst ?
Tror du misforstår (eller også gør jeg). Den fulde procedure beskrevet er:
1: Vælg lassoværktøjet, træk en lasso om indholdet af taleboblen.
2: Tryk på delete. Hvis din baggrundsfarve og farven på taleboblerne er ens er den nu tom.
3: Vælg tekstværktøj, klik og skriv.
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Plejehjemmet

Indlæg af Thomas S »

Derudover, rent praktisk - skal man ikke have en allerhelvedes god maskine, hvis man skal fumle rundt med hel tegneserieside i trykkvalitet og sidde og lave den slags justeringer? Ville nok foretrække at hente en billedfil ind i InDesign. Der er det mindst lige så let. Ja, måske endda lettere. Sæt baggrundsfarve til hvid. Vælg skrifttype og indrykningsindstillinger. Træk en oval kasse - og skriv direkte ind i den. Gentag sidste punkt for hver taleboble.
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Og så begynder den virkelige spas: at få oversat hver eneste boble i sit yndlingsalbum. Der bliver virkelig tale om en dyb forståelse og nærlæsning...
Det er endda tænkeligt, at man aldrig mere orker at læse historien igen, når man er færdig. :shock:
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

Svend Amstrup Jeppesen skrev:Og så begynder den virkelige spas: at få oversat hver eneste boble i sit yndlingsalbum. Der bliver virkelig tale om en dyb forståelse og nærlæsning...
Det er endda tænkeligt, at man aldrig mere orker at læse historien igen, når man er færdig. :shock:
Det er rimeligt sandsynligt...man kender jo så tegneserien ud og ind....men det skal da ikke ødelægge glæden ved at gøre det....
Besvar