Jeg ser det ikke som at jeg taber eller vinder.GoogaMooga skrev:Skal jeg tabe, må det meget gerne blive til Det Gule Mærke, ikonisk forside.
Forsideafstemning Finale
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Re: Forsideafstemning Finale
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Antaeus skrev:Jeg ser det ikke som at jeg taber eller vinder.GoogaMooga skrev:Skal jeg tabe, må det meget gerne blive til Det Gule Mærke, ikonisk forside.
Årh, nu ikke så beskeden!

"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Jeg er helt enig, det er så gennemført ondt at se på, ren horror på en virkeligt spooky måde.Peder Riis skrev:Buster Brown signalerer alt andet end en humortegneserie. Farverne er så brune jeg stadig kan lugte cigarrøgen fra det gamle hjem den kommer fra.De creepy ansigtsudtryk hinter en scene fra en gyserfilm, af den slags hvor legetøjet bliver levende. Dette skyldes at Buster Brown ligner, for en som mig der aldrig har læst serien, en dukke med morderiske tendenser.
Væsenet til højre i billedet må være en hund fra en af de top 3 inderste cirkler fra helvede, udsent for at assistere dukken i dens ugerninger. Hunden morer sig, fordi den ved den morderiske dukke allerede har udset sig et offer; læseren.
Iøvrigt synes jeg, at det er fire stærke finalister, selvom jeg hurtigt kunne finde 10 af de tidligere nominerede, som jeg synes er langt bedre. Det gule mærke finder jeg spændende pga Blake og Mortimers fine positur, og det er vist også det, der har gjort denne forside ikonisk. Bortset fra de herrer synes jeg dog, at resten er ret uinteressant. I min bog er Det gule mærke den svageste finalist, men det ses tydeligt, at mange er uenige. Herskerens fugle og Den sorte Ø er bare fantastiske. Jeg håber, at en af dem trækker fra i opløbet.
Hvad Bone angår, så har jeg altid betragtet denne forside som symbolsk for hele Bone sagaen. Der er 50/50 lys og mørke på den side, og så Fone Bone i midten, der ikke helt forstår, hvad han er en del af, og det er netop, hvad Bone handler om. Jeg finder forsiden fremragende, men dog ikke på niveau med Fuglene og Øen.
Bone-forsiden er en smuk kombination af øjeblikkets forunderlige poesi og et dystert varsel om drama.
På den måde indkapsler den selve sjælen af serien i ren æstetisk form og gengiver ikke bare en scene eller opstilling fra serien som så mange serieforsider gør - også enkeltbind af Bone. Derfor er den en exceptionel vellykket løsning til et samleværk, som det er tilfældet her. Det kræver selvfølgelig lidt mere kontekst at se, end de tre andre forsider, men jeg ville helt klart putte den over Det gule mærke, hvis vigtigste element på mange måder er en svag kopi af Frtiz Langs M.
På den måde indkapsler den selve sjælen af serien i ren æstetisk form og gengiver ikke bare en scene eller opstilling fra serien som så mange serieforsider gør - også enkeltbind af Bone. Derfor er den en exceptionel vellykket løsning til et samleværk, som det er tilfældet her. Det kræver selvfølgelig lidt mere kontekst at se, end de tre andre forsider, men jeg ville helt klart putte den over Det gule mærke, hvis vigtigste element på mange måder er en svag kopi af Frtiz Langs M.
- Antaeus
- Brugerniveau 7
Hvis det bare er baseret på brugen af mærket 'M' så er argumentationen lidt tynd. Er der en filmplakat der kopieres som ligner?Thomas S skrev:Bone-forsiden er en smuk kombination af øjeblikkets forunderlige poesi og et dystert varsel om drama.
Der er ikke nogen med en mur og to personer i forgrunden og sådan, hvis det er det, du mener. Men et stort malet M er det bærende visuelle element begge steder.
- Karl-E.
- Brugerniveau 4
- Geografisk sted: Lidt nord for Horsens
Min mistanke om at der i dette forum er en besynderlig og helt igennem unaturlig og uforståelig kærlighed til Blake og Mortimer har vist sig at holde stik!

Karl-Erik Thomsen
"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Findes det modsatte, en naturlig og forståelig kærlighed til en eller anden tegneserie?Karl-E. skrev:Min mistanke om at der i dette forum er en besynderlig og helt igennem unaturlig og uforståelig kærlighed til Blake og Mortimer har vist sig at holde stik!![]()
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
- Antaeus
- Brugerniveau 7
Jep, til Blake & Mortimerbenadikt skrev:Findes det modsatte, en naturlig og forståelig kærlighed til en eller anden tegneserie?Karl-E. skrev:Min mistanke om at der i dette forum er en besynderlig og helt igennem unaturlig og uforståelig kærlighed til Blake og Mortimer har vist sig at holde stik!![]()

- Antaeus
- Brugerniveau 7
Det kan man da ikke lede ud af afstemningen om bedste forside?Karl-E. skrev:Min mistanke om at der i dette forum er en besynderlig og helt igennem unaturlig og uforståelig kærlighed til Blake og Mortimer har vist sig at holde stik!![]()
Antaeus skrev:Jep, til Blake & Mortimerbenadikt skrev:Findes det modsatte, en naturlig og forståelig kærlighed til en eller anden tegneserie?Karl-E. skrev:Min mistanke om at der i dette forum er en besynderlig og helt igennem unaturlig og uforståelig kærlighed til Blake og Mortimer har vist sig at holde stik!![]()

Men spørgsmålet var faktisk alvorlig ment!

"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
- Antaeus
- Brugerniveau 7
Der er så mange film, tegneserier, bøger der låner elementer andre steder fra.Thomas S skrev:Der er ikke nogen med en mur og to personer i forgrunden og sådan, hvis det er det, du mener. Men et stort malet M er det bærende visuelle element begge steder.
Det Gule Mærke har formentlig lånt et "M", men det er modificeret og at det er er svag kopi er jeg ikke enig i, derimod er det brugt fremragende til at opnå spænding og mystik i både historie forside.
- Antaeus
- Brugerniveau 7
Benadikt,
Det ved jeg, men det er lidt sjovt at dem som ikke finder Blake & Mortimer god ikke rigtig kan unde at vi andre finder den god. Fair nok at man ikke synes den er god eller forsiden er god.
Og det rigtig sjove er at det er vurderet ud fra afstemningen af en forside, ikke selve historierne.
Det hænger ikke sammen.
Det ved jeg, men det er lidt sjovt at dem som ikke finder Blake & Mortimer god ikke rigtig kan unde at vi andre finder den god. Fair nok at man ikke synes den er god eller forsiden er god.
Og det rigtig sjove er at det er vurderet ud fra afstemningen af en forside, ikke selve historierne.
Det hænger ikke sammen.
Personligt har jeg aldrig læst/åbnet og eller haft et Blake og Mortimer album i hænderne, hvorfor jeg absolut ingen anelse har om, om serien er noget for mig eller ej, dermed er jeg også en ren tabula rasa når det ankommer til nostalgi mm. ifht. selvsamme serie.
Når jeg nu er helt og holdent upåvirket af selve seriens indhold, er jeg udelukkende i stand til at vurdere forsiden som værende en forside og ikke en side der dækker over en historie jeg er vild med i den ene eller anden ende af skalaen.
Derfor, det jeg prøver at sige, når min mening nu er helt og aldeles ufarvet, kan man jo næsten ikke andet end at anse den for værende den reneste og mest objektive vurdering vi her på foraet kan fordre, dvs. bør min stemme jo tydeligvis gælde mere end hver andres.
Dertil kommer at jeg ikke synes den er videre pæn, hvilket hvis man skal bevæge sig af andre medlemmers sædvanlige veje, må betegnes som værende en absolut sandhed.
PS. Der kan forekomme ironi...
Når jeg nu er helt og holdent upåvirket af selve seriens indhold, er jeg udelukkende i stand til at vurdere forsiden som værende en forside og ikke en side der dækker over en historie jeg er vild med i den ene eller anden ende af skalaen.
Derfor, det jeg prøver at sige, når min mening nu er helt og aldeles ufarvet, kan man jo næsten ikke andet end at anse den for værende den reneste og mest objektive vurdering vi her på foraet kan fordre, dvs. bør min stemme jo tydeligvis gælde mere end hver andres.
Dertil kommer at jeg ikke synes den er videre pæn, hvilket hvis man skal bevæge sig af andre medlemmers sædvanlige veje, må betegnes som værende en absolut sandhed.
PS. Der kan forekomme ironi...