The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Hvad synes du om Blake og Mortimer?

Den serie er genial!
22
61%
Jeg ville dø uden!
3
8%
By Jove! Jeg har hele serien (og kaffestellet!)
11
31%

Afgivne stemmer: 36

Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev: 25. jan 2025, 22:42... ekstramaterialet ... Det er storartet materiale...
Vi glæder os.
Carsten Søndergaard skrev: 25. jan 2025, 22:42... Sværdfiskens hemmelighed altså i alt 48 sider ...
Ifølge Cobolts hjemmeside er bogen på 192 sider. Og selve historien er på (ca.) 156 sider. Det giver kun 36 sider til titelblad og ekstramateriale. Hvor går mit regnestykke galt?
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Niels Jørgen »

Er der sat udgivelsestidspunkt på samlealbummene?
Edit:
Nu faldt 10-øren. - Sværdfiskens hemmelighed ER simpelthen det første af samlealbumme :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 26. jan 2025, 11:08Ifølge Cobolts hjemmeside er bogen på 192 sider. Og selve historien er på (ca.) 156 sider. Det giver kun 36 sider til titelblad og ekstramateriale. Hvor går mit regnestykke galt?
Ha, også det er en indskrivningsfejl, tak for at påpege uoverensstemmelsen. Der har været flere varianter i spil undervejs. Også det bliver rettet i morgen :-)

Samlebind 1 bliver på 224 sider, samlebind 2, 4, 5 og 6 formentlig på 160 sider, samlebind 3 formentlig på 144. sider. Meningen er, at de får samme udsalgspris 399 kr. Så det første bliver virkelig villigt i forhold til sidetallet (og det genoldige tekstomfang), de øvrige knap så billige.
Senest rettet af Carsten Søndergaard 27. jan 2025, 00:04, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Niels Jørgen skrev: 26. jan 2025, 11:59 Er der sat udgivelsestidspunkt på samlealbummene?
Edit:
Nu faldt 10-øren. - Sværdfiskens hemmelighed ER simpelthen det første af samlealbumme :)
Ja, og det udkommer til maj. Pyramidens hemmelighed er planlagt til efteråret 2025. Derefter minimum ét om året.
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af hopla »

Skønt med Jacobs' kronologi alligevel!

Følgende er nok for sent at justere på, og det er virkelig på detalje niveau: der er en blød skygge (drop shadow) bag titlen Sværdfiskens Hemmelighed. Det er der ikke, efter et hurtigt kig, på nogen af de andre album i serien. Der vil måske være lidt lavere kontrast uden skyggen, med blot hvid skrift på den nedgående sols himmel, men det ville se flottere ud, tænker jeg.

Men det er dog i tråd med en lignende integrale der er udgivet, og absolut ikke jordens undergang:
Le-secret-de-l-espadon-l-integrale.jpg
Le-secret-de-l-espadon-l-integrale.jpg (35.11 KiB) Vist 22228 gange
Det føles bare forkert, på en måde, at teksten sådan skal svæve over billedet, når nu alt andet, endda tegnestilen som er tæt på ligne claire, er så flad.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Der vil sikkert ske et par småjusteringer, det er en lidt foreløbig udgave, der blev lavet i hast, fordi vores svenske kolleger var nødt til at offentliggøre forsiden allerede nu på grund af stramme terminsregler for indsalg til boghandlerne. Og jeg ved af erfaring, at også danske læsere følger med i Cobolts svenske udgivelser (Benadikt fx!). så jeg tænkte, at vi hellere måtte få den ud i verden. Også fordi så mange venter på B&M-dag :-)

Jeg giver dig gerne ret i, at skyggen er lidt voldsom og nok skal nedtones lidt. Men hovedproblemet er - ud over det omfattende virvar af streger, farver og former i alle retninger i illustrationen - at den danske titel er nødt til at stå på to linjer og dermed lægger sig over både lyse og mørke baggrundsfarver, som du også selv er inde på. Den franske titel står stort set kun på mørk baggrund. Den har også en slagskygge, som dog er lidt mindre og faktisk mørkere, men til gengæld lægger sig tættere op ad bogstaverne som en blanding af en kontur og en skygge og dermed givetvis netop virker mindre påklistret i ligne claire-sammenhængen.

Jeg satser også på at få justeret Æ'et lidt. Der findes tre udgaver af titelskriften, som har lidt varierede karakteristika. Men ingen dem har Æ, Ø eller Å. Æ er jo generelt et helt håbløst bogstav grafisk, fordi der grundlæggende er tale om at smelte et A sammen med et E, som i mange tilfælde skal hælde lidt i hver sin retning, hvilket ofte giver problemer både internt i Æ'et og spatieringen i forhold til de omkringstående bogstaver, lidt afhængigt af DERES form. Og i den bedste af alle verdener burde den midterste tværstreg i Æ'et jo være én vandret (eller næsten vandret) streg, hvilket mange gange er tæt på uopnåeligt. Der har kun én eneste gang tidligere været behov for et Æ i en Blake og Mortimer-titel, det var i "Den sidste Sværdfisk". Til det blev der fremstillet et Æ, og det er det, der i hast er genbrugt her. Selv om det er trukket og vredet lidt, fremstår det stadig isoleret set som lidt spinklere end E'et, idet der her i øvrigt er anvendt en udgave af skriften, som generelt er lidt mere bastant, og som generelt er pænere.

Nå, men som sagt, der vil blive arbejdet videre med detaljerne, og tak for input - det er naturligvis, ikke mindst i denne ophøjede anledning - særdeles relevant :-)
Vedhæftede filer
Blake-og-Mortimers-klassiske-eventyr-1-HVID.jpg
Blake-og-Mortimers-klassiske-eventyr-1-KONTUR.jpg
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Erling Søby »

Når man ser de ovenstående titeleksempler kan man godt se, at der er behov en en eller anden kontur omkring bogstaverne. I eksemplet helt uden fylder de for meget sammen med baggrunden. Men i det oprindeligt viste side er skyggerne til gengæld for 3-D agtige.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af hopla »

Tak for, som altid, uddybende svar, med eksempler endda. Problemet viser sig tydeligt i mangel på kontrast. Nummer to eksempel kunne måske fungere bedre hvis konturen fik den rigtige karakter, dvs. den rigtige farve og tykkelse først og fremmest. Jeg gravede denne gamle personlige favorit frem, som et godt eksempel:

møde.jpeg

Ét er at det er en skygge med lyskilde fra øverste venstre, om end skarp, hvilket muligvis kunne fungere. Et andet er at selve typografien er lidt flosset i kanten, næsten som om den er tegnet. Det er lidt der hvor den helt bløde skygge skifter karakter, og virker for digital. Det er lidt svært at se på dine delte billeder af Sværdfisken, men hvis fonten har den samme flossede kant som ældre typografier, så vil den fremstå mere tegnet, og kan konceptuelt blive noget der bedre integrerer med illustrationen i sig selv, at titlen bliver en del af forsiden, snarere end noget der svæver over. Hvis det er samme font som andre udgivelser, så har den netop denne lidt håndtegnede kant, og så kan det måske fungere godt med en skarp kant, eller skarp skygge som i Det Uhyggelige Møde herover.

septimus.jpeg

Med det sagt er Septimus Strålen herover dog et eksempel på en blød skygge, og i praksis fungerer det egentlig fint, men nok også fordi skyggen her er blødere, ikke helt så kraftig. De hjælper nok også at den allerede er på en mørk baggrund. Her er De Fem Lorders Ed mindre heldig, hvor skyggen virker lidt for dominant.

lorder.jpeg

Jeg er ikke engang sikker på at det er opaciteten, der sker trods alt at skyggen bliver lidt "kornet" i trykket, hvilket får den til at integrere bedre i illustrationen. Det er snarere at den er relativt dyb og bastant.

Nåja, lidt grafisk snak, og det korte af det lange er, det skal nok blive godt! Det er svært for mig at vide på afstand om idéerne her (skarp skygge, eller tynd stroke med mørkere farve) gør det bedre eller værre!
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Indlæg af Spærhage »

Med fare for at åbne en krabbeklør/klosakse diskussionen, så har jeg nu spekuleret lidt over den valgte titel. På fransk hedder den jo ’Le Secret de l’espadon’. Så vidt mit -indrømmet noget mangelfulde- franske kan tyde, så kan det både betyde ’Sværdfiskens hemmelighed’, men også ’Hemmeligheden om Sværdfisken’.

Man kan vel ret beset argumentere for at det ikke er konstruktionen Sværdfisken der holder på en hemmelighed (som den nu valgte danske titel vel kunne indikere), men at det handler om en gruppe mænd der bærer på en hemmelighed om det ultimative våben, Sværdfisken. Og her synes jeg jo at ’Hemmeligheden om Sværdfisken’ ville være en mere korrekt titel.

Så forstår jeg at der er noget med 2 linier til rådighed, som kan drille og fred være med det... Uanset hvad, så kommer vi jo med begge titler en hel del nærmere originalen end ’Kampen om verdensherredømmet (selvom der bestemt var noget svung over den titel).

Jeg foreslår i øvrigt at der ved lanceringen laves en passende udstillingsstander, som sammen med de 100.000-vis af eksemplarer af 1. oplaget sendes rundt til samtlige af landets boghandlere, supermarkeder, kiosker og købmænd. Noget i den her stil ville være et passende udgangspunkt skulle jeg mene:

Alter BM.png
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Erling Søby »

Du har sikkert en pointe hvad angår titlen, bedømt ud fra mit stort set ligeså mangelfulde fransk, men "Hemmeligheden om Sværdfisken" lyder bare ikke lige godt om "Sværdfiskens hemmelighed", vel?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Det er korrekt, at den franske titel både kan betyde "Sværdfiskens hemmelighed" og "Hemmeligheden om Sværdfisken". Nok en gang kan man således notere sig, at en udenlandsk titel rummer en delikat dobbeltbetydning, som ikke lader sig overføre til dansk. For den (i 1949) ubefarne franske læser kan jo ikke vide, om Sværdfisken har en hemmelighed, eller har nogen en hemmelighed om Sværdfisken ... eller begge dele?

På dansk må man vælge, og selv om "Hemmeligheden om Sværdfisken" nok kan siges at være mere i overensstemmelse med historien, så lyder "Sværdfiskens hemmelighed" dog umiddelbart mundret og dramatisk. Selv om jeg medgiver, at der også er et eller andet sympatisk altmodisch over "Hemmeligheden om...", så jeg vil give det en tanke eller to. Ligesom fx Gammelpot og hemmeligheden om den skjulte dal.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Og tak for kommentarerne om bogstaverne og skyggerne :-)

Skyggen på Det uhyggelige møde er lavet ved at lægge en hvid kopi bag ved den sorte tekst. Så den står ret råt anno 2001. Montagen er faktisk lavet digitalt (i QuarkXpress), men derefter knappet sammen med illustrationen på en reproanstalt.

Skyggerne på Septimusstrålen og De fem lorders ed er lavet digitalt (i InDesign), og de er 100 % ens. Skyggen på lorderne ser lidt kraftigere ud, fordi punktstørrelsen er større, men der er formentlig også en slags synsbedrag, som skabes af forskellene i farvesammensætning i baggrunden og motivet i øvrigt.

Alle tre titler er lavet med den oprindelige officielle titelskrift, som bl.a. kendes på det grimme mokkede M, det ejendommeligt tiltede O (og dermed Ø), C'et der næsten ligner et G samt den besynderligt bølgede nedstreg i R'et.

Den gamle font var ganske rigtigt lidt "flosset" i kanten, måske fordi den var bygget over affotograferinger af støvede tryk eller reprokopier. Det ses måske tydeligst på Det uhyggelige møde, fordi mange af bogstaverne står rent på en ensartet baggrund, men det samme gælder for de to andre forsider.

Editions Blake et Mortimer udarbejdede for nogle år siden en ny udgave af bogstaverne, som indtil for nylig kun har eksisteret som et vektoriseret alfabet. Det er det, der nu senest er blevet til en egentlig font, man kan skrive med, og i den forbindelse er blevet finjusteret. Det er denne nyeste font, som er brugt på Sværdfiskens hemmelighed (og fx Kunsten at føre krig og Olriks hævn).

Men som sagt: Alt vil blive finjusteret, og alle kommentarer er velkomne :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Øverst det gamle alfabet, nederst det nyeste.
Vedhæftede filer
BM-ALFABET-2.jpg
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af hopla »

Guldgrube! En fornøjelse at få lidt indblik i processen. Uanset hvor skyggen ender (er De 5 Lorder virkelig samme opacitet som Septimus!?) så er det betryggende at se at der bliver taget vel hånd om kronjuvelerne. Et overordnet ønske om blød og minimal skygge herfra, evt. den helt tætte stroke. Men ellers ser jer blot frem til at holde den i hånden, og se på hvilken måde illustrationerne, især dem i album nr. 2 (Mortimers flugt) er restaureret. Spændende.

Ja og så i øvrigt er der også denne model, som faktisk heller ikke er helt dum, om end den godt kunne bruge en anelse mere finpudsning:
Le_Secret_de_L'espadon,_Integrale.jpg
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Niels Jørgen »

Som grafiker, som elsker rene linjer og godt design, er jeg klart mest til den hvide tekst uden skygge, kant eller andet "lir" - det er fint læsbart.

Og god fornøjelse med at få "Æ"et på plads - det er noget fanden har opfundet, udelukkende for at irritere danske grafikere :)
Besvar