Hyldesttråd: Superman 80 år

Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af D@niel »

Fra Supermans skurkegalleri



Brainiac, oprindeligt skabt af forfatter Otto Binder og tegner Al Plastino i 1958
brainiac.jpg
Mister Mxyzptlk, oprindeligt skabt af forfatter Jerry Siegel og tegner Joe Shuster i 1944
mister mxyzptlk.jpg
Composite Superman, oprindeligt skabt af forfatter Edmond Hamilton og tegner Curt Swan i 1964
composite_superman.jpg
Metallo, oprindeligt skabt af forfatter Robert Bernstein og tegner Al Plastino i 1959
metallo.jpg
Doomsday, oprindeligt skabt af Dan Jurgens m.fl. i 1992
doomsday.jpg
Toyman, oprindeligt skabt af forfatter Don Cameron og tegner Ed Dobrotka i 1943
toyman.jpg
Lex Luthor, oprindeligt skabt af forfatter Jerry Siegel og tegner Joe Shuster i 1940
lex_luthor.jpg
Darkseid, oprindeligt skabt af Jack Kirby i 1970
darkseid.jpg
Parasite, oprindeligt skabt af Jim Shooter i 1966
parasite.jpg
Bizarro, oprindeligt skabt af forfatter Otto Binder og tegner George Papp i 1958
bizarro.jpg
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af D@niel »

Action Comics #1000 kommer i hardcover til september. Den vil indeholde Action Comics #1000, de ca. 9 open-to-buy variantcovers, de ca. 20 retailers-exclusive varianter og de to første Superman-historier fra Action Comics #1 og 2.

I anledningen af Supermans 80 års fødselsdag udgav DC tidligere på året 80 Years of Superman, en hardcover der indeholder historier fra 1938-2018. Historien The Game af Paul Levitz og Neal Adams er kun udgivet i 80 Years of Superman, men vil også være at finde i den nye Action Comics #1000 hardcover.

Det ser umiddelbart ud til at 80 Years of Superman og Action Comics #1000 hardcover bliver i samme format.
action_comics_#1000_hc.jpg
action_comics_1000_varianter.jpg
80_years_of_superman.jpg
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af D@niel »

Superman vs. Muhammad Ali genlæste jeg tidligere i år. Det var en af de allerførste Superman-historier, jeg nogensinde bladrede igennem. Jeg kan huske, at de første par år, hvor jeg kun kiggede billederne, syntes jeg, at det var meget mærkeligt. På et tidspunkt fik jeg så læst teksten, og så faldt ti-øren selvfølgelig. En udmærket historie og nogle fine tegninger, omend den er en smule moralprædikende til min smag.
smma_1.jpg
smma_2.jpg
smma_3.jpg
smma_4.jpg
smma_5.jpg
smma_6.jpg
smma_7.jpg
smma_8.jpg
I en dansk sammenhæng er det naturligvis meget morsomt, at dele af omslaget blev omtegnet, så nogle af personerne blev erstattet med navnkundige danskere. Men hvem tegnede, og hvad er historien egentligt omkring denne usædvanlige pudsighed? Det er ikke sådan lige at finde info om. I en podcast har jeg hørt Morten Søndergaard udtale: "Per Sanderhage har den sande historie omkring dét". Og jeg vil da også tro, at Carsten Søndergaard kender et eller andet til den :mrgreen: I skal endelig fortælle løs, hvis I har lyst.
Vedhæftede filer
smma_9.jpg
smma_10.jpg
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af D@niel »

TorbenB skrev:Anbefaling: Whatever happened to the man of tomorrow af Alan Moore. En skøn "afslutning" på Superman.
D@niel skrev:Moores har jeg med dyb skam heller aldrig læst.
Jeg kunne jo også kigge i min egen samling :roll: jeg har den. På dansk endda. Egmonts oversættelse af DC-universet: Alan Moores historier. Læst og ja, jeg forstår godt, at det anses for noget nær en klassiker.

Julius Schwartz var redaktør på Superman i 1960'erne, 70'erne og indtil 1986, hvor John Byrne blev hyret til at reboote Superman. Som afslutning på sin regeringstid over Superman og Action Comics ville Schwartz have en historie, der i to numre afsluttede Superman. Alan Moore skrev og Curt Swan tegnede.

Egmont husker forsider, der gengives i helsider og uden oversættelse. Sådan skal det gøres, tak Egmont.
superman_#423.jpg
action_comics_#583.jpg
whttmot_p2.jpg
whttmot_p5.jpg
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af D@niel »

To seneste blade. Jeg må nok sige, at det er action, så det basker. Der sker en katastrofe, der sker også to, det er ondt, og jeg ved ikke, hvordan det skal blive godt igen.

Igen har vi nostalgiske forsider, der ikke har meget med historien at gøre, dog har elementer på blad 3 ganske meget med historien at gøre (: Tag den, når den kommer i trade, hvis du kan lige dommedagsscenarier og andre slåskampe.

Vigtig detalje: Hvis du har Action Comics #1000, så er den sidste historie interessant. Den foregår mellem side 11 og 12 i blad #4. Det er lige efter, at Superman får sådan én på skallen. Læs gerne i den rækkefølge, og mon ikke de samler dem i traden.
Vedhæftede filer
brian_michael_bendis-man_of_steel.jpg
Senest rettet af D@niel 30. jun 2018, 00:05, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af D@niel »

Fra Supermans skurkegalleri



Rogol Zaar, oprindeligt skabt af forfatter Brian Michael Bendis og tegner Jim Lee i 2018
rogol_zaar.jpg
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af Robin »

IMG_0655.JPG
IMG_0655.JPG (88.72 KiB) Vist 2264 gange
SPOILERE KAN FORERKOMME!!!!!

Da jeg læste noget af "forskræppet ", eller blot mere neutralt, foromtalen af Rogol Zaar, blev jeg lidt træt. Jeg så skitser i Comic Shop News og lidt omtale på nettet og i DC's nye nyhedsmagasin, DC Nation. En ny slags Doomsday eller hvad? Og efter 3 numre er jeg ikke blev et i meget bedre humør. Selv sammmen med de små blå mænd fra OA g andr "rumguder blev jeg ikke mere glad for ham. Jeg har #4, men ikke læst endnu, så jeg håber på at det "klikker", for historien har også fine momenter, men "Rogol Zaar" er indtil videre ikke et af dem.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af D@niel »

Mindre spoilere
Robin skrev:...for historien har også fine momenter, men "Rogol Zaar" er indtil videre ikke et af dem.

mvh.
Og jeg er i og for sig enig. Rent historiemæssigt er det so so. Endnu en slem bad guy, der rykker det hele fra hinanden. Men som jeg skrev: Dommedagsscenarier og andre slåskampe. Og jeg synes, at det er superfedt illustreret på trods af skiftende tegnere. Men det er ikke en ny Kingdom Come :)
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af Noname »

Ja, tillykke til Superman her fra Danmark!
Vedhæftede filer
superman-400.jpg
superman-400.jpg (33.54 KiB) Vist 2245 gange
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af D@niel »

Jeg kom igennem Bendis første 6 blade, og jeg er godt tilfreds. Masser af action, men også en god historie. Som tidligere omtalt er det ikke nogen revolution, og skurken er lidt har-vi-ikke-set-dig-før-agtig. Jeg har læst meget hård kritik på nettet af Bendis' Superman, men jeg kan li' det. Og så er der mange små sjove detaljer igennem historien - spoilers - som når Perry White er ved at gå i opløsning over konkurrencen og snakker om konkurs, og der samtidigt vises en lille række billeder fra hans liv som reporter, det virker stærkt. Eller da Jon er på vej på galakserundfart og i baggrunden kommer i tanker om, at der er noget i hans 3. skuffe på værelset som ingen på se, og som han lige skal have fjernet, inden de tager af sted. Mange sådanne små finurligheder.
brian_michael_bendis--man_of_steel.JPG
Spoilers. Kom også igen igennem For all Seasons. Også en coming-of-age historie, men uden alt det der med Krypton. Men en dyb historie, hvor Kent skal lære at balancere mellem sine identiteter. Og sjovt med 4 kapitler, der hver fortælles af en figur fra universet. Tim Sales tegninger skal jeg altid lige vænne mig til, når jeg får fat i et af hans værker. Men de virker. Og så er farvelægningen jo lavet af Bjarne Hansen. En god bog.
fas_2.jpg
fas_3.jpg
fas_4.jpg
fas_5.jpg
fas_6.jpg
fas_8.jpg
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af D@niel »

For mig sluttes Supes-festen foreløbigt med A Celebration of 75 Years fra 2013. En glimrende samling af historier fra 1938-2012.

I maj 1939, et lille års tid efter Supermans debut, kom Detective Comics nr. 27 på gaden, og superhelten over alle superhelte var født. Det må være den næste, der skal hyldes. Måske endda med en tråd, hvem ved?
Vedhæftede filer
75_years_1.jpg
75_years_2.jpg
75_years_3.jpg
75_years_4.jpg
75_years_5.jpg
75_years_6.jpg
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af Robin »

IMG_0715.JPG
IMG_0715.JPG (43.25 KiB) Vist 1998 gange
Vi kan da smugkigge lidt i denne tråd :wink:

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af D@niel »

Billedtung tråd efterhånden (: aah Detective Comics nr. 1.000, tak for info 8)
Vedhæftede filer
Fra dccomics.com
Fra dccomics.com
IMG_1039.JPG (72.66 KiB) Vist 1986 gange
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af Karl-E. »

Min yndlingshistorier med Superman er Loeb/Sales For all Seasons, Red Son og så de helt gamle golden age historier med et socialt engagement og før han blev alt for "super" :)

Jeg overvejer at forudbestille Death and return of Superman Omnibus som genudgives til april, jeg har aldrig læst de serier, er den god nok til at det er værd at kaste de ret mange penge efter? Hvad siger sagkundskaben? :?
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hyldesttråd: Superman 80 år

Indlæg af GoogaMooga »

Karl-E. skrev:Min yndlingshistorier med Superman er Loeb/Sales For all Seasons, Red Son og så de helt gamle golden age historier med et socialt engagement og før han blev alt for "super" :)

Jeg overvejer at forudbestille Death and return of Superman Omnibus som genudgives til april, jeg har aldrig læst de serier, er den god nok til at det er værd at kaste de ret mange penge efter? Hvad siger sagkundskaben? :?
Da jeg læste den i sin tid, var jeg overbevist om, at Supes ville vende tilbage. Det var ikke en gemmer, men den skabte da opmærksomhed, og spekulanterne fik travlt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar