Hvis jeg var Egmont...

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23015
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvis jeg var Egmont...

Indlæg af GoogaMooga »

Og så var der Bjarnes "Dylan Dog", men ja, alle forsøg gik ind igen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8451
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvis jeg var Egmont...

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev:Og så var der Bjarnes "Dylan Dog", men ja, alle forsøg gik ind igen.
Nemlig.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 19. nov 2003, 17:06
Geografisk sted: Hjørring

Re: Hvis jeg var Egmont...

Indlæg af Kim Larsen »

Hvordan distribuerede du Kurt Dunder & Ko?! Var det et "privat initiativ", eller igennem en "forhandler" ... ja, altså, det kom jo ud i kioskerne.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvis jeg var Egmont...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:Tempo bladene er som forudset gået hen og blevet samler objekter.
Det skyldes jo ikke, at alle eksemplarerne blev solgt, men at der ikke blev solgt så mange, og derfor ikke er så mange i omløb - og at restoplagene blev destrueret, ligesom de altid gør hos Egmont.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvis jeg var Egmont...

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:
Frank Madsen skrev:Du kommer ikke udenom, at kioskdistribuerede blade kun udgives af forlag, der husker at tænke på profitten.
Sådan har det ikke altid været, Frank, kan du huske Danske Tegneserier fra 80'erne, af Johnny Heinmann's Centerpresse?
Jeg er bange for, at Johnny Heinmann ikke er enig med dig, Googa: "Jeg havde den attitude dengang, at alt, hvad jeg rørte ved, blev til guld" - læs selv den maleriske beretning om gulddrengen, som "millionerne strømmede ind til", men som alligevel endte i retten.

Røverhistorierne holder han desværre for sig selv. :D
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1824
Tilmeldt: 14. jan 2005, 21:16
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Hvis jeg var Egmont...

Indlæg af Ole Damgaard »

Hvordan bliver man "kvalt i sin egen success", som det udtrykkes i artiklen? Man skal måske ligefrem glæde sig over kun li-ige at kunne få sine småprojekter til at løbe rundt, høhø.
Brugeravatar
Tegnemus
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 48
Tilmeldt: 25. jun 2005, 19:04
Geografisk sted: Kalundborg
Kontakt:

Re: Hvis jeg var Egmont...

Indlæg af Tegnemus »

Carsten Soendergaard skrev:
GoogaMooga skrev:
Frank Madsen skrev:Du kommer ikke udenom, at kioskdistribuerede blade kun udgives af forlag, der husker at tænke på profitten.
Sådan har det ikke altid været, Frank, kan du huske Danske Tegneserier fra 80'erne, af Johnny Heinmann's Centerpresse?
Jeg er bange for, at Johnny Heinmann ikke er enig med dig, Googa: "Jeg havde den attitude dengang, at alt, hvad jeg rørte ved, blev til guld" - læs selv den maleriske beretning om gulddrengen, som "millionerne strømmede ind til", men som alligevel endte i retten.

Røverhistorierne holder han desværre for sig selv. :D
Johnny Heinmann!?? I 1986 blev hans forlag Stavnsager erklæret konkurs! Inden da havde samme Johnny-Boy sørget for igennem flere måneder at give sig selv en fed hyre. Vi var en del forfattere og tegnere, som måtte sige farvel til tilgodehavender i 10.000 kr.'s klassen eller mere! Men Johnny-Boy havde sit på det tørre. I dag bruger han sin ekspertice i Analysegruppen http://www.analysegruppen.dk/00005/00006/, hvor han bl.a. igennem en række år har givet gode råd om virksomhedsøkonomi m.v. Lad os endelig få flere som ham ind i forlagsbranchen med nye guldrandede initiativer. Så er der endnu flere, som vi gerne ser dyppet i tjære og rullet i fjer!
Jeg har kun en ting at sige om Johnny Heinmann: Fri tegneseriebranchen for andre af hans slags!
We Have Met The Enemy and He Is Us
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8451
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvis jeg var Egmont...

Indlæg af Frank Madsen »

udgang99 skrev:Hvordan distribuerede du Kurt Dunder & Ko?! Var det et "privat initiativ", eller igennem en "forhandler" ... ja, altså, det kom jo ud i kioskerne.
Gennem DCA i 3.000 eksemplarer. Deres distribution var mildt sagt ikke særlig effektiv, så det var ofte svært at finde bladet i de butikker, det iflg. DCA var distribueret til. Egmont og Aller har deres egen væsentligt mere effektive distribution og de er ude i supermarkederne, hvor alle kommer, men selv de er oppe imod, at forhandlerne er blevet meget kræsne med, hvilke blade de fører i butikkerne, så derfor nytter det ikke noget at fortsætte med at udgive et blad som "Tempo", blot fordi det posthumt opnår gode priser på brugtmarkedet - det var såmænd bare det, jeg ville sige.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Poul Petersen
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 30
Tilmeldt: 3. jul 2004, 22:09

Re: Hvis jeg var Egmont...

Indlæg af Poul Petersen »

GoogaMooga skrev:
Frank Madsen skrev:
GoogaMooga skrev:Der var da Slim Slam Slum, men det gik selvfølgelig også ind. Har oplaget på SSS virkelig været 5000?
Det løb jo heller ikke rundt økonomisk, Googa. Ellers var det næppe lukket igen. Du kommer ikke udenom, at kioskdistribuerede blade kun udgives af forlag, der husker at tænke på profitten.
Sådan har det ikke altid været, Frank, kan du huske Danske Tegneserier fra 80'erne, af Johnny Heinmann's Centerpresse?
Som bigragyder til de første to numre af Danske Tegneserier talte jeg ved flere lejligheder med Johnny Heinmann, og han tænkte i dén grad på profitten. Tegneserier var et produkt der skulle tjenes penge på, hverken mere eller mindre. Bladet lukkede da også efter kun fem numre. Så vidt jeg husker (det er godt nok mange år siden!) solgte det ikke dårligt, men heller ikke nok til at Johnny som forventet kunne hæve en god hyre på det. Der var ikke noget con amore over det forlag.
"I swear a comic has to be the most time-consumingly costly hobby ever. Crack is probably cheaper and with more benefits." - Amber Williams
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23015
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvis jeg var Egmont...

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg mødte aldrig Johnny Heinmann, men jeg fik engang besøg af Hans Stavnsager, og han var meget idealistisk omkring forlaget, de ville kun udgive ting, de brændte for.

Bøger om Hermann, Giraud Moebius, Danske Tegneseriers Historie, og Tegneseriernes Historie, alle af Anders Hjorth-Jørgensen. Desuden udgav de en bog om voksen tegneserier af Bent Værge og som sagt også bladet Danske Tegneserier før det på Centerpresse. Jeg ved godt, at Johnny og Hans havde til hensigt at kunne leve af foretagendet, og de hyrede også Carsten Poulsen. Men hvis de virkelig havde villet score kassen dengang i 80'erne, havde de udgivet udenlandske succés'er i stedet, men nu valgte de at udgive danske ting af idealistiske grunde. Det er selvfølgelig beklageligt, at folk blev brændt af på det eventyr.
Senest rettet af GoogaMooga 23. sep 2010, 00:57, rettet i alt 1 gang.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Jørgen Høgh
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 821
Tilmeldt: 8. jul 2008, 21:46
Geografisk sted: Rens

Re: Hvis jeg var Egmont...

Indlæg af Jørgen Høgh »

Jeg husker også at teenageren Johnny var utroligt hurtigt ude med at stævne hedengangne "Kulørte Sider", fordi de i en artikel i spøg havde skrevet, at han havde "stjålet" "Danske TegneSerier"-navnet, og at Balder & Brage derfor var nødt til at kalde deres antologier for "Danske Striber"! Fyren var vist kun et barn, da han indledte sin karriere?
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Hvis jeg var Egmont...

Indlæg af Henrik Rehr »

16 år. I øvrigt kan jeg konfirmere at Johnny var meget interesseret i det økonomiske aspekt af at være udgiver, men altså også samtidig tegneseriefan.
Danske Tegneserier gik ind p.g.a. dårligt salg og fordi Johnny og Hans mente der var bedre muligheder i bøger, primært gearet til bibliotekssalg. Johnny havde mange mindre sympatiske, personlige træk, men samtidig lykkedes det ham at få et kiosk-distribueret blad på gaden inden han var myndig. Meget godt gået, synes jeg.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Tegnemus
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 48
Tilmeldt: 25. jun 2005, 19:04
Geografisk sted: Kalundborg
Kontakt:

Re: Hvis jeg var Egmont...

Indlæg af Tegnemus »

henrik rehr skrev:16 år. I øvrigt kan jeg konfirmere at Johnny var meget interesseret i det økonomiske aspekt af at være udgiver, men altså også samtidig tegneseriefan.
Danske Tegneserier gik ind p.g.a. dårligt salg og fordi Johnny og Hans mente der var bedre muligheder i bøger, primært gearet til bibliotekssalg. Johnny havde mange mindre sympatiske, personlige træk, men samtidig lykkedes det ham at få et kiosk-distribueret blad på gaden inden han var myndig. Meget godt gået, synes jeg.
Ihvertfald havde Johnny det mindre sympatiske personlige træk, at da betalingstandsning stod for døren og konkursen truede, sørgede han for at give sig selv en særdeles fordelagtig løn, mens forfattere og tegnere kunne kigge forgæves i postkassen efter de honorarer, de havde til gode.
Hans Stavnsager trak sig fornuftigvis i tide fra forlaget, da han ikke kunne accceptere Johnnys ambitioner om smarte biler og egen - og ikke forlagets - profit.
We Have Met The Enemy and He Is Us
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Hvis jeg var Egmont...

Indlæg af Henrik Rehr »

Jeg er enig i at Hans klart var den mest sympatiske og hæderlige af de to. Gad vide hvordan han endte i politik?!
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Tegnemus
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 48
Tilmeldt: 25. jun 2005, 19:04
Geografisk sted: Kalundborg
Kontakt:

Re: Hvis jeg var Egmont...

Indlæg af Tegnemus »

henrik rehr skrev:Jeg er enig i at Hans klart var den mest sympatiske og hæderlige af de to. Gad vide hvordan han endte i politik?!
Det fortæller han her Henrik: http://hans-stavnsager.dk/default.asp?id=4&mnu=4
We Have Met The Enemy and He Is Us
Besvar