EX-cactly! Min langemand er mere kontroversiel end hele Lars Triers lille mandslinge-krop.... I sku' bare vide.GoogaMooga skrev:Så Trier var oprørsk ved netop ikke at være oprørsk?
Men den laver ikke nær så go'e film.
Så ganske enig.henrik rehr skrev:Det er når sammentræf og "lykkelige tilfældigheder" i for høj grad hjælper til med at afvikle plottet længere henne i beretningen at det irriterer, fordi man begynder at få mistanke om at forfatteren i virkeligheden ikke kan skrue et plausibelt plot sammen.
En af de bedste korte tegnefilm, jeg har set, består udelukkende af, hvad Thomas ville kalde "tilfældigheder", nemlig Tex Averys "Bad Luck Blackie". Når hovedpersonen blæser i en fløjte, bliver den reddet fra den glubske hund af 4 hestesko, der falder ned (hesten kommer til sidst), et faldende pengeskab, et badekar, en flyver, et passagerskib... pointen er, at kontrakten med biografgængeren etableres i begyndelsen af filmen, og derfra er man på det rene med filmens præmis: Når killingen blæser i fløjten, bliver den reddet på den mest overraskende, usandsynlige og for hunden fuldstændigt uretfærdige vis. Sådan er det bare, og det er det, der er sjovt: Hvad sker der næste gang? Det har 0% med logik at gøre, og alligevel så hænger skidtet logisk sammen, fordi tilskueren er blevet sporet ind på instruktørens tankegang:Christian Aarestrup skrev:Så ganske enig.henrik rehr skrev:Det er når sammentræf og "lykkelige tilfældigheder" i for høj grad hjælper til med at afvikle plottet længere henne i beretningen at det irriterer, fordi man begynder at få mistanke om at forfatteren i virkeligheden ikke kan skrue et plausibelt plot sammen.
Man må gerne indlede historien med, at "så faldt der pludselig et piano ned fra det bare ingenting", men ikke ombringe skurken i det afgørende øjeblik med et sådant.
Selv om der selvfølgelig også la' være en vis underholdningsværdi heri...
Og Historien om det røde æble af Jan Lööf. Og den er oven i købet fuldstændig logisk.Frank Madsen skrev:Af kendte historier, der består af perlerækker af tilfældigheder, er f.eks. Don Quixote.
Og Rasmus Klump.
Bare good ol' fashioned (un)friendly nabopoker...jeg er i øvrigt stoppet efter 10 sjove år. Jeg begyndte at ærge mig for meget - og ha for meget lyst til at spille om størrer indsatser en et par hundrede eller tre på en aften...Christian Aarestrup skrev:D-Cay skrev:Selv er jeg blevet ret hooked på Everest Poker.
Altså præcis som den situation, hvor Tintin midt i historien falder fra et fly i Ottokar, og det hele så bare løses med at vupti! hive en høstak frem. Jeg er ganske enig i, at det er mere irriterende end de indledende sammentræf, som når Tintin finder en mappe eller et skib på et loppemarked.Christian Aarestrup skrev:Så ganske enig.henrik rehr skrev:Det er når sammentræf og "lykkelige tilfældigheder" i for høj grad hjælper til med at afvikle plottet længere henne i beretningen at det irriterer, fordi man begynder at få mistanke om at forfatteren i virkeligheden ikke kan skrue et plausibelt plot sammen.
Man må gerne indlede historien med, at "så faldt der pludselig et piano ned fra det bare ingenting", men ikke ombringe skurken i det afgørende øjeblik med et sådant.
Ajh, det bliver strammere, men Tintin ville da også være død i fx Ottokars, hvis ikke tilfældigheden reddede ham.Frank Madsen skrev: Tintin-serien angler netop IKKE efter troværdighed i de tidlige bind, hvor historien bygger på en kæde af tilfældigheder, og det må man som læser acceptere eller lade være. Det sidste album, hvor tilfældigheder spiller en afgørende rolle for historien, er "Det knuste Øre" (lynet, der redder ham, f.eks.).
Præcis, ja.Thomas S skrev:Altså præcis som den situation, hvor Tintin midt i historien falder fra et fly i Ottokar, og det hele så bare løses med at vupti! hive en høstak frem.