Vi ønsker os!

Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Vi ønsker os!

Indlæg af Gimli »

Gimli skrev:
Carsten Søndergaard skrev:En lille hilsen fra Franka til alle jer, der helst vil have fransk-belgiske tegneserier. Fra Franka album 24, "Operation Rovmord", der udkommer omkring 1. oktober.
Fedt :!: Den har jeg set frem til.

Håber dog at forsiden ikke bliver en kopi af den hollandske som er lagt ind på comicwiki. Det er ikke den kønneste Ku'jpers har præsenteret endnu. (Pænt sagt).
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4709
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Vi ønsker os!

Indlæg af Robin »

Carsten Søndergaard skrev:
Robin skrev:
Jakobsen skrev:Jonathan kommer i hvert fald fra Fabel snart. Superman bøger bliver ikke til noget rettigshaver forlangte 10.000 dollars i forskud inden tryk. Så mange penge har Fabel ikke.
Det var mange penge i forskud. Man ku' ikke lave så'n noget nymodens crowdfunding a la det, der var med til at redde Fantask? Men der er så nok ikke så mange, der er interesserede i sådan en udgivelse, desværre.

mvh.
Sin egen licens får man ikke for småpenge fra amerikanske rettighedshavere, der har copyright til noget, som DC har til stort set alle deres tegneserier eller som Disney har til alle Disneytegneserier. I nogle tilfælde findes der også eksisterende licenser, som en ny lokal udgiver vil blive opfattet som en trussel mod, og det er jo tilfældet med Superman, fordi RW Edizione har licensen til at udgive DC's superheltetegneserier på dansk. Så enten skal man vise sin "seriøsitet" ad økonomisk vej. Eller også kan man prøve at samarbejde med den, der har en licens i forvejen. Så Fabel kunne jo prøve at kontakte RW. Muligvis vil RW endda være glade for det, hvis de med deres egne udgivelser har svært ved at skrabe penge nok sammen til faktisk at honorere det, de betaler for deres licens. Lidt ligesom som Comic Factory har indgået et samarbejde med Egmont, som uden tvivl fungerer under Egmonts licens.
Tak for et godt, positivt, fremadrettet, opbyggeligt og ikke mindst indsigtsfuldt svar med muligheder. Var det en mulighed/løsning for Forlaget Fabel. Man kunne måske starte med henvende sig til Forlaget Fahrenheit, som jo arbejder sammen med RW?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 465
Tilmeldt: 22. sep 2008, 23:24
Geografisk sted: Central Florida

Re: Vi ønsker os!

Indlæg af Maximum »

Ja, mine indlaeg uden danske bogstaver kan vaere lidt sjovt at laese :D
Bare jeg ved Luftens ørne (copy and paste ø ;-)) kommer sa er jeg glad og kan sagtens vente!
Specielt hvis det er Henrik og Hagbart, eller B&M eller Franquines Modeset ed Pompon der kommer forst :-)!
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Vi ønsker os!

Indlæg af maxus »

Lars S skrev:
Carsten Søndergaard skrev: ...kan altså godt ende med, at Henrik og Hagbart eller Blake og Mortimer kommer før Luftens Ørne, det må tiden vise.
Personligt håber de begge kommer før Luftens Ørne.
og jeg håber på Luftens Ørne går på vingerne først :D
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 874
Tilmeldt: 27. nov 2008, 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Vi ønsker os!

Indlæg af Nøhr »

Carsten Søndergaard skrev:... Franka...
Uhh, hans rentegning er ved at blive mere snavset, det klæder ham, glæder mig til at se albummet.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Vi ønsker os!

Indlæg af Gimli »

Nøhr skrev:
Carsten Søndergaard skrev:... Franka...
Uhh, hans rentegning er ved at blive mere snavset, det klæder ham, glæder mig til at se albummet.
Heldigvis er verdenen multifacettet. Jeg tillader mig at fastholde andet synspunkt.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Vi ønsker os!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Haha, i hvert fald er det som det er. Henk Kuijpers fylder snart 73, og han gør, som han gør, sådan er det ;-)
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Vi ønsker os!

Indlæg af maxus »

Carsten: Hvad med "Double 7" af Yann og Juillard? Er den evt. snart på vej?

Håber I fortsætter udgivelsen af deres historiske 'flyver-albums'. Stor fan af dem :D
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Vi ønsker os!

Indlæg af Erling Søby »

Maxus:
Håber I fortsætter udgivelsen af deres historiske 'flyver-albums'. Stor fan af dem :D
Ja, kommer der mere? - Jeg er særdeles begejstret for både Den Røde Baron, Mezek og Romain Hugaults albums. Så kom bare med det ...
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Vi ønsker os!

Indlæg af Antaeus »

Nøhr skrev:
Carsten Søndergaard skrev:... Franka...
Uhh, hans rentegning er ved at blive mere snavset, det klæder ham, glæder mig til at se albummet.
Hvad mener du med "mere snavset"?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Vi ønsker os!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Erling Søby skrev:Maxus:
Håber I fortsætter udgivelsen af deres historiske 'flyver-albums'. Stor fan af dem :D
Ja, kommer der mere? - Jeg er særdeles begejstret for både Den Røde Baron, Mezek og Romain Hugaults albums. Så kom bare med det ...
Der kommer uden tvivl mere Hugault, Angel Wings 5 og 6 udkommer næste år. Det dér "Double 7" er derimod mere end tvivlsomt. Den slags enkeltsående enspænderalbum har det altid svært, uanset at det er ganske charmerende lavet. Så det kommer næppe fra Cobolt.
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: Vi ønsker os!

Indlæg af maxus »

Carsten Søndergaard skrev:
Erling Søby skrev:Maxus:
Håber I fortsætter udgivelsen af deres historiske 'flyver-albums'. Stor fan af dem :D
Ja, kommer der mere? - Jeg er særdeles begejstret for både Den Røde Baron, Mezek og Romain Hugaults albums. Så kom bare med det ...
Der kommer uden tvivl mere Hugault, Angel Wings 5 og 6 udkommer næste år. Det dér "Double 7" er derimod mere end tvivlsomt. Den slags enkeltsående enspænderalbum har det altid svært, uanset at det er ganske charmerende lavet. Så det kommer næppe fra Cobolt.
Det var en skam Carsten og det undrer mig egentlig lidt. Tænkte at den lå i helt fin og logisk forlængelse af Mezek og Store Hornugle - udgav I ikke dem? Men jeg kender naturligvis ikke salgstal osv. Men det må blive på fransk i stedet, så...
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 874
Tilmeldt: 27. nov 2008, 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Vi ønsker os!

Indlæg af Nøhr »

Antaeus skrev:Hvad mener du med "mere snavset"?
Han har altid haft en tendens til stram stringens, og det er da også fint nok, Tintin er for eksempel bedst tjent med den rene linje.
Men i Kuijpers tilfælde kan det godt blive lidt klinisk, selvom dynamikken er go' nok i hans fodarbejde.
Så nå jeg ser at hans rentegning bliver løsere, med mere variation i stregen, så bliver jeg glad - det bringer nyt liv.
Det er dét jeg mener med "mere snavs".
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Vi ønsker os!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

maxus skrev:Det var en skam Carsten og det undrer mig egentlig lidt. Tænkte at den lå i helt fin og logisk forlængelse af Mezek og Store Hornugle - udgav I ikke dem? Men jeg kender naturligvis ikke salgstal osv. Men det må blive på fransk i stedet, så...
Jo, men de har også haft problemer, Den Store Hornugle kom dog efter det med tiden.

Der er to problemer i det her:

Det ene er, at solotitler generelt er svære at pushe - altså hvis de som her tager sig ud som et helt almindeligt, klassisk album (helt anderledes kan det være for diverse graphic novels eller markante udgivelser, der på forskellig vis får stor opmærksomhed blandt et særligt eller et særlig bredt publikum langt uden for almindelige generelle fans og samlere). Der er kun én chance for at få opmærkomhed omkring dem, og det er ved udgivelsen. For serier på bare to eller tre bind er der tilsvarende mange flere chancer for, at folk bliver opmærksom på dem, fordi der udkommer noget nyt. Så hvis man ikke lige hørte om dem i første omgang, er der nye chancer.

Det andet problem er, at album som Mezek og Double 7 stammer fra Lombard-forlaget i Belgien og er typiske udgivelser fra det forlag. Af de tre forlag i den store Mediatoon-gruppe, der også omfatter Dupuis og Dargaud (og Blake og Mortimer), er Lombard det "bløde midterforlag" med generelt "bløde" serier, der ikke er for små børn, men heller ikke for voksne. Uanset at ting som Mezek eller Double 7 er glimrende fortalt og tegnet, savner de alligevel noget, der for alvor trækker i voksne læsere. Dermed får de svært ved at finde et tilstrækkeligt publikum i et lille land som Danmark. Der findes undtagelser blandt Lombard-serier, men det er stort set alle sammen serier, der lever i kraft af nostalgi og derfor faktisk har et voksent publikum, selv om de egentlig ikke er voksenrettede.

Et godt eksempel på det sidste er Allan Falk, der virkelig er en "blød" serie for børn (og den eneste overlevende fra Lombards gamle 1960'er-grundlag i Fart og tempo-genren), men som alligevel ad nostalgiens veje åbenbart stadig kan finde et publikum. I en anelse mere voksen kategori finder man et par markante undtagelser som Thorgal, Buddy Longway, Comanche, Bernard Prince, alle sammen skabt efter at Greg blev redaktør på forlaget og Hergés spejderånd blev skubbet noget til side. Men stadig er de jo "bløde" sammenlignet med mange af nutidens (eller datidens) voksentegneserier fra Dupuis, Dargaud, Glénat osv.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Vi ønsker os!

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Angående Franka:

Den formentlig største hollandske Franka-samler, Rob Lamping, har lige åbnet en hjemmeside med alt om Franka. Stadig under udbygning, men allerede fyldt med en forbløffende masse oplysninger, tegninger og forsider, herunder alle udenlandske forsider. Inklusive illegale ting, for eksempel tre kinesiske piratudgaver med Franka-tegninger trykt på rispapir.

Det er ikke en officiel hjemmeside, men bestemt med Henk Kuijpers godkendelse. Rob Lampings Franka-samling er så stor, at han nogle gange har ting, som Henk ikke har. Han har derfor været med til at levere materiale til bonuskapitlerne i Cobolts Frankas samlede eventyr og er således en sand hædersmand.

https://www.frankaplace.nl
Besvar