Carl Barks Samlede Værker anmeldelser

Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Carl Barks Samlede Værker anmeldelser

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Du kan da ikke i fullt alvor mene at fargeleggingen i Fantagraphics' utgaver - basert på den gamle Western Publishing-fargeleggingen som Barks hadde null medvirken i, og der onkel Joakims frakk gjerne skiftet farge i annethvert nummer - representerer en "sann og hellig" utgave av Carl Barks?
Man kan jo mene, at der aldrig har eksisteret en "sand og hellig" udgave. Jeg har ikke set samtlige Fantagraphics-udgaver, men det forekommer mig svært at pege på en bedre udgave. Så vidt jeg ved er der også korrigeret fejl, som Barks i sin tid påpegede.
Nei, det er det faktisk ikke. De har helt motsatt beholdt åpenbare fargefeil i de originale bladene, som f. eks. at et av Donalds bein er hvitt istedenfor oransje fordi denne feil ble begått i et av de ORIGINALE blader. Og da er den jo utvilsomt like sann og hellig som en av Barks' egne tusjstreker...

Til tross for at gradiensene i CBSV til tider er overdrevne (især på forsidene, ikke så mye i historiene) er fargeleggingen der langt bedre og mer respektfull mot Barks' intensjoner enn fargeleggingen til Western/Fantagraphics noensinne har vært. Denne fargeleggingen av Susan Daigle-Leach har også Barks' egen velsignelse. Han sa gjentatte ganger i interjvuer - begått over flere tiår - at han ikke hadde noe til overs for fargeleggingen i de originale tegneserieblader fra Western Publishing. Da Gladstones Carl Barks Library in Color-album ble utgitt på 90-tallet, med farger av Daigle-Leach, sa han at det var den klart beste fargelegging seriene hans hadde fått.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Carl Barks Samlede Værker anmeldelser

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Well, okay ... jeg har ikke nærstuderet resultatet in extensio, så du har åbenbart ret i, at simple fejl er gentaget. Hvilket strider mod, hvad Gary Groth ellers udtalte ved projektets start.

For min del er den sande og hellige udgave at indfange ånden i de oprindelige udgaver, det vil sige de originale amerikanske bladudgaver. Jeg er således helt på Matthias Wivels hold, når han taler om, at farvelægningen er "historisk retfærdiggjort", og at der ikke findes alternativer, som er bedre. Også uanset at en helt ny og anderledes farvelægning i princippet kan være god, fordi risikoen er stor for, at den med tiden kommer til at fremstå virkelig anakronistisk.

Også uanset hvad Carl Barks selv måtte have sagt, mange årtier efter at han arbejdede med serierne, og i forskellige sammenhænge, hvor han givetvis først og fremmest var glad for, at hans værker var genstand for ny interesse. Desværre kan vi jo ikke spørge ham ud om det i dag.

Der var en fin debat om sagen på nummer9 ved projektets start, stadig læseværdig, og jeg er som sagt på Matthias Wivels side. Og synes under alle omstændigheder, det er relevant at lave en ordentlig udgave af Barks' serier på dansk, også med ordentlig oversættelse og tekstning.
https://nummer9.dk/nyheder/carl-barks-s ... agraphics/
http://www.tcj.com/reviews/donald-duck- ... e-andes-2/
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Carl Barks Samlede Værker anmeldelser

Indlæg af Antaeus »

Jeg er på ingen måde enig i at den bedste farvelægning ser man i CBSV. Den var så slem at over 100 mennesker klagede og Egmont blev nødt til at ændre i farvelægningen.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Carl Barks Samlede Værker anmeldelser

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev:Jeg er på ingen måde enig i at den bedste farvelægning ser man i CBSV. Den var så slem at over 100 mennesker klagede og Egmont blev nødt til at ændre i farvelægningen.
Og forandringene de gjorde var små og subtile. Det er i det store og hele stadig den samme fargelegging som man så i Carl Barks Library in Color på 90-tallet. Og hvis et hundretalls mennesker klaget, betyr det også at et langt større antall personer var fornøyde med fargene slik de var, for CBSV hadde en ganske mye større kjøper- og leserskare enn 100 personer.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Carl Barks Samlede Værker anmeldelser

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:hvis et hundretalls mennesker klaget, betyr det også at et langt større antall personer var fornøyde med fargene slik de var, for CBSV hadde en ganske mye større kjøper- og leserskare enn 100 personer.
Tværtimod, hvis mange mennesker klager, betyder det altid, at mange flere også ville klage, de tog sig bare ikke sammen til det. Og så stort var oplaget jo heller ikke. Der blev end ikke udsolgt.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Carl Barks Samlede Værker anmeldelser

Indlæg af benadikt »

Der blev solgt 1800 nummererede eksemplarer af CBSV i Danmark og 11033 nummererede eksemplarer i Norge, Sverige, Tyskland og Finland. Farverne er de samme alle steder, men den danske oversættelse er elendig.
Jeg har ikke læst om nogle klager i de andre lande, så de 100 danske klager har sandsynligvis mest været foranlediget af oversættelsen. At så nogle var utilfreds med farvelægningen er ganske rigtigt. Men det vil mange også være hvis en ny udgave bliver med Fantagraphics' farver.

Selv ville jeg være bedst tilfreds med et kompromis mellem farverne i CBSV og Fantagraphics': Mere afdæmpede end i CBSV, men ikke kopiere Western-farverne ukritisk, når de helt åbenlyst er forkerte nogle steder, som Mesterius påpeger.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Carl Barks Samlede Værker anmeldelser

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev:
Antaeus skrev:Jeg er på ingen måde enig i at den bedste farvelægning ser man i CBSV. Den var så slem at over 100 mennesker klagede og Egmont blev nødt til at ændre i farvelægningen.
Og forandringene de gjorde var små og subtile. Det er i det store og hele stadig den samme fargelegging som man så i Carl Barks Library in Color på 90-tallet. Og hvis et hundretalls mennesker klaget, betyr det også at et langt større antall personer var fornøyde med fargene slik de var, for CBSV hadde en ganske mye større kjøper- og leserskare enn 100 personer.
Som Carsten skriver så er der formentlig langt flere som var utilfredse.

Og den ultimative udgave, der blev lovet fra Egmont er det i hvert fald ikke. Den er langt fra.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Carl Barks Samlede Værker anmeldelser

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev:Der blev solgt 1800 nummererede eksemplarer af CBSV i Danmark og 11033 nummererede eksemplarer i Norge, Sverige, Tyskland og Finland. Farverne er de samme alle steder, men den danske oversættelse er elendig.
Jeg har ikke læst om nogle klager i de andre lande, så de 100 danske klager har sandsynligvis mest været foranlediget af oversættelsen. At så nogle var utilfreds med farvelægningen er ganske rigtigt. Men det vil mange også være hvis en ny udgave bliver med Fantagraphics' farver.

Selv ville jeg være bedst tilfreds med et kompromis mellem farverne i CBSV og Fantagraphics': Mere afdæmpede end i CBSV, men ikke kopiere Western-farverne ukritisk, når de helt åbenlyst er forkerte nogle steder, som Mesterius påpeger.
Jeg ville foretrække at man helt udelod farvevalgene foretaget i CBSV (skrækkelige gradienter, kolde farver på blankt papir m.m.) og i stedet tog det bedste fra andre udgivelser (fx varme farver fra Guldbøgerne og mat papir) og rettede de farvefejl der var og passede meget på med gradienter.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: Carl Barks Samlede Værker anmeldelser

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Jeg har Anders And & Co fra 1949 til godt og vel 1963 inkl. månedsblade - plus løse Barks og Murry-udgivelser efter.
Pegasus-udgivelserne.
De Store-bøgerne.
Guldbøgerne.
De Samlede AA&Co i bogform.
Carl Barks Library in Color.
Carl Bark Library (B/W)
Udvalgte Hollandske og Italienske udg.
Fanta nr. 1.

Jeg skal fanme ha' en garanti for at papir, farvelægning, fonts, redaktionelt stof, indbinding og ekstramaterialer er top notch, numero uno, second to none og det absolut definitive, ultimative opslagsværk, før jeg starter op på endnu en omgang Barks!
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Carl Barks Samlede Værker anmeldelser

Indlæg af Lars S »

Er der en reel chance for at vi ville få en ny udgave af Carl Barks samlede historier på dansk?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Carl Barks Samlede Værker anmeldelser

Indlæg af Antaeus »

Jan Erik Hedberg skrev:Jeg har Anders And & Co fra 1949 til godt og vel 1963 inkl. månedsblade - plus løse Barks og Murry-udgivelser efter.
Pegasus-udgivelserne.
De Store-bøgerne.
Guldbøgerne.
De Samlede AA&Co i bogform.
Carl Barks Library in Color.
Carl Bark Library (B/W)
Udvalgte Hollandske og Italienske udg.
Fanta nr. 1.

Jeg skal fanme ha' en garanti for at papir, farvelægning, fonts, redaktionelt stof, indbinding og ekstramaterialer er top notch, numero uno, second to none og det absolut definitive, ultimative opslagsværk, før jeg starter op på endnu en omgang Barks!
Altså sådan nogenlunde i stil med den udmelding vi fik fra Egmont i sin tid :mrgreen:
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Carl Barks Samlede Værker anmeldelser

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jan Erik Hedberg skrev:Jeg har Anders And & Co fra 1949 til godt og vel 1963 inkl. månedsblade - plus løse Barks og Murry-udgivelser efter.
Pegasus-udgivelserne.
De Store-bøgerne.
Guldbøgerne.
De Samlede AA&Co i bogform.
Carl Barks Library in Color.
Carl Bark Library (B/W)
Udvalgte Hollandske og Italienske udg.
Fanta nr. 1.

Jeg skal fanme ha' en garanti for at papir, farvelægning, fonts, redaktionelt stof, indbinding og ekstramaterialer er top notch, numero uno, second to none og det absolut definitive, ultimative opslagsværk, før jeg starter op på endnu en omgang Barks!
Men det her er jo så stort, at det reelt ikke har nogen betydning, om jer inkarnerede nørde-samler-fans er med eller ej. Du er sikkert ikke den eneste, der vil tænke, at jamen jeg har jo det hele i forvejen i flere udgaver. Hvis det hele er top notch og second to none og aldrig set før i 70 år, er I der måske alligevel, men det er ikke altafgørende, som det er med Jerry Spring, Max Jordan, Bob Morane osv.

Carl Barks' Disney-tegneserier er folkeeje. Det er ligesom Matador. Eller Asterix eller Tintin. Det er noget, hr. og fru Danmark kan forholde sig til og gerne vil være i berøring med og have stående. Carl Barks indgår endda i den officielle danske kulturkanon (hvilket er lidt mærkeligt, men desto mere bemærkelsesværdigt)

Men CBSV er - den redaktionelle, grafiske og tekniske kvalitet ufortalt - en vildt avanceret udgivelse, som ikke er rettet mod almindelige mennesker. Den var alt for stor og dyr, i et format der ikke relaterede til de foregående 50 års udgivelser af serierne. Teoretisk set imponerende for os inkarnerede fans, som håbede det bedste, men blev skuffet. Men det kunne jo ikke fænge ude i samfundet, og nu er det reelt mere end ti år siden, man overhovedet har kunnet få Carl Barks' tegneserier i almindelig handel på dansk. Det er da vildt, og mærkeligt, og trist.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Carl Barks Samlede Værker anmeldelser

Indlæg af Antaeus »

Da CBSV overgik til Faraos (herunder en forretning midt på Rådhuspladsen - åbenbart et ekstra Faraos lager i et stykke tid) så kunne man få en stor del af kassetterne til 300 og 400 kr, hvilket var helt usædvanligt billigt sammenlignet med den tidligere pris på 1500 kr.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: Carl Barks Samlede Værker anmeldelser

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Antaeus skrev:
Jan Erik Hedberg skrev:Jeg har Anders And & Co fra 1949 til godt og vel 1963 inkl. månedsblade - plus løse Barks og Murry-udgivelser efter.
Pegasus-udgivelserne.
De Store-bøgerne.
Guldbøgerne.
De Samlede AA&Co i bogform.
Carl Barks Library in Color.
Carl Bark Library (B/W)
Udvalgte Hollandske og Italienske udg.
Fanta nr. 1.

Jeg skal fanme ha' en garanti for at papir, farvelægning, fonts, redaktionelt stof, indbinding og ekstramaterialer er top notch, numero uno, second to none og det absolut definitive, ultimative opslagsværk, før jeg starter op på endnu en omgang Barks!
Altså sådan nogenlunde i stil med den udmelding vi fik fra Egmont i sin tid :mrgreen:
Ja, du har desværre ret, Antaeus - såvel som Carsten ( ..og mange andre med udsagn om sagen)

Jeg forstår faktisk ikke HVAD det er i beslutningsprocessen der gik så galt, da man i sin tid drog de fatale beslutninger om papirvalg, farve og redaktionelt arbejde?
Det må jo være af rent merkantile årsager, blandet med manglende indsigt i kundegruppens forventninger og ønsker, at man sparer på den øverste del af gradueringen for kvalitet?

Papir- og farvevalg gjaldt for hele samproduktionen, men jeg mindes det som om vi kun i Danmark blev udsat for - øhh - svuppere.

B.t.w. glemte jeg rent mine selektivt indsamlede originale amerikanske WDC&S, OS, U$ og andet som aldrig var udkommet på dansk.
Hvad jeg oftest vender tilbage til er under alle omstændigheder er Carl Barks Library, UDEN farve og forstyrrende maskin-fonts, men udelukkende Barks' egen (og Garé) håndtekstning ...
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Carl Barks Samlede Værker anmeldelser

Indlæg af Antaeus »

Jeg kan godt lide Carl Barks i farver, men synes også den sort/hvide ser spændende ud. Jeg har dog aldrig rigtig læst den sort/hvide udgave, men jeg tror nu at jeg foretrækker Barks i farver.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar