Danskernes forhold til Golden Age comic books

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Danskernes forhold til Golden Age comic books

Indlæg af GoogaMooga »

Danskerne og så Golden Age comic books, de går vist ikke i spand sammen. Antaeus vil inte - siger, det er for naivt. Det er der nogle comics, der var, mens andre så ikke var det. Husk, Golden Age var ikke pålagt censur (Comics Code), det var Silver Age til gengæld. Nogle gange føler jeg, at jeg står temmelig meget alene med min passion for Golden Age comic books. Bevares, Eisner nævnes tit, men det var jo strengt taget comic supplements til aviserne. Så er der lidt National og Timely, hvor alle kan være med. Mest National, dog.

Men hvad med alt det andet? Golden Age var rig på diversitet, det var ikke bare superhelte. Der bliver mere GA genoptrykt nu end nogensinde før, her i den digitale tidsalder.

Hvad er DIT forhold til Golden Age?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Danskernes forhold til Golden Age comic books

Indlæg af lolsen »

Jeg har aldrig læst et godt GA superhelte blad, historierne er på niveau med hvad en 3. klasses elev ville kunne konstruere... De jeg har læst er derfor udelukkende læst for at få et hyggeligt indblik i tegneseriens historien samt heltenes første optræden.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Danskernes forhold til Golden Age comic books

Indlæg af superboy »

The Spirit er veldig bra.
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 800
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Danskernes forhold til Golden Age comic books

Indlæg af Spærhage »

Nu er jeg ikke helt skarp på hvor langt op i 40'erne man regner 'Golden Age', men de fleste kan nok blive enige om at Carl Barks' Anders And historier fra slut 40'erne er eminente. 'Jul på Bjørnebjerg', Det gamle slots hemmelighed' og 'De firkantede æg fra Peru' for nu bare at nævne nogle...

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Danskernes forhold til Golden Age comic books

Indlæg af GoogaMooga »

Nå, ja, der var også Barks... :wink:

Golden Age varer indtil 1956, Showcase #4. Men nogle samlere har også udpeget atomic age mellem golden age og silver age, nærmere betegnet 1949-1956.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Danskernes forhold til Golden Age comic books

Indlæg af GoogaMooga »

lolsen skrev:Jeg har aldrig læst et godt GA superhelte blad, historierne er på niveau med hvad en 3. klasses elev ville kunne konstruere... De jeg har læst er derfor udelukkende læst for at få et hyggeligt indblik i tegneseriens historien samt heltenes første optræden.
3. klasse? Mon dog. Tror ikke, du har læst nok så. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Danskernes forhold til Golden Age comic books

Indlæg af GoogaMooga »

Om det hele så var på 3. klassetrinsniveau, ville det ikke røre mig. Jeg dyrker tegninger. Men heldigvis er meget af det gamle skidt også læseværdigt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Danskernes forhold til Golden Age comic books

Indlæg af marius »

superboy skrev:The Spirit er veldig bra.
The Spirit vil jeg ikke betragte som en comic book, men mere som en avisstribe i comic book format hvis primære målgruppe var voksne læsere.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Danskernes forhold til Golden Age comic books

Indlæg af marius »

GoogaMooga skrev:Nå, ja, der var også Barks... :wink:

Golden Age varer indtil 1956, Showcase #4. Men nogle samlere har også udpeget atomic age mellem golden age og silver age, nærmere betegnet 1949-1956.
De fleste referenceværker anvender 1950 som afslutningen på Golden Age. Hvilket jeg aldrig rigtig har forstået hvorfor. Året 1956 er ellers perfekt da dette år markerer starten på selvcensur, forlagsdød og faldende oplag.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Danskernes forhold til Golden Age comic books

Indlæg af GoogaMooga »

marius skrev:
GoogaMooga skrev:Nå, ja, der var også Barks... :wink:

Golden Age varer indtil 1956, Showcase #4. Men nogle samlere har også udpeget atomic age mellem golden age og silver age, nærmere betegnet 1949-1956.
De fleste referenceværker anvender 1950 som afslutningen på Golden Age. Hvilket jeg aldrig rigtig har forstået hvorfor. Året 1956 er ellers perfekt da dette år markerer starten på selvcensur, forlagsdød og faldende oplag.
som sagt, så er der to meninger om dette:

GA indtil 1949, efterfulgt af atomic age
GA indtil 1956
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Danskernes forhold til Golden Age comic books

Indlæg af D@niel »

marius skrev:Året 1956 er ellers perfekt da dette år markerer starten på selvcensur, forlagsdød og faldende oplag.
GoogaMooga skrev:....to meninger om dette:

GA indtil 1949, efterfulgt af atomic age
GA indtil 1956
Golden, Silver og Bronze Age er perioder, der defineres ud fra nogle kendetegn omkring amerikanske tegneserieblade. Og det er især superheltene, der definerer periodernes karakteristika. Når de fleste afslutter GA i ca. 1950, så mener jeg, at det skyldes, at populariteten af superhelte var svært nedadgående på dette tidspunkt. Alle helte bortset fra Superman/-boy, Batman og Wonder Woman stoppede med at komme i egne blade og først i 1956, kom der igen gang i løjerne. Perioden 1950-1956 var hverken særlig gylden eller i øvrigt skinnende for superheltene. Men der er jo tale om uformelle betegnelser, som kan defineres efter øjnene, der ser. Der findes også hardcore DC-fans, der ikke accepterer betegnelsen BA, men mener, at SA bør regnes frem til Crisis on Infinite Earths, fordi hele universet første gang genstartes her. De er dog nok et småt mindretal, men jeg er blandt andet stødt på dem i tegneserieforums.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Danskernes forhold til Golden Age comic books

Indlæg af lolsen »

GoogaMooga: I det GA superhelte materiale jeg har læst (Batman, FF) har tegninger om end muligt været endnu værre end historierne... Der er vel forhåbentligt ingen der ligefrem påstår at eks. nedenstående er et fantastisk eksempel på hvor høj kvaliteten af illustrationerne i en tegneserie kan være?

Billede
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Danskernes forhold til Golden Age comic books

Indlæg af Karl-E. »

Jeg nyder i fulde drag Golden Age superhelteserierne......men, det er af rent nostalgiske årsager, tegnerierne er som regel bestemt ikke noget at råbe hurra for, men de har en udefinerlig charme. Det er den nærmeste forklaring jeg kan give.

Ligefrem at dyrke den tids tegnere over en bred kam og hejse dem op på en piedestal som du gør Googa, det er mig noget uforståeligt. :wink:

Den tids store tegnere og historiefortællere havde deres egne serier i aviserne, det er der det sande guld er at finde!
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Danskernes forhold til Golden Age comic books

Indlæg af GoogaMooga »

Som i enhver epoke - guld, atom, sølv, bronze, er der nogle fyrtårne og en masse hacks. Hvor har jeg nogensinde skrevet, at jeg dyrker GA tegnerne over en bred kam? Venligst citér mig korrekt, stråmandsargumenter er spild af tid og trættende.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Danskernes forhold til Golden Age comic books

Indlæg af GoogaMooga »

Karl-E. skrev: Den tids store tegnere og historiefortællere havde deres egne serier i aviserne, det er der det sande guld er at finde!
Her giver jeg Karl E. ret, og forklaringen er ret simpel: avistegnerne var bedre betalt, de nød en vis social status, og de havde fat i hele befolkningen.

At comic books så også kunne tiltrække nogle store talenter, er lidt af et mirakel, i betragtning af, hvor uglesét de kulørte hæfter var dengang (og stadig er, i en vis forstand).

Jeg ville sagtens kun liste en snes store GA comic book tegnre, men overlader det til jer selv at finde frem til dem. De er derude, folk er opmærksomme på dem, og de har forlængst høstet anerkendelse.

Hvis jeg virkelig ophøjede alle GA tegnere, ville min Gwandanaland tråd nok fylde en hel del mere. De genoptrykker i tusindvis af hæfter, men se lige hvor få, jeg anbefaler.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar