Blade og priser. Blade og priser.

Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Blade og priser. Blade og priser.

Indlæg af Thomas S »

lolsen skrev:Jeg er ikke helt enig i din mening om at tegningerne bliver større, for netop grundet avisstribens format er der en automatisk panel højde på hvor stor en given tegning kan være.

Dette skyldes at der ofte er hvad, en fire striber pr. side + whitespace panelerne imellem.
En tegning kan vel derfor maks. være hvad, en fem-seks centimeter høje? I en manga er dette derimod ca. en enogtyve centimer, hvorfor disse ganske simpelt har muligheden for at være betydeligt større, hvilket de nu også er eftersom de gerne er illustrationer der fylder hele siden ud.

Ergo sidernes fysisk størrelse er ganske rigtigt større, men selve tegninger (hvilke jeg går ud fra er de vigtigste), er betydeligt mindre :D
Faktisk er fx Modesty Blaise jo netop udgivet i bl.a. X9 på en måde, så enkeltruder er blæst op til fuld sidebredde og tilsvarende højde. Men det er en FRYGTELIG løsning, der gør ondt at se på.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Blade og priser. Blade og priser.

Indlæg af lolsen »

Hahaha det lyder godt nok også grelt!.... :D
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Blade og priser. Blade og priser.

Indlæg af Antaeus »

Thomas S skrev:
lolsen skrev:Jeg er ikke helt enig i din mening om at tegningerne bliver større, for netop grundet avisstribens format er der en automatisk panel højde på hvor stor en given tegning kan være.

Dette skyldes at der ofte er hvad, en fire striber pr. side + whitespace panelerne imellem.
En tegning kan vel derfor maks. være hvad, en fem-seks centimeter høje? I en manga er dette derimod ca. en enogtyve centimer, hvorfor disse ganske simpelt har muligheden for at være betydeligt større, hvilket de nu også er eftersom de gerne er illustrationer der fylder hele siden ud.

Ergo sidernes fysisk størrelse er ganske rigtigt større, men selve tegninger (hvilke jeg går ud fra er de vigtigste), er betydeligt mindre :D
Faktisk er fx Modesty Blaise jo netop udgivet i bl.a. X9 på en måde, så enkeltruder er blæst op til fuld sidebredde og tilsvarende højde. Men det er en FRYGTELIG løsning, der gør ondt at se på.
Du har ikke et eksempel?
Det er selvfølgelig ikke som det var tænkt, men er det så frygteligt hvis det sker med en enkel rude. Ser det ikke godt ud eller hvad er det der er så frygteligt?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Blade og priser. Blade og priser.

Indlæg af Thomas S »

Nej, har ikke et eksempel og ved faktisk ikke om det skete i dansk X9. Så det i et svensk X9 jeg købte på en biltur efter dansk X9 må være gået ind. Iøvrigt er jeg heller ikke sikker på et en digital gengivelse i 800 PX bredde ville kunne vise det problem, der er på tryk.

Men forestil dig dette: at man har taget de tre billeder fra en almindelig stribe og trykt det ene i fuld sidebredde og de to andre nedenunder i halv sidebredde. Jeg går ud fra ideen er at imitere et layout.

Problemet opstår med stregen. Hvad sker der med arealer, når man udvider en bredde? Størrelse øges med kvadratet på bredden. Dvs. billedet der går i fuld bredde og er mere end dobbelt så bredt som de to andre er mere end fire gange så stort, måske end da fem. Det betyder i praksis at stregen boostes op og fylder fire-fem gange så meget. En streg tegnet til at være måske 0,5 mm bred bliver 1 mm bred, men den får også så meget fylde, at den overgår fra at være streg til areal på grund af fire-fem-doblingen. Hvilket den overhovedet ikke kan bære i sig selv, men endnu værre ser det ud side om side med de omgivende billeder der enten er i normal størrelse eller i mindre pumpet størrelse. For stregen ser helt forskellig ud på de enkelte billeder pludselig.

Skamfering tror jeg godt jeg tør bruge som etiket her.
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Blade og priser. Blade og priser.

Indlæg af Thomas S »

Og det var i øvrigt ikke bare et enkelt billede, som en slags splash, men noget man havde gjort sådan cirka hver femte side.
jango
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 755
Tilmeldt: 6. maj 2008, 21:29
Geografisk sted: København S

Re: Blade og priser. Blade og priser.

Indlæg af jango »

lolsen skrev:Nausicaa of the Valley of the Wind udkom forresten også sidste år mener jeg det var, i en flot flot slipcase som tilmed er i overstørrelse :D

Billede
Tak for billedet og info.

Jeg har Nausicaa på DVD men ikke tjekket den ud endnu. Nu kan jeg egentlig bare købe den på BD, det er jo meget bedre. :)
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Blade og priser. Blade og priser.

Indlæg af Thomas S »

Fandt lige dette på svensk wikipedia om Modesty Blaise: "Sedan nr 7/2009 repriseras Modesty från start med ny översättning av Sara Carlsson, med ny layout och nyskannade original." Det må være det, jeg har haft fingre i.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Modesty_Blaise
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Blade og priser. Blade og priser.

Indlæg af tohan »

jango skrev:
lolsen skrev:Nausicaa of the Valley of the Wind udkom forresten også sidste år mener jeg det var, i en flot flot slipcase som tilmed er i overstørrelse :D

Billede
Tak for billedet og info.

Jeg har Nausicaa på DVD men ikke tjekket den ud endnu. Nu kan jeg egentlig bare købe den på BD, det er jo meget bedre. :)
Aj, sikke søde børnebøger :)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Blade og priser. Blade og priser.

Indlæg af Antaeus »

Jeg er ret vild med Hayao Miyazakis film, men manga tegneserier har ikke rigtig trukket i mig,

Er der nogle herinde som normalt ellers ikke rigtig læser manga, men alligevel er blevet fanget af Nausicaa og andre tegneserier fra Miyazaki ?
(jeg prøver lige at undersøge om jeg måske skulle dykke lidt ned i de her udgivelser..)
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Blade og priser. Blade og priser.

Indlæg af Antaeus »

Thomas S skrev:Nej, har ikke et eksempel og ved faktisk ikke om det skete i dansk X9. Så det i et svensk X9 jeg købte på en biltur efter dansk X9 må være gået ind. Iøvrigt er jeg heller ikke sikker på et en digital gengivelse i 800 PX bredde ville kunne vise det problem, der er på tryk.

Men forestil dig dette: at man har taget de tre billeder fra en almindelig stribe og trykt det ene i fuld sidebredde og de to andre nedenunder i halv sidebredde. Jeg går ud fra ideen er at imitere et layout.

Problemet opstår med stregen. Hvad sker der med arealer, når man udvider en bredde? Størrelse øges med kvadratet på bredden. Dvs. billedet der går i fuld bredde og er mere end dobbelt så bredt som de to andre er mere end fire gange så stort, måske end da fem. Det betyder i praksis at stregen boostes op og fylder fire-fem gange så meget. En streg tegnet til at være måske 0,5 mm bred bliver 1 mm bred, men den får også så meget fylde, at den overgår fra at være streg til areal på grund af fire-fem-doblingen. Hvilket den overhovedet ikke kan bære i sig selv, men endnu værre ser det ud side om side med de omgivende billeder der enten er i normal størrelse eller i mindre pumpet størrelse. For stregen ser helt forskellig ud på de enkelte billeder pludselig.

Skamfering tror jeg godt jeg tør bruge som etiket her.
Det er lidt svært af forestille sig, men det lyder ikke godt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Blade og priser. Blade og priser.

Indlæg af marius »

Thomas S skrev:Fandt lige dette på svensk wikipedia om Modesty Blaise: "Sedan nr 7/2009 repriseras Modesty från start med ny översättning av Sara Carlsson, med ny layout och nyskannade original." Det må være det, jeg har haft fingre i.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Modesty_Blaise
Jeg har netop dette svenske agent x9 nummer. Det drejer sig om historien "In the Beginning". Jeg har taget billeder af siderne:
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Og her er den originale version fra det danske album:
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Håber billederne kan give et fingerpeg om styrker/svagheder ved de to forskellige versioner
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Blade og priser. Blade og priser.

Indlæg af Antaeus »

Okay, det er godt nok specielt med de store Modesty Blaise tegninger.
Især hvis man er vant til de gamle udgaver.

Andre der aldrig har set de gamle udgaver har formentlig ikke samme negative tilgang til det.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Blade og priser. Blade og priser.

Indlæg af Thomas S »

Det billederne ikke rigtigt afslører, som jeg fandt hæsligst, var, hvordan stregen bliver tydeligt forskellig fra billede til billede alt efter størrelse, når man sidder med bladet foran sig. Nogen ville måske ikke betragte dette som et problem, men for mig var det som, hvis jeg læste en tekst, hvor nogle sætninger er skrevet i punkt 6 og andre i punkt 18. Meget forstyrrende. For folk, der bemærker dette, må det være ligegyldigt, om man kender originalen.

Synes dog nok, man kan se noget af effekten her. De øverste (store) billeder, har tykke, kraftfulde streger, der giver personerne et udtryk - japansk kaligrafi-agtigt -, mens de små billeder har fine streger, der giver dem et andet - klassisk stribe format a la Raymond. Jeg forstår ikke, at man ikke har tænkt 'ok, det kommer ikke til at se godt ud' efter at have prøvet det af.
modeste.jpeg
modeste.jpeg (86.93 KiB) Vist 2929 gange
Den ovenstående er ikke den samme historie, jeg har haft fingre i. Den jeg må have set, må jo så være en senere historie. I forhold til hvordan jeg husker det, så ser ovenstående re-layout noget mere gennemarbejdet ud, end den jeg havde fingre, som primært blot var billeder, der var skudt op og ned i størrelse og ikke sammenarbejdet på ny som herover. Kanske man havde lidt bedre mulighed for at gøre sig umage med første forsøg? Ville ikke være første gang i verdenshistorien, at deadlines med tiden gnaver hjørner af et projekt.
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Blade og priser. Blade og priser.

Indlæg af Karl-E. »

Meget interessant at se den svenske udgave!

Der er ingen tvivl om at Haldaways tegninger sagtens kan "tåle" at blive forstørret op.
Jeg foretrækker som Antaeus den oprindelige udgave, men jeg er egentligt ikke helt klar over hvorfor :?
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Blade og priser. Blade og priser.

Indlæg af Noname »

Det var en voldsom forstørrelse der er blevet brugt i X9 bladet, men ellers er det vel efterhånden almindeligt brugt at forstørre op - F.eks i DC's Absolute-serier.
Besvar