Tegneserierekorder

Brugeravatar
BjaAAArne
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 671
Tilmeldt: 23. feb 2006, 18:11
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af BjaAAArne »

Carsten Søndergaard skrev:
BjaAAArne skrev:BAMSE sælger MEGET bedre end Anders And i norden. Og nej, jeg har ikke lyst til at underbygge det med kedelige salgstal og statistikker - lad mig bare slå fast, at sådan er det! :D
Hvorfra stammer den manglende lyst, Bjarne?
Bare fordi! :D
-Har været smittet med tegneserier siden jeg var ni! :-)
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af tohan »

Sidder lige og scanner fra disse ... 8)
kong-kylie-1949-tal er morsomme.jpg
kong-kylie-1949-tal er morsomme.jpg (171.49 KiB) Vist 3305 gange
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Antaeus »

Dyreste tegneseriestribe original kunst - $480 000
Flash Gordon første stribe (side) fra 1934

https://nordic.ign.com/flash-gordon/347 ... 4MFAq0V088
Optimized-flashgordonpage.jpg
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:
BjaAAArne skrev:BAMSE sælger MEGET bedre end Anders And i norden. Og nej, jeg har ikke lyst til at underbygge det med kedelige salgstal og statistikker - lad mig bare slå fast, at sådan er det! :D
Hvorfra stammer den manglende lyst, Bjarne?

Udkommer Bamse overhovedet andre steder end i Sverige og lidt i Finland?

Og er det finske oplag på Anders And ikke fortsat langt over 200.000 om ugen? Hvortil kommer de svenske, norske, danske og islandske udgaver. Foruden alle ekstranumre, jumbobøger osv.

Oplaget på det svenske Bamse-blad rundede i 1980'erne 200.000, men har aldrig hverken før eller siden været større.

Så KAN det virkelig passe, hr. Bjåårne?
Hvis Bjarne havde nøjedes med at skrive "i Sverige", ville han have haft ret.

Kalle Anka & C:o havde ifølge TS Tidningsstatistik et oplag på 133.000 i 2004 faldende til 63.400 i 2011. Til sammenligning havde Bamse i 2013 et oplag på 80.000.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... -fotfastet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Anka
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:Kalle Anka & C:o havde ifølge TS Tidningsstatistik et oplag på 133.000 i 2004 faldende til 63.400 i 2011. Til sammenligning havde Bamse i 2013 et oplag på 80.000.
Til gengæld udkom der 52 numre af Kalle Anka & Co. om året, mens der kun udkom 12 numre af Bamse.

Nu udkommer der tilsyneladende 20 numre af Bamse om året, men kun de 16 sælges i løssalg. Lidt ligesom i Norge, hvor Donald Duck-bladet udkommer med 52 numre om året, men kun abonnenterne får dem alle. Løssalgskøberne får kun halvdelen.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev:
Frank Madsen skrev:Kalle Anka & C:o havde ifølge TS Tidningsstatistik et oplag på 133.000 i 2004 faldende til 63.400 i 2011. Til sammenligning havde Bamse i 2013 et oplag på 80.000.
Til gengæld udkom der 52 numre af Kalle Anka & Co. om året, mens der kun udkom 12 numre af Bamse.

Nu udkommer der tilsyneladende 20 numre af Bamse om året, men kun de 16 sælges i løssalg. Lidt ligesom i Norge, hvor Donald Duck-bladet udkommer med 52 numre om året, men kun abonnenterne får dem alle. Løssalgskøberne får kun halvdelen.
Så må man da håbe at der ikke er fortsatte historier, som der var i gamle dages Anders And blade. For så vil det godt nok være trist at være løssalgskøber.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
Frank Madsen skrev:Kalle Anka & C:o havde ifølge TS Tidningsstatistik et oplag på 133.000 i 2004 faldende til 63.400 i 2011. Til sammenligning havde Bamse i 2013 et oplag på 80.000.
Til gengæld udkom der 52 numre af Kalle Anka & Co. om året, mens der kun udkom 12 numre af Bamse.

Nu udkommer der tilsyneladende 20 numre af Bamse om året, men kun de 16 sælges i løssalg. Lidt ligesom i Norge, hvor Donald Duck-bladet udkommer med 52 numre om året, men kun abonnenterne får dem alle. Løssalgskøberne får kun halvdelen.
Så må man da håbe at der ikke er fortsatte historier, som der var i gamle dages Anders And blade. For så vil det godt nok være trist at være løssalgskøber.
Jamen var det ikke nogenlunde sådan, det var, da man var barn og besøgte nogen, der havde en stak Anders And-blade: Der var altid 1. og 3. afsnit af en fortsat Carl Barks-historie, men altid et blad og et afsnit, der manglede? :mrgreen:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Frank Madsen skrev:Kalle Anka & C:o havde ifølge TS Tidningsstatistik et oplag på 133.000 i 2004 faldende til 63.400 i 2011. Til sammenligning havde Bamse i 2013 et oplag på 80.000.
Til gengæld udkom der 52 numre af Kalle Anka & Co. om året, mens der kun udkom 12 numre af Bamse.

Nu udkommer der tilsyneladende 20 numre af Bamse om året, men kun de 16 sælges i løssalg. Lidt ligesom i Norge, hvor Donald Duck-bladet udkommer med 52 numre om året, men kun abonnenterne får dem alle. Løssalgskøberne får kun halvdelen.
Det er vel ikke helt det samme. Bamse kommer offisielt med 20 numre i året, men flere er dobbeltnumre. Jeg tror det er grunnen til at det kun er 16 fysiske numre; ikke om det er abonnement eller løssalg.
Antaeus skrev:Så må man da håbe at der ikke er fortsatte historier, som der var i gamle dages Anders And blade. For så vil det godt nok være trist at være løssalgskøber.
Jeg forstår at du ikke følger med på Anders And & Co-ukebladet lenger. Men svaret er: nei, det er ikke lenger fortsatte historier -- verken i Norge eller Danmark. Da det norske bladet gikk over til kun annethvert nummer i butikk fra nyåret 2015, besluttet Egmont å legge ned produksjonen av føljetongserier. Så på grunn av denne strategien for å redde salget i Norge, forsvant føljetongseriene ut av Anders And & Co-ukebladet i hele Skandinavia. Et stort tap, da fortsettelsesserier alltid har vært en sterk tradisjon for bladet.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Antaeus »

Frank, der har jeg ikke haft dine triste oplevelser med mange huller i historierne.
I vores familie fik vi bladet hver uge og kunne derfor læse historierne færdige og dem vi besøgte må have været meget omhyggelige med at få alle numre. jeg husker i hvert fald ikke at jeg manglede mellemdele eller afslutninger generelt.

Ja, Mesterius.
Jeg har ikke holdt Anders And bladet siden jeg var dreng. Jeg har tjekket det engang imellem. Som voksen har jeg købt mange gamle Anders And blade op, men kun til slut 70'erne. Og ja de fortsatte historier var en stor del af spændingen ved bladet og man gik hele ugen og glædede sig til næste nummer udkom. Jeg fik samlet en stor del Anders And blade m.m., men stoppede med at købe flere da jeg fandt ud af at det der virkelig trak var Carl Barks, Paul Murry, Romano Scarpa og et par andre. Så jeg gik i stedet for direkte efter dem.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Det er vel ikke helt det samme. Bamse kommer offisielt med 20 numre i året, men flere er dobbeltnumre. Jeg tror det er grunnen til at det kun er 16 fysiske numre; ikke om det er abonnement eller løssalg.
Ah, okay. Udspekuleret! Så man abonnerer på 20 numre, men modtager i virkeligheden kun 16, hvoraf nogle så er udvidet. Alle kneb bruges, og det vanskeliggør i nogen grad rekordfetichisternes opgørelser af rekorder :mrgreen:
Mesterius skrev:nei, det er ikke lenger fortsatte historier -- verken i Norge eller Danmark. Da det norske bladet gikk over til kun annethvert nummer i butikk fra nyåret 2015, besluttet Egmont å legge ned produksjonen av føljetongserier. Så på grunn av denne strategien for å redde salget i Norge, forsvant føljetongseriene ut av Anders And & Co-ukebladet i hele Skandinavia. Et stort tap, da fortsettelsesserier alltid har vært en sterk tradisjon for bladet.
Måske er det på tide med en gættekonkurrence: Hvor mange år endnu vil Anders And & Co. udkomme på dansk? Jeg siger 3 år. Men om 3 år vil Egmont sige, arh, men vi kan da ikke nedlægge det. Men efter 4 år vil det igen være aktuelt. Så vil Disney sige: Arh, men I kan da ikke nedlægge det. Men efter 5 år vil der igen være aktuelt. Og så vil det ske.

I Norge og Sverige vil det nok vare lidt længere. Abonnementstraditionen er langt stærkere blandt gamle gubber, som man også ser det med Fantomet. Det er den ikke i Danmark.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg tror også, at AA & Co.'s dage er talte. Måske overlever Basserne endda andebladet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Det er vel ikke helt det samme. Bamse kommer offisielt med 20 numre i året, men flere er dobbeltnumre. Jeg tror det er grunnen til at det kun er 16 fysiske numre; ikke om det er abonnement eller løssalg.
Ah, okay. Udspekuleret! Så man abonnerer på 20 numre, men modtager i virkeligheden kun 16, hvoraf nogle så er udvidet. Alle kneb bruges, og det vanskeliggør i nogen grad rekordfetichisternes opgørelser af rekorder :mrgreen:
Men dobbeltnumre har da vært vanlig i bladbransjen i en del år. I Norge er det f. eks. ganske vanlig at det kommer dobbeltnumre av Donald Duck & Co rundt jul og nyttår (blant annet er nr. 51 og 52 ofte slått sammen til ett hefte). Jeg vet ikke om det samme gjelder for den danske utgave.
Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:nei, det er ikke lenger fortsatte historier -- verken i Norge eller Danmark. Da det norske bladet gikk over til kun annethvert nummer i butikk fra nyåret 2015, besluttet Egmont å legge ned produksjonen av føljetongserier. Så på grunn av denne strategien for å redde salget i Norge, forsvant føljetongseriene ut av Anders And & Co-ukebladet i hele Skandinavia. Et stort tap, da fortsettelsesserier alltid har vært en sterk tradisjon for bladet.
Måske er det på tide med en gættekonkurrence: Hvor mange år endnu vil Anders And & Co. udkomme på dansk? Jeg siger 3 år. Men om 3 år vil Egmont sige, arh, men vi kan da ikke nedlægge det. Men efter 4 år vil det igen være aktuelt. Så vil Disney sige: Arh, men I kan da ikke nedlægge det. Men efter 5 år vil der igen være aktuelt. Og så vil det ske.

I Norge og Sverige vil det nok vare lidt længere. Abonnementstraditionen er langt stærkere blandt gamle gubber, som man også ser det med Fantomet. Det er den ikke i Danmark.
Fantomet ble nedlagt i Norge i slutten av 2018. Det er kun det svenske Fantomen som ennå kommer ut.
Maverick
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 146
Tilmeldt: 1. jan 2018, 15:20

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Maverick »

Carsten Søndergaard skrev:Måske er det på tide med en gættekonkurrence: Hvor mange år endnu vil Anders And & Co. udkomme på dansk? Jeg siger 3 år. Men om 3 år vil Egmont sige, arh, men vi kan da ikke nedlægge det. Men efter 4 år vil det igen være aktuelt. Så vil Disney sige: Arh, men I kan da ikke nedlægge det. Men efter 5 år vil der igen være aktuelt. Og så vil det ske.
Det er en noget pessimistisk forudsigelse du kommer med her, men jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at du får ret. Dog taler det vel til Anders Ands fordel at de trods alt har præsteret at øge deres læsertal med 20% set over de seneste 2 år.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Maverick skrev:Det er en noget pessimistisk forudsigelse du kommer med her, men jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at du får ret. Dog taler det vel til Anders Ands fordel at de trods alt har præsteret at øge deres læsertal med 20% set over de seneste 2 år.
Det kan selvfølgelig siges at være positivt, men i den sidste ende er det salgstallene og ikke læsertallene, der er afgørende. At læsertallene er steget, kan have med at gøre, at den digitale udgave er blevet mere udbredt og har flere læsere pr. abonnent, fx søskende.

En del af publikum til de fysiske blade er uden tvivl stadig voksne mennesker, som ikke køber det til deres børn (eller børnebørn), men til sig selv. Og efterhånden som de falder bort, falder salget også yderligere.

Men lige nu og her er der såmænd nok god gang i salget, kan man tænke sig.

Hvis jeg skal være mindre pessimistisk, kunne man måske tænke sig, at det blev et månedsblad med tiden.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserierekorder

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:
Maverick skrev:Det er en noget pessimistisk forudsigelse du kommer med her, men jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at du får ret. Dog taler det vel til Anders Ands fordel at de trods alt har præsteret at øge deres læsertal med 20% set over de seneste 2 år.
Det kan selvfølgelig siges at være positivt, men i den sidste ende er det salgstallene og ikke læsertallene, der er afgørende. At læsertallene er steget, kan have med at gøre, at den digitale udgave er blevet mere udbredt og har flere læsere pr. abonnent, fx søskende.
Læsertal er vigtige, hvis et blad sælger annoncer, men det er ikke mit indtryk, at AA&Co. har været et interessant sted at annoncere i mange år.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar