Im Beruf

Brugeravatar
Peterpep
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Åårhus

Im Beruf

Indlæg af Peterpep »

Til alle jer, jeg håber er hernede et sted i spanden sammen med mig

Frank spurgte mig for et stykke tid siden, om jeg kunne tænke mig at blogge. Jeg kunne selv vælge, hvad det skulle være - bare det handlede om tegneserier. Og det mest naturlige for mig at skrive om, er det, der fylder i mit hoved: Im Beruf. Min kone bliver bombarderet med oplæg til striber dag og nat: Prøv at hør: ”Der er en rødspætte til Talent 09, der siger..”, ”Man ser en autonom til jobsamtale på en folkeskole...”osv, osv. Mit håb er, at jeg kan aflaste hende lidt ved at skrive her. Hun trænger til det. Så her er en tråd, der super egocentreret handler om, hvad der sker på Im Beruf-fronten og om min mission: at modbevise alle hængehovederne om, at det godt kan lade sig gøre at satse på at lave striber.
I kender måske allerede Im Beruf fra Basserne og Urban. I Urban har serien nu kørt i snart et år. Jeg tør næsten ikke sige det højt af frygt for nemesis. Mit første store mål for serien - og for min større tegneserie-drøm - har været, at overleve et helt år i et dansk dagblad. Og jeg er der snart (små spastiske hop på stedet)!

Men selv om Im Beruf bliver trykt og potentielt kan læses af mange mennesker, så får jeg ind imellem den her følelse af, at man egentlig bare råber ned i en spand, som D-Cay så fint beskriver det i GOBE-tråden – efter at han havde ikke fået respons en hel eftermiddag. Det tager dog lidt længere tid for mig, at oparbejde den mængde af melankoli, men alligevel - same, same. For det at blive trykt er jo ikke en garanti for kvalitet, eller for om man når ud til læserne - derude på den anden side af sværten.
Jeg har lige set et tv-program om hjertekiruger. Et fag der jo i den grad er omgærdet af respekt - og naturligt nok! Det hjertekirurger gør, er jo så indiskutabelt gennemgribende positivt og livsforandrende. Og så er der alle os andre. Alle os, der ikke er hjertekirurger. Jeg må indrømme, at jeg som tegneserietegner er lidt misundelig på de der skide, fantastiske hjertekirurger. Jeg bor i midtjylland, og hvis jeg fortæller, at jeg laver tegneserier, så er reaktionen: ”Nå!” Åben mund, derefter følger stilheden, lyden af østenvinden, der ruller ind over heden, og så skifter vi emne.
Men! På den anden side, tænkte jeg så, efter at have tygget lidt på DR2-udsendelsen om de fantastiske hjertekirurger, så kan der også være elementer af hjertekirurgi over det at lave striber. Jo, jo. Nogen gange lykkes det - med bare en enkelt stribe – at flå et andets menneskes brystkasse op, få det hele til at gå i stå og give nyt liv! Første gang jeg fik et Gary Larson hæfte i hånden, så svarede det til en mental bypass. Gode gamle Gary ændrede min måde at tænke på. No doubt! Hvis jeg så ham, så ville jeg bestorme ham. Det ville ikke være kønt, men være kærlig ment. Jeg er selvfølgelig slet, slet ikke værdig til at blive sammenlignet med ham, men hvis det lykkes for mig at lave bare et par enkelte striber, der på samme måde, kan nå ind bag pansret hos andre og give fornyet mentalt liv i nogle øjeblikke, så er det fint med mig. Det er det, der er den virkelige mission!

Og! En helt anden ting, der i går fik mig ud af spanden var en samtale med en norsk Egmont redaktør. (Da, daaa..) Im Beruf kommer i Pondusbladet i Norge til sommer. Og det er ikke bare en enkelt gæsteoptræden. Han sagde, at han ville afprøve serien for reel. Im Beruf skulle i bladet flere gange, mange gange. Pondus er et tegneserieblad, der udkommer i et oplag på 120.000! 120.000! De kan et eller andet, de der nordmænd, vi kunne lære af. Ja, undskyld, hvis jeg ikke skulle udbasunere med det, hvad dælen skal man så med udbasunering.

Bedste forårshilsener
Peter
Fuldblodscartoonist
Brugeravatar
Peterpep
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Re: Im Beruf

Indlæg af Peterpep »

norgebrog.jpg
norgebrog.jpg (83.93 KiB) Vist 5217 gange
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Plejehjemmet

Indlæg af Thomas S »

Peterpep skrev:
norgebrog.jpg
:lol: - tillykke.
Brugeravatar
Peterpep
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Peterpep »

Thomas S skrev:
Peterpep skrev:
norgebrog.jpg
:lol: - tillykke.
Tusind tak!
Brugeravatar
Tatiana Goldberg
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Tatiana Goldberg »

Godt gået - bliv ved med at satse på det du brænder for, på trods af lyden af østenvinden henover heden og alt det... Jeg tror D-Cay har ret i, at man desværre (i hvert fald i Danmark) ikke hører mange pip fra alle de folk, der læser ens striber og egentlig bliver ramt, bevæget eller bare underholdt, men det betyder ikke, at de ikke er derude et sted :wink:
Brugeravatar
Peterpep
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Peterpep »

Tak, tak for opmuntringen, Phoenixx. Jeg bliver helt sikkert ved. Jeg føler mig forpligtet på det her, på trods af lyden af vinden, der løber over heden...
Brugeravatar
Jørgen Høgh
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Rens

Indlæg af Jørgen Høgh »

Tillykke også herfra! Og så ihukom jeg et interview med Hergé, jeg engang læste, hvor han kom ind på, at han altså også engang ved en festlig lejlighed var blevet spurgt af borddamen, om hvad han lavede! Da han så havde sagt, at han var tegneserietegner, var der lissom ikke mere at snakke om! Så du er altså ikke den første, der har prøvet sådan noget! :)
Brugeravatar
Peterpep
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Peterpep »

Jeg takker, Jørgen. Det er et fornemt selskab, du sætter mig i.
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Peterpep skrev:Jeg takker, Jørgen. Det er et fornemt selskab, du sætter mig i.
Ja, hun var efter sigende adeligt gift...
Brugeravatar
Peterpep
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Peterpep »

Takker! I forstår at løfte mit blik op og væk fra tunnelsynet. Jeg forstår nu, at det faktisk er en stor spand, jeg taler ned i; en spand af adelig karakter, der rummer ignorerede berømtheds-lidelsesfæller.
Tak, det er fint. Det virkede terapeutisk. Jeg er på banen igen.
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

ForWhatIt'sWorth: Jæ kæ osse godt li Im Beruf, Peter!
Brugeravatar
Raj
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Kolding
Kontakt:

Indlæg af Raj »

Et stort tillykke skal det dælme også lyde herfra. Godt gået - Pondus må være Norges blad nummer 1 når det gælder stribertegneserier. Så håber vi andre at det måske kan åbne vejen til andre danske serier i Norge... ;-)
Efter hvad jeg kan læse i Basserne, så ulmer der vist også en Im Beruf bog til udgivelse snart - Flot - og endnu mere tillykke!!
Det må da også være din drengedrøm som der er gået i opfyldelse ;-) - bliver det i samme format som min bog?

mojn Raj
Jo jo
Brugeravatar
Peterpep
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Peterpep »

Svend Amstrup Jeppesen skrev:ForWhatIt'sWorth: Jæ kæ osse godt li Im Beruf, Peter!
Takker! Og forwhatit'sworth, så mente jeg ikke noget spydigt med det foregående indlæg... Jeg kan bare godt lide billedet med, at jeg sidder i en spand, og at jeg herfra skal råbe verden op. Der er et eller kunstnerisk sundt over at sidde i en spand (på sin egen dysfunktionelle og bizare vis) og herfra forsøge at råbe verden op. Så bliver man nødt til at råbe højt! O, Spand, hvorfra min verden går... Nå, nok om spande...
Brugeravatar
Peterpep
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Peterpep »

Raj skrev:Så håber vi andre at det måske kan åbne vejen til andre danske serier i Norge... ;-)
Hørt! Det ville da helt sikkert være fedt.
Men i første omgang håber jeg på, at min serie overlever norskens dom. Der er jo ikke noget, der er "hjemme" endnu.
Brugeravatar
Thopman
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Herlev

Indlæg af Thopman »

Et stort tillykke skal også lyde herfra.
Altid fedt når en dansk tegneserie markerer sig i det store udland. Godt nok er dette ikke længere væk end Norge, men det er trods alt nordens svar på...øhh... Belgien.

Godt gået. 8)
"I couldn't repair your brakes, so I made your horn louder"
- Unknown

http://www.thopart.dk
Besvar