Tegneserierekorder

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Antaeus »

Hvis man skal slå sideantaludgivelser så hjælper det at udgive grafiske romaner. Nogle har jo ikke mere end en tegning per side, så bliver det så meget nemmere.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af tohan »

Carsten Søndergaard skrev:
tohan skrev:I 1996 var der rent faktisk udkommet 30.261 stk. (+ ca. 25 med uspecificeret udgivelsesår)
Spændende oplysninger alt sammen, tak for det, Tohan!

Har du mon også et specifikt tal pr. dags dato?
Mange tak, Carsten !
Min database er desværre kun komplet indtil 1997.
I perioden 1998-2005 er kun ajourført det for mig væsentligste ;)

Den følger principielt Komiklex 1997, forstået på den måde at f.eks. de 724 hæfter/sider af Ude og Hjemme-tillæg ikke er medregnet. De var i 1988-kataloget medtaget som ordinære udgivelser og ville derfor have været relevant at medtage i en opgørelse foretaget i 1996, men da de jo i 1997 blev flyttet om bagi bogen under tillæg, er de naturligt ikke medregnet i opgørelser i dag. En anden mulig afvigelse kan være de 188 senere udgaver/reviderede oplag af Illustrerede Klassikere, som først kom med i 1997. Resterende afvigelser er i småtingsafdelingen.

Med andre ord: De 724 U.&H.-tillæg er ikke medregnet i de 30.261 stk for 1996, hvorimod de 188 senere oplag af IK er.

Jeg ved at forfatteren, Henning Visti Rasmussen, har ajourført Komiklex-databasen og håber naturligvis at det udmønter sig i et eller andetspændende på et tidspunkt ...
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af tohan »

Carsten Søndergaard skrev:Her kommer en ny udfordring. Der har på det seneste været diskuteret Zooms udgivelse af 5 x Alene-album på én gang (åbenbart overgået af Faraos Cigarers udgivelse af 9 x Adèle), og mest sideantalstærke danske udgivelse, Habibi/Jumbotemabøger m.v.

I løbet af ni dage i november, fra 7. til 15. november, udgiver Cobolt i alt 1304 sider fordelt på syv udgivelser:
Pénélope Bagieu: Skamløs - Rebelske kvinder der ændrede verden 2, 168 sider
Jason Lutes: Berlin – Den samlede udgave, 608 sider
Thorgalkrøniken 7: Glemselens slør, 176 sider
Kaptajn Haddock ordbog, 96 sider
Karoline Stjernfelt: Usete steder, 80 sider
SNACKS – Afgangsantologi for Grafisk Fortælling 2019, 96 sider
Det Gyldne Kompas 2, 80 sider

Så spørgsmålet er, om nogen nogen sinde tidligere har udgivet 1304 sider tegneserier i løbet af ni dage. Hvis der skulle være en logistisk ekspert til stede :)
Udfordringen er desværre ikke nær støvet nok for min db.

Havde du derimod spurgt om hvor mange sider, der blev udgivet mrk. Stenby/Interpresse/Semic i perioden 1954-1997 ville svaret have været: Meget tæt på 760.300 sider fordelt på 12314 stribehæfter, lommehæfter, alm. bladformat, tabloidblade, mini-comics, pocketbøger og albums :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:Hvis man skal slå sideantaludgivelser så hjælper det at udgive grafiske romaner. Nogle har jo ikke mere end en tegning per side, så bliver det så meget nemmere.
Det kan så blive en ny kategori: Tegneserier mest flest/færrest ruder pr. side.

I øvrigt kan man ikke anklage de her nævnte udgivelser for at have få tegninger (eller få ord) pr. side. Til gengæld må man selvfølgelig sige, at Kaptajn Haddocks ordbog ikke er en rigtig tegneserie.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

tohan skrev:Jeg ved at forfatteren, Henning Visti Rasmussen, har ajourført Komiklex-databasen og håber naturligvis at det udmønter sig i et eller andetspændende på et tidspunkt ...
Ja, han opdaterer hvert år, til brug både for Dansk Tegneserieråds statusrapport og med henblik på en opdateret Komiklex. Vi må håbe, tiden snart er inde til en ny udgave.
tohan skrev:Havde du derimod spurgt om hvor mange sider, der blev udgivet mrk. Stenby/Interpresse/Semic i perioden 1954-1997 ville svaret have været: Meget tæt på 760.300 sider fordelt på 12314 stribehæfter, lommehæfter, alm. bladformat, tabloidblade, mini-comics, pocketbøger og albums :)
:o :shock: :!:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Antaeus »

tohan, ved du om der er en grund til at det kun er blevet til at være en uofficiel rekord for Benny. Har han ikke haft interessen i at have den officielle rekord (for det lyder jo ikke som om at hans samling skulle være hemlig)?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af tohan »

Antaeus skrev:tohan, ved du om der er en grund til at det kun er blevet til at være en uofficiel rekord for Benny. Har han ikke haft interessen i at have den officielle rekord (for det lyder jo ikke som om at hans samling skulle være hemlig)?
Det er min erfaring at samlere er vidt forskelligt skruet sammen hvad angår trangen til udstilling, Antaeus. For nogle er det sikkerhedsmæssigt begrundet. I Bennys tilfælde var det simpelt hen ikke noget han prioriterede og jeg har da kendt/kender en del andre samlere, for hvilke deltagelse i en offentlig dyst på forplantningsorganer ligger meget fjernt. (Med slet skjult reference til indslag tidligere i tråden :)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Antaeus »

tohan skrev:
Antaeus skrev:tohan, ved du om der er en grund til at det kun er blevet til at være en uofficiel rekord for Benny. Har han ikke haft interessen i at have den officielle rekord (for det lyder jo ikke som om at hans samling skulle være hemlig)?
Det er min erfaring at samlere er vidt forskelligt skruet sammen hvad angår trangen til udstilling, Antaeus. For nogle er det sikkerhedsmæssigt begrundet. I Bennys tilfælde var det simpelt hen ikke noget han prioriterede og jeg har da kendt/kender en del andre samlere, for hvilke deltagelse i en offentlig dyst på forplantningsorganer ligger meget fjernt. (Med slet skjult reference til indslag tidligere i tråden :)
Ja, det er helt forståeligt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Antaeus »

Vi må hellere få den her i rekordtråden også.
The painting bests the world record as the most expensive piece of original comic book art ever sold at public auction.
Frank Frazettas "Egyptian Queen" fra 1969 blev den 16. maj 2019 solgt på Heritage Auctions i Chicago, Illinois til $5,4 millioner.

https://www.finebooksmagazine.com/news/ ... e-auctions
Optimized-egyptian-queen-heritage-copy.jpg
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
BjaAAArne
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 671
Tilmeldt: 23. feb 2006, 18:11
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af BjaAAArne »

BAMSE sælger MEGET bedre end Anders And i norden. Og nej, jeg har ikke lyst til at underbygge det med kedelige salgstal og statistikker - lad mig bare slå fast, at sådan er det! :D
-Har været smittet med tegneserier siden jeg var ni! :-)
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af marius »

BjaAAArne skrev:BAMSE sælger MEGET bedre end Anders And i norden. Og nej, jeg har ikke lyst til at underbygge det med kedelige salgstal og statistikker - lad mig bare slå fast, at sådan er det! :D
Bamse er også et bedre tegneserie og børneblad end Anders And anno 2019!
Brugeravatar
BjaAAArne
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 671
Tilmeldt: 23. feb 2006, 18:11
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af BjaAAArne »

marius skrev:
BjaAAArne skrev:BAMSE sælger MEGET bedre end Anders And i norden. Og nej, jeg har ikke lyst til at underbygge det med kedelige salgstal og statistikker - lad mig bare slå fast, at sådan er det! :D
Bamse er også et bedre tegneserie og børneblad end Anders And anno 2019!
Det har du helt ret i, Marius.
-Har været smittet med tegneserier siden jeg var ni! :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

BjaAAArne skrev:BAMSE sælger MEGET bedre end Anders And i norden. Og nej, jeg har ikke lyst til at underbygge det med kedelige salgstal og statistikker - lad mig bare slå fast, at sådan er det! :D
Hvorfra stammer den manglende lyst, Bjarne?

Udkommer Bamse overhovedet andre steder end i Sverige og lidt i Finland?

Og er det finske oplag på Anders And ikke fortsat langt over 200.000 om ugen? Hvortil kommer de svenske, norske, danske og islandske udgaver. Foruden alle ekstranumre, jumbobøger osv.

Oplaget på det svenske Bamse-blad rundede i 1980'erne 200.000, men har aldrig hverken før eller siden været større.

Så KAN det virkelig passe, hr. Bjåårne?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
BjaAAArne skrev:BAMSE sælger MEGET bedre end Anders And i norden. Og nej, jeg har ikke lyst til at underbygge det med kedelige salgstal og statistikker - lad mig bare slå fast, at sådan er det! :D
Hvorfra stammer den manglende lyst, Bjarne?

Udkommer Bamse overhovedet andre steder end i Sverige og lidt i Finland?

Og er det finske oplag på Anders And ikke fortsat langt over 200.000 om ugen? Hvortil kommer de svenske, norske, danske og islandske udgaver. Foruden alle ekstranumre, jumbobøger osv.

Oplaget på det svenske Bamse-blad rundede i 1980'erne 200.000, men har aldrig hverken før eller siden været større.

Så KAN det virkelig passe, hr. Bjåårne?
Takk, Carsten -- jeg stusset også over denne påstanden om Bamse. Og det ER da ennå en stund til første april?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Dansk Donaldist-Forening har styr på fakta om Anders And. Her er guf for alle tal-fetichister. Selv om tallene er nogle år gamle, viser de udmærket forholdet mellem de nordiske landes og andre landes oplag af Anders And-ugebladet. Kun det islandske oplag er mindre end det danske, og i ingen andre lande er oplaget sunket med samme fart som i Danmark.

http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?id=2252&p=5
Besvar