Donovan lukker
-
- Brugerniveau 2
Re: Donovan lukker
Så alle serierne er tilgængelige for Jer at udgive? Troede at Faraos havde overtaget rettighederne.
Men både Red Kelly og Bernard Prince tror jeg nok jeg ville fortsætte med at købe efter Hermann.
Max Jordan ku' jeg godt være interesseret i, så gerne en bogserie med ham.[/quote]
Jeg har aldrig set en kontrakt hvor man kunne overlade rettigheder til tredjemand uden videre. Der kræves generelt nye forhandlinger med ophavsindehaverne hvis der opstår skift i ejerkredsen i form af fusion eller salg, og med det kendskab jeg til har til de pågældende rettighedshavere vil jeg næsten tage det som givet, at det også er tilfældet her. Om Faraos gjort det, ved kun de implicerede parter. Almindeligvis har danske serieudgivere det princip, at førsteudgiver har førsteret til nyudgivelser i en given serie. Dette dels fordi danske tegneserieforlagsfolk uden undtagelse er fabelagtigt ædelmodige og stålsat principfaste ... dels fordi der ellers opstår en tradition med overbudskrig, som ingen på længere sigt er interesserede i. Men det tæller kun i første led. Om Zoom vil blande sig, har vi ikke haft lejlighed til at diskutere endnu. Vi får se.
Men både Red Kelly og Bernard Prince tror jeg nok jeg ville fortsætte med at købe efter Hermann.
Max Jordan ku' jeg godt være interesseret i, så gerne en bogserie med ham.[/quote]
Jeg har aldrig set en kontrakt hvor man kunne overlade rettigheder til tredjemand uden videre. Der kræves generelt nye forhandlinger med ophavsindehaverne hvis der opstår skift i ejerkredsen i form af fusion eller salg, og med det kendskab jeg til har til de pågældende rettighedshavere vil jeg næsten tage det som givet, at det også er tilfældet her. Om Faraos gjort det, ved kun de implicerede parter. Almindeligvis har danske serieudgivere det princip, at førsteudgiver har førsteret til nyudgivelser i en given serie. Dette dels fordi danske tegneserieforlagsfolk uden undtagelse er fabelagtigt ædelmodige og stålsat principfaste ... dels fordi der ellers opstår en tradition med overbudskrig, som ingen på længere sigt er interesserede i. Men det tæller kun i første led. Om Zoom vil blande sig, har vi ikke haft lejlighed til at diskutere endnu. Vi får se.
Jeg ved ikke om rettighederne er tilgængelige, men jeg tvivler på andre forlag kan "overtage" rettigheder på udgivelser et forlag skriver de "måske" vil udgive fremover.
Red Kelly vil jeg undersøge om vi kan fortsætte, mens Bernard Prince jo meget afhænger af hvordan bog 1 sælger.
Hvis Faraos vil fortsætte Max Jordan som albumserie giver det ikke mening at lave en bogserie.
Red Kelly vil jeg undersøge om vi kan fortsætte, mens Bernard Prince jo meget afhænger af hvordan bog 1 sælger.
Hvis Faraos vil fortsætte Max Jordan som albumserie giver det ikke mening at lave en bogserie.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Måske har Sanderhage en pointe. Jeg er nok lidt for anarkistisk anlagt til helt at forstå, hvad man må og ikke må i den slags forhold. Det nok også grunden til, at jeg ikke har været ansat nogen steder i femogtyve år. I bund og grund er jeg blot en daglejer, der i et svagt øjeblik for ti år siden kom til at love Egmont at sikre videreførelsen af Carlsens tegneserieudgivelser på det hidtidige niveau, hvilket var EU's konkurrencekommissærs krav til Egmont, for at de kunne få lov til at købe resten af Carlsen og hele Lindhardt og Ringhof. Resultatet af det blev som bekendt Cobolt, men jeg ER jo ikke Cobolt, som blot er en juridisk konstruktion, jeg er end ikke ansat af Cobolt. Men har dog en hel del af gøre med forlagets udgivelser.Sanderhage skrev:Suk... Mig bekendt er Cobolt et FIRMA, Carsten og sidst jeg tjekkede var du ikke eneejer. Når du underskriver dig med firmanavn, repræsenterer du forlaget som helhed. Ingen anfægter din ret til egne meninger og holdninger, men i det øjeblik der står forlagsnavn under dit navn så er det Vimmelskaftet 41 der udtaler sig og ikke dig alene. Hvis Lasse og Pernille er indforstået med at stå for dine holdninger er det deres valg, men det er noget af en sjældenhed at konkurrerende virksomheder kritiserer hinanden eller udtaler sig om hinandens produkter når man først har forladt fanzineverdenen. Drillerier? Gerne. Men direkte produktkritik? Ikke blandt voksne.
Så nu har jeg fjernet linket til Cobolt fra min signatur. Så må forummets brugere i fremtiden selv forsøge at gætte, hvem der måske er forlæggere, og hvem der måske ikke er. Og kan jeg igen tale frit

Hvis ellers Serielands brugerkontrolpanel vil. Det ser ikke ud til, at det forsvinder med det samme, men det tager måske lidt tid.
Du kan da bare skrive noget a la: Reklame, Forlaget Cobolt har udgivelserne, hvis du har skejerserne :D
-
- Brugerniveau 2
Gør som os andre, Carsten. Skriv "vi på Cobolt" når du taler som redaktør og bare som dig selv de andre gange. Du HAR lov til at have dine meninger, både som den ene og den anden. Min irritation skyldtes, at du blandede de to roller, så det var umuligt at se hvornår du skrev som individuel tegneserieekspert eller som Cobolt (juridiske konstruktioner tæller også, du ved)Carsten Søndergaard skrev:Måske har Sanderhage en pointe. Jeg er nok lidt for anarkistisk anlagt til helt at forstå, hvad man må og ikke må i den slags forhold. Det nok også grunden til, at jeg ikke har været ansat nogen steder i femogtyve år. I bund og grund er jeg blot en daglejer, der i et svagt øjeblik for ti år siden kom til at love Egmont at sikre videreførelsen af Carlsens tegneserieudgivelser på det hidtidige niveau, hvilket var EU's konkurrencekommissærs krav til Egmont, for at de kunne få lov til at købe resten af Carlsen og hele Lindhardt og Ringhof. Resultatet af det blev som bekendt Cobolt, men jeg ER jo ikke Cobolt, som blot er en juridisk konstruktion, jeg er end ikke ansat af Cobolt. Men har dog en hel del af gøre med forlagets udgivelser.Sanderhage skrev:Suk... Mig bekendt er Cobolt et FIRMA, Carsten og sidst jeg tjekkede var du ikke eneejer. Når du underskriver dig med firmanavn, repræsenterer du forlaget som helhed. Ingen anfægter din ret til egne meninger og holdninger, men i det øjeblik der står forlagsnavn under dit navn så er det Vimmelskaftet 41 der udtaler sig og ikke dig alene. Hvis Lasse og Pernille er indforstået med at stå for dine holdninger er det deres valg, men det er noget af en sjældenhed at konkurrerende virksomheder kritiserer hinanden eller udtaler sig om hinandens produkter når man først har forladt fanzineverdenen. Drillerier? Gerne. Men direkte produktkritik? Ikke blandt voksne.
Så nu har jeg fjernet linket til Cobolt fra min signatur. Så må forummets brugere i fremtiden selv forsøge at gætte, hvem der måske er forlæggere, og hvem der måske ikke er. Og kan jeg igen tale frit![]()
Hvis ellers Serielands brugerkontrolpanel vil. Det ser ikke ud til, at det forsvinder med det samme, men det tager måske lidt tid.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Nej, det er der ingen, der ved. Jeg tager utvivlsomt fejl af masser af ting.D@niel skrev:Måske tager du fejl af Clifton, hvem ved?
Som jeg flere gang tidligere har nævnt, er ekstramaterialet i franske samlebind meget anderledes end i de belgiske. Det skyldes uden tvivl en kulturforskel. Hvor de belgiske ofte er propfyldt med anekdotisk, historisk og underholdende materiale (se blot på fx Splint & Co. (hvor det belgiske materiale er bibeholdt), Natacha og Yoko Tsuno), er de franske som regel en omgang højttravende glorificering af ophavsmændenes kulturelle habitus. Jeg er, som jeg også tidligere har givet udtryk for, enig i, at ekstramaterialet i Linda og Valentin ikke har samme underholdningsværdi som de belgiske. Omend man indimellem faktisk får en hel del at vide om samtiden og ophavsmændenes udvikling.D@niel skrev:Antaeus skrev:Clifton: Men de franske integraler er det ikke med en masse ekstramateriale?D@niel skrev:og ja, der er en hel del ekstra hejs i de belgiske (edit) Clifton.Ja, tak for responsen, det umådeligt fattige materiale ses herCarsten Søndergaard skrev:De belgiske samlebind indeholder umådeligt fattigt ekstramateriale
Der er tilsvarende i bind 2. Bind 3-6 kender jeg ikke, men jeg vil tro, at det er i samme omfang. Du kan jo lige lave en hurtig sammenligning med L&V bind 1. Det er da sådan lidt i samme kaliber. Men du mener måske, at teksten i L&V er langt mere interessant end den i Clifton? Måske, men jeg finder nu dette materiale helt tilfredsstillende. Og så i øvrigt ikke et ondt ord om L&V bindene, de er klart på min top 3 over bedste danske udgivelser nogensinde, tak for dem.
Men i Cliftons tilfælde lever ekstramaterialet altså ikke op til hverken de andre belgiske, eller Linda og Valentin. Teksten er, som det tydeligt fremgår, særdeles sparsom, og der er fyldt godt op med forstørrede udklip af tegninger fra albummene. Og ja, ja, det er da sjovt at se de mange forsider fra Tintin-bladet, men det er ligesom det, der er. Det er MIN mening, ikke Cobolts

- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
I gamle dage talte man faktisk sammen om tingene netop for ikke at træde hinanden over tæerne og ende med overbudskrig - og rørte ikke ved noget, som andre havde gang i eller udtrykt interesse eller planer for. De tider er tydeligvis forbi. Alle kender i dag historien om Faraos Cigarers ulyksalige tre Blake og Mortimer-album. Og minsandten om ikke et andet herværende forlag (ingen navne nævnt) sidenhen også har forsøgt at tiltuske sig rettigheder til Blake og Mortimer og senest to andre af Cobolts serier uden at tale med Cobolt først. Så den fabelagtige ædelmodighed og de stålsatte principper står vist for fald i vore dage, som så meget andet i verden.Sanderhage skrev:Almindeligvis har danske serieudgivere det princip, at førsteudgiver har førsteret til nyudgivelser i en given serie. Dette dels fordi danske tegneserieforlagsfolk uden undtagelse er fabelagtigt ædelmodige og stålsat principfaste ... dels fordi der ellers opstår en tradition med overbudskrig, som ingen på længere sigt er interesserede i.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Max Jordan, ja, og integralen fra Dupuis er lige passende
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Faktisk er jeg rigtig glad for at blive kaldt for en sur gammel mand, Karl-E. Det kan godt være noget af et åg at være sådan en, alle godt kan lide.Karl-E. skrev:Jeg er ret så enig i din selvkritik!Carsten Søndergaard skrev:Til gengæld har jeg offentligt kritiseret mig selv for at skrive selvgode, farisæiske, skinhellige og stangirriterende bedrevidende indlæg. Den kritik står jeg gerne ved.
Og jeg underskriver mig altså med mit fulde og hele navn, som jeg altid har gjort. Linket til Cobolts hjemmeside er blot en reklamemeddelelse.- og har vist flere gange kaldt dig "en sur gammel mand", både her og på Facebook.
![]()
- Men....bevar endeligt din personlige stil, man er, selvom man ikke altid er enig med dig, aldrig i tvivl om hvor du står, det er sgu' da forfriskende!

Engang lovede jeg en af de forrige redaktører af Serieland/Seriejournalen at kaste lidt grus i maskineriet indimellem, når snakken blev lige lovlig enstrenget og indforstået. Det er måske kommet til at præge min tone i debatten i for høj grad. Forsøgsvis vil jeg tillægge mig en positiv attitude og se, om jeg ender med at blive kaldt for en rar ung mand

- Berti Stravonsky
- Administrator
- Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
- Kontakt:
Do tell.Carsten Søndergaard skrev:...Alle kender i dag historien om Faraos Cigarers ulyksalige tre Blake og Mortimer-album. Og minsandten om ikke et andet herværende forlag (ingen navne nævnt) sidenhen også har forsøgt at tiltuske sig rettigheder til Blake og Mortimer og senest to andre af Cobolts serier uden at tale med Cobolt først. Så den fabelagtige ædelmodighed og de stålsatte principper står vist for fald i vore dage, som så meget andet i verden.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Næ, nej, man taler ikke ondt om sine konkurrenter. Hele konkurrencebegrebet har jeg forresten svært ved at forholde mig til og navigere i, jeg opfatter ikke de forskellige forlag som konkurrenter, men nogle der alle sammen bare gerne vil udgive tegneserier. Jeg har endda selv hjulpet adskillige forlag i tidens løb med råd, vejledning og materiale til at komme i gang på, blandt andet Donovan, som denne tråd egentlig handler om. Jeg har ikke nogen holdning til, at Donovan nu er lukket. Lars Rasmussen har truffet en beslutning, og så er det jo sådan. Og det er ikke ham, det ovenstående handler om.Berti Stravonsky skrev:Do tell.Carsten Søndergaard skrev:...Alle kender i dag historien om Faraos Cigarers ulyksalige tre Blake og Mortimer-album. Og minsandten om ikke et andet herværende forlag (ingen navne nævnt) sidenhen også har forsøgt at tiltuske sig rettigheder til Blake og Mortimer og senest to andre af Cobolts serier uden at tale med Cobolt først. Så den fabelagtige ædelmodighed og de stålsatte principper står vist for fald i vore dage, som så meget andet i verden.
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Glimrende og endda super at du har hjulpet andre med råd og vejledning, det kunne jo være andre havde lyst til at starte et lille forlag og lidt råd og vejledning er det der lige mangler for at initiere forlaget.Carsten Søndergaard skrev:Næ, nej, man taler ikke ondt om sine konkurrenter. Hele konkurrencebegrebet har jeg forresten svært ved at forholde mig til og navigere i, jeg opfatter ikke de forskellige forlag som konkurrenter, men nogle der alle sammen bare gerne vil udgive tegneserier. Jeg har endda selv hjulpet adskillige forlag i tidens løb med råd, vejledning og materiale til at komme i gang på, blandt andet Donovan, som denne tråd egentlig handler om. Jeg har ikke nogen holdning til, at Donovan nu er lukket. Lars Rasmussen har truffet en beslutning, og så er det jo sådan. Og det er ikke ham, det ovenstående handler om.Berti Stravonsky skrev:Do tell.Carsten Søndergaard skrev:...Alle kender i dag historien om Faraos Cigarers ulyksalige tre Blake og Mortimer-album. Og minsandten om ikke et andet herværende forlag (ingen navne nævnt) sidenhen også har forsøgt at tiltuske sig rettigheder til Blake og Mortimer og senest to andre af Cobolts serier uden at tale med Cobolt først. Så den fabelagtige ædelmodighed og de stålsatte principper står vist for fald i vore dage, som så meget andet i verden.
Jeg ser i øvrigt frem til at se en lidt mere positiv udgave af Carsten. Vi elsker jo alle det her medie og at komme her forbi, formoder jeg

Interessant at høre om gentlemenaftalerne og også lidt trist at de ikke bliver overholdt, hvis de så ellers er gældende. Hvis der er godt med lækkert ekstramateriale i Kampen om Verdensherredømmet samlealbummet mon ikke det så bliver købt af de fleste der køber de andre Blake & Mortimer samlealbum. Så hvor meget skade er der mon sket. Jeg havde nok ikke købt Faraos udgave, hvis jeg havde vist det også udkom i et lækkert luksus samlealbum med masser af ekstramateriale. Men som så ofte før så ender vi op med at købe de samme historier to og måske endda tre eller flere gange.
Man kan da ikke sidde og aftale rettigheder eller priser mellem forlagene. Det er karteldannelse og i dag dybt ulovligt.
Det er Cobolt forhåbentlig klar over?
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Michael G. Nielsen skrev:Man kan da ikke sidde og aftale rettigheder eller priser mellem forlagene. Det er karteldannelse og i dag dybt ulovligt.
Var det ikke bare en gentelmanaftale om ikke at gå ind på det market (serie) andre har startet, falder det nu også ind under karteldannelse - eller var der mere i det?
Man kan i hvertfald i dag ikke sidde og aftale noget forlag imellem der angår priser og rettigheder uden at få ørerne i maskinen. Det tror jeg nu heller ikke sker, men jeg undrede mig blot over bemærkningen "uden at tale med Cobolt først". Jeg ved ikke hvilke serier det handler om, men det mest naturlige ville være at tale med rettighedshaveren, men jeg har som nævnt ingen anelse om hvad det handler om.
Vi har selv oplevet to gange at andre var interesseret i noget vi udgav. Rettighederne blev hos os. Vi har selv én gang brudt vores princip og gået i kampbud - men stoppede op i tide.
Jeg er selv personligt blevet spurgt til råds om en udsalgspris hvor jeg måtte sige til personen, at jeg ikke kunne råde hvad de skulle tage for udgivelsen.
Nu bliver Faraos nævnt med deres "ulyksagelige Blake & Mortimer album". Albummene kunne ikke købes og Faraos har vel formodentlig henvendt sig til rettighedshaver - hvem skulle de ellers have henvendt sig til? Og de fik lov til at udgive og sådan var det. Jeg ser ikke noget problem i det.
Vi har selv oplevet to gange at andre var interesseret i noget vi udgav. Rettighederne blev hos os. Vi har selv én gang brudt vores princip og gået i kampbud - men stoppede op i tide.
Jeg er selv personligt blevet spurgt til råds om en udsalgspris hvor jeg måtte sige til personen, at jeg ikke kunne råde hvad de skulle tage for udgivelsen.
Nu bliver Faraos nævnt med deres "ulyksagelige Blake & Mortimer album". Albummene kunne ikke købes og Faraos har vel formodentlig henvendt sig til rettighedshaver - hvem skulle de ellers have henvendt sig til? Og de fik lov til at udgive og sådan var det. Jeg ser ikke noget problem i det.