.

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Barks, gimme more gradients?

Indlæg af Frank Madsen »

henrik rehr skrev:Det er ingen hemmelighed at jeg ikke finder farvelægningen i CBSV specielt smagfuld, men spørgsmålet er sgu om ikke gamle Barks ville ha' lavet noget lignende, hvis han selv havde siddet ved computeren. Her er nogle af hans malerier, så kan folk selv danne sig en mening om hvorvidt mesteren ville ha' gået amok med gradient-toolen eller ej. :wink:
Det argument har været fremsat før, og det kan da godt være - det finder vi nok aldrig ud af. Jeg synes, det giver mere mening at se på, hvordan serierne var farvelagt i de hæfter, de blev tegnet til, og så gøre det så flot som muligt i den tradition. Jeg er ikke imod farveforløb, doseret med omtanke i passende mængder. Men anvendt bevidstløst over det hele bliver det for meget, som eksemplerne i Rackhams anmeldelse viser (tro mig, der er mange flere).

Hvis man skulle følge maleri-argumentet helt ud i hampen, kunne man også argumentere, at man burde farvelægge alle 6000 sider med farveforløb i samtlige flader og derefter fjerne den sorte streg. For den mangler lissom også i malerierne. Og tekstbobler skal der så heller ikke være nogen af. Til gengæld skal hvert eneste billedrude være signeret. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Barks, gimme more gradients?

Indlæg af Ole Damgaard »

Frank Madsen skrev:Til gengæld skal hvert eneste billedrude være signeret. :lol:
Det ville så også give helt nye muligheder for anvendelse af CBSV...for eksempel kunne man så rive alle siderne ud og sælge dem på Ebay... :D
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Nordsjælland

Korrektion

Indlæg af Christian Aarestrup »

For det første så mener jeg da bestemt, at nogen har beskyldt Egmonts serier for at være ufede. Og jeg synes altså ikke, at vi bare kan blive ved med at trampe rundt i de her overfladiske kritikpunkter - når der nu også er noget personligt på spil mellem det store forlag og de små independents, de to fora og nogle grundlæggende og forskellige indfaldsvinkler på tegneseriemediet.

Og for det andet så ved jeg ski' da godt, hvad gradients betyder. Min familie gør bare ikke, og det er dem, der har hostet op i ofrbindelse med omtalte værk.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

.

Indlæg af Thomas Schrøder »

.
Senest rettet af Thomas Schrøder 4. okt 2005, 18:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Re: Korrektion

Indlæg af GoogaMooga »

Christian Aarestrup skrev:For det første så mener jeg da bestemt, at nogen har beskyldt Egmonts serier for at være ufede.
Egmonts serier er måske ikke ufede, men de er heller ikke specielt fede. De udgiver lidt spredt amerikansk (Adams, Byrne), som sagtens kan fås på originalsproget. De koncentrerer sig kun om de allermest sikre europæiske kort (Asterix, Lucky Luke, Splint & Co.), og ignorerer resten af den fransk-belgiske tegneserie-arv. Tilbage er så Carl Barks, som de ikke forvalter ordentligt. Egmont har ikke været rigtig interessant for æsteter og historikere siden Super Tempo sidst i 70'erne. Tænk på, at det var Gutenberghus (Egmont), som introducerede en stor del af den fransk-belgiske tegneserie-arv i Fart & Tempo og senere Super Tempo. Den arv ser vi ikke noget til mere, og det er kæmpe synd og skam. Mit håb blev tændt i forbindelse med relanceringen af Tim & Thomas for nogle år siden, men her opgav de ævred efter tre numre (overskudet var sikkert ikke stort nok). Det jeg savner fra Egmont er ikke højkulturelle indie-serier, men i det mindste bare nogle forsøg på at forvalte den fransk-belgiske tegneserie-arv til glæde for de mange fans, der voksede op med F&T. De har økonomien til at gennemføre det hvis de vil, og de kunne jo lægge ud med Jijé, Vance, Tillieux, og Graton. Se, det ville være fedt!
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Re: Amerikanske udtryk

Indlæg af benadikt »

Frank Madsen skrev:
benadikt skrev:
Christian Aarestrup skrev:... Eller hvad gradients betyder?
Gradients er Rackhams amerikanske udtryk for gradienter. (dansk: gradient, gradienten, gradienter, gradienterne).
http://en.wikipedia.org/wiki/Gradient
Endnu mere på dansk: Overgang, forløb...
Ja, jeg havde ikke nogen ordbog ved hånden, ordbogen forklarer "mål for tiltagen eller aftagen af fysiske størrelser i en bestemt retning".
Dette er dog et ganske almindeligt ord i dansk fagsprog, som pludselig har en amerikansk form i Rackams artikel, hvor de blandt meget ander kritiserer CBSV for for mange amerikanske udtryk i Blums artikler!!!
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Re: Billedet

Indlæg af Frank Madsen »

Thomas Schrøder skrev:Jeg føler, at jeg er blevet misbrugt i kampen mellem Seriejournalen og Rackham, som jeg skrev, da jeg opdagede billedet med fingeren. Jeg burde ikke have gjort det, men den blev fyret af i et lystigt lag med en flok venner, og burde ikke være lagt ud på Seriejournalen (jeg havde ikke hørt Antøvs spørge, om vi havde noget imod billederne blive lagt ud). Matthias havde jeg selv snakket med om fredagen som sagt, så derfor vidste jeg jo, hvad der stod - ligesom jeg havde fortalt ham, hvilken kritik vi havde lyttet til og følgende deraf ændret. Min finger var derfor ment ,som det var - en "sjov" kommentar til anmeldelsen. Nu bruges den dog som en hetz imod mig, Egmont og CBSV - og det er jeg og Egmont faktisk blevet godt og grundigt sure over. Jeg vil derfor bede om, at det pågældende billede bliver fjernet!

Jeg burde også kunne have ret til at slå mig løs privat uden at skulle stå til regnskab fagligt.
Vist så. Anteus skrev dog et indlæg aftenen før, hvor han bad folk melde fra. inden han lagde billederne ud dagen efter. Men jeg har ladet hensynet til den gode stemning fra turen stå over alt andet (vi vil jo have Thomas med som enfant terrible igen i 2006) og fjernet det famøse foto fra Antaeus' billedreportage. Jeg overvejede også samtidig at fjerne et par af de billeder, hvor jeg selv lignede en amaot, men nærede mig. Håber Antaeus ikke er blevet sur.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Thomas Schrøder skrev:Jeg føler, at jeg er blevet misbrugt i kampen mellem Seriejournalen og Rackham, som jeg skrev, da jeg opdagede billedet med fingeren. Jeg burde ikke have gjort det, men den blev fyret af i et lystigt lag med en flok venner, og burde ikke være lagt ud på Seriejournalen (jeg havde ikke hørt Antøvs spørge, om vi havde noget imod billederne blive lagt ud). Matthias havde jeg selv snakket med om fredagen som sagt, så derfor vidste jeg jo, hvad der stod - ligesom jeg havde fortalt ham, hvilken kritik vi havde lyttet til og følgende deraf ændret. Min finger var derfor ment ,som det var - en "sjov" kommentar til anmeldelsen. Nu bruges den dog som en hetz imod mig, Egmont og CBSV - og det er jeg og Egmont faktisk blevet godt og grundigt sure over. Jeg vil derfor bede om, at det pågældende billede bliver fjernet!

Jeg burde også kunne have ret til at slå mig løs privat uden at skulle stå til regnskab fagligt.
Jeg ønsker på ingen måde at have et billede ude som du ikke synes om. Jeg fjerner straks billedet, men jeg kan jo ikke gøre noget ved det billede der er ovre på
Rackham.

Men du var helt klar over at jeg tog billedet og jeg spurgte her på siderne om der var nogle som ikke ville have deres billeder ud. Desuden skrev jeg for en sikkerhedskyld intet om det var Rackhams anmeldelse du gav fingeren og ville heller ikke have gjort det hvis jeg skrev teksten - på billedet kan man kun se at du sidder og giver nogle papirer fingeren. Men andre skrev teksten og omtalte det flere steder og så var der jo ingen tvivl mere. Og det blev jo selvfølgelig også opfattet anerledes af Rackham end da vi sad der ude på græsset med vores øl, men sådan er det jo altid.

Nå, Frank har allerede slettet kan jeg nu se.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

Frank Madsen skrev: Jeg overvejede også samtidig at fjerne et par af de billeder, hvor jeg selv lignede en amaot, men nærede mig.
Det tjener Frank til ære. Altså ikke, at han ikke slettede billederne, men at han er frisk på at ligne en amaot.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

henrik rehr skrev:
Frank Madsen skrev: Jeg overvejede også samtidig at fjerne et par af de billeder, hvor jeg selv lignede en amaot, men nærede mig.
Det tjener Frank til ære. Altså ikke, at han ikke slettede billederne, men at han er frisk på at ligne en amaot.
Hmmmm kan være jeg har flere, hvor han ser endnu værre ud :twisted:
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Plejehjemmet

Indlæg af Thomas S »

Antaeus skrev: Og det blev jo selvfølgelig også opfattet anerledes af Rackham end da vi sad der ude på græsset med vores øl, men sådan er det jo altid.
Lad os da lige slå fast, at manden der har skrevet anmeldelsen har skrevet, at han fandt det "sjovt". At andre overtolker et billede i hyggeligt lag, må så være deres problem.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

henrik rehr skrev:Det tjener Frank til ære. Altså ikke, at han ikke slettede billederne, men at han er frisk på at ligne en amaot.
Har jeg noget valg?
Antaeus skrev:Hmmmm kan være jeg har flere, hvor han ser endnu værre ud :twisted:
Hov hov! :shock:
Senest rettet af Frank Madsen 28. sep 2005, 20:40, rettet i alt 1 gang.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev:
Antaeus skrev:
henrik rehr skrev: Det tjener Frank til ære. Altså ikke, at han ikke slettede billederne, men at han er frisk på at ligne en amaot.
Hmmmm kan være jeg har flere, hvor han ser endnu værre ud :twisted:
Hov hov! :shock:
Ha ha du bliver sparret Frank.

Og her et hyggeligt nyt billede af bl.a. Schrøder, som ikke kan misforståes i stedet for det andet. Af dette billede fremgår det tydeligt at Schrøder drak langt mere end både Thomas S., Sneglen og Becher på Søby Kro. Nej stop Becher har nok allerede tømt sit glas :wink:
Billede
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

.

Indlæg af Thomas Schrøder »

.
Senest rettet af Thomas Schrøder 4. okt 2005, 18:18, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Tak

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Som man kan se er Becher i gang med at placere sin tandbeskytter mens Sneglen med en kraftanstrengelse får skubbet sin på plads...bare til hvis der var nogen der stod parat med upassende mængder af øretæver...

Personligt syntes jeg denne diskussion er noget af det mest udgakkede jeg længe har været ude for....
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Besvar