De der westerns...

The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: De der westerns...

Indlæg af The Elder »

Vi lekte mye "Cowboy og indianer" da jeg var guttunge. Og mange westernserier gir meg derfor en liten smak av nostalgi. Kanskje det kan være en forklaring?
Den køber jeg !!!
Jeg elskede også Sherif Serien, Maverick og Tomahawk (før der gik åndsvage superskurke i ham). Og vi legede også Cowboy'der rundt i haverne.
Havde "Det Store Fort Øst, Vest etc" og et hav af legetøjs cowboydere og indianere fra Britains, Reisler etc.
Der var Maverick i fjernsynet og Laredo etc. lørdag eftermiddag.
Så det var påvirkningen fra barndommen.
Så kan man blive hængede til de rigtig gode serier som Buddy Longway, Blueberry, Red Kelly, Preacher etc og de senere Tomahawk af Frank Thorne.

Nu var jeg, ud over westerns også til Robin Hood og riddere (se: http://swoppets.net/, så jeg købte også Helte Serien (som den eneste i Danmark ??? ;-) )
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: De der westerns...

Indlæg af GoogaMooga »

Barndommens legen "cowboys" spillede klart en rolle i tegneserie og film præferencer dengang. Jeg /vi var meget mere inspirerede af westerns end af krigsserier og krimier. Pudsigt nok hed det aldrig cowboys og indianere på min gade, kun cowboys mod cowboys. Legehuset var "fængslet".
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: De der westerns...

Indlæg af ovemunk »

Jamen, -vi gik jo i biffen Søndag eftermiddag dengang og så Hopalong Cassidy, Winnitou og Tom Mix så hvad pokker skulle vi ellers lege, -ud over altså Zorro eller Tarzan. :D
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: De der westerns...

Indlæg af Robin »

ovemunk skrev:Jamen, -vi gik jo i biffen Søndag eftermiddag dengang og så Hopalong Cassidy, Winnitou og Tom Mix så hvad pokker skulle vi ellers lege, -ud over altså Zorro eller Tarzan. :D
Så du Tom Mix? Så må du godt nok være senior. Min far talte en del om ham og også lidt om Roy Rogers, men Mix var vild, for han var vist stumfilmstjerne, og så gik dat galt, da han begyndte, at synge, fortalte min far. Selv er jeg født i - 56, så jeg så en del Zorro (som jeg ikke opfatter som cowboy, uvist af hvilken grund) og så Old Shatterhand og Winnetou søndag eftermiddag i enten Colloseum biografen, Nora Bio eller Bispebjerg Bio, og vi købte tyggegummi med samlebilleder med dem og alle de andre.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: De der westerns...

Indlæg af ovemunk »

Robin skrev:
ovemunk skrev:Jamen, -vi gik jo i biffen Søndag eftermiddag dengang og så Hopalong Cassidy, Winnitou og Tom Mix så hvad pokker skulle vi ellers lege, -ud over altså Zorro eller Tarzan. :D
Så du Tom Mix? Så må du godt nok være senior. Min far talte en del om ham og også lidt om Roy Rogers, men Mix var vild, for han var vist stumfilmstjerne, og så gik dat galt, da han begyndte, at synge, fortalte min far. Selv er jeg født i - 56, så jeg så en del Zorro (som jeg ikke opfatter som cowboy, uvist af hvilken grund) og så Old Shatterhand og Winnetou søndag eftermiddag i enten Colloseum biografen, Nora Bio eller Bispebjerg Bio, og vi købte tyggegummi med samlebilleder med dem og alle de andre.

mvh.
Nej nu du siger det var Tom Mix ikke med på repertoiret der i 60erne ;-) Zorro var nærmest en blanding, det foregik i Californien og han fægtede mest men ridescenerne var som taget ud af westerns ;-) Historisk set foregår Zorro vel før "Cowboytiden".

Vi så da også klassiske westerns med John Wayne og indimellem en krigsfilm, blandt andet husker jeg "PT109" om den senerere president Kennedy og den Danske "Sorte Sarah" om minestrygeren MS1's flugt til Sverige.

Der gik for resten mange år før jeg fandt ud af at Winnitou var tyske film, de var faktisk ret gode. :-D
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: De der westerns...

Indlæg af ovemunk »

Der VAR jo også TV. Jeg blev lige mindet om den her serie for nylig som jeg så som lille, Hovedpersonen. Sheriff Tex Tucker har 4 magiske fjer i hatten så når han løfter armene (hands up) følger hans revolvere med og skyder banditten. Vi bandt snore om armene og ned til revolverhylstrene for at lave det samme.



Det var i øvrigt en af de først ting Gerry "Thunderbirds" Anderson arbejdede med.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: De der westerns...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det KAN have været John Wayne. Det KAN det.

Der var jo også andet, Colombo, McCloud, Quincy, De uheldige helte, Ellery Queen og senere Månebase Alfa, Coloradosagaen...

Hvorfor legede man ikke rummand, investigator eller noget andet?

Hvorfor det så akkurat blev westerns for undertegnede, well, måske var det Waynemanden.
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: De der westerns...

Indlæg af ovemunk »

Berti Stravonsky skrev:Det KAN have været John Wayne. Det KAN det.

Der var jo også andet, Colombo, McCloud, Quincy, De uheldige helte, Ellery Queen og senere Månebase Alfa, Coloradosagaen...

Hvorfor legede man ikke rummand, investigator eller noget andet?

Hvorfor det så akkurat blev westerns for undertegnede, well, måske var det Waynemanden.
Alle dem du nævner der er 70er og 80er ting, jeg var dreng i 60erne og dengang var Westerns noget alle "raske drenge" gik op i, og "western set" med hat,vest, hylster og pistoler var enhver rask drengs yndlingslegetøj.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: De der westerns...

Indlæg af Robin »

ovemunk skrev:Der VAR jo også TV. Jeg blev lige mindet om den her serie for nylig som jeg så som lille, Hovedpersonen. Sheriff Tex Tucker har 4 magiske fjer i hatten så når han løfter armene (hands up) følger hans revolvere med og skyder banditten. Vi bandt snore om armene og ned til revolverhylstrene for at lave det samme.



Det var i øvrigt en af de først ting Gerry "Thunderbirds" Anderson arbejdede med.
Den har jeg fuldstændig svedt ud. Jeg var vild med Thunderbirds dukkeserien, men denne her var også god! Tex Tucker med de fire magiske fjer, mand! Lørdag eftermiddag må det have været.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: De der westerns...

Indlæg af D@niel »

Fed tråd. Jeg har sprunget den over, da jeg ind imellem har det lidt stramt ( :lol: ) med westerns. Men nu har jeg læst tråden, og den er megafed :)
Frank Madsen skrev:Rawhide Kid
Yeah man, Rawhide Kid af Stan Lee og Bob Brown. En stor tegner for DC og Marvel i gamle dage.
Rawhide_Kid_Vol_1_1.jpg
Rawhide_Kid_Vol_1_1.jpg (80.58 KiB) Vist 3968 gange
Karl-E. skrev:Er der i øvrigt nogen der har læst The Sixth Gun?
Nej, men jeg har været svært tiltrukket af denne slipcase udgave (det er ikke min bog,
billeder lånt fra comicvine.gamespot.com )
the_sixth_gun1.jpg
the_sixth_gun2.jpg
Robin skrev:
ovemunk skrev:Der VAR jo også TV. Jeg blev lige mindet om den her serie for nylig som jeg så som lille, Hovedpersonen. Sheriff Tex Tucker har 4 magiske fjer i hatten så når han løfter armene (hands up) følger hans revolvere med og skyder banditten. Vi bandt snore om armene og ned til revolverhylstrene for at lave det samme.



Det var i øvrigt en af de først ting Gerry "Thunderbirds" Anderson arbejdede med.
Den har jeg fuldstændig svedt ud. Jeg var vild med Thunderbirds dukkeserien, men denne her var også god! Tex Tucker med de fire magiske fjer, mand! Lørdag eftermiddag må det have været.

mvh.
Ja, Thunderbird var verdensklasse. Den der video overmunk, den er alt for blæret :lol:

Og vedrørende westerns, så elsker jeg dem selvfølgelig også. Jeg vil fremhæve Bouncer, som pt. sørme ligger frit til tilgængeligt på Humanoids. Klik på "Read in its entirety" til højre for coveret.
http://www.humanoids.com/book/648
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: De der westerns...

Indlæg af D@niel »

Berti Stravonsky skrev:Det KAN have været John Wayne. Det KAN det.

Der var jo også andet, Colombo, McCloud, Quincy, De uheldige helte, Ellery Queen og senere Månebase Alfa, Coloradosagaen...

Hvorfor legede man ikke rummand, investigator eller noget andet?

Hvorfor det så akkurat blev westerns for undertegnede, well, måske var det Waynemanden.
Undskyld Berti, jeg ved godt, at jeg ikke svarer på dit spørgsmål, men ... legede man ikke rummand? Det tror jeg nok, man gjorde :lol:
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: De der westerns...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg var Falk og legede hundredevis af gange, at jeg skulle befri Månestråle og at hun blev forelsket i mig.'

:wink:
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: De der westerns...

Indlæg af ovemunk »

Robin skrev: Den har jeg fuldstændig svedt ud. Jeg var vild med Thunderbirds dukkeserien, men denne her var også god! Tex Tucker med de fire magiske fjer, mand! Lørdag eftermiddag må det have været.

mvh.
Jeg havde fuldstændig svedt den ud indtil jeg så en dokumentat om Thunderbirds og Gerry Anderson, der blve der vist et par klip fra den først i programmet og "bing" så var jeg tilbage i barndommen igen.Tror du har ret med Lørdag eftermiddag.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: De der westerns...

Indlæg af GoogaMooga »

Blev Thunderbirds vist i dansk TV i 60erne?
Jeg husker kun Flintstones fra min tidlige barndom (forlod DK i 1967)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: De der westerns...

Indlæg af smfan »

Berti Stravonsky skrev:Ja, det er jo nok min yndlingsgenre, men hvorfor mon det?

Sådan oppefra og ned er der jo sjældent tale om noget mesterværk hvad angår plot. En tyk skabelon kunne være, at der er nogle fattige der grovt forstyrres modbydeligt af nogle rige slyngler, og så kommer vores gode helt ind fra siden, han er tavs og bryder sig ikke om uretfærdighed, og så smadrer og forstyrrer han så at de svage får fred og de stærke får hug. Meget mere er der vel næppe.

Et sådant setup er set 1000 gange før. Lige fra Morten Korch og frem til nu. Ikke noget nyt der.

Så hvorfor kan jeg så godt lide de der westerns?

Er det bjergene, ørkenlandskaberne, er det det sorthvide battle mellem de go'e og de onde?

Hvorfor kan DU lide skidtet? For det kan du jo.
For mig at se er westerns gode fordi så mange forskellige historier kan fortælles i et allerede kendt univers. Jeg ÆLSKER westerns, og det er lige meget om det er klassisk John Wayne eller spaghetti. Jeg har adskillige bokse med alle mulige glemte spaghetti westerns. Ikke alle er lige gode, men når jeg ser dem føler jeg mig stort set altid underholdt.
Mht. Tegneserier er jeg vild med de klassiske Rawhide Kid, Kid Colt og hvad de ellers hed i Western, og Gunfight serien. Sidste år fik jeg så købt en ordentlig røvfuld af de gamle lommehefter. Lasso, Cowboy med Texas og Big Bull. Igen handler det om genkendelsens glæde. De nye All Star westerns fra DC er jeg også vild med og Undertaker køber jeg også.
For mig at se ligger forskellen fra krimien og sci fi, at de to sidstnævnte godt kan virke lidt for gammeldags, hvis ikke de er af nyere dato. Lige nu genser jeg dagligt et afsnit af Kojak, og jeg tror kun at jeg finder det sjovt, fordi jeg kan huske det fra barndommen. Mine voksne børn er i al fald stået af.
De fatter ikke, at det skal gå så langsomt, at der ikke er mobiler og bilerne ser ser sjove ud. Derimod køber de præmissen i western universet.
Besvar