Hvorfor kan bøger om tegnere ikke sælge i Danmark?

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvorfor kan bøger om tegnere ikke sælge i Danmark?

Indlæg af GoogaMooga »

Monografier, biografier, lige meget formatet, bøger om serietegnere KAN bare ikke sælge i Danmark. Der var lidt bølgeskvulp fra Stavnsager og Søren Vinterberg, ALT for meget Hergé, og så ellers ikke noget rigtigt. Det kniber også med engelske bøger om europæiske tegnere, men vi fik da en bog om Peyo i år. Hvorfor står det så skidt til, når nu vi kan mærke opsvinget i album salget? Er det fordi de par tusinde fans ikke VIL tage det skridt videre, de vil ellers gerne møde tegnerne og få en autograf og en tegning. Man skulle da tro, at en monografi kunne sælge i 500 eks., hvis bare tegneren var populær nok!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Hvorfor kan bøger om tegnere ikke sælge i Danmark?

Indlæg af Noname »

Personligt er det ikke noget jeg vil købe. Fordi jeg ser en film jeg synes er god er det heller ikke ensbetydende med at jeg vil købe en bog med instruktøren eller hovedpersonen, og det samme med musik. Desuden kan man jo finde de fleste oplysninger om en person bare ved at google på nettet.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor kan bøger om tegnere ikke sælge i Danmark?

Indlæg af GoogaMooga »

Altså, når selv en inkarneret fan som du, noname, ikke vil købe, er der nok ikke noget håb. Det er dog begrænset, hvad du kan læse på eng og da om europæiske tegnere på internettet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Hvorfor kan bøger om tegnere ikke sælge i Danmark?

Indlæg af Noname »

Jeg må nok indrømme at jeg er mere fan af selve produkterne, end af folkene der laver dem. Selvfølgelig er det interessant at vide hvem der står bag, men derfra og til at købe og læse en hel bog om det, der springer jeg fra...
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor kan bøger om tegnere ikke sælge i Danmark?

Indlæg af GoogaMooga »

Noname skrev:Jeg må nok indrømme at jeg er mere fan af selve produkterne, end af folkene der laver dem. Selvfølgelig er det interessant at vide hvem der står bag, men derfra og til at købe og læse en hel bog om det, der springer jeg fra...
Fair nok. Så må jeg stave mig igennem de franske bøger.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hvorfor kan bøger om tegnere ikke sælge i Danmark?

Indlæg af benadikt »

Jeg har det lige modsat Noname med hensyn til tegneserielitteratur. Jeg køber alt, der udgives på de nordiske sprog. Og enkelte stykker på andre sprog, som jeg ikke kan læse. Herunder tyske og hollandske bøger om Giraud og Blueberry og tyske, hollandske og italienske bøger om Barks.
Så hvis Googa og jeg var repræsentative, så kunne udgiverne bare gå i gang ...
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor kan bøger om tegnere ikke sælge i Danmark?

Indlæg af GoogaMooga »

Under alle omstændigheder, hvis der er 500 eller 1.000 læsere til et Max Jordan album, er der nok en del færre til en monografi om Tillieux. Jeg selv køber kun tegneserielitteratur på dansk (er der mere her?), engelsk, og fransk. Heldigvis kan jeg fransk nok til, at det giver mening.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hvorfor kan bøger om tegnere ikke sælge i Danmark?

Indlæg af benadikt »

GoogaMooga skrev:... Jeg selv køber kun tegneserielitteratur på dansk ..., engelsk, og fransk...
Der er så lille forskel på dansk, norsk og svensk, at der er ingen årsag til at lade være med at købe en bog på et af de andre skandinaviske sprog. F.eks. har jeg Den store bog om Modesty Blaise på svensk.
Fransk er en hel del sværere end tysk og hollandsk, så et par af de bøger jeg har på disse sprog, er oprindelig udgivet på fransk, f.eks. denne bog om Blueberry, som jeg har på tysk.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvorfor kan bøger om tegnere ikke sælge i Danmark?

Indlæg af Antaeus »

Det har helle ikke interesseret mig synderligt - i hvert fald ikke nok til at jeg har købt nogle bøger. Jeg kan godt lide lidt baggrundsinfo, historier og anekdoter krydret med en masse tegninger, men en hel biografi om en tegner, det gider jeg som regel ikke. Der er jeg mere til at man får lidt baggrundsinfo før eller efter en historie som vi får i integralerne.

Jeg skal dog ikke kunne udelukke at ville købe en bog, hvis det er om en af de helt store og den ser god og indbydende ud. Jeg har den der lille udgivelse om Giraud/Moebius og en om Modesty Blaises tegnere og det er vist alt. Og så lidt generel tegneserie litteratur.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hvorfor kan bøger om tegnere ikke sælge i Danmark?

Indlæg af lolsen »

Det hænger vel også sammen med at man må formode at køberne af tegneserie relaterede udgivelser, er de en undergruppe af tegneseriekøberne.

Så når tegneserierne næsten ikke kan sælge herhjemme, giver det vel logisk mening at de relaterede produkter slet ikke kan.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor kan bøger om tegnere ikke sælge i Danmark?

Indlæg af GoogaMooga »

lolsen skrev:Det hænger vel også sammen med at man må formode at køberne af tegneserie relaterede udgivelser, er de en undergruppe af tegneseriekøberne.

Så når tegneserierne næsten ikke kan sælge herhjemme, giver det vel logisk mening at de relaterede produkter slet ikke kan.
Jeg ville nu ikke sige "slet ikke kan", for vi ved det strengt taget ikke, da det ikke bliver forsøgt! En monografi på 500 eks. kan godt lige akkurat løbe rundt, vil jeg tro. Der er jo læsere til Strip! (1.000 læsere), og til forordene i intégralerne. Ofte synes jeg, det er lige så spændende at læse OM tegneserier som I tegneserier! Men jeg er også hardcore fan.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1824
Tilmeldt: 14. jan 2005, 21:16
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Hvorfor kan bøger om tegnere ikke sælge i Danmark?

Indlæg af Ole Damgaard »

Jeg har prøvet et par gange at udgive den slags på dansk, og det kan godt lade sig gøre at sælge op til et par hundrede stykker hvis det går godt. Men så skal man vist heller ikke regne med mere. Og det er inklusive bibliotekssalg.

Så det er mest noget man udgiver for sjov eller i den gode sags tjeneste, eller sådan noget.

Jeg samler selv på litteratur om tegneserier. Også på andre sprog.
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 867
Tilmeldt: 12. jul 2005, 20:50
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Hvorfor kan bøger om tegnere ikke sælge i Danmark?

Indlæg af Jakob »

Jeg kan anbefale Cauvin biografien fra Aboris. Og jeg ville elske en større Franquin biografi. Men generelt synes jeg, at bonusmaterialerne i integralerne er ganske dækkende. Men jeg ville købe biografier om alle tegnere jeg holder af.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hvorfor kan bøger om tegnere ikke sælge i Danmark?

Indlæg af benadikt »

Jakob skrev:Jeg kan anbefale Cauvin-biografien fra Aboris...
Kan den stadig fås? Jeg købte den for nogle år siden, men den er vist blevet borte.
Jakob skrev:... Og jeg ville elske en større Franquin-biografi...
Det samme her!
Jakob skrev:... Men generelt synes jeg, at bonusmaterialerne i integralerne er ganske dækkende...
Faktisk ville jeg meget hellere have, at alt ekstramaterialet blev udgivet i biografier, og tegneseriebøgerne var rene tegneseriebøger. Jeg har omkring 200 amerikanske tegneseriebøger og -album af Carl Barks og mindst lige så mange hæfter. Alle med 1 til 20 sider om skaberen. Det er så godt som umuligt at finde et afsnit igen, når man gerne vil genlæse det! F.eks. er jeg HELT siker på, at jeg har læst i en udgivelse fra Gladstone, at Carl Barks roste Susan Daigle-Leachs farvelægning af hans historier. Men jeg kan ikke finde det afsnit igen.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvorfor kan bøger om tegnere ikke sælge i Danmark?

Indlæg af Robin »

jeg har det lige som noname. Dog kan jeg få lyst til at vide mere om, nævnt i tilfældig rækkefølge, Carl Barks, George Perez, Neal Adams, Jim Holdaway, John Prentice, Gil Kane, John Burns, Kurt Scaffenberger, Carmine Infantino, Hergé osv. flere kommer til ja, sågar Don Rosa, men det har aldrig været noget problem. Der står MEGET på nettet. og en enkelt bog eller to er da blevet indhaleret. Fra biblioteket, fra venner og bekendte, som ikke vidste, hvad de havde stående. og lidt, ganske lidt indkøb.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar