Tintin tråden!

Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tintin tråden!

Indlæg af benadikt »

Frank Madsen skrev:De kunne jo udgive en bog med striberne, sådan som de har gjort med de efterfølgende historier, men problemet er nok alle jødereferencerne i netop denne historie.
Ja, det var sådan en, jeg tænkte på. Og netop en politisk ukorrekt version kunne være interessant i disse tider.
Men da de ikke kommer på skandinavisk, får jeg ikke nogen glæde af dem alligevel.


Billede
La Licorne


Billede
Rackham le Rouge


Billede
7 Boules de cristal


Billede
Le temple du soleil
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tintin tråden!

Indlæg af Frank Madsen »

benadikt skrev:
Frank Madsen skrev:De kunne jo udgive en bog med striberne, sådan som de har gjort med de efterfølgende historier, men problemet er nok alle jødereferencerne i netop denne historie.
Ja, det var sådan en, jeg tænkte på. Og netop en politisk ukorrekt version kunne være interessant i disse tider.
Men da de ikke kommer på skandinavisk, får jeg ikke nogen glæde af dem alligevel.


Billede
Netop dagstriberne fra Le Soir er det eneste interessante Tintin, der stadig mangler at blive udgivet på dansk. I Frankrig har man udgivet dem, der er politisk uproblematiske, mens "Den mystiske stjerne" sjovt nok er blevet sprunget over. Vi har kun albumudgaven, som Hergé omhyggeligt rensede for jøde-referencer.

Den dér "La Licorne" er i øvrigt hurtigt blevet hundedyr. Kom desværre for sent til at købe den til ordinær pris, men fik de to andre i tide.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin tråden!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:problemet er nok alle jødereferencerne i netop denne historie.
Det er naturligvis ikke utænkeligt. Jeg ved det ikke, men jeg er tilbøjelig til at tro, du har ret.
Frank Madsen skrev:Den dér "La Licorne" er i øvrigt hurtigt blevet hundedyr.
Og det er den, fordi den i princippet er ulovlig og derfor ikke bliver genoptrykt. De bøger var et forsøg fra Moulinsarts side på at lægge pres på Casterman, mens Nick Rodwell stadig håbede på ad rettens vej at genvinde samtlige rettigheder til Tintin, hvilket mislykkedes.

De bøger der vises her, udkom for at "fejre Tintins 75-års jubilæum". Moulinsart hævdede, at der ikke var tale om en albumudgivelse, men et kommenteret, kulturelt, historisk værk. Hvad de jo også er, de indeholder ikke kun selve tegneserien. Om så Den mystiske stjerne ville være udkommet i samme form, er et andet spørgsmål, men ganske rigtigt relevant.

Du kan jo tage til Odense på torsdag og interviewe Nick Rodwell om det, Frank ;-)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintin tråden!

Indlæg af GoogaMooga »

Fik kun købt Soltemplet i sin tid. Der er jo så meget andet presserende. Da jeg ikke opfatter mig selv som Tintinolog, overlever jeg nok.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tintin tråden!

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:
Frank Madsen skrev:problemet er nok alle jødereferencerne i netop denne historie.
Det er naturligvis ikke utænkeligt. Jeg ved det ikke, men jeg er tilbøjelig til at tro, du har ret.
Frank Madsen skrev:Den dér "La Licorne" er i øvrigt hurtigt blevet hundedyr.
Og det er den, fordi den i princippet er ulovlig og derfor ikke bliver genoptrykt. De bøger var et forsøg fra Moulinsarts side på at lægge pres på Casterman, mens Nick Rodwell stadig håbede på ad rettens vej at genvinde samtlige rettigheder til Tintin, hvilket mislykkedes.

De bøger der vises her, udkom for at "fejre Tintins 75-års jubilæum". Moulinsart hævdede, at der ikke var tale om en albumudgivelse, men et kommenteret, kulturelt, historisk værk. Hvad de jo også er, de indeholder ikke kun selve tegneserien. Om så Den mystiske stjerne ville være udkommet i samme form, er et andet spørgsmål, men ganske rigtigt relevant.

Du kan jo tage til Odense på torsdag og interviewe Nick Rodwell om det, Frank ;-)
Njaa, jeg går jo og venter på, at Peter Becher inviterer til Tintin-udstilling med efterfølgende bålfest og øl i Svendborg, så åbningsfesten på torsdag springer jeg over. Jeg tror også, jeg har interviewet folk nok i mit liv.

Men fedt, at bøgerne nåede at udkomme. Som sagt er en s/h-udgave af "Den mystiske stjerne" det eneste rigtigt interessante Tintin, der stadig mangler at blive udgivet. Den er påbegyndt i oktober 1941, hvor de fleste nok stadig troede på en tysk sejr, så det med jødereferencerne har altid interesseret mig. Hvad havde Hergé gang i dér? Hans Müsstler-satire i "Kong Ottokars Scepter" tyder jo ikke på varme følelser for fascismen, men alligevel er det som om, han en ganske kort periode bliver revet med af samtiden, for så hurtigt at trække sig tilbage til ren eskapisme i de senere Le Soir-historier.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin tråden!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:Som sagt er en s/h-udgave af "Den mystiske stjerne" det eneste rigtigt interessante Tintin, der stadig mangler at blive udgivet. Den er påbegyndt i oktober 1941, hvor de fleste nok stadig troede på en tysk sejr, så det med jødereferencerne har altid interesseret mig. Hvad havde Hergé gang i dér? Hans Müsstler-satire i "Kong Ottokars Scepter" tyder jo ikke på varme følelser for fascismen, men alligevel er det som om, han en ganske kort periode bliver revet med af samtiden, for så hurtigt at trække sig tilbage til ren eskapisme i de senere Le Soir-historier.
Men nu bliver den jo altså udgivet i den store Le feuilleton Intégral-bog som nævnt på forrige side. Og striberne kan faktisk læses her:
http://www.bellier.org/etoile%20mysterieuse/vue1.htm

Men du har ret i, at det er interessant. Og var jo også det, der gav nogle stød til Hergés renomme efter krigen.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tintin tråden!

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev:... Man kan se de sort-hvide striber fra Den mystiske stjerne her:
http://www.bellier.org/etoile%20mysterieuse/vue1.htm ...
Findes de tre andre sort-hvide udgaver, som ikke kommer på dansk, på nettet? Jeg kan ikke finde andre på bellier.org .
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Geoff
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 39
Tilmeldt: 16. maj 2017, 11:26

Re: Tintin tråden!

Indlæg af Geoff »

Leder du efter det link ?

http://www.bellier.org/pendantguerre.htm

Pendant [la] guerre = Under krigen
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tintin tråden!

Indlæg af benadikt »

Geoff skrev:Leder du efter det link ?

http://www.bellier.org/pendantguerre.htm

Pendant [la] guerre = Under krigen
Tak, ja, her kan man finde dem.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Camelspotter
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 116
Tilmeldt: 2. jul 2005, 20:42
Geografisk sted: Et kloster nær Randers

Re: Tintin tråden!

Indlæg af Camelspotter »

Gammelt klistermærke....måler 10 x 15 cm.
Vedhæftede filer
P5110096.JPG
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Tintin tråden!

Indlæg af tohan »

Bingo - fuld plade!
Omtrent på 50 årsdagen (foråret 1970) blev samlingen endelig komplet.
Frisk fra postkassen (iført handsker): Tintin-kapsel #50 !!!

Stor tak til Lars Kristiansen og stor ros til din hukommelse :)
Det kan Serieland også bruges til.
Tintin skattejagt 1970 kapsel #50.jpg
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Tintin tråden!

Indlæg af tohan »

Lars Kristensen - undskyld
Besvar