I dag udkommer første bind af Carlsens nye Tintin-udgave!

Er Niels Søndergaards oversættelse bedre end Jørgen Sonnergaards

Afgjort ja
9
41%
PÃ¥ nogle punkter
3
14%
De er lige gode
1
5%
Afgjort nej
5
23%
Splitte mine bramsejl!
4
18%

Afgivne stemmer: 22

Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

Jeg kan ikke finde ud af, om jeg orker at bruge tid på at udskifte mit 1.oplag med de originale rifter til et fejlfrit eksemplar. Om nogle år vil jeg måske ærgre mig, men på den anden side, så kan det jo være, at jeg er en af de få, der har 1.oplaget med de originale rifter, og så er det jo li'som også et samlerobjekt....hmmmm....men det er nok mest et argument for at jeg ikke gider at bruge tid på udskiftningen. Den lokale boghandler har sikkert ikke hørt om det, og så skal jeg diskutere med ahm, han skal ringe og have bekræftet, at det er som jeg siger osv...osv....
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: "Tintin i Amerika"? Flængér album der.

Indlæg af Spærhage »

henrik rehr skrev:
Spærhage skrev:[Så vælger man til sidst at opstille sine farveudgaver kronologisk efter hvilken rækkefølge de blev gen-tegnet i giver det færre farveskift på ryggene, eller hvad?

/Spærhage
Ikke forstået. Ligger de albums ikke bare i en bunke ude på toilettet? :wink:
Jo naturligvis (men toiletrullen er i syrefri plast med dobbeltsfstivende pap i ryggen...) :wink: :wink:

/Spærhage

Billede
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Spærhage skrev:
henrik rehr skrev:
Spærhage skrev:[Så vælger man til sidst at opstille sine farveudgaver kronologisk efter hvilken rækkefølge de blev gen-tegnet i giver det færre farveskift på ryggene, eller hvad?

/Spærhage
Jo naturligvis (men toiletrullen er i syrefri plast med dobbeltsfstivende pap i ryggen...) :wink: :wink:

/Spærhage

Billede
Hold kæft, han gjorde det! Han gjorde det!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Spærhage skrev:Sagen er jo at taler vi kun nogle få hundrede eksemplarer kan en større tegneseriebutik (ingen nævnt; ingen glemt) jo økonomisk set godt gå ind og købe hele skidtet før vi andre får et ben til jorden. Disse albums vil jo være sikre sællerter for den pågældende butik, mens andre butikker må se deres salg af 2.oplag /beskadigede førsteoplag gå drastisk ned.
Jeg ved ikke, om det skuffer dig, men altså - langt den overvejende del af de interesserede læsere er faktisk ligeglade med, om der står et lille 1-tal eller 2-tal et sted i kolofonen... Og eftersom der tilsyneladende er i hvert fald en hel del eksemplarer af 1. oplag, der er i god stand, er det næppe noget der kan ses på den antikvariske pris før om føje år. Og på samme måde vil det være ganske enkelt at anskaffe sig et eksemplar af 1. oplag.

Hvis der er så mange eksemplarer af 1. oplag, der er beskadiget, at Carlsen kan eller vil kræve erstatningseksemplarer, vil der stadig stå 1. oplag i erstatningseksemplarerne... Men er det ikke blot den slags spidsfindigheder, der gør det skønt at være samler? (Det vil ikke være første gang, at samme oplag er fremstillet i to trykgange).
Spærhage skrev:Har du et godt bud på hvem i organisationen man skal tage fat i for at sikre sig et fejlfrit eksemplar af første oplaget?
Nej, men man kan altid skrive på carlsen@carlsen.dk - alle mails bliver læst og fordelt til rette vedkommende.
Spærhage skrev:Men er den rigtige grund til at rygfarven i disse danske udgaver vil skifte fra album til album i virkeligheden ikke den, at de jo ikke kom i den rækkefølge oprindeligt?
Jeg mener at det er naturligvis den rigtige udgivelsesrækkefølge for s/h-udgaverne, men farvealbummene blev jo ikke gentegnet i samme rækkefølge. Jeg forestiller mig at de (farve-)album der oprindeligt kom først havde samme rygfarve, og på et tidspunkt skiftede Casterman så rygfarve, således at de albums der udkom i denne periode også alle har samme rygfarve. Jeg mener at huske at der på 'Den Sorte Ø' fra Carlsen Classics' der kom, stod at den var fra 1943 -altså tidligere end både gentegningen af 'Congo' og 'Amerika', selvom s/h udgaven af dette album jo er senere end de to andre.

Så vælger man til sidst at opstille sine farveudgaver kronologisk efter hvilken rækkefølge de blev gen-tegnet i giver det færre farveskift på ryggene, eller hvad?
Interessant teori! Men den holder desværre ikke. Der er temmelig sikkert tale om, at Casterman oprindeligt har brugt det halvlæder, de tilfældigvis havde på lager på det pågældende tidspunkt. En del af de gentegnede udgaver kom jo under krigen første gang, og det har ikke været let at skaffe materialer til veje. Senerehen, op i 1950'erne, valgte man så at holde sig til det mørkerøde halvlæder på nye titler - men også nogle af de tidlige bind er mørkerøde, både tidlige i seriens kronologi og tidlige i gentegningskronologien. For det er rigtigt, at Hergé ikke gentegnede dem i kronologisk rækkefølge.
Steffen P. Maarup
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Steffen P. Maarup »

Carsten Søndergaard skrev:Hvis der er så mange eksemplarer af 1. oplag, der er beskadiget, at Carlsen kan eller vil kræve erstatningseksemplarer, vil der stadig stå 1. oplag i erstatningseksemplarerne... Men er det ikke blot den slags spidsfindigheder, der gør det skønt at være samler? (Det vil ikke være første gang, at samme oplag er fremstillet i to trykgange).
På grund af ombyttede sider blev hele førsteoplaget af Tom Gaulds og Simone Lias Begge to makuleret, og et nyt førsteoplag trykt.
Dog - der findes endnu to eksemplarer af første omgang. Sikken guldgrube jeg sidder på!
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

Spærhage skrev:
henrik rehr skrev:

/Spærhage

/Spærhage

Billede

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Nå, jeg tegner videre.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: ny york

Indlæg af Henrik Rehr »

Steffen P. Maarup skrev:På grund af ombyttede sider blev hele førsteoplaget af Tom Gaulds og Simone Lias Begge to makuleret, og et nyt førsteoplag trykt.
Dog - der findes endnu to eksemplarer af første omgang. Sikken guldgrube jeg sidder på!
"Har du kun det ene umakulerede eksemplar af bogen, Steffen?"
"Nej da, jeg har Begge to!"
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

henrik rehr skrev:
Spærhage skrev:
henrik rehr skrev: Ikke forstået. Ligger de albums ikke bare i en bunke ude på toilettet? :wink:

/Spærhage

Billede

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Hæhæhæhæ...I utallige branderter har jeg sjattisset på netop disse klinker, og lur mig om ikke der ikke nu er spor af Bechersk urin på de Tintin-bøwer.

Forresten Carsten: Hvorfor tæller den der mere politisk korrekte udgave af Amerika, der udkom herhjemme under den store relancering i '87 ikke som 2. udgave, og denne så som 3. ugave?

P.
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Steffen P. Maarup skrev:På grund af ombyttede sider blev hele førsteoplaget af Tom Gaulds og Simone Lias Begge to makuleret, og et nyt førsteoplag trykt.
Her er vist grundlag for en helt ny tråd om de virkeligt sjældne fejltryk. Fx findes der hele 3 udgaver af Nikoline Werdelins Søndagscafé. Men kun den ene nåede ud i distribution, de to andre blev makuleret (på nær nogle få eksemplarer...). Af Mik Schacks Nådada blev der først lavet et færdigindbundet oplag med et citat af Bertel Haarder trykt på bagsiden - men på grund af manglende mandsmod hos Semic Forlagenes advokat blev omslagene revet af albummene, et nyt trykt og monteret (hvorfor albummet er beskåret en anelse mindre end den tids standardmål).

Der findes også en plakat for Hermann-albummet Caatinga. Det var Hermanns agent i Slovenien, der tilbød at fremstille den gratis for at støtte Carlsens udgivelse. Teksten blev sendt til dem via fax, men alligevel gik det galt, eftersom der kom til at stå Hermanns nyste masterværk med store bogstaver hen over plakaten. Den blev derfor aldrig udsendt til boghandlerne...

At 1. oplag ikke altid rent faktisk er 1. oplag, viser en historie om en af Neon Genesis Evangelion-mangaerne. Carlsen var utilfreds med trykkeriets arbejde og fik dem til at fremstille et nyt oplag, som jo stadig var 1. oplag, eftersom det første 1. oplag ikke var nået at komme i handelen - men det lå hos distributøren, som fik ordre om at makulere det. Som sagt, så gjort - og først bagefter fandt man ud af, at andet 1. oplag i mellemtiden var gået på lager hos distributøren, som derfor havde makuleret både første og andet 1. oplag. Der var ikke andet for end at få fremstillet tredje 1. oplag i al hast. Så i dette tilfælde er der altså ligesom i tilfældet med Søndagscafé hele tre 1. oplag.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Carsten Søndergaard skrev:Der findes også en plakat for Hermann-albummet Caatinga. Det var Hermanns agent i Slovenien, der tilbød at fremstille den gratis for at støtte Carlsens udgivelse. Teksten blev sendt til dem via fax, men alligevel gik det galt, eftersom der kom til at stå Hermanns nyste masterværk med store bogstaver hen over plakaten. Den blev derfor aldrig udsendt til boghandlerne...
Men til i hvert fald een tegneseriebutik, nemlig Stribeladen, der til stor morskab for undertegnede længe havde den hængende i vinduet..
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Peter Becher skrev:Forresten Carsten: Hvorfor tæller den der mere politisk korrekte udgave af Amerika, der udkom herhjemme under den store relancering i '87 ikke som 2. udgave, og denne så som 3. ugave?
Her ved du mere end jeg. Hvordan er den mere politisk korrekt?

I øvrigt var det i 1988, at der var en stor relancering.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Der kunne givetvis have været belæg for, at man adskillige gange undervejs mellem 1960 og 2005 havde givet flere Tintin-album nye udgavenumre og ISBN. Diverse rettelser i tekst, tegninger og udstyr kunne godt have begrundet det (og have lettet Peter Bechers arbejde nu...). Under retssagen mellem Jørgen Sonnergaard og Carlsen fik Sonnergaard rent faktisk tilkendt 4.328 kroner i godtgørelse, fordi der et sted var gjort indgreb i hans tekst på en sådan måde, at albummet måtte betegnes som en ny udgave og ikke blot et nyt oplag. (Men naturligvis bittert, at retsformanden starter med at læse dommen op, at "Jørgen Sonnergaard tilkendes en erstatning på kroner..." og så siger "4.328 kroner" i stedet for "500.001" kroner). Så netop det album i dén udgave burde altså ifølge Landsretten have haft nyt ISBN og dermed betegnelsen 2. oplag. Når det ikke er sket, var det ikke for at snyde Jørgens Sonnergaard for honorar for "ny udgave" (som på det tidspunkt var 25 eller 50 % af dagens honorar for en tilsvarende opgave, afhængig af oplagets størrelse), men simpelthen fordi det ville være et kæmpe virvar for alle, der benytter ISBN - forhandlerne, forlaget, distributøren, bibliotekerne osv. Men de nye udgaver her i 2005-2007 er så forskellige fra de gamle, at de naturligvis har et nyt ISBN, og dermed er 2. eller 3. udgave.

Her er reglerne:

ISBN-vejledningens §32. Ny udgave - nyt oplag

Når en bog udkommer i ny revideret udgave, får den nyt ISBN, hvorimod uændrede oplag beholder det gamle nummer, selv om prisen er ændret.

Udgave og oplag defineres i denne forbindelse således:

Uændret oplag betyder, at bogen er fremstillet af eller reproduceret fra satsen til en tidligere udgave, hvorved der kun er foretaget rettelser af trykfejl.

(Et nyt oplag, der udkommer på et andet forlag, får naturligvis nyt nummer, selv om det bortset fra forlagsnavnet er uforandret).

Revideret udgave betyder, at bogen er nysat, eller at der er foretaget omskrivninger, tilføjelser eller udeladelser, fx således at sidetallet er ændret, eller at udstyret er ændret (format, illustrationer, indbinding). Nyt omslag alene betinger dog ikke nyt ISBN. I tvivlstilfælde gives nyt nummer. (Se også afsnit 23).

Det tilrådes forlagene at nummerere udgaver og oplag hver for sig således:
1. udgave 1. oplag.
1. udgave 2. oplag.
2. udgave 1. oplag osv.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Carsten Søndergaard skrev:
Peter Becher skrev:Forresten Carsten: Hvorfor tæller den der mere politisk korrekte udgave af Amerika, der udkom herhjemme under den store relancering i '87 ikke som 2. udgave, og denne så som 3. ugave?
Her ved du mere end jeg. Hvordan er den mere politisk korrekt?

I øvrigt var det i 1988, at der var en stor relancering.
Portieren i døren til det hotel, der e ved at blive bygget nederst på siden hvor udviklingen fra prærie til storby efter oliefundet vises, er i '88 albummet en hvid mand med Alcazar-hage i stedet for den oprindelige neger (sorry Googa, men nå vi taler om Herge-sorte ER det altså negere), og det samme gælder sekvensen hvor Tintin stormer op ad trapperne fordi han mener at kunne høøre Terry blive pint, blot for at finde ud af, at det var et vræledne spædbarn. I '88 versionen (og sikkert alle oplag derfra og op til de nye) er den oprindelige negerinde og hendes sorte barn erstatte med en hvid, italiensk udseende kvinde med et hvidt barn i favnen.
True Story
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Peter Becher skrev:Portieren i døren til det hotel, der e ved at blive bygget nederst på siden hvor udviklingen fra prærie til storby efter oliefundet vises, er i '88 albummet en hvid mand med Alcazar-hage i stedet for den oprindelige neger (sorry Googa, men nå vi taler om Herge-sorte ER det altså negere), og det samme gælder sekvensen hvor Tintin stormer op ad trapperne fordi han mener at kunne høøre Terry blive pint, blot for at finde ud af, at det var et vræledne spædbarn. I '88 versionen (og sikkert alle oplag derfra og op til de nye) er den oprindelige negerinde og hendes sorte barn erstatte med en hvid, italiensk udseende kvinde med et hvidt barn i favnen.
True Story
Men er 1988-udgaven det første danske oplag, hvor ændringerne er slået igennem?

Jeg har desværre kun 1. oplag og 8. oplag her (8. oplag er 1988-oplaget). Der er i alt 13 oplag af albummet. Det er klart, at alle oplag efter 1988 har samme ændringer. Men hvad med 2.-7. oplag?
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Ole Damgaard »

Carsten Søndergaard skrev:Hermanns nyste masterværk
prosit! :)
Besvar