Danske rekorder

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Danske rekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev:kataloger for samlere angiver totalt sidetal incl. omslag, men excl. eventuelt smudsomslag (i dette tilfælde 36 sider).
Vil det sige, at forsats og bagsats ikke tælles med? Uanset om der er tryk på dem eller ej? Det er vel lidt uretfærdigt i nogle tilfælde!

Og hvad med bøger, der har flapper - tæller flapperne med som ekstra sider? ;-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Danske rekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Comicwiki skrev:Serieblad med største oplag
Anders And & Co." (men hvor stort og hvornår? Engang i 1970'erne)
Vi kommer ikke tidspunktet nærmere end gennemsnitsoplaget i 1972, leveret af Dansk Oplagskontrol:

Det højeste oplag på en bladudgivelse havde Anders And & Co. i 1972, hvor der blev solgt 11,5 millioner blade eller gennemsnitligt 219.668 eksemplarer om ugen. Indtil da var det kun gået opad, og efterfølgende er det kun gået nedad.

I øvrigt var det blandt ugeblade kun Familie-Journalen og Søndags-B.T., der kunne overgå Anders And & Co. i oplagsstørrelse. Familie-Journalen med omkring 100.000, Søndags-B.T. med omkring 50.000. Gutenberghus' eget Hjemmet halsede lige efter Anders And & Co. Billed-Bladet og Se & Hør lå endnu langt efter. Det fortæller noget om, hvilken økonomisk støttepille Anders And & Co. dengang var for Gutenberghus.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Danske rekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jakobsen skrev:Free Comics
Ha ha, fantastik lille sag. En hel euro for så lidt ;-)

Man kan måske lave en underopdeling af mindste udgivelse: Med og uden flad ryg. Og om der var tale om håndarbejde eller maskinarbejde vedrørende hæftning/indbinding. Jeg kan ikke huske, hvordan Mis og Fister-hæftet i dåsen blev fremstillet. Jeg har kun en uåbnet dåse, som jeg ikke lige har tænkt mig at åbne ;-)

Ifølge Guinness Rekordbog er "Danmarks mindste trykte og udgivne bog" "Klods-Hans" af H.C. Andersen, udgivet af Poul Schütte i Odense 1957 og trykt af Aksel Jakobsens bogtrykkeri, også i Odense. Den måler 19 x 26 mm, har 43 sider [det var dengang man, ligesom Dansk Bogfortegnelse, kun talte sider med tryk på] og er indbundet i helskind med guldtryk. Den findes i dag bl.a. i H.C. Andersens Hus i Odense.

Danmarks mindste notesbog måler 20 x 26 mm, har 30 sider og er indbundet i helbind. Den blev fremstillet af bogbinderlærling Keld Jensen, Aarhus, i forbindelse med hans svendeprøve 19. oktober 1955. Det tog ham halvanden time at fremstille bogen, og derefter tog det ham og hans familie 20 minutter at finde den, efter at den var faldet på gulvet. Den allermindste notesbog, som dog ikke er indbundet i helbind og snarere må betegnes som en blok, måler mindre end 1 mm på begge leder og blev fremstillet af den ligeledes 19-årige Ib le Roy Topholm, der var i lære på et reklamebureau i Aarhus. Bogen har 12 sider og er syet med et hår.

Selvsamme Ib le Roy Topholm blev i øvrigt i 1970'erne salgschef på forlaget Carlsen og senere direktør for Kraks Vejviser. Sådan hænger verden så forunderligt sammen - med et hår!
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Danske rekorder

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev:
benadikt skrev:kataloger for samlere angiver totalt sidetal incl. omslag, men excl. eventuelt smudsomslag (i dette tilfælde 36 sider).
Vil det sige, at forsats og bagsats ikke tælles med? Uanset om der er tryk på dem eller ej? Det er vel lidt uretfærdigt i nogle tilfælde!

Og hvad med bøger, der har flapper - tæller flapperne med som ekstra sider? ;-)
Jo, forsats og bagsats tælles med; men hæftede bøger/album plejer ikke at have dem.

Jeg tror ikke, at flappe tælles med. I hvert fald er flappene på Maus ikke talt med i Komiklex.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Danske rekorder

Indlæg af Robin »

Carsten Søndergaard skrev:
Robin skrev:"Den mindste tegneserien i verden" med lup var i et Anders And blad. Historien var "Anders And og kæmpemyrerne". Den måler 5,6 x 4,2 cm i flg. mine svagelige gamle øjne. NB! Det er ikke en fejl, når jeg har skrevet "tegneserien" i titlen. Det står der rent faktisk. Kender ikke årstallet. "Bladet" er på 24 s. inkl. for- og bagside.
Endnu mindre var Mis og Fister-hæftet, som i 1995 blev udgivet i en dåse af tomatkoncentratstørrelse med titlen "Mis og Fister på dåse". Det måler 50 x 37 mm og er på 32 sider.
Tænkte det nok! Men jeg har ikke åbnet dåsen! :D

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Snoopy
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 125
Tilmeldt: 23. jun 2016, 15:34

Re: Danske rekorder

Indlæg af Snoopy »

Robin skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
Robin skrev:"Den mindste tegneserien i verden" med lup var i et Anders And blad. Historien var "Anders And og kæmpemyrerne". Den måler 5,6 x 4,2 cm i flg. mine svagelige gamle øjne. NB! Det er ikke en fejl, når jeg har skrevet "tegneserien" i titlen. Det står der rent faktisk. Kender ikke årstallet. "Bladet" er på 24 s. inkl. for- og bagside.
Endnu mindre var Mis og Fister-hæftet, som i 1995 blev udgivet i en dåse af tomatkoncentratstørrelse med titlen "Mis og Fister på dåse". Det måler 50 x 37 mm og er på 32 sider.
Tænkte det nok! Men jeg har ikke åbnet dåsen! :D
Det har jeg til gengæld - sådan ser den ud i åbnet tilstand:

Billede

:wink:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Danske rekorder

Indlæg af Antaeus »

I Den Store Komiklex 4. udgave s.37 angives også oplagstal for Anders And & Co.

1972 (1. halvår): 219.332/uge
1972 (2. halvår): 219.688/uge
1973 (1. halvår): 219.587/uge
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Maverick
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 146
Tilmeldt: 1. jan 2018, 15:20

Re: Danske rekorder

Indlæg af Maverick »

Hvad med rekorden for største tegneseriesamling?

Den største jeg har kendskab til er Asger Pedersen fra Willy-Centret der i et interview for et par år siden fortalte at han havde en samling på ca. 40.000 tegneserier.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Danske rekorder

Indlæg af Antaeus »

Maverick skrev:Hvad med rekorden for største tegneseriesamling?

Den største jeg har kendskab til er Asger Pedersen fra Willy-Centret der i et interview for et par år siden fortalte at han havde en samling på ca. 40.000 tegneserier.
Det overgår nedenstående som Carsten nævner, der dog kun er danske udgivelser.
Og så er jeg meget forundret over at Carsten ikke har smidt sine Guiness Rekordbøger ud når han nu ikke kan udstå den slags informationer, som han i øvrigt selv besidder en stor del af, til gavn for alle os andre :mrgreen:
Den sidste optagelse i Guinness Rekordbog af en dansk tegneseriesamling - mens der stadig var danske rekorder i rekordbogen - var Karsten Bøttcher, der i juni 1996 havde en samling på 25.787 på dansk udgivne tegneserier. De fordelte sig på cirka 3.550 album, 600 julehæfter, 5.853 små formater samt 15.700 blade - hvilket angiveligt var stort set det meste, der var udkommet indtil da. At nogle af dem måske befandt sig i hans antikvariat i Odense og ikke i hans private bolig, skelnede man ikke imellem. Der var dog et par andre, der pustede ham i nakken med en næsten lige så stor samling.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Maverick
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 146
Tilmeldt: 1. jan 2018, 15:20

Re: Danske rekorder

Indlæg af Maverick »

Har du så et ca. overslag over hvor mange han har inkl. udenlandske tegneserier ?
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 559
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Danske rekorder

Indlæg af morlyk1 »

Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Danske rekorder

Indlæg af Mirko Woelck »

Carsten Søndergaard skrev:
Mirko Woelck skrev:Rekorden i genoptryk uanset udgave er nok Valhalla bind 1... ? Jeg kan tælle mindst 23 oplag fordelt på alle udgaver.
Det er imponerende, men må være inklusive bogklubudgaver og samlebindene?

Tintin-albummet Den mystiske stjerne puster Valhalla 1 i nakken: 17 oplag i den oprindelige udgave + 1 oplag i albumklubben Trumf + 2 oplag i retroudgaven i farver + 1 oplag i miniudgiven + 2 oplag i den nye standardudgave = 23.
- til det kan nævnes, at jeg ikke har nævnt evt. genoptryk af den nummerede serie efter 2013 samt evt. andre genoptryk af Den samlede udgave, da jeg har taget Siverts ord for sidste år for, at der mindst var udgivet i 5. oplag som er over 5 - 6 år gammelt. Mon ikke det nok er blevet genoptryk siden.

Så måske Valhalla 1 stadig er i førersædet for en stund.

Måske du kunne lave et estimat på hvornår Tintin-albummet Den mystiske stjerne potentielt kan overhale Valhalla i flest genoptryk ? Det er svært, men hvis det var nemt, ville det jo ikke være nær så sjovt :D

I tællæg kan det oplyses at genoptrykket af bind 1 fra 2013 har jeg noteret mig "HBN: 15. Formentlig forkert kolofon, der står 5. oplag" og at der derfor kan være ged i oplagene i 3. udgaven efter 4./5. oplag da jeg har frem til 5. oplag fra 2006 noteret mens det tilsyneladende 6. oplag er oplyst i kolofon som 5. oplag og 8. er oplyst som 6. oplag.

Selvom Carlsen ikke gør sig meget i tegneserier, så genoptrykker de Valhalla løbende...

Et tjekop på Valhalla 1 - https://www.carlsen.dk/valhalla-1-ulven-er-loes#
- hvad der udgivet mellem 2013 og 2016 ved jeg pt. ikke noget om.

Potentiel set er vi oppe på 24 nu.

Oplysningerne på Den komplette er nok ikke helt opdaterede - https://www.carlsen.dk/valhalla-den-samlede-saga-1-0# - der skulle være et genoptryk fra 2012.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Danske rekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Tak for de mange detaljer om Valhalla, Mirko! Det er værd at forske i. Jeg ser, om jeg simpelthen kan få Carlsen til definere præcist, hvor mange oplag der er lavet.

I princippet bør alt kunne efterforskes via Nationalbibliografien, som man vist kan få adgang til i studieøjemed via Det Kongelige Bibliotek. Men der kan jo være smuttere, som har gjort registreringerne upræcise i tidens løb - særligt hvis forlagene glemmer at indføje et nyt oplagsnummer i forbindelse med et genoptryk - eller springer et oplagsnummer over.

Således er der for eksempel efter alt at dømme to 8. oplag af Soltemplet, to 5. oplag af Det knuste øre, og to 2. oplag af Tintin og picaroerne.

Og 13. oplag af Månen tur-retur 2. del, 2. oplag af Det hemmelige våben, 7. oplag af Det knuste øre, og 6. oplag af Tintin i Amerika er tilsyneladende aldrig udkommet.

Alt sammen i den gamle softcoverudgave.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Danske rekorder

Indlæg af marius »

Jeg var i dag inde i en boghandel og fandt både Valhalla samlebind 1 og Valhalla album nr 1 udgivet af Carlsen i 9. oplag.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Danske rekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

marius skrev:Jeg var i dag inde i en boghandel og fandt både Valhalla samlebind 1 og Valhalla album nr 1 udgivet af Carlsen i 9. oplag.
Jeg har hun bedt Carlsen om at fortælle en skinbarlige sandhed! Så får vi se.
Besvar