Folkebevægelsen til Carl Barks' Befrielse
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Folkebevægelsen til Carl Barks' Befrielse
UNDERSKRIFTINDSAMLING: Folkebevægelsen til Carl Barks' Befrielse
For at lægge pres på Egmont har tegneserietidsskrifterne Rackham og Seriejournalen startet Folkebevægelsen til Carl Barks' Befrielse samt en underskriftindsamling, som du kan tilslutte dig HER. Skriv dit navn og email, angiv om din husstand er abonnent på CBSV, og vær med til at gøre Carl Barks' Samlede Værker til den ultimative udgivelse, Egmont har lovet abonnenterne.
Du kan også sende en e-mail med oplysningerne til befricarlbarks@seriejournalen.dk. De vil blive fremsendt til Egmont sammen med navne her på siden.
Her er, hvad du skriver under på:
CBSV indeholder en række åbenlyse fejl og mangler, og dem bør der rettes op på uden yderligere diskussion:
1) Vil farvelægningen blive forbedret i kommende bind? Farverne i de tre udgivne bind gør overdreven brug af farveovergange, der ureflekteret hældes i flader, hvor de ødelægger tegningens dybde og stoflighed. Sofaer bliver skinnende, fisk selvlysende, solnedgange opstår og forsvinder momentant osv.
2) Flere steder er Barks' tekst fejloversat, overset, sprunget over eller gendigtet med dårligere resultat til følge, også i forhold til den norske udgave. Vil Egmont sørge for, at Sonja Rindoms oversættelse rettes, alle de steder hvor nuancer er gået tabt i forhold til Carl Barks' originale tekst?
3) Håndtekstningen af avisforsider, skilte og andre tekstelementer i serierne er udført meget dårligt, både i forhold til originalen og til den norske udgave. Det kan og skal gøres meget bedre.
4) Oversættelserne af Geoffrey Blums artikler er præget af anglicismer, engelsk struktur i det danske sprog, direkte oversættelser og forkerte fagudtryk p.gr.a. oversætterens manglende kendskab til tegnefilm og tegneserier. Egmont bør lade en kompetent korrekturlæser med kendskab til tegnefilm og tegneserier gennemgå oversættelsen af de resterende artikler inden udgivelse.
Disse fire punkter kan og må Egmont rette op på i de resterende 27 bind, hvis værket skal leve op til forlagets egne løfter om produktet.
Hvis du vil vide mere:
Matthias Wivel har samlet kritikken og masser af konkrete eksempler på kritikken berettigelse her:
• NOBLESSE OBLIGE: Egmonts stedmoderlige behandling af Carl Barks’ samlede værker
Seriejournalens forum har diskuteret CBSV i disse debatter:
• Rackham.dk's anmeldelse af Carl Barks' Samlede Værker
• Carl Barks Samlede Værker anmeldelser
• Find fem fejl - Carl Barks' samlede værker
• Carl Barks Library på vej på dansk
Rackhams forum diskuterer CBSV her:
• Den komplette Carl Barks - grund til ængstelse?
.
.
For at lægge pres på Egmont har tegneserietidsskrifterne Rackham og Seriejournalen startet Folkebevægelsen til Carl Barks' Befrielse samt en underskriftindsamling, som du kan tilslutte dig HER. Skriv dit navn og email, angiv om din husstand er abonnent på CBSV, og vær med til at gøre Carl Barks' Samlede Værker til den ultimative udgivelse, Egmont har lovet abonnenterne.
Du kan også sende en e-mail med oplysningerne til befricarlbarks@seriejournalen.dk. De vil blive fremsendt til Egmont sammen med navne her på siden.
Her er, hvad du skriver under på:
CBSV indeholder en række åbenlyse fejl og mangler, og dem bør der rettes op på uden yderligere diskussion:
1) Vil farvelægningen blive forbedret i kommende bind? Farverne i de tre udgivne bind gør overdreven brug af farveovergange, der ureflekteret hældes i flader, hvor de ødelægger tegningens dybde og stoflighed. Sofaer bliver skinnende, fisk selvlysende, solnedgange opstår og forsvinder momentant osv.
2) Flere steder er Barks' tekst fejloversat, overset, sprunget over eller gendigtet med dårligere resultat til følge, også i forhold til den norske udgave. Vil Egmont sørge for, at Sonja Rindoms oversættelse rettes, alle de steder hvor nuancer er gået tabt i forhold til Carl Barks' originale tekst?
3) Håndtekstningen af avisforsider, skilte og andre tekstelementer i serierne er udført meget dårligt, både i forhold til originalen og til den norske udgave. Det kan og skal gøres meget bedre.
4) Oversættelserne af Geoffrey Blums artikler er præget af anglicismer, engelsk struktur i det danske sprog, direkte oversættelser og forkerte fagudtryk p.gr.a. oversætterens manglende kendskab til tegnefilm og tegneserier. Egmont bør lade en kompetent korrekturlæser med kendskab til tegnefilm og tegneserier gennemgå oversættelsen af de resterende artikler inden udgivelse.
Disse fire punkter kan og må Egmont rette op på i de resterende 27 bind, hvis værket skal leve op til forlagets egne løfter om produktet.
Hvis du vil vide mere:
Matthias Wivel har samlet kritikken og masser af konkrete eksempler på kritikken berettigelse her:
• NOBLESSE OBLIGE: Egmonts stedmoderlige behandling af Carl Barks’ samlede værker
Seriejournalens forum har diskuteret CBSV i disse debatter:
• Rackham.dk's anmeldelse af Carl Barks' Samlede Værker
• Carl Barks Samlede Værker anmeldelser
• Find fem fejl - Carl Barks' samlede værker
• Carl Barks Library på vej på dansk
Rackhams forum diskuterer CBSV her:
• Den komplette Carl Barks - grund til ængstelse?
.
.
Senest rettet af Frank Madsen 29. sep 2005, 15:00, rettet i alt 4 gange.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
- Mathias Bøgh
- Brugerniveau 1
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Folkebevægelsen til Carl Barks' Befrielse
Mathias Bøgh Johansen
mathias_bogh@yahoo.dk
Brønderslev
(Husstanden abonnerer på Carl Barks's Samlede Værker)
mathias_bogh@yahoo.dk
Brønderslev
(Husstanden abonnerer på Carl Barks's Samlede Værker)
Carl Per Sørensen
Carl.per.sorensen@gmail.com
Husstanden abonnerer på CBSV
Jeg støtter de 4 punkter men er kan ikke støtte den nået højt råbende og stærtk personlige kritik der er i nogle af anmeldelserne der refereres til
Carl.per.sorensen@gmail.com
Husstanden abonnerer på CBSV
Jeg støtter de 4 punkter men er kan ikke støtte den nået højt råbende og stærtk personlige kritik der er i nogle af anmeldelserne der refereres til
Senest rettet af cps 30. sep 2005, 11:06, rettet i alt 2 gange.
- Tue Sørensen
- Brugerniveau 2
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Tue Sørensen
sorensonian[at]get2net.dk
Hvidovre
(Har efter første kassette opsagt abonnementet på CBSV grundet oversættelsen m.m.)
sorensonian[at]get2net.dk
Hvidovre
(Har efter første kassette opsagt abonnementet på CBSV grundet oversættelsen m.m.)
~ Tue Sørensen
Formand, http://www.fantastik.dk
"Art, like morality, consists of drawing the line somewhere."
- G.K. Chesterton
Formand, http://www.fantastik.dk
"Art, like morality, consists of drawing the line somewhere."
- G.K. Chesterton
Jeg er med - I rammer hovedet på sømmet
Dagens overraskelse for nogen - jeg skriver gerne under på netop de fire punkter, som rammer hovedet på sømmet. Jeg har forlængst meddelt mine kontakter hos Egmont, at netop på de fire punkter er der grund til at lytte til kritikerne. Her er der grund til at stramme op - og jeg vil personligt blive skuffet, hvis det ikke sker.
Jeg bifalder dog på ingen måde den kritikform, der benyttes og henvises til på Rachams forum. Min underskrift gælder kun de fire punkter.
Peter Hartung
(abonnerer som privatbetalende på værket, og det bliver jeg ved med, men jeg bliver ekstra glad, når de nævnte fire punktrer rettes op).
Jeg bifalder dog på ingen måde den kritikform, der benyttes og henvises til på Rachams forum. Min underskrift gælder kun de fire punkter.
Peter Hartung
(abonnerer som privatbetalende på værket, og det bliver jeg ved med, men jeg bliver ekstra glad, når de nævnte fire punktrer rettes op).
Senest rettet af Hartung 30. sep 2005, 10:13, rettet i alt 1 gang.
"Du må tage mig på alt! Bare ikke på ordet."
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Re: Jeg er med - I rammer hovedet på sømmet
God og positiv overraskelseHartung skrev:Dagens overraskelse - jeg skriver gerne under på netop de fire punkter, som rammer hovedet på sømmet. Jeg har forlængst meddelt mine kontakter hos Egmont, at netop på de fire punkter er der grund til at lytte til kritikerne. Her er der grund til at stramme op - og jeg vil personligt blive skuffet, hvis det ikke sker.

Jeg har i øvrigt også skrevet under via mail til den nævnte e-mailadresse.
Jeg har købt CBSV og et stort ønske er at de forbedres.
Peter Olesen
izzly@hotmail.com
Frederiksberg
Husstanden abonnerer ikke på CBSV.
Held og lykke med indsamlingen.
izzly@hotmail.com
Frederiksberg
Husstanden abonnerer ikke på CBSV.
Held og lykke med indsamlingen.

-
- Geografisk sted: Viborg
Anette Iversen
ai@ad-hoc.dk
Viborg
(Husstanden abonnerer på Carl Barks' Samlede Værker)
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Anette Iversen
http://www.ad-hoc.dk
ai@ad-hoc.dk
Viborg
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Anette Iversen
http://www.ad-hoc.dk
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Her til aften er der indkommet 5 underskrifter via e-mail, heraf er de 4 abonnenter på "Carl Barks' Samlede Værker".
Poul Spærhage Frøkjær
mail:PFRsnubleAVestaspunktumcom
-abonnerer på CBSV -og fortsætter skam hvis det bliver bedre end det er nu!
mail:PFRsnubleAVestaspunktumcom
-abonnerer på CBSV -og fortsætter skam hvis det bliver bedre end det er nu!
Senest rettet af Spærhage 30. sep 2005, 15:17, rettet i alt 1 gang.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
CARSTEN SØNDERGAARD
csforlag@centrum.dk
Frederiksberg
csforlag@centrum.dk
Frederiksberg
-
- Brugerniveau 5
- Geografisk sted: ny york
en til
Henrik Rehr
hrehr@nyc.rr.com
New York, USA
Dog med den klausul at min underskrift her kun støtter de fire punkter fremlagt i Folkebevægelsens program og på ingen måde bifalder Matthias Wivels uprofessionelle og pinlige anmeldelse af Carl Barks Samlede Værker på Rackham.dk.
(Husstanden abonnerer ikke på CBSV)
hrehr@nyc.rr.com
New York, USA
Dog med den klausul at min underskrift her kun støtter de fire punkter fremlagt i Folkebevægelsens program og på ingen måde bifalder Matthias Wivels uprofessionelle og pinlige anmeldelse af Carl Barks Samlede Værker på Rackham.dk.
(Husstanden abonnerer ikke på CBSV)
Nå, jeg tegner videre.