Anbefal noget ukendt/undervurderet

Brugeravatar
Jan P.
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 295
Tilmeldt: 12. okt 2006, 22:56
Geografisk sted: Østjyland tæt ved vandet

Anbefal noget ukendt/undervurderet

Indlæg af Jan P. »

Tråden med tegner top 10 fik mig til at tænke på, at der tit er lister over bedste dit og dat herinde, og det er såmænd meget godt, men det er tit de samme navne og titler der dukker op igen og igen. Det kunne være sjovt at høre hvad folk herinde har af tegnere og tegneserier, som de mener ikke har fået den anderkendelse den/de fortjener.

Altså anbefal en tegner/tegneserie som du tror er ukendt af mange eller undervurderet, men som du selv holder af.

Jeg starter.

Cosmonauts of the future volume 1 og 2 af Lewis trondheim og Manu Larcenet. Manu er mest kendt herjemme for sit Linda og Valentin album, men har skam også lavet andre ting. En af dem er Cosmonauts of the future.

Grundhistorien er hørt før. Som i The Matrix, Dark City eller The Truman Show har vore hovedpersoner lidt på fornemmeren, at noget er galt med virkeligheden, og sørme om de ikke har ret.

Det nye denne gang er at hovedpersonerne er børn, og det er sjovt at følge de to børns forsøg på, at overbevise hindanden om, at jorden enten er overtaget af Aliens eller robotter.

Man skal kunne lide Manus lidt naive cartoony tegnestil, men kan man det, er der lagt i kakkelovnen til en ornli gang rum-rammasjang med robotter, onde genier, kloner og rumvæsner. Det er sjovt, spændende og faktisk også lidt rørende. Første gang jeg læste volume 2 blev jeg helt ked af det, da hovedpersonerne drog ud på nye eventyr i slutningen. Heldigvis er der kommet en volume 3, som jeg dog ikke har læst endnu.

Anbefales.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2380
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Anbefal noget ukendt/undervurderet

Indlæg af benadikt »

Jan P. skrev:... Det kunne være sjovt at høre hvad folk herinde har af tegnere og tegneserier, som de mener ikke har fået den anderkendelse den/de fortjener...
Lille Lulu af John Stanley og Irving Tripp er noget af det bedste indenfor underfundig humor.
Min datter er normalt totalt uinteresseret i tegneserier. Men vi fik læst hele Little Lulu Library sammen, da hun var omkring 12 år.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
The Elder
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 354
Tilmeldt: 10. sep 2006, 14:20
Geografisk sted: Brøndby
Kontakt:

Re: Anbefal noget ukendt/undervurderet

Indlæg af The Elder »

Robin Hood af Patrick Nicolle.
De absolut bedste historier i den hedengangne "Helte Serien".
Patrick havde forstand på rustninger etc. og lavede også "A small book of armour".
Tag evt. et hurtigt kik på hans stil:

http://www.torben.klein.as/pics/robin_h ... _drage.pdf
"Always Look On The Bright Side of Life
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Anbefal noget ukendt/undervurderet

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg kan tilslutte mig Little Lulu. Lulu var den første feminist, hun var sej!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Anbefal noget ukendt/undervurderet

Indlæg af Karl-E. »

Denne her er vel ikke ukendt, men den får ikke den hype den fortjener. For den er eddermaneme sjov!
Vedhæftede filer
esben%20er%20bitter_cover%20web.jpg
esben%20er%20bitter_cover%20web.jpg (41.74 KiB) Vist 2790 gange
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
smfan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 526
Tilmeldt: 28. mar 2009, 13:44

Re: Anbefal noget ukendt/undervurderet

Indlæg af smfan »

De 5 mod universet som kørte i SM.
Serien var af Esteban Marotto. Den var fantastisk tegnet. Om der er lavet mere, end det vi fik på dansk, ved jeg ikke.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4709
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Anbefal noget ukendt/undervurderet

Indlæg af Robin »

IMG_0630.JPG
IMG_0630.JPG (67.81 KiB) Vist 2755 gange
Der er jo p,,,, meget, der er undervurderet og overset. Smag og behag er jo forskellig. Men den her er til alle superheltelæsere, og ander, der vil have lidt mere indhold end det meste mainstream kan tilbyde, som ellers er fint nok: ASTRO CITY af Kurt Busiek og Brent Anderson med flotte covers af Alex Ross! Nyd det!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Anbefal noget ukendt/undervurderet

Indlæg af Gimli »

Helligdommen fra Arboris er ikke oppe og ringe blandt det allerbedste, selv om det er tæt på. Helt klart den serie fra Arboris jeg ærgrer mig mest over ikke blev færdiggjort. Jeg ved ikke om den er ukendt - den franske udgivelse fik vist en del anerkendelse. Virkelig spændende, kan anbefales. Og jeg drømmer stadig om, at et forlag på et tidspunkt udgiver det sidste album.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anbefal noget ukendt/undervurderet

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev:Helligdommen fra Arboris er ikke oppe og ringe blandt det allerbedste, selv om det er tæt på. Helt klart den serie fra Arboris jeg ærgrer mig mest over ikke blev færdiggjort. Jeg ved ikke om den er ukendt - den franske udgivelse fik vist en del anerkendelse. Virkelig spændende, kan anbefales. Og jeg drømmer stadig om, at et forlag på et tidspunkt udgiver det sidste album.
Jeg synes ret godt om 1'eren, men ikke så godt om 2'eren.
Der er udgivet en fransk sproget 3'er.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Anbefal noget ukendt/undervurderet

Indlæg af Noname »

Den Forsvundne Hedes Sang: En kanon Fantasy-serie tegnet af Grzegorz Rosinski og Philippe Delaby: https://comicwiki.dk/wiki/Den_forsvundne_hedes_sang
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Anbefal noget ukendt/undervurderet

Indlæg af dernice »

Gimli skrev:Helligdommen fra Arboris er ikke oppe og ringe blandt det allerbedste, selv om det er tæt på. Helt klart den serie fra Arboris jeg ærgrer mig mest over ikke blev færdiggjort. Jeg ved ikke om den er ukendt - den franske udgivelse fik vist en del anerkendelse. Virkelig spændende, kan anbefales. Og jeg drømmer stadig om, at et forlag på et tidspunkt udgiver det sidste album.
Den ser spændende ud! har lige google og 3eren fås på tysk, hvis det sprog er bedre end fransk :-)
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Anbefal noget ukendt/undervurderet

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: Jeg synes ret godt om 1'eren, men ikke så godt om 2'eren.
Der er udgivet en fransk sproget 3'er.
dernice skrev: Den ser spændende ud! har lige google og 3eren fås på tysk, hvis det sprog er bedre end fransk :-)
Tak for indsatsen begge to. Fransk er desværre udelukket. Jeg kunne muligvis stave mig igennem en tysk udgivelse, men det vil ikke blive en glidende læsning, og der vil være meget tvivl undervejs, om jeg nu har fået tolket teksten rigtigt, så desværre.

Antaeus - du har ret i, at det andet album ikke helt er på højde med det første. Jeg tolker det dog som en lidt typisk skavank ved triologier. Det andet album skal forbinde opstart og afslutning, og er således lidt låst af den samlede fortælling. F.eks. oplever jeg også, at 'De to tårne' i ringenes herre, ikke helt når op på bind 1 og 3.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Anbefal noget ukendt/undervurderet

Indlæg af superboy »

Black Magick av Nicola Scott og Greg Rucka. Nydelig tegnet. handler om en politidetektiv som også er heks.
Vedhæftede filer
00 black magick cover.jpg
00 black.jpg
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Anbefal noget ukendt/undervurderet

Indlæg af dernice »

Gimli skrev:
Tak for indsatsen begge to. Fransk er desværre udelukket. Jeg kunne muligvis stave mig igennem en tysk udgivelse, men det vil ikke blive en glidende læsning, og der vil være meget tvivl undervejs, om jeg nu har fået tolket teksten rigtigt, så desværre.
Jeg skal selv have fat i Helligdommen, da den ser spændende ud og godt tegnet. Og den er faktisk også udgivet på engelsk - her som tpb: http://www.humanoids.com/book/555
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Anbefal noget ukendt/undervurderet

Indlæg af Karl-E. »

superboy skrev:Black Magick av Nicola Scott og Greg Rucka. Nydelig tegnet. handler om en politidetektiv som også er heks.
Ser spændende ud! Den ryger på listen, men venter nok til sidst på året med at anskaffe da den kommer i hardcover :wink:

Tak for anbefalingen!
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Besvar