Tegneserierekorder

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Tegneserierekorder

Indlæg af Antaeus »

Jeg skrev tidligere at det højeste nogensinde givet inden for tegneserieverden er en Tintin original dobbeltside, men det er ikke korrekt. Der er en nyere opdatering, hvor det dyreste Superman har overhalet Tintin original siden.

Dyreste tegneserie - 22 millioner kr.
“Action Comics” #1, CGC 9.0 — $3,207,852
http://www.cbr.com/the-10-most-expensiv ... ever-sold/
Billede


Dyreste originalkunst - 20 millioner kr.
Tintin endpaper til 2.654.400 Euro
Billede


Bedst sælgende tegneserieserie - 600 millioner stk.
Superman
http://www.insidermonkey.com/blog/best- ... nglepage=1
Jeg tænker nu stadig at Anders And må have solgt flere.
Billede


Bedst sælgende tegneserie - 8,2 millioner stk.
1991's X-Men Vol. 2, #1 (8,186,500 stk.)
http://www.comichron.com/faq/alltimebes ... cbook.html
Billede


Bedst sælgende bog - 500 millioner
Don Quixote
http://www.insidermonkey.com/blog/best- ... -338782/8/
Nu kom bogsalget op, mens jeg søgte på tegneserierne så den kommer lige med.
De her tal er noget anerledes fra dem jeg husker fra Guiness Rekordbog i sin tid hvor jeg undersøgte det sidst (5-10 år siden).
Bibelen var så vidt jeg husker solgt i 2 millarder og så var det vist Koranen og muligvis også Mao's bog. Herefter så var det Guiness Rekordbog og Ringenes Herre som lå øverst. Men Harry Potter salget har udviklet sig en del siden. Don Quixote var slet ikke nævnt.
Billede
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hvad er det, der gør, at den slags verdensfjerne oplysninger bliver ved at være så fascinerende, at de konstant bliver kolporteret? Det er i sin essens lidt ligesom beretninger om mennesker, der er født med to hoveder eller tre arme, ikke? Men her er trods alt tale om nogle (forskruede?) mennesker med alt, alt, alt for mange penge, der tilsyneladende, efter alt at dømme, formentlig selv træffer en beslutning om at anskaffe noget, som ingen andre har. Hvad er der så fascinerende ved at gøre det (min pik er større end din pik / min far er stærkere end din far?), og hvad er der så fascinerende ved at falde i svime over det (bare det var mig?)?

Jeg spørger af nysgerrighed, fordi det forekommer mig så ligegyldigt. Og som noget, der angår virkelig, virkelig få mennesker.

Jeg ved godt, at jeg selv har redigeret den danske Guinness Rekordbog i flere år. Men jeg har stadig traumer over det her mange år senere.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg ser det som en handling gjort af investorer, i hvert fald til de summer. Når man tænker på, hvad sådan et beløb kunne købe af andre tegneserier; man kunne formentlig samle hele silver age for tilsvarende beløb. Eller gå genoptryk vejen, og så ellers samle en ladefuld. Det er investorer, de køber slabbed, og ikke fans og da slet ikke læsere. I tidernes morgen var der ægte fans som Steve Geppi, men det var da Overstreet var en ny bog, og Action stod i nogle få tusind.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Tegneserierekorderf

Indlæg af marius »

Carsten Søndergaard skrev:Hvad er det, der gør, at den slags verdensfjerne oplysninger bliver ved at være så fascinerende, at de konstant bliver kolporteret? Det er i sin essens lidt ligesom beretninger om mennesker, der er født med to hoveder eller tre arme, ikke? Men her er trods alt tale om nogle (forskruede?) mennesker med alt, alt, alt for mange penge, der tilsyneladende, efter alt at dømme, formentlig selv træffer en beslutning om at anskaffe noget, som ingen andre har. Hvad er der så fascinerende ved at gøre det (min pik er større end din pik / min far er stærkere end din far?), og hvad er der så fascinerende ved at falde i svime over det (bare det var mig?)?

Jeg spørger af nysgerrighed, fordi det forekommer mig så ligegyldigt. Og som noget, der angår virkelig, virkelig få mennesker.

Jeg ved godt, at jeg selv har redigeret den danske Guinness Rekordbog i flere år. Men jeg har stadig traumer over det her mange år senere.
Jeg elsker den slags verdensfjerne oplysninger. Jeg synes det er vildt fascinerende at Action Comics #1 kan sælges for over 20 millioner. Det er meget tankevækkende, at et blad der blev solgt i et kæmpeoplag, kan være så mange penge værd i dag. Der findes vel under 100 kendte eksemplarer af Action Comics #1. Det siger noget om vores forbrugssamfund. Ting bliver købt og smidt ud igen.

Jeg synes også det er vildt fascinerende at x-men #1 endte med at sælge astronomiske 8,2 millioner eksemplarer. Bladet blev solgt med fem forskellige forsider og blev opkøbt af spekulanter, som håbede på at bladet på sigt ville blive rigtig mange penge værd. Det er det så ikke blevet endnu.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af marius »

Gad vide hvilken tegneserie der er den bedst solgte i Danmark. Jeg gætter på albums med Garfield. Her læst et sted, at nogle albums er solgt i mere end 400 000 eksemplarer.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af GoogaMooga »

Action #1 i VF/NM findes der færre end tyve eksemplarer af i dag.

GA blade er sjældne, pga papirindsamlingerne under krigen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Antaeus »

Jeg er vild med toplister samt bøger som Guiness Rekordbog og Top 10 of Everything osv. Det er spændende og fascinerende hvilke der ender på toplisterne, er mest værd osv., historien bag og jeg drager sammenligninger til det jeg selv kan lide og opdager måske nye tegneserier etc. etc.
Og jeg er ikke helt alene siden Guiness Rekordbog er solgt i over 100 millioner eksemplarer.

Det er fascinerende at en kunsters værker kan være så ufattelig meget værd og Tintin originalen er jo peanuts sammenlignet med et Van Gogh maleri. Det er så spændende at følge med i og hvad der gør dette. Og det at et blad er solgt i 8 millioner eksemplarer gør også at jeg bliver lidt nysgerrig. Er der noget særligt ved det blad. Og nøjagtig det samme ved bedst sælgende serie eller bog. Eller inde på Goodreads hvilke tegnserier folk giver de højeste karakterer.

Har man det ikke i sig så tror jeg det er umuligt at forklare, folk forstår det ikke lige meget hvor meget man prøver.

I øvrigt, hvis man ikke ønsker at se på karakter kan man bare lade være med at læse den ene linje hvor karakteren er angivet og så er det som om karakteren ikke er der :wink:
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg synes nu godt om trivia. Ja, det kan ikke bruges til en fløjtende fis, men det pleaser nu alligevel et eller andet oppe i knoppen på mig.

Jeg hapser gerne alt der omhandler fx fodbold. Det ender bare oppe i hytten og er til ingen gavn for andre end mig.

Jeg er sikkert ligeså kugleskør som alle andre, men trivia, tal og mærkværdigheder sætter sig bare. Og jeg vædder gerne på, at alle andre OGSÅ render rundt og har en ligegyldig last, også du Carsten :wink:

En af mine ex-kolleger, som jeg ellers har den dybeste faglige respekt for, hun strikker som ind i helvede. Fra morgen til aften, når arbejdet tillader det. For mig at se er det hjernedødt og spild af evner. Men for hende giver det ro og mening.

Fred være med alle vores mærkværdigheder. Live and let live, er det ikke sådan?

Det er med til at gøre os både ens og forskellige.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Antaeus »

Det eneste jeg lige kunne finde af danske salgstal var få linjer omkring Tintin- og Steen & Stoffer salget i Børsen i 2004. Er man premium kunde kan man læse hele artiklen.
Men opdaterede tal for Anders And, Tintin, Asterix, Lucky Luke m.fl. ville være spændende.

Tintin gennemsnitssalgstal
100.000 per album.
3 millioner album er solgt i alt

Sten & Stoffer gennemsnitssalgstal
50.000 per album

Kilde:
http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel ... tikel.html
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Peder Riis
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 446
Tilmeldt: 14. dec 2005, 23:35
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Peder Riis »

Jeg synes også det er sjovt at følge med i den slags rekorder.

Jeg kan også godt lide rekorder omkring skabere.

Mest flittige tegneserietegner (Formentlig osamu Tzuka med over 150.000 sider + en animationskarriere på sidelinjen. Dog med assistenter, men alligevel)

Længste run på en tegneserie (Formentlig Charles M. Schulz' Peanuts i 50 år)
Age of Peder -Eller kaos!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Antaeus »

Peder Riis skrev:Jeg synes også det er sjovt at følge med i den slags rekorder.

Jeg kan også godt lide rekorder omkring skabere.

Mest flittige tegneserietegner (Formentlig osamu Tzuka med over 150.000 sider + en animationskarriere på sidelinjen)

Længste run på en tegneserie (Formentlig Charles M. Schulz' Peanuts i 50 år)
Fint, kom bare med alt, men det skulle helst være understøttet med kilder og mere end "formentlig".
Ellers kan det vel bare sættes op som "imponerede run" (så har du ikke sagt det er det længste), men stadig med en kilde. Også selv om det er noget alle kan slå op.

Det var meningen som en slags opslagsværk med kilder så man havde lidt at have det i også og for sjov til alle os der synes det er interessant.

Det behøver ikke være rekorder, men alle oplysninger i den dur som folk finder interessante.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Peder Riis
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 446
Tilmeldt: 14. dec 2005, 23:35
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Peder Riis »

jeg kan på ingen måde underbygge nogle af mine rekord-teorier. Det var bare hvad jeg kunne komme i tanke om, jeg selv har gået og spekuleret over gennem tiden.
Jeg var ikke klar over denne tråd skulle bruges som officielt opslagsværk.
Age of Peder -Eller kaos!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Antaeus »

Peder Riis skrev:jeg kan på ingen måde underbygge nogle af mine rekord-teorier. Det var bare hvad jeg kunne komme i tanke om, jeg selv har gået og spekuleret over gennem tiden.
Jeg var ikke klar over denne tråd skulle bruges som officielt opslagsværk.
Nej, det var jeg heller ikke :wink:
Synes bare det var fedt hvis der også var kilder. Først noget jeg kom på når jeg så dit indlæg, men har i dem ikke så kom bare med oplysningerne alligevel.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af marius »

marius skrev:Gad vide hvilken tegneserie der er den bedst solgte i Danmark. Jeg gætter på albums med Garfield. Her læst et sted, at nogle albums er solgt i mere end 400 000 eksemplarer.
Ifølge artikel fra Strip! nr. 2 er Garfield-album nummer 3, "Garfield overgi'r sig aldrig" Danmarks mest solgte tegneseriealbum nogen sinde med næsten 500 000 eksemplarer.
Billede
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af marius »

Antaeus skrev:Det eneste jeg lige kunne finde af danske salgstal var få linjer omkring Tintin- og Steen & Stoffer salget i Børsen i 2004. Er man premium kunde kan man læse hele artiklen.
Men opdaterede tal for Anders And, Tintin, Asterix, Lucky Luke m.fl. ville være spændende.

Tintin gennemsnitssalgstal
100.000 per album.
3 millioner album er solgt i alt

Sten & Stoffer gennemsnitssalgstal
50.000 per album

Kilde:
http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel ... tikel.html
Ifølge Gyldendals Tegneserie Leksikon er Asterix i DK udkommet i gennemsnitsoplag på ca. 200 000, kun overgået af Tintin. Desværre ingen oplysning om kilde.
Besvar