Danske rekorder

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Danske rekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Foreløbig har Carlsen bekræftet, at 3. udgave af Valhalla 1 er kommet i 9 oplag, og at samlebind 1 også er kommet i 9 oplag. Der forskes videre i 1. udgave og 2. udgave ...
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8439
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Danske rekorder

Indlæg af Frank Madsen »

:? Nogle af de danskproducerede tegneseriestriber, der er blevet trykt i det største 1. oplag på verdensplan, er muligvis dem, der var i LEGO's sortimentsbrochurer i 1994 og 1995. Det samlede oplag var – så vidt jeg har hørt – omkring 20 mio. eksemplarer.
LEGO1.jpg
lego.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Danske rekorder

Indlæg af Mirko Woelck »

Carsten Søndergaard skrev:Foreløbig har Carlsen bekræftet, at 3. udgave af Valhalla 1 er kommet i 9 oplag, og at samlebind 1 også er kommet i 9 oplag. Der forskes videre i 1. udgave og 2. udgave ...
- ok Carsten. Hvad er så planen for Den mystiske stjerne fremover for at vippe Valhalla af pinden som den tilsyneladende mest genoptrykte danske tegneserie udgivet i Danmark til salg i butik (blot for at udelukke Franks megaoplag af Lego-hæfter, som vel oftest var til gratis uddeling) ? Kampagner til halv pris som den fra 2002, hvor Carlsen trykte Tintins Oplevelser i både januar (01-02-01) og maj (05-02-01); "bevidst" laverere oplag fremover efterfulgt af, måske forskudte, kampagner til halv pris; variationer / justeringer på tekst og indhold (for samlere og nye samtale emner for tintinologer) samt "bevidst" lavere oplag og kampagner til halv pris ? :mrgreen:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Danske rekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Foreløbig har Carlsen bekræftet, at 3. udgave af Valhalla 1 er kommet i 9 oplag, og at samlebind 1 også er kommet i 9 oplag. Der forskes videre i 1. udgave og 2. udgave ...
- ok Carsten. Hvad er så planen for Den mystiske stjerne fremover for at vippe Valhalla af pinden som den tilsyneladende mest genoptrykte danske tegneserie udgivet i Danmark til salg i butik (blot for at udelukke Franks megaoplag af Lego-hæfter, som vel oftest var til gratis uddeling) ? Kampagner til halv pris som den fra 2002, hvor Carlsen trykte Tintins Oplevelser i både januar (01-02-01) og maj (05-02-01); "bevidst" laverere oplag fremover efterfulgt af, måske forskudte, kampagner til halv pris; variationer / justeringer på tekst og indhold (for samlere og nye samtale emner for tintinologer) samt "bevidst" lavere oplag og kampagner til halv pris ? :mrgreen:
Det er rigtigt, at der var noget kampagnehalløj i 2002, men at der blev trykt oplag i både januar og maj skyldes nu ikke, at der bevidst var sat for lave oplag - faktisk var det for de fleste binds vedkommende de største oplag siden 1970'erne, nemlig enten 9.000 eller 10.000 eksemplarer i januar. Kampagnen var imidlertid en sådan succes, at det allerede i maj var nødvendigt at trykke de fleste op igen, da dog kun i 2.000-3.000 eksemplarer.

Og jeg har ikke noget ønske om at slå Valhalla af pinden :-)

Hvad angår LEGO® sortimentsbrochurerne* er det en anden slags rekord, som da formentlig er absolut i rekordklasse som største førsteoplag for en dansk tegneserie.

*Når jeg skriver sådan (og ikke fx lego-sortimentsbrochurerne), er det for ikke at få en LEGO® advokat på nakken. For se bare, hvad Den Danske Netordbog skriver under opslaget lego:

LEGO substantiv <ingen ubestemt form ental; LEGO'en, ikke flertal>
også, men anbefales ikke <LEGOen>
Denne skrivemåde anbefales ikke, brug i stedet → lego
Betydning
legetøj bestående af små plastikelementer, som kan samles til personer, bygninger, maskiner eller lignende
LEGO ® proprium
Betydning
navn brugt om legetøj fra koncernen LEGO A/S (engelsk: The LEGO Group), en international dansk familieejet legetøjskoncern med hovedsæde i Billund
Synonymer
Lego
LEGO
legoLeksikalsk anmærkning
Ordbogen har fra LEGO-koncernen modtaget et brev med opfordring til at foretage en ændring i ordbogen: ”Jeg har noteret, at LEGO® fremstår med små bogstaver, uden ®, i sammensatte ord (”legoklods”), bøjet (”legoer”) eller i det hele taget er angivet som generisk ord flere steder i jeres ordbøger.” LEGO-koncernen ser gerne/forlanger, at alle altid skal skrive LEGO med store bogstaver fulgt af varemærketegnet. Dette ønske/krav gælder tilsyneladende også for sammensætninger. Men sådan skriver en stor del af de danske sprogbrugere ikke. De skriver fx ofte ”legoklods” og ”legolegetøj”. Det vil derfor være imod sprogbrugen at fortælle folk, at de skal skrive ”LEGO®klodser” eller ”LEGO®-klodser” eller som i koncernens egen reklame ”Lego klodser”. De to første muligheder er hæslige og gør ordet næsten ulæseligt, den sidste mulighed strider mod en grundregel for skrivning på dansk: Sammensætninger skal skrives i ét ord og ikke med mellemrum mellem delene som mellem forskellige ord. Denne ordbog beskriver sprogbrugen, dvs. den sprogbrug, som danskerne anvender. Vi beskriver og anfører derfor opslagsord som ”lego” (med betydningen 'legoklodser').
Synonymer
LEGO
Lego
legoklodser
Anmærkning til synonymi
For denne betydning bruges der forskellige synonymer, der skrives med samme bogstaver: Det ene synonym har stort begyndelsesbogstav, "Lego", og det andet synonym er med gennemgående store bogstaver, "LEGO". Det anbefales at skrive "lego", da dette er den hyppigst anvendte variant.


Jeg har selv redigeret og oversat flere LEGO® bøger og lærte da, at det er forbudt at sammenskrive ordet "LEGO" med noget som helst. En af de sjoveste overskrifter på et afsnit, der handlede om en dødbringende figur, måtte derfor konstrueres således jævnfør LEGO® ortografi: "LEGO® død".
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Danske rekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Men tilbage til Valhalla 1. Her er den fulde oversigt over oplagene af "Ulven er løs" i 1., 2. og 3. udgave - samt undervisningsudgaven. Og som man hurtigt kan tælle sig frem til, sætter undervisningsudgaven med 7 oplag eftertrykkelig trumf på i forhold til Den mystiske stjerne.

1.1.1. læses: Album 1, udgave 1, oplag 1 etc.

1.1.1: 09.1979 (med 8 siders indledning, artikel om serien bagi)
1.1.2: 09.1980
Undervisningsudgave: 11.1980 (1. oplag hardcover, 7 oplag i alt) (med artikler)
1.1.3: 09.1983
1.2.1: 09.1986 (ny forside, artikel om Valhalla-filmen bagi)
1.2.2: 11.1986
1.3.1: 04.1992 (1. på Carlsen, ny forside, ny indledning på 1 side)
1.3.2: 11.2001
1.3.3: 09.2003
1.3.4: 11.2005
1.3.5: 12.2006
1.3.6: 10.2009
1.3.7: 05.2010
1.3.8: 01.2013
- dertil kommer så 9. oplag af 3. udgave, og lige nu har jeg - måske overraskende nok - ikke det præcise årstal for det. Men det er i hvert fald efter 2014, hvor der ikke kom et nyt oplag.

Der er med andre ord 14 oplag af det ordinære album 1 + 7 oplag af undervisningsudgaven + 9 oplag af samlebind 1 = i alt 30 oplag. Det kommer Den mystiske stjerne ikke til at slå i overskuelig fremtid ;-)
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Danske rekorder

Indlæg af Mirko Woelck »

Carsten Søndergaard skrev:Men tilbage til Valhalla 1. Her er den fulde oversigt over oplagene af "Ulven er løs" i 1., 2. og 3. udgave - samt undervisningsudgaven. Og som man hurtigt kan tælle sig frem til, sætter undervisningsudgaven med 7 oplag eftertrykkelig trumf på i forhold til Den mystiske stjerne.

1.1.1. læses: Album 1, udgave 1, oplag 1 etc.

1.1.1: 09.1979 (med 8 siders indledning, artikel om serien bagi)
1.1.2: 09.1980
Undervisningsudgave: 11.1980 (1. oplag hardcover, 7 oplag i alt) (med artikler)
1.1.3: 09.1983
1.2.1: 09.1986 (ny forside, artikel om Valhalla-filmen bagi)
1.2.2: 11.1986
1.3.1: 04.1992 (1. på Carlsen, ny forside, ny indledning på 1 side)
1.3.2: 11.2001
1.3.3: 09.2003
1.3.4: 11.2005
1.3.5: 12.2006
1.3.6: 10.2009
1.3.7: 05.2010
1.3.8: 01.2013
- dertil kommer så 9. oplag af 3. udgave, og lige nu har jeg - måske overraskende nok - ikke det præcise årstal for det. Men det er i hvert fald efter 2014, hvor der ikke kom et nyt oplag.

Der er med andre ord 14 oplag af det ordinære album 1 + 7 oplag af undervisningsudgaven + 9 oplag af samlebind 1 = i alt 30 oplag. Det kommer Den mystiske stjerne ikke til at slå i overskuelig fremtid ;-)
Tak for oversigten. Genoptrykket fra 2001 har jeg ikke selv fundet. MEN 2. udgaven blev også genoptryk i 1987 i 3. oplag og der findes en 2. udgave med kolofon samme som første udgavens første oplag. De er vist (helt) ens (ordret). Er næsten helt sikker. Det er så vel en 'variant' ? 3. oplag af 2. udgaven kan have samme kolofon som 3. oplag fra 1. udgaven.

Så det samlede oplag er på 31 oplag ?

Mht. ordvalget 'bevidst', så var det møntet på fremtidige eventuelle tiltag for at vippe Valhalla af pinden. Ifbm. med kampagnen fra 2002, så husker jeg, at Humber fra Trianglen var lidt tosset på Carlsen, da han ikke måtte bestille alle numre i serien. Så det var rent faktisk huller i udvalget. De var ikke udsolgte fra forlaget.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Danske rekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev:MEN 2. udgaven blev også genoptryk i 1987 i 3. oplag
Det er sandt, at der er en smule usikkerhed om eventuelle yderligere oplag, så det er nok korrekt, at der eksisterer et 3. oplag fra 1987 af 2. udgave. Jeg ved også, at Sivert har været i gang med at undersøge sagen.
Mirko Woelck skrev:og der findes en 2. udgave med kolofon samme som første udgavens første oplag. De er vist (helt) ens (ordret). Er næsten helt sikker. Det er så vel en 'variant' ?
Jeg forstår ikke helt ... Har et af oplagene af 2. udgave samme kolofon som 1. udgaves 1. oplag? Altså står der 1979 i det, selv om det er udgivet i 1986?
Mirko Woelck skrev:3. oplag af 2. udgaven kan have samme kolofon som 3. oplag fra 1. udgaven.
???

Men ja, vi er nok oppe på (mindst) 31 oplag.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Danske rekorder

Indlæg af Mirko Woelck »

...
Mirko Woelck skrev:og der findes en 2. udgave med kolofon samme som første udgavens første oplag. De er vist (helt) ens (ordret). Er næsten helt sikker. Det er så vel en 'variant' ? Jeg forstår ikke helt ... Har et af oplagene af 2. udgave samme kolofon som 1. udgaves 1. oplag? Altså står der 1979 i det, selv om det er udgivet i 1986?
Hmm. måske husker jeg forkert nu jeg kigger på mine scans. Det er faktisk bd. 2 - thors brudefærd i 2. udgave i 1. oplag. Her har jeg som note oplyst følgende: "(kolofon siger 1_oplag august 1980 - men bagside har årstallet 1982 med i beskrivelsen)" - måske carlsen fandt en palle med 1. oplag og har omindbundet dem. Jeg har ikke set fysiske eksemplarer af bd. 2 i 2. oplag, men mener at have set et på et loppemarked, men hjemtog det ikke, fordi standen var for ringe.

Alternativt kan det være en ret god privat indbinding, hvis ejeren har syntes, at forsiden på 2. udgave var bedre end 1. udgavens.

Jeg har dog ingen klippefast erindring om albummet er tilskåret i kanterne, da det er over 5-7-8 år siden jeg købte dem.
Mirko Woelck skrev:3. oplag af 2. udgaven kan have samme kolofon som 3. oplag fra 1. udgaven.???
Hertil har jeg noteret: "kolofon fra 1 udgave 3 oplag 1983"

Engang ved lejlighed og hvis jeg finder albummene kan jeg tjekke op på det. Lige ved jeg faktisk ikke om de er på reol, i kasser eller kørt på lager.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7179
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Danske rekorder

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev:...
Mirko Woelck skrev:og der findes en 2. udgave med kolofon samme som første udgavens første oplag. De er vist (helt) ens (ordret). Er næsten helt sikker. Det er så vel en 'variant' ? Jeg forstår ikke helt ... Har et af oplagene af 2. udgave samme kolofon som 1. udgaves 1. oplag? Altså står der 1979 i det, selv om det er udgivet i 1986?
Hmm. måske husker jeg forkert nu jeg kigger på mine scans. Det er faktisk bd. 2 - thors brudefærd i 2. udgave i 1. oplag. Her har jeg som note oplyst følgende: "(kolofon siger 1_oplag august 1980 - men bagside har årstallet 1982 med i beskrivelsen)" - måske carlsen fandt en palle med 1. oplag og har omindbundet dem. Jeg har ikke set fysiske eksemplarer af bd. 2 i 2. oplag, men mener at have set et på et loppemarked, men hjemtog det ikke, fordi standen var for ringe.

Alternativt kan det være en ret god privat indbinding, hvis ejeren har syntes, at forsiden på 2. udgave var bedre end 1. udgavens.

Jeg har dog ingen klippefast erindring om albummet er tilskåret i kanterne, da det er over 5-7-8 år siden jeg købte dem.
Mirko Woelck skrev:3. oplag af 2. udgaven kan have samme kolofon som 3. oplag fra 1. udgaven.???
Hertil har jeg noteret: "kolofon fra 1 udgave 3 oplag 1983"

Engang ved lejlighed og hvis jeg finder albummene kan jeg tjekke op på det. Lige ved jeg faktisk ikke om de er på reol, i kasser eller kørt på lager.
Det er afgjort interessante oplysninger, Mirko. Men også så spektakulære, at de kræver et fotografisk bevis ;-)
Besvar