Frank Madsen skrev: ↑15. feb 2024, 15:00
Tid til en lille selskabsleg i klubben:
Hvilke tegnere/tegnerpar gør det bedst på Blake og Mortimers nye/ekstraordinære eventyr? Nævn Deres tre favoritter — og hvorfor?
- René Sterne og Chantal De Spiegeleer
- Antoine Aubin og Étienne Schréder
- Teun Berserik og Peter van Dongen
Det der tiltrak mig ved Jacobs var altid de relativt episke situationer (verdensherredømme, tidsrejser, Atlantis, manipulation af vejret, Pyramide mysterier), kombineret med især farvelægningen. Emnerne var ofte ret pulp'ede, hvilket jeg har en svaghed for — men i farver! Og ikke blot farver, men vel-overvejede farver. Især på forsiderne, hvor man ofte ser kun 3 primær farver, gul, rød, og blå — ingen grøn (Verdensherredømmet og SOS Meteorer). Eller gul, rød, og grøn (Det gule mærke), rød, lilla, og grøn (Den djævelske fælde), rød, grøn, og blå (Gåden om Atlantis), eller blot rød og lilla (Marie Antoinette's halssmykke). Det giver sig også til udtryk inde i historierne, hvor en tåget havn eller en uindbyden gæst indtrænger om natten, er sat i enkle silhouetter og få farver. Udtrykket giver noget karakter til hele serien, og ender med at blive endnu et niveau hvorpå serien hviler.
Ironisk nok er denne karakter bedst gengivet af Sente/Juillard, som især med Sarkofagerne er meget pulp, og meget grafiske, med flot emuleret stil. Men historiemæssigt, fortællemæssigt, og farverne i selve historien, jer mine favoritter af Van Hamme/Benoit. Især "Det uhyggelige møde" finder jeg altid hyggeligt at gå tilbage til. Blandt de nyere har jeg syntes godt om Den sidste Sværdfisk, De udødeliges dal, og De fem lorders ed.