De der westerns...

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

De der westerns...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ja, det er jo nok min yndlingsgenre, men hvorfor mon det?

Sådan oppefra og ned er der jo sjældent tale om noget mesterværk hvad angår plot. En tyk skabelon kunne være, at der er nogle fattige der grovt forstyrres modbydeligt af nogle rige slyngler, og så kommer vores gode helt ind fra siden, han er tavs og bryder sig ikke om uretfærdighed, og så smadrer og forstyrrer han så at de svage får fred og de stærke får hug. Meget mere er der vel næppe.

Et sådant setup er set 1000 gange før. Lige fra Morten Korch og frem til nu. Ikke noget nyt der.

Så hvorfor kan jeg så godt lide de der westerns?

Er det bjergene, ørkenlandskaberne, er det det sorthvide battle mellem de go'e og de onde?

Hvorfor kan DU lide skidtet? For det kan du jo.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: De der westerns...

Indlæg af marius »

Jeg elsker westerns. Genren indeholder alle ingredienser for storslået eskapisme: det frie cowboyliv, storslået natur som panorama, menneskets kamp mod vildmarken, indianere, nybyggere, pionerånd, selvtægtsmanden, eventyrer, hestetyve, guldgravere, prostitution, gambling, desperadoer, jernbanen som symbol på fremskridtet og kapitalismen, frontiermyten osv osv.

Meget western er metervarer, men genren har også leveret nogle af film og tegneseriehistoriens bedste værker.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: De der westerns...

Indlæg af GoogaMooga »

Der er ikke så mange gode western tegneserier som western film, men nogle er der jo. Fælles for serierne og filmene er genrens rendyrkethed, med et egent sæt af konventioner, ikonografik, og som du selv nævner, skabeloner. Westerns er tillige noget af det tidligste historiske, der fanger mig, for jeg er et barn af det 20. århundrede, på godt og ondt.
Senest rettet af GoogaMooga 12. jul 2017, 13:02, rettet i alt 1 gang.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: De der westerns...

Indlæg af Frank Madsen »

Berti Stravonsky skrev:Ja, det er jo nok min yndlingsgenre, men hvorfor mon det?

Hvorfor kan DU lide skidtet? For det kan du jo.
De bedste amerikanske western-tegneserier, jeg har læst, har været af Carl Barks eller Paul Murry. Hvad der har været af Tomahawk, Rawhide Kid, Zorro osv. har oftest været en tam omgang på manuskriptplanet.

Ellers er "Blueberry", "Red Kelly" og "Lucky Luke" vel noget nær det eneste, der rigtig har fænget hos mig i den genre. Den amerikanske borgerkrig giver større spillerum end de sædvanlige beretninger om pelsjægere, kvægtyve eller barslagsmål, der ofte præger genren.

"Ken Parker" af Berardi og Milazzo, der udkom i to tykke bind i midten af 70'erne, husker jeg også som gode.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Snoopy
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 125
Tilmeldt: 23. jun 2016, 15:34

Re: De der westerns...

Indlæg af Snoopy »

Buddy Longway bør nok også nævnes som en af de bedre westerntegneserier. Jeg husker at jeg var vild med tegnestilen og vildmarkseventyret i den da jeg læste den for mange år siden.

Det der tiltrækker mig ved genren er nok at meget af naturen er vild og uudforsket. Der er frihed, men også mange farer, hvilket skaber spændingsmomenter.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: De der westerns...

Indlæg af lolsen »

Ken Parker, jeg købe engang en tykker bog på Vorbasse Marked, men jeg troede den var den eneste der var, på nær nogle enkelte tyndere albums... Har du et link til de to udgivelser, for så vil jeg se om jeg kan opstøve den anden, for var ovenud tilfreds med den første :D
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: De der westerns...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg er også med på Buddy Longwayvognen. Den serie er ret sej og har både sine grove voldsomme steder og sine tuttenuttede. Lidt lige som livet er. Jeg kan li' den.

Måske i højere grad end alle andre westerns hvor den tavse helt tager de svages parti og trods overmagten alligevel bøffer alle.

Og SÅ elsker jeg OGSÅ 12 usandfærdige historier...
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: De der westerns...

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev:
Berti Stravonsky skrev:Ja, det er jo nok min yndlingsgenre, men hvorfor mon det?

Hvorfor kan DU lide skidtet? For det kan du jo.
De bedste amerikanske western-tegneserier, jeg har læst, har været af Carl Barks eller Paul Murry. Hvad der har været af Tomahawk, Rawhide Kid, Zorro osv. har oftest været en tam omgang på manuskriptplanet.

Ellers er "Blueberry", "Red Kelly" og "Lucky Luke" vel noget nær det eneste, der rigtig har fænget hos mig i den genre. Den amerikanske borgerkrig giver større spillerum end de sædvanlige beretninger om pelsjægere, kvægtyve eller barslagsmål, der ofte præger genren.

"Ken Parker" af Berardi og Milazzo, der udkom i to tykke bind i midten af 70'erne, husker jeg også som gode.
Jeg holder med Frank her; Carl Barks, Paul Murry, Blueberry, Lucky Luke og Red Kelly.

Er der nogle der kan huske "Indianerne" af Hans Kresse?
jeg fik købt nogle stykker, men har aldrig fået dem læst.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: De der westerns...

Indlæg af Robin »

Så lad dig mig løfte det tunge åg og prise mine drengeårs "dårlige" cowboytegneserier. Indrømmet, manussiden var set i bagklogskabens ulideligt klare lys ikke altid lige varierede eller nytænkende, men da jeg læste dem var det en del af charmen, tror jeg i hvert fald, den der genkendelsens glæde. Jeg fik i den tid grundlagt/inficerede nærmest mig selv ubevidst med en afhængighed af serier, der i sagens natur bygger på det genkendelige. Det gjaldt Jan, De Fem, De tre detektiver, Tykke Niels, Pillerik, FlemmingDisney's Zorro bøger osv. og tegneSERIER! Med tryk på serier. Her er et citat fra en tidligere blog sidekick views. Der er to om Tomahawk bladet under Bogs:

"Nogle af de bedste (serier i Tomahawk bladet) var Durango Kid, Røde Maske og Vigilante. Tomahawk var selvfølgelig også god, han havde jo en hjælper, dengang kendte vi ikke ordet “sidekick”. Og i de senere hæfter blev skurkene mere og mere superskurkeagtige, så med helte med maske og superskurke, blev det jo et ekstra superheltefix. Tomahavk løb fra tiden, eller tiden løb fra Tomahawk, der skete i hvert fald en del ændringer mht. persongalleriet. Der kom andre serier til: Jonah Hex, El Diablo, Gringo, Ildhår, og Hawk, som var Tomahawks søn. Ikke alle faldt i min smag, men Ildhår af Joe Kubert og Hawk af måske Frank Thorne, var fine sager. El Diablo var selvskreven med sin maske og kappe og sin sorte hest. Det var jo næsten Zorro og Batman i et."

Jeg hyggede mig også gevaldigt med Two-Gun Kid fra Marvel og Spøgelsesrytteren af Dick Ayers.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: De der westerns...

Indlæg af GoogaMooga »

JERRY SPRING
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: De der westerns...

Indlæg af Karl-E. »

Westernserier kan være "mums"!

De to gamle Ken Parker "tyksakker" har jeg skam haft i 100 år, kan nu ikke rigtigt huske dem da det er lige så længe siden jeg har læst dem. Måske skulle jeg hive dem frem igen. :?

Er der i øvrigt nogen der har læst The Sixth Gun? - En serie jeg har haft et godt øje til et stykke tid, men ikke har hverken købt eller læst.
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: De der westerns...

Indlæg af lolsen »

Hvis du hiver dem frem igen, vil du så ikke poste et billede af dem, så jeg ved hvad jeg helt præcist leder efter? :D

The Sixth Gun valgte jeg lidt fra igen, fordi jeg ikke tror den helt er mig. Det er hovedsageligt gamle westerns der trækker... Det nyere bliver for gennemtænkt, det samme gør sig gældende mht. western film, her virker det ofte alt for opsat ifht. de ældre af slagsen, synes jeg i hvert fald :)
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: De der westerns...

Indlæg af lolsen »

Jeg fandt den inde på faraos.dk, samt nu ved jeg da hvad der ryger med i kurven næste gang hvis jeg kan vente så længe :)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: De der westerns...

Indlæg af Berti Stravonsky »

Javist ja. Men hør, jeg efterlyser jo en årsag til at genren er muffiguffi, og det er der ikke alle som svarer på.

Og det er jo dét, som er tvistet. Hvad adskiller denne genre sig fra alle de andre?
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: De der westerns...

Indlæg af superboy »

Berti Stravonsky skrev:Javist ja. Men hør, jeg efterlyser jo en årsag til at genren er muffiguffi, og det er der ikke alle som svarer på.

Og det er jo dét, som er tvistet. Hvad adskiller denne genre sig fra alle de andre?
Vi lekte mye "Cowboy og indianer" da jeg var guttunge. Og mange westernserier gir meg derfor en liten smak av nostalgi. Kanskje det kan være en forklaring?
Besvar