Donovan lukker

Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Odense

Re: Donovan lukker

Indlæg af Lars S »

Sanderhage skrev:
Jeg har aldrig set en kontrakt hvor man kunne overlade rettigheder til tredjemand uden videre. Der kræves generelt nye forhandlinger med ophavsindehaverne hvis der opstår skift i ejerkredsen i form af fusion eller salg, og med det kendskab jeg til har til de pågældende rettighedshavere vil jeg næsten tage det som givet, at det også er tilfældet her. Om Faraos gjort det, ved kun de implicerede parter. Almindeligvis har danske serieudgivere det princip, at førsteudgiver har førsteret til nyudgivelser i en given serie. Dette dels fordi danske tegneserieforlagsfolk uden undtagelse er fabelagtigt ædelmodige og stålsat principfaste ... dels fordi der ellers opstår en tradition med overbudskrig, som ingen på længere sigt er interesserede i. Men det tæller kun i første led. Om Zoom vil blande sig, har vi ikke haft lejlighed til at diskutere endnu. Vi får se.
Aner intet om hvordan det reelt foregår med gik bare ud fra Donovans besked/mail som hele det her drejer sig om:

Donovan: ...Så nu overtager Faraos Cigarer lager, rettigheder og alt andet her pr. 1. juli...
Sanderhage
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Sanderhage »

Lars S skrev: Aner intet om hvordan det reelt foregår med gik bare ud fra Donovans besked/mail som hele det her drejer sig om: Donovan: ...Så nu overtager Faraos Cigarer lager, rettigheder og alt andet her pr. 1. juli...
[/quote]

Hæ ja. Denne tråd udviklede sig ret pludseligt i alle andre retninger.
Som det jo så tit sker herinde.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Michael G. Nielsen skrev:Man kan da ikke sidde og aftale rettigheder eller priser mellem forlagene. Det er karteldannelse og i dag dybt ulovligt.

Det er Cobolt forhåbentlig klar over?
Det er ikke karteldannelse at tale sammen, som fx:

Faraos Cigarer til Cobolt: "I udgiver jo de nye album med Blake og Mortimer. Har I egentlig tænkt jer at udgive nogle af de gamle? For ellers vil vi gerne gøre det."

Cobolt til Faraos Cigarer: "Tak, fordi I spørger, og vi har faktisk tænkt os at genudgive de gamle Blake og Mortimer".

Så kunne Faraos Cigarer selvfølgelig have været ligeglade og alligevel forsøgt at overtale rettighedshaveren til at give dem rettighederne. Og så kunne overbudskrigen begynde og gøre alting dyrere for alle, ikke mindst læserne. Men Faraos Cigarer kunne også have sagt: "Fint nok, så udgiver vi bare noget andet i stedet for". At IKKE gøre noget bliver aldrig til karteldannelse.

I øvrigt fik rettighedshaveren gevaldigt røde ører, fordi de godt kunne se, at de havde trådt i nælderne ved at lade sig besnære af Faraos Cigarer, og at det hele var særdeles uheldigt for dem selv, fordi det vanskeliggjorde Cobolts planer om samlebind med Blake og Mortimer.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Michael G. Nielsen skrev:Man kan i hvertfald i dag ikke sidde og aftale noget forlag imellem der angår priser og rettigheder uden at få ørerne i maskinen. Det tror jeg nu heller ikke sker, men jeg undrede mig blot over bemærkningen "uden at tale med Cobolt først". Jeg ved ikke hvilke serier det handler om, men det mest naturlige ville være at tale med rettighedshaveren, men jeg har som nævnt ingen anelse om hvad det handler om.
Michael, ingen har talt om at "aftale noget forlag imellem der angår priser og rettigheder". Og i princippet er det da såmænd også ligegyldigt at tale forlagene imellem, hvis rettighedshaverne er opmærksomme og ikke lader sig besnære. Det er de også som regel. Cobolt har afgivet masser optioner til adskillige danske forlag efter forespørgsel via rettighedshaveren, herunder rettigheder til flere af Zooms udgivelser. Der er ikke noget mærkeligt i det, såmænd.

Mig forekommer det bare nemmere at tale sammen. Cobolt ville for eksempel aldrig gå til en rettighedshaver og tilbyde at udgive samlebind med Blåfrakkerne uden at tale med Zoom om, om det var noget, I selv havde tænkt jer. Men det er måske bare mig/Cobolt (vælg selv!), der er blødsødne.

Men fred være med det, vi lever i en hyperliberalistisk verden, og det må man bare finde sig i. Og lære at være positiv, hurra! :-)
Michael G. Nielsen skrev:Nu bliver Faraos nævnt med deres "ulyksagelige Blake & Mortimer album". Albummene kunne ikke købes og Faraos har vel formodentlig henvendt sig til rettighedshaver - hvem skulle de ellers have henvendt sig til? Og de fik lov til at udgive og sådan var det. Jeg ser ikke noget problem i det.
Det ulyksalige bestod ikke kun i, at Faraos pludselig fik lov til at udgive en serie, som Cobolt udgav løbende, og i direkte forlængelse af Carlsen havde udgivet kontinuerligt i næsten 40 år, og som Cobolt havde planer med, som rettighedshaveren kendte til. Så helt ærligt var det en gevaldig blunder, som de altså også straks indrømmede. Selv Faraos Cigarer blev mundlamme, da de blev mødt af Cobolts kritik. Som kendere af Faraos Cigarer ved, ligger mundlamhed ikke normalt til dem.

Og så synes jeg helt personligt (!!!), at det er ulyksaligt, at de tre album ikke i det mindste blev tekstet med den frit tilgængelige Blake og Mortimer-font, at Blake og Mortimer pludselig var blevet Des og ikke dus, og at Per Carlsen blev omtalt som "Per" på omslaget - hvilket var første gang nogen sinde, andre end hans familie eller meget nære venner omtalte ham ved fornavn. Det sidste forekommer direkte stødende på mig. Nå, men jeg havde lovet at være positiv, argh, det er fandme svært!
Michael G. Nielsen

Indlæg af Michael G. Nielsen »

Nu ved jeg ikke hvad der er for optioner der tales om. Når jeg ser på Zooms udgivelsesprogram har jeg lidt svært ved at tro andre har haft planer med serierne, eftersom der jo så nok var sket noget før vi startede eller det var blevet forhindret, især da vi ikke går ind for overbyde - vi har som tidligere nævnt kun været ude i én budrunde hvor vi kom på bedre tanker og lod rettigheden glide væk.

Jeg er i flere tilfælde ret åben omkring vores planer med nye serier på denne side og på vores Facebook gruppe. Det kan være, at andre så løber med udgivelserne før vi får plads, fred være med det, det er så prisen at betale for at høre hvad læserne kan tænke sig.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Michael G. Nielsen skrev:Nu ved jeg ikke hvad der er for optioner der tales om. Når jeg ser på Zooms udgivelsesprogram har jeg lidt svært ved at tro andre har haft planer med serierne, eftersom der jo så nok var sket noget før vi startede eller det var blevet forhindret, især da vi ikke går ind for overbyde - vi har som tidligere nævnt kun været ude i én budrunde hvor vi kom på bedre tanker og lod rettigheden glide væk.
Der behøver ikke at have været tale om, at andre har haft planer med serierne, men at andre havde en option på dem, som så er afgivet. I Donovans tilfælde afgav Carlsen nogle, og i Zooms tilfælde afgav Cobolt nogle.
Michael G. Nielsen skrev:Jeg er i flere tilfælde ret åben omkring vores planer med nye serier på denne side og på vores Facebook gruppe. Det kan være, at andre så løber med udgivelserne før vi får plads, fred være med det, det er så prisen at betale for at høre hvad læserne kan tænke sig.
Det er så her, jeg mener, at der ikke bør være nogen pris for være åben om noget. Danmark er så lille, at det ville være vanvittigt at slås om tingene. Vi på Cobolt (jeg har taget Pers formuleringsforslag til mig!) ville aldrig forsøge at kaste sig over Bernard Prince, Bob Morane osv., når I på Zoom har givet udtryk for at udgive dem. Så må du kalde det kartelsamarbejde, hvis du vil :-)
Michael G. Nielsen

Indlæg af Michael G. Nielsen »

Vi på Zoom går nu heller ikke ind og byder på noget som andre udgiver men fx Red Kelly som bogserie var fri. Og vi har også haft optioner vi har givet fri, vi har også hørt, at vi skulle have budt på serier som vi ikke var bekendt med vi bød på. :D
Besvar