Steve Canyon læseklub - 2018

Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Steve Canyon læseklub - 2018

Indlæg af D@niel »

Et af mine nytårsforsætter i år er at læse Steve Canyon af Milton Caniff fra IDW. Foreløbigt er der 7 bøger, og en 8. kommer i januar 2018. Det er ikke min ambition at komme helt igennem, jeg læser, hvad jeg kan nå. Det bliver ikke mange og lange indlæg fra mig, men hvis andre har lyst, så ligger tråden i hvert fald her nu.
Vedhæftede filer
sc1.jpg
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Steve Canyon læseklub - 2018

Indlæg af Karl-E. »

I den sidste uges tid har jeg fået læst 1ste bind. Så jeg vil lige høre hvor langt andre er? Kunne godt tænke mig at diskutere flg.: "løse tråde" - et "famlende" persongalleri - kvindesyn i perioden.
Er folk med så man kan starte noget op nu? 8)
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Steve Canyon læseklub - 2018

Indlæg af D@niel »

Fedt, at du læser Steve Canyon, Karl-E! Jeg er desværre ikke nået så langt.

Jeg har fået lavet alt, alt for mange nytårsforsætter i år, så jeg er langt bagud. Jeg skulle se 3 Werner Herzog og 3 Milos Forman film i januar, jeg har fået set en. Jeg skulle læse Moby Dick på engelsk i januar, jeg har læst 20 sider (den er saftsuseme også tyk!). Jeg skulle høre 5 Barclay James Harvest album i januar, jeg har hørt 2. Og det er kun halvdelen af mine forsætter for januar. Og februar og en ny liste med forsætter er lige om hjørnet. Til gengæld har jeg lavet en masse ting, jeg ikke havde som forsætter :? Jeg må nok have revideret min liste lidt, så den bliver mere realistisk.

Jeg har læst ekstramaterialet og de første 20 sider i den første Steve Canyon, og i weekenden vil jeg prøve at æde resten. Jeg vender snart tilbage :)
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Steve Canyon læseklub - 2018

Indlæg af Karl-E. »

Fint nok Daniel, det haster ikke. Men prøv at læs med mine tre diskussionsemner i tankerne. Tror det kan give basis for en god snak. :)
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Steve Canyon læseklub - 2018

Indlæg af Antaeus »

Jeg har indkøbt alle Steve Canyon og Terry and the Pirates, men jeg kom aldrig rigtig med på toget med Terry and the Pirates. Og jeg tænker jeg at jeg skal læse Terry and the Pirates før Steve Canyon, men jeg ved ikke helt hvornår jeg kommer i gang for der er meget andet som også skal læses. Jeg har læst lidt Steve Canyon for lige at tjekke hvad det var for noget og umiddelbart virker det som ganske gode historier og gode tegninger.

Men i andre kan bare diskutere løs...
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Jostein Hansen
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 46
Tilmeldt: 22. nov 2017, 19:54

Re: Steve Canyon læseklub - 2018

Indlæg af Jostein Hansen »

I skrivende stund er jeg i gang med Steve Canyon 1957-1958, altså historier som er skrevet for 60 år siden. Har også lest den forrige boken fra IDW Publishing, altså volum 5.

De fleste av episodene fra 1947-1954 har jeg lest i Agent X9 1987-1997 eller i Klassikerserien: Steve Canyon 1947-1954. Flere av disse kombinerte dagsserier og søndagssider er fremragende, en favoritt er episoden med tittel Mizz Mizzou fra 1954.

Apropo titler: Dessverre mangler episode-titler i de ellers flotte luksusbøkene fra IDW, noe som gjør det mer komplisert å diskutere favoritter etc. I andre samlebøker er originaltitler eller nye beskrivende titler satt inn, f.eks. i Mandrake the Magician Dailies (Titan), Flash Gordon Dailies (Titan), Rip Kirby Complete Comic Strips (IDW) og Tarzan Complete Newspaper Strips (IDW).

Hvilke Steve Canyon-index anbefales for å få en best mulig guide til inndeling av episodene?
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Steve Canyon læseklub - 2018

Indlæg af D@niel »

Jostein Hansen skrev:Apropo titler: Dessverre mangler episode-titler i de ellers flotte luksusbøkene fra IDW, noe som gjør det mer komplisert å diskutere favoritter etc.
Men er episodetitlerne ikke noget, der er blevet efter-rationaliseret af historikere/fans? Caniff lavede ikke episode-titler eller? Vi havde snakken i Terrytråden, og så vidt vi kunne gennemskue, var titlerne der opfundet af Carl Horak og ikke Caniff. Hvis ikke Caniff har fundet på dem, så skal de naturligvis heller ikke fremgå at IDW's udgaver, da de jo helst skulle fremstå så originale (men gerne restaurerede) som muligt.

Men jeg medgiver, at titlerne gør det lettere at diskutere værket, og Horaks titler var fremragende. Post gerne et link her, hvis du/I finder en liste med Canyon-titler, jeg kan ikke umiddelbart finde en.

Edit: det er formodentligt den her, vi skal ha' fat i
Jostein Hansen
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 46
Tilmeldt: 22. nov 2017, 19:54

Re: Steve Canyon læseklub - 2018

Indlæg af Jostein Hansen »

Joda, det er helt avklaret at Milton Caniff ikke selv utstyrte serien med titler og inndeling av episoder.

Samme sak gjelder Rip Kirby The Complete Comic Strips av Alex Raymond/John Prentice, ingen originale titler er å finne.

I IDWs samleutgaver er episodene derimot utstyrt med oppfinnsomme titler, i en serie som så langt teller 10 bind.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Steve Canyon læseklub - 2018

Indlæg af D@niel »

Det havde været lækkert, hvis de havde haft titlerne med. Om ikke andet i ekstramaterialet. Jeg ved ikke, om der kan være noget rettighedsmæssigt bøvl. Så vidt jeg kan se, så er Carl Horak desværre ikke blandt os mere, og den der companion genoptrykkes vist ikke længere (koster 200$ i brugt paperback på amazon).

Forresten er jeg i fuld gang med læsningen. Jeg er super langsom, men kan dog allerede nu sige, at jeg er svært imponeret. Jeg havde sådan en forestilling om, at Canyon var en tynd fortsættelse af Terry. Det er det ikke, den er fremragende.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Steve Canyon læseklub - 2018

Indlæg af Antaeus »

Jeg valgte i sin tid at købe Steve Canyon på bekostning af Terry and the Pirates da jeg havde en ide om Steve Canyon var bedst og Terry and the Pirates var for naivt og gammeldags til mig. Jeg læste det første af Steve Canyon og det var ret godt, men flere anbefalede mig også at købe Terry... og så røg den også i indkøbskurven. Steve Canyon starter umiddelbart noget bedre end Terry, men jeg har kun læst få sider i Terry så det er ikke en helt fair sammenligning.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Steve Canyon læseklub - 2018

Indlæg af marius »

D@niel skrev:
Forresten er jeg i fuld gang med læsningen. Jeg er super langsom, men kan dog allerede nu sige, at jeg er svært imponeret. Jeg havde sådan en forestilling om, at Canyon var en tynd fortsættelse af Terry. Det er det ikke, den er fremragende.
Antaeus skrev: Steve Canyon starter umiddelbart noget bedre end Terry, men jeg har kun læst få sider i Terry så det er ikke en helt fair sammenligning.
Steve Canyon er en fremragende serie. Milton Caniff var i seriens indledning på toppen af sin karriere, og videreførte sin mesterlige stil fra Terry and The Pirates. Personligt foretrækker jeg dog Terry and The Pirates, da jeg ikke synes Caniff formår at skabe et lige så stærkt persongalleri i Steve Canyon som i Terry and The Pirates. I Steve Canyon savner jeg stærke personligheder som Captain Judas, Burma, Dragon Lady, Sandhurst og mange flere.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Steve Canyon læseklub - 2018

Indlæg af superboy »

Selv synes jeg at bøkene fra Kitchen Sink er bedre enn bøkene fra IDW. Stripene er mye større i disse. Synd at det kun kom 5 bøker fra Kitchen Sink.

Steve Canyon v.22 In Formosa's Dire Straits (1989, ISBN 0-87816-044-2, reprints Feb 8, 1955 to August 8, 1955)
Steve Canyon v.23 The Scarlet Princess (1989, reprints August 9, 1955 to April 11, 1956)
Steve Canyon v.24 Taps for 'Shanty' Town (1989, reprints April 12, 1956 to November 28, 1956)
Steve Canyon v.25 Damma Exile (1991, ISBN 0-87816-061-2, reprints Nov 29, 1956 to Sept 24, 1957)
Steve Canyon v.26 War Games (1992, ISBN 0-87816-066-3, reprints Sept 25, 1957 to April 7, 1958)
Vedhæftede filer
steve canyonx.jpg
Jostein Hansen
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 46
Tilmeldt: 22. nov 2017, 19:54

Re: Steve Canyon læseklub - 2018

Indlæg af Jostein Hansen »

Takk for elegant og fargesterkt coverbilde.

Da må to spørsmål stilles til Kitchen Sink-utgaven:

Finnes søndagssidene i farger i disse bindene?

Hva med episodetitler?

For øvrig går Steve Canyon fortsatt som føljetong i magasinet COMICS REVUE, utgitt av Manuscript Press. I 2018 publiseres episoder fra midten av 1970-tallet.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Steve Canyon læseklub - 2018

Indlæg af D@niel »

superboy skrev:Selv synes jeg at bøkene fra Kitchen Sink er bedre enn bøkene fra IDW. Stripene er mye større i disse. Synd at det kun kom 5 bøker fra Kitchen Sink.
Interessant, jeg synes faktisk også, at IDW er noget småt. Men formatet på Kitchen Sink er ellers mindre (?) Så må de have en noget anden ombrydning end i IDWs. Det kunne jeg godt tænke mig at se. Du har vel ikke et billede af en side?
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Steve Canyon læseklub - 2018

Indlæg af superboy »

D@niel skrev: Interessant, jeg synes faktisk også, at IDW er noget småt. Men formatet på Kitchen Sink er ellers mindre (?) Så må de have en noget anden ombrydning end i IDWs. Det kunne jeg godt tænke mig at se. Du har vel ikke et billede af en side?
Formatet på sidene er akkurat det samme. Men Kitchen har to dagsstriper pr side, og søndagssiden er på to sider. Så stripene blir mye større. Ingen farger, og heller ingen titler. se bilder.
Vedhæftede filer
dagsstriper
dagsstriper
søndagsside første del
søndagsside første del
søndagsside andre del
søndagsside andre del
Besvar