Er tiden løbet fra Carl Barks?

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Er tiden løbet fra Carl Barks?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg gav min niece på nu ni år en Guldbog i fødselsdagsgave; tænkte, det måtte være sagen. Og gav hende også lidt baggrundshistorie og fortalte om mit møde med Carl Barks selv. Men nej, senere skulle hun have udtalt, at hun ikke kunne lide denne Carl Barks. Stor var min overraskelse, jeg troede, Barks var tidløs. Egmont vender jo bøtten med historier ca. hvert syvende år, men når jeg nu tænker nærmere over det, så var Barks' storhedstid jo 1950'erne, altså ligger de historier seks årtier tilbage i tiden. Kan det tænkes (perish the thought), at Barks simpelthen er blevet for støvet for børn i dette årtusinde?

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Er tiden løbet fra Carl Barks?

Indlæg af Thomas S »

Måske. Men der var vel også børn
I 50erne, 60erne, 70erne, 80erne, 90erne og 00erne, der ikke delte begejstringen for Carl Barks.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Er tiden løbet fra Carl Barks?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er vel ikke Barks i sig selv, der er blevet støvet. Det er hele universet i Andeby, der er fuldstændig forældet.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er tiden løbet fra Carl Barks?

Indlæg af GoogaMooga »

Thomas S skrev:Måske. Men der var vel også børn
I 50erne, 60erne, 70erne, 80erne, 90erne og 00erne, der ikke delte begejstringen for Carl Barks.
Det kan ikke have været ret mange. :) WDC&S havde million oplag i USA, og i DK toppede AA&Co med ca. 250.000. I begge tilfælde gik de på deling og havde dermed langt flere læsere endda.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er tiden løbet fra Carl Barks?

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:Det er vel ikke Barks i sig selv, der er blevet støvet. Det er hele universet i Andeby, der er fuldstændig forældet.
Tjaeh, eurodisney er jo barberet ned til noget generisk, så det ikke er tidsbunden. Tror snarere det er Barks, der jo afspejlede sin samtid.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 555
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Er tiden løbet fra Carl Barks?

Indlæg af morlyk1 »

Min datter på 7 er vild med de gamle Barks-historier, men hun er selvfølgelig også blevet stopfodret med dem siden hun var en 4-5 år.

Og Barks afspejler ikke blot sin samtid, men berører konstant universelle aspekter af menneskelig ærgerrighed og dårskab og what have you.
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Er tiden løbet fra Carl Barks?

Indlæg af Thomas S »

GoogaMooga skrev:
Thomas S skrev:Måske. Men der var vel også børn
I 50erne, 60erne, 70erne, 80erne, 90erne og 00erne, der ikke delte begejstringen for Carl Barks.
Det kan ikke have været ret mange. :) WDC&S havde million oplag i USA, og i DK toppede AA&Co med ca. 250.000. I begge tilfælde gik de på deling og havde dermed langt flere læsere endda.
Jojo - men der skal jo kun en enkelt ni-årig til for at matche det statistiske materiale, der er præsenteret fra nutiden i demme tråd :-D
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Er tiden løbet fra Carl Barks?

Indlæg af Gimli »

Jeg tror morlyk har en pointe, vedr. hans datters kendskab til andre Anders And fortællinger. Noget af fornøjelsen ved tegneserier er at kunne gå ind i en fortælling, som tilhører et større univers som er velkendt. Asterix blev også først reelt populær, da universet begyndte at tage form ved Asterix og Kleopatra.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Er tiden løbet fra Carl Barks?

Indlæg af Robin »

GoogaMooga skrev:Jeg gav min niece på nu ni år en Guldbog i fødselsdagsgave; tænkte, det måtte være sagen. Og gav hende også lidt baggrundshistorie og fortalte om mit møde med Carl Barks selv. Men nej, senere skulle hun have udtalt, at hun ikke kunne lide denne Carl Barks. Stor var min overraskelse, jeg troede, Barks var tidløs. Egmont vender jo bøtten med historier ca. hvert syvende år, men når jeg nu tænker nærmere over det, så var Barks' storhedstid jo 1950'erne, altså ligger de historier seks årtier tilbage i tiden. Kan det tænkes (perish the thought), at Barks simpelthen er blevet for støvet for børn i dette årtusinde?

Billede
Nej. Jeg kender en del børn qua mit arbejde, som er vældigt begejstrede for Barks og Rosa med for den sags skyld. De er 10 - 12 år og har af tilsyneladende egen drift støvet historierne om Andeby og omegn op og af.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Er tiden løbet fra Carl Barks?

Indlæg af marius »

Egmont gør en stor dyd ud af markedsanalyser, herunder hvilke tendenser der er oppe i tiden hos de målgrupper de vil have fat i. Hvis tiden er løbet fra Carl Barks, vil vi over de næste år se Barks fylde mindre og mindre i Egmonts udgivelser, herunder Anders And & Co.

Måske er denne udvikling allerede i gang. Hvem er det store trækplaster på forsiden af Anders And & Co i dag. Er det Carl Barks eller mere nutidige tegnere som f.eks Midthun, Rota, Korhonen eller Rosa?

Ifølge Egmont er den primære målgruppe børn mellem 7-12 år og deres forældre. Man kunne have en mistanke om, at Carl Barks (og måske også Rosa) mest er tænkt som trækplaster for forældre. Men godt at høre her i tråden, at børn stadig kan falde for Barks (og Rosa).
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Er tiden løbet fra Carl Barks?

Indlæg af benadikt »

I Norge og Sverige sælger hans historier som aldrig før. Her genudgives de i Carl Barks' Andeby / Ankeborg.


Billede


Billede
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Er tiden løbet fra Carl Barks?

Indlæg af Antaeus »

Alt der kræves er bare at lave forsiderne lidt mere tidsvarende end Guldbøgerne..... :mrgreen:
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Er tiden løbet fra Carl Barks?

Indlæg af benadikt »

Det eneste kedelige ved Guldbøgerne er, at historierne er samlet helt tilfældigt. I CBA er de samlet rimelig kronologisk, og bøgerne har årstal på ryggen i stil med Lucky Luke, Splint & Co. og efterhånden mange andre kronologiske bogserier.
Forsiderne på Guldbøgerne synes jeg er meget fine!
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Er tiden løbet fra Carl Barks?

Indlæg af superboy »

Det er ikke Carl Barks som er støvet. Det er det å lese tegneserier som er støvet. Min sønn sa til en kamerat: "Hvorfor leser alle pappa'ene tegneserier?"
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er tiden løbet fra Carl Barks?

Indlæg af GoogaMooga »

superboy skrev:Det er ikke Carl Barks som er støvet. Det er det å lese tegneserier som er støvet. Min sønn sa til en kamerat: "Hvorfor leser alle pappa'ene tegneserier?"
Det er derfor, man skal præge dem fra de er helt små, ellers går endnu en generation "tabt".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar