Hvorfor læser du superhelte?

Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Hvorfor læser du superhelte?

Indlæg af Noname »

Yderligere en ny Batman bog på dansk:

http://www.kulturkapellet.dk/tegneserie ... .php?id=92
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvorfor læser du superhelte?

Indlæg af Robin »

Ja, og den er allerede omtalt her på sitet d. 12. okt i blogafdelingen. Ikke en anmeldelse, med en anbefaling, måske. Du kan se den på sidekick views, Robins blog. Og jeg kan da tilføje, at det er en super flot bog. Ovenikøbet oversat (læs: forbedret) af Morten Søndergård. Jeg har godt nok ikke set det originale forlæg, men jeg har talt med Morten om enkelte justeringer. Og man mærker klart, at en mand med hans indsigt har tilført bogen fine ting, synes jeg.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvorfor læser du superhelte?

Indlæg af Robin »

Henrik Andreasen skrev:Der er sikkert mange grunde ...........

I dag læser jeg ikke så mange superhelte serier, da der er meget få individuelle serier, som får lov at køre for sig selv, og kun fokuser på dem selv. Størstedelen af superhelte serierne bliver i en eller anden form trukket igennem en endeløs serier af crossover/events, hvor der næsten altid er nogen som dør, for så at blive genoplivet i deres nye serie. Men skidtet sælger åbenbart så hvorfor stoppe? Men jeg er stået af. Heldigvis er der lyspunkter som Mark Waid's Daredevil & Matt Fraction/David Aja's Hawkeye (som jeg endelig kan læse i november, hvor der kommer en fin indbunden samling af de første 10-11 nr.).

Det jeg syntes er mest interessant disse dage er bl.a. Mark Miller & John Romita Jr's Kick-Ass, som er (super)helte på en anden måde. Til stadighed Kurt Busiek's Astro City & Mike Mignola's Hellboy. Men det som jeg er mest begejstret for pt. er crime noir genren, specielt de ting som Darwyn Cooke laver med Parker, og de ting som Ed Brubaker laver med Sean Phillips.

......... mens jeg ved Max Jordan syntes at den var da meget pusse løjerlig, men ikke rigtig holdt idag, men måske have sin berettigelse for 40-50 år siden.

Den følelse jeg havde ved at læse Criminal ...............meldte han så selv til at skrive den/dem (New Mutants), men kunne i længden ikke holde flodbølgen af ny X titler tilbage, hvilket udvandede franchisen.

Havde ikke tænkt at skrive så meget, men jeg håber at det giver mening. Ellers må i klandre Robin, da det er han som vred armen om på mig, og sagde at jeg skulle skrive noget.
Jeg tror ikke, at nogen herinde vil kunne finde på i deres vildeste fantasi at klandre nogen, og slet ikke dig, for at skrive for meget! Så tak for indlægget, smadderfedt samt interessant og ikke mindst indsigtsfuldt.

Jeg er også selv af og til udmattet over de ikke alle lige veludførte og bestemt ofte udvandede cross-overs. kan sagtens se forlagenes bevæggrunde, men nogle lidt mere koncentrerede forløb uden for mange sidespring ville være at foretrække. Jeg har det så såd'n, at jeg jo samler på serier og helst ikke vil ha' huller, hjælp! Og jeg opdager da også af og til, at der er blade, jeg ikke får læst, sygt. Hjælp igen. Heldigvis er der også gode historier i hovedserierne, og jeg er med alderen, indenfor de sidste 1½ år, blevet bedre til at sortere (lidt) fra. men det ER svært, jeg samler jo. Pip, gok, påskeplim! Selv udenfor sæsonen.

Astro City er genial!!! Der var pauser, men alt er værd at vente på. Kick Ass, også. Mark Waid, som du nævner, er toppen, jeg er så ikke imponeret af hans Indestructible Hulk, det har også noget med tegnerne at gøre. Hos Waid er der så til gengæld to vildt gode tpb-serier, Indestructible og Irredeemable på BOOM. De to kunne til gengæld godt have fortjent en bedre tegner, men det funker bestemt. Det var så en serie, jeg ikke nåede at hoppe med på, så jeg måtte købe trades'ne.

Brubaker er super, Hans Winter Soldier er vildt go'. Captain America blev mindre spejderagtig , mere interessant ved Brubakers mellemkomst. Hans crimaina er fin-fin og den der okkulte ting ,han laver er ok ,em ikke det store. Hans nye, Velvet, med S. Epting kan være god, men jeg ved ikke. Lidt Modesty Blaise/James Bond - agtig, måske skulle den have en chance.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvorfor læser du superhelte?

Indlæg af Robin »

I sidste uges bunke lå Kick Ass 3 # 4. John Romita JR. på toppen i en god historie. Hit Girl er lige ved at stjæle billedet fastspændt på en båre. Det er stort. Ellers kører det løs med DC Forever Evil, som er fin og Marvels Infinity, som jeg har svært ved at holde fokus på. Men det er nok mig. Der var et godt Smallville - season eleven nummer, en special, med Lex Luthor i centrum og også et par gode annuals bl. a. Nightwing og Aquaman. Og så prøvekører jeg lige IDW's Thunder Agents plus det løse. Så der er nok at se til.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Hvorfor læser du superhelte?

Indlæg af Noname »

Robin skrev:Ja, og den er allerede omtalt her på sitet d. 12. okt i blogafdelingen. Ikke en anmeldelse, med en anbefaling, måske. Du kan se den på sidekick views, Robins blog. Og jeg kan da tilføje, at det er en super flot bog. Ovenikøbet oversat (læs: forbedret) af Morten Søndergård. Jeg har godt nok ikke set det originale forlæg, men jeg har talt med Morten om enkelte justeringer. Og man mærker klart, at en mand med hans indsigt har tilført bogen fine ting, synes jeg.

mvh.
Batman bogen fra Carlsen er helt identisk i størrelse og design sammenlignet med den Spider-Man bog forlaget Alvilda udgav på dansk i 2012, men de er også fra den samme serie som DK CHILDREN udgiver. Det er en ret stor serie som omfatter guides til både Marvel og DC figurer. Helt bestemt store og flotte bøger!!
AlexanderM
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17. nov 2013, 19:11

Re: Hvorfor læser du superhelte?

Indlæg af AlexanderM »

Jeg samler af mange grunde. Nostalgi er nok en stor del. De foerste boeger jeg saa paa som noget jeg samlede paa (og ikke bare laeste og brugte) var Rahan haefterne... Jeg har ingen PIF med Rahan osv men dem ville jeg egentligt gerne have hvis muligheden pludseligt er der. Senere blev det superhelte paa amerikansk, og grunden var nok nogle af de samme (nostalgi, spaending, fantasi osv) men det blev amerikanske superhelte fordi jeg boede i USA. Da jeg boede i Australien laeste jeg rigtigt mange fantomet fra Frey men dem tog jeg ingen med tilbage til DK af. De amerikanske har jeg med, ogsaa fordi nogle af dem har lidt vaerdi. Jeg ser comics som en blanding af kunst og kreativitet, og ser deres tilblivelse som et udtryk for facinerende skaberkunst. Marvel fandt paa et tidspunkt ud af hvordan deres kunder saa paa det og begyndte at introducere nye figurer og deres origin osv. I mange runs introduceres nye helte i naesten hver ny issue.. det har DC ikke gjort helt paa samme maade. Anyway.. blot nogle tanker... Oh, og saa har jeg forresten ogsaa fornoejelse af at betragte comics som en investering paa andre tidspunkter.... derved slaar jeg to fluer med et smaek.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 820
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Hvorfor læser du superhelte?

Indlæg af superboy »

Og så er det en del flotte perler som SHAZAM av Gary Frank og Geoff Johns. Denne er helt nydelig.

Billede
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvorfor læser du superhelte?

Indlæg af Robin »

Ja, har man ikke læst denne perle bag i Justice League er det bare om at få fat i tpb'en, og det er også d'herrer Johns og Frank, der stod bag Superman: Secret Origin, også en perle!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvorfor læser du superhelte?

Indlæg af Robin »

Jeg fik lige en tanke, eller måske to. Det gjorde næsten av! MEN: er der i denne mørke tid ikke et lys i mørket, nemlig det at der er pænt gang i sitet fo tiden samt er der ikke lidt mere superheltesnak end længe? Og hvor er det dejligt!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvorfor læser du superhelte?

Indlæg af Robin »

Nogle gange, når man afslutter en god bog, opdager man, at man ærgrer sig over, at bogen er færdig. Således også med tegneserier, selvfølgelig. Det er også en af grundene til, at jeg, når jeg er "fond of" eller kan lide en serie, holder ved. Der kan, indrømmet, være op og nedture i en series niveau både fortælle- såvel som tegnemæssigt, men sjældent på samme tid, og så kan det jo ske, at samlergenet bærer en igennem :wink: Det gæder selvfølgelig superhelteserier såvel som andre serier. Det er just det smukke eller "farlige" ved serier.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvorfor læser du superhelte?

Indlæg af Robin »

Så blev det jul og nytår, og der kommer dobbeltsending i Fantask i denne uge. Endnu en gan forventningens glæde. Jeg glæder mig især til Damian: Son of Batman #3 og Batman , the Dark Knight # 26 og så overvejer jeg eb tpb The Black Beetle fra Dark Horsens. Nogen der kender noget til denne meget noir og pumpede ting?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
doc.jones
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 188
Tilmeldt: 17. jan 2004, 22:10
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Hvorfor læser du superhelte?

Indlæg af doc.jones »

Henrik Andreasen skrev:Manara derimod kan tegne helt uovertruffen, men skrive kan han godt nok ikke. Alt det han selv har skrevet var godt nok svært at komme igennem, på trods af de fine tegninger. Indian summer var dog fin (skrevet af Christin) uden på nogen måde at imponere.

Jeg har læst rigtig meget de sidste 3 år (meget meget mere end det nævnte), men mangler stadigvæk en hel del (bl.a. Hugo Pratt – skandale!), men forhåbentlig giver ovennævnte en ide om hvad jeg syntes om.
Så kan jeg glæde dig henrik :) du har læst hugo pratt for det er ham der har skrevet indian summer ikke Christin, men det er bestemt ikke hans bedste ;) så bare glæd dig til corto maltese.

nå hvordan kom jeg igang med superhelte?.....jeg blev, som bette purk, stop fodret med anders and blade men det var først da jeg var omkring 8 -9 år gammel at jeg selv købte tegneserier i den lokale kiosk når jeg skulle handle for min mor. de første var et af interpresses underground seriealbum "hare corneliuses cafeteria " og splint og co "havmysteriet" og selv om de var billige ( mellem 8 og 12 kroner pr album ) så begyndte en kammerat og jeg at samle superhelte hæfter, fortrinsvis fra interpresse, sjovt nok kunne vi bedst lide kung fu magasinet og Jonah hex som jo ikke er klassiske superhelte selvom de er fra marvel og dc.

De første amerikanske superhelte hæfter jeg købte var miller og claumont's wolverine mini serie, som jeg egentlig købte for ninjaerne he he. Men jeg var solgt på både miller og wolverine med det samme så daredevil af miller og alle de forskellige elektra projekter der kom mens miller samarbejde med marvel + de danske projekt x.

Mit forbrug af superhelte faldt efter jeg flyttede hjemmefra for jeg fik stjålet mine tegneserier så lysten til at samle det hele igen virkede uoverskueligt.

Når jeg i ny og næ læser superhelte nu er det vel for de simple gode mod de onde historier som er en fornøjelse at læse
“Life has become immeasurably better since I have been forced to stop taking it seriously.”
Hunter S. Thompson

http://sonny-production.dk
Brugeravatar
Henrik Andreasen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. mar 2004, 13:44
Geografisk sted: Syd for Køge

Re: Hvorfor læser du superhelte?

Indlæg af Henrik Andreasen »

Ved godt at det er Hugo Pratt, men da jeg skrev så lang en mail, så sneg der sig nogle enkelte fejl ind, som jeg ikke lige orkede at korrigere efter følgende.

Robin: Er ret begejstret for Francesco Francavilla (meget flink mand) og noir generelt, så jeg var temmelig glad for Black Beetle. Eneste anke er at den er lidt hurtig læst, men den næste TP er ikke langt væk.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvorfor læser du superhelte?

Indlæg af Robin »

Jeg har kigget lidt forsigtigt i den, og det ser meget flot, pulpy og noir ud. Der er, som du antyder, ikke meget dialog, men billederne er godt nok stemningsmættede, så...... det kan ikke vare længe, måske.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor læser du superhelte?

Indlæg af GoogaMooga »

har lige pløjet DC og Marvel Previews igennem, kun Alex Maleev er værd at købe. Resten er goldt, goldt, goldt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar