Fantomet

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Fantomet

Indlæg af Antaeus »

Noname skrev:
Antaeus skrev:Fantomet var noget af det bedste man kunne fat på som barn. Det var langt bedre end Edderkoppen
Det endte dog med at flertallet fandt Edderkoppen bedst og dette blad fortsatte til 2010 imens Fantomet lukkede i 1994.

En af Fantomets styrker frem for Marvel og DC er at serien er overskuelig og til at følge med i. Der er ikke utallige andre serier, som man ikke gider, med crossovers man skal købe for at følge med, eller et hav af referencer til gamle historier i hver eneste historie. Marvel er dog klart værst hvad dette angår...

Jeg er fuldstændig ligeglad med hvad andre synes her, der bliver spurgt til om VI, dvs. JEG kan lide Fantomet. Min mening er at Fantomet var Edderkoppen, Fantastiske Fire m.fl. overlegen.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: Fantomet

Indlæg af smfan »

Jeg var også vild med Fantomet som barn. Det første sted jeg stødte på ham var i Folketidende, det lokale dagblad på Falster. Efterflg. Fik jeg Comicsbøgerne, hvor der også var farver på! Sidenhen købte jeg bladet uge efter uge, og stod også på hovedet i Byttebørsen, Hundehuset, Carlos Antik og hvad de ellers hed, for at få lukket samlingen. Det er først for nyligt, at jeg har fået fat på nr. 1. Nu mangler jeg kun 15 numre, så er min samling komplet.
Jeg husker ikke hvornår jeg stoppede med at købe bladet fast, men tror at det var omkring Marvelklubben eller Superklubbens fremkomst. Med 4-8 faste blade om måneden, måtte der spares et eller andet sted. Det blev desværre Fantomet. Efter at jeg er begyndt at samle serien op antikvariatisk, er jeg begyndt at læse den igen. Og jeg synes faktisk at den er ganske god. Både de klassiske Lee Falk/Sy Barry striber, men også de historier, som kom i de sidste farvelagte numre.
Jeg har overvejet at hoppe på den Australske serier, men har droppet det igen. Jeg har besluttet mig for kun at læse på dansk, og det betyder et fravalg af nogle serier, mens andre istedet bliver prøvet af.
Men, hvis Fantomet igen kom på dansk, så ville jeg absolut købe det. Farver eller ej!
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Fantomet

Indlæg af Noname »

smfan skrev:Jeg husker ikke hvornår jeg stoppede med at købe bladet fast, men tror at det var omkring Marvelklubben eller Superklubbens fremkomst. Med 4-8 faste blade om måneden, måtte der spares et eller andet sted. Det blev desværre Fantomet.
Det var også helt suverænt, det der blev udgivet der: Projekt X, de tykke s/h hæfter og Den Gule Djævel / Hobgoblin sagaen og Secret Wars kørte i Edderkoppen. Byrne genstartede Superman og bladet blev i farver.

Hvis man er til Fantomet eller Tex Willer er der nu også gode muligheder på norsk, der jo ikke er særligt meget forskellig fra dansk.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23025
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Fantomet

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg købte et par stykker fra ny af, det første var i tyverne, den med plakat og Flypiraterne. Jeg er KUN interesseret i historier skrevet af Lee Falk, han EJER den serie, han er auteur. Er vild med Ray Moore, WILSON MCCOY, og egentlig også Sy Barry.

Jeg anerkender ikke andet Fantomet end dette, og samler alle dailies og Sundays fra Hermes.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Fantomet

Indlæg af marius »

Jeg holder rigtig meget af Fantomet og samler de svenske blade frem for de danske. Min ynglingstegner er Jaime Vallvé, men Kari Leppänen, Hans Lindahl, Heiner Bade og Georges Bess m fl er også blandt favoritterne. Og ikke at forglemme forfatteren Janne Lundström. Jeg synes ligesom Antaeus bedst om Krønikereventyrerne, især de historier med de ovennævnte tegnere og som blev produceret fra sidste del af 70´erne og frem til starten af 90´erne.

I de seneste årtier produceres indimellem stadig fine historier, men det virker som om svenskerne har svært ved at finde nye folk til at overtage arbejdet fra Lindahl og Leppänen, som fortsat leverer materiale til bladet.

Lee Falk har skabt Fantometmyten og alle seriens grundelementer og Sy Barrys stil har været Team Fantomets forbillede. Men jeg gider ikke læse de gamle historier og springer dem ofte over. De ældste historier med Moore og McCoy har dog en vis charme.
Michael G. Nielsen

Re: Fantomet

Indlæg af Michael G. Nielsen »

Der udkommer i hvertfald en hel del på norsk som er rimelig let at læse for de fleste. :D
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Fantomet

Indlæg af Robin »

Jeg syntes, at Fantomet var noget af det bedste i Skipper Skræk og gjorde mig alle anstrengelser for at få fat på de gamle Fantomet hefter fra 50'erne (jeg tror sør'me, det var med "e"). De var så ikke altid med Fantomet. Så kom den S/H'e på dansk, og jeg var med, dog ikke i klubben. Jeg havde vel de første 150 stk., alle købt i kiosk og superflotte, om end læste. Da jeg så i øjnene, at jeg måtte begrænse mit indtag (der kom en syndflod af albums og superhelte både på dansk og amerikansk, og dem skulle jeg ha'), så røg først Skipper Skræk samlingen, så Fantomet og siden Seriemagasinet. SM har jeg dog en del af og også lidt Fantomet.
Jeg synes egentlig, at det svenske Fantomer blad, Fantomen, er et ret godt produkt. Der er andre serier, og alle, også Fantomen, den vandrande vålnad eller valnød eller det, er fine historier, så jeg ville seriøst overveje danske Fantometudgivelser. Seriøst!

mvh.
fantomet.jpg
fantomet.jpg (203.04 KiB) Vist 2555 gange
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 886
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Fantomet

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg var med fra begyndelsen af bladet i 1972, og selvom Fantomet aldrig har været en af mine favoritter, syntes jeg det var solide historier, både avisstriben og de svenskproducerede. Jeg var glad for Vallvés tegninger og Rolf Gohs' forsider. Da det så blev afsløret, at den dansk-amerikanske George Olesen havde tegnet striben sammen med Sy Barry fra engang i 60erne, fik jeg et nyt perspektiv på serien. Jeg har næsten alle blade op til, hvor de kom i farver, var medlem og har stadig mit diplom etellerandet sted.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Fantomet

Indlæg af Berti Stravonsky »

Find diplomet, Asger og du er min julefe.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 886
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Fantomet

Indlæg af Asger Pedersen »

Fantomet-medlemsbog2.jpg
Fantomet-medlemsbog2.jpg (44.78 KiB) Vist 2528 gange
Jeg har ikke lige kunnet finde diplomet, men jeg scannede min medlemsbog til seriejournalens forum for nogle år siden...
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Fantomet

Indlæg af Berti Stravonsky »

I know, og du sendte en kopi til mig.

MEN...

Jeg mener og det endda næsten med 100 % sikkerhed, at den der lille folder var blå!!

Men for dælen da. Jeg MÅ have taget fejl.

Hvilket medlemsnummer havde du, Asger?
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Fantomet

Indlæg af Berti Stravonsky »

Og Fantomet-koden er så bagpå, ikke sandt?

Den der medlemsliste - mon den stadig eksisterer?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Fantomet

Indlæg af Robin »

Berti Stravonsky skrev:I know, og du sendte en kopi til mig.

MEN...

Jeg mener og det endda næsten med 100 % sikkerhed, at den der lille folder var blå!!

Men for dælen da. Jeg MÅ have taget fejl.

Hvilket medlemsnummer havde du, Asger?
Asger havde/har medlemsnummer 2658. Det står på hans kort. Jeg er en detektiv! Glædelig jul!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Fantomet

Indlæg af Antaeus »

Genoplivning af denne side for E-vokes skyld i så fald de skulle ønske at udgive allerede udgivet Fantomet materiale, så er flere af de bedste historier nævnt her og også de bedste tegnere.

Personligt ser jeg dog helst at E-voke udgiver nyt materiale.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Peoples Choice
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 97
Tilmeldt: 15. jul 2020, 19:27

Re: Fantomet

Indlæg af Peoples Choice »

Jeg er bare helt vild med den nyhed, og det skyldes den simple årsag, hvilket jeg også kan læse fra nogle af de lidt aldrende svar i denne tråd, at det var mange's (findes det ord) første introduktion til tegneserieverdenen. For mit vedkommende stiftede jeg først bekendtskab med Fantomet i slutningen af 70'erne i diverse antikvariater i Vejle, men her startede interessen, og jeg var hook'ed med det samme...

En stærk mystisk mand med en kærlig til den samme kvinde, og et ønske om at gøre verden til et bedre sted at leve ved at udrydde så mange "bad guys" som muligt, og udrydde er nok ikke det rigtige ord, da de jo oftest endte med et reb om sig, hængende fra et træ, så junglepatruljen kunne tage sig af dem.

Måske blev kimen lagt til min fremtidige arbejdsplads ved netop denne interesse for retskaffenhed og straf. Om ikke andet, så sejrede Fantomet næsten altid, men der var også en del nederlag, og det er kendetegnet ved en helteskikkelse, som( hvis jeg husker rigtigt) er nået til 21. eller 22. generation....

Kanon nyhed fra E-voke, da jeg aldrig fandt interesse i andre Fantomet'er, end de danske udgaver. Har forsøgt med den svenske Fantomen, men nej, det var ikke det samme, og jeg håber, til trods for tidens tand, at E-voke kan vække min indre Fantomet igen :-)
Besvar