Sommerstafetten 2018

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Sommerstafetten 2018

Indlæg af Berti Stravonsky »

Vi skal klart også have aktiveret Dupont og Dupond...

Karl-E. og brormand SMT
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Sommerstafetten 2018

Indlæg af lolsen »

Jeg prøver lige at se om jeg kan finde et billede i morgen :)
SMT
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 416
Tilmeldt: 1. apr 2015, 13:22
Geografisk sted: Hvor kragerne vender vest for Holstebro

Re: Sommerstafetten 2018

Indlæg af SMT »

Berti Stravonsky skrev:Vi skal klart også have aktiveret Dupont og Dupond...

Karl-E. og brormand SMT
Dupont og Dupond?!?.... :? Hæhæ..
Karl-Erik lægger nyt tag på hans værksted og jeg ved ikke om overhovedet er på Serieland mens det står på :?:
Jeg skal nok finde på noget en af de nærmeste dage :wink:
Søren Maarbjerg Thomsen.


Intet er nogen sinde blevet gjort så systematisk, som ingenting bliver gjort i dag.
Woodrow Wilson.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Sommerstafetten 2018

Indlæg af Berti Stravonsky »

SMT skrev:
Berti Stravonsky skrev:Vi skal klart også have aktiveret Dupont og Dupond...

Karl-E. og brormand SMT
Dupont og Dupond?!?.... :? Hæhæ..
Karl-Erik lægger nyt tag på hans værksted og jeg ved ikke om overhovedet er på Serieland mens det står på :?:
Jeg skal nok finde på noget en af de nærmeste dage :wink:
Send ham et pikbillede og sig, at hans bedste venner på Serieland savner ham (lidt)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Sommerstafetten 2018

Indlæg af Berti Stravonsky »

Stafetten må ikke gå i stå. Det betyder kaskader af regn...
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Sommerstafetten 2018

Indlæg af Karl-E. »

Som SMT har nævnt, knokler jeg på med at renovere mit værksted,, magter simpelthen ikke at stykke noget sammen efter at have kravlet rundt på taget en lang dag. Skal nok, men det bliver altså senere. Brormand har min velsignelse til at inkludere mig i en skrøne. :wink:
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
SMT
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 416
Tilmeldt: 1. apr 2015, 13:22
Geografisk sted: Hvor kragerne vender vest for Holstebro

Re: Sommerstafetten 2018

Indlæg af SMT »

Min kærlighed til tegneserier startede vel egentligt med Rasmus Klump og Lillegut. Når mor og far købte Svikmøllen eller Blæksprutten til jul fik vi unger en tegneserie. Jeg fik Lillegut, søster fik Vaks men hvad brormand fik kan jeg ikke huske (Men det var vel noget BatmanEtEllerAndet) :roll:

Til gengæld kan jeg huske et af de første numre af GRU som Karl-Erik havde, jeg ”lånte” det af ham og fortrød det ret hurtigt, jeg havde de frygteligste mareridt mange nætter efter og kunne ikke falde i søvn. GRU er stærke sager for en knægt der ikke har nået teenagealderen endnu. :oops:

Teenageårene gik mest med Tintin, Splint & Co, Lucky Luke, Asterix, Umpa-Pa, Kasket Karl, Smølferne, Vakse Viggo, Tarzan, Trumf serien, Prins Valiant, alle lommeformat bladene som Comando serien osv. og naturligvis Super Serien senior hvor jeg blandt andet læste Linda & Valetin og Pythagoras & Co (sidstnævnte så jeg gerne udgivet igen) og naturligvis den hollandske tegner Don Lawrence med Kampen om Trigoria, det album blev slidt op og jeg har skaffet et nyt. Desværre er der på dansk kun kommet det ene album i serien og 3 af hans Storm album (Ja, Karl-Erik.. nu kom den lige ud mellem sidebenene igen) :mrgreen:

Senere da skolegangen flyttede fra den lille skole i landsbyen Idom til Holstebro fandt jeg Bogcentralen i Sønderlandsgade, jeg havde en klassekammerat fra en parallelklasse der havde et fritidsjob i den lille forretning og der kunne jeg læse tegneserier lige så tosset jeg ville. Så kom der endnu mere ind over. Fantomet, Basserne, Sjarly, Blåfrakkerne, Max Jordan, Sammy, Blake & Mortimer, Valhalla, Jonah Hex, Radiserne, Brunhilde, de store Comics, Felix, Natacha, Corto Maltese, Underground og bladet PIF, her mødte jeg Rahan, jeg købte alle PIF bladene og kun for den ene serie, prøvede at læse nogle af de andre serier i bladet men de fangede mig aldrig.

I 1982 kom der noget helt nyt (for mig i hvert fald) nemlig: Danske Tegneserier, et blad man kunne abonnerer på med historier af danske tegnere, den sprang jeg naturligvis på og brugte mine surt optjente lommepenge på bladet der så skulle udkomme hvert fjerde måned, desværre kom der ikke så mange for udgifterne var vist større end redaktionen havde regnet med, 7 blade blev det til og en plakat til abonnenterne da de ”drejede nøglen”. Det var nu en skam men jeg har da det hele endnu inklusiv plakaten med tegnestifthuller i hjørnerne og det hele. :lol:

Det fra min helt tidlige barndom har jeg endnu, Rasmus Klumperne er fyldt med farveblyantstreger, har store flænger i siderne og er gennemgnasket i hjørnerne…. Intet værd overhovedet men de har affektionsværdi, så de blev rammet ind og hængte i trappeopgangen i det hus vi boede i indtil for nogle måneder siden. Lillegutterne har jeg også og har prøvet at samle de numre jeg aldrig fik… desværre indtil nu forgæves men mangler kun 3 :?

P.S. Det er nok muligt at jeg husker forkert og rækkefølgen er anderledes.

Hvis ellers de læser denne tråd giver jeg stafetten videre til Jacobsen og KristianBiB
Vedhæftede filer
Pif.jpg
Pif.jpg (50.72 KiB) Vist 2115 gange
Rasmus Klump.jpg
Daske Tegneserier.jpg
Kampen om Trigoria.jpg
Kampen om Trigoria.jpg (85.61 KiB) Vist 2115 gange
Lillegut.jpg
Lillegut.jpg (99.57 KiB) Vist 2115 gange
GRU. Nr. 5.jpg
GRU. Nr. 5.jpg (82.93 KiB) Vist 2115 gange
Søren Maarbjerg Thomsen.


Intet er nogen sinde blevet gjort så systematisk, som ingenting bliver gjort i dag.
Woodrow Wilson.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sommerstafetten 2018

Indlæg af Carsten Søndergaard »

SMT skrev:Til gengæld kan jeg huske et af de første numre af GRU som Karl-Erik havde, jeg ”lånte” det af ham og fortrød det ret hurtigt, jeg havde de frygteligste mareridt mange nætter efter og kunne ikke falde i søvn. GRU er stærke sager for en knægt der ikke har nået teenagealderen endnu. :oops:
Man må således konkludere, at du har været præcis 12 år. Du hævder selv, at du ikke havde nået teenagealderen. Og på bladet står jo HØJT og TYDELIGT, at det er FORBUDT FOR BØRN UNDER 12 ÅR! :-D
Senest rettet af Carsten Søndergaard 10. jul 2018, 23:07, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Sommerstafetten 2018

Indlæg af Berti Stravonsky »

Sådan skal den kringles. Herligt bidrag. Herligt.

Hvad fik dig dog til at gemme de der klumper? Vildt, at du i en så ung alder var bevidst nok til at værdsætte det.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Sommerstafetten 2018

Indlæg af Berti Stravonsky »

Hov Carsten...

Glem ikke stafetten :wink:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sommerstafetten 2018

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er jo farligt at sige til mig, at "ordet er frit". Og jeg har ikke tid til, at ordet er frit...

Menøh... okay, begyndelsen på alting var for mig var min oldefar, der var en brøsig herre med stor moustache og et hjerte af guld. Og med en sød tand hvad angik tegneserier for hundrede år siden.

Det eneste medlem af min familie, der har været Ridder af Dannebrog (og forhåbentlig det sidste). Dog ikke på grund af tegneserierne, men på grund af lang og tro tjeneste i Det Kongelige Danske Post- og Telegrafvæsen. Der findes endda et photographie af ham i Nationalencyklopædien bind 10 side 83. Stadig ikke på grund af tegneserierne, og heller ikke på grund af postvæsenet. Men fordi der blev taget et foto i 1904 af Holstebro Station med stationens postpersonale i forgrunden. Og det brugte Nationalencyklopædien til at illustrere artiklen om dansk jernbanearkitektur. Forrest står min oldefar (med stok, hvilket bare var krukkeri, han var omkring 30 år), og han holder min mormor i hånden. Hun er fire år på billedet og var født i år 1900. Min far skrev engang til Nationalencyklopædien og gjorde dem opmærksom på dette forhold, altså at billedet ikke er fra "ca. 1900", som der står, men præcis i 1904. De har dog ikke udnyttet denne detailviden, så der står stadig "ca. 1900". Selv om jernbanen tydeligvis er anlagt, og dagvognen holder på perronen, hvilket i sig selv illustrerer skæringsåret 1904. Fæmikler.

Nå, men på det tidspunkt var min oldefar allerede travlt optaget i sin fritid med at indbinde halve og hele årgange af Illustreret Tidende og Dansk Familie Journal, som min tipoldefar havde gemt siden 1880'erne. Jeg har stadig en række af disse indbundne årgange af snart 140-årige danske ugeblade. Han fortsatte denne syssel gennem årtier, og efterhånden som der kom flere og flere tegneserier i ugebladene, begyndte han at skære siderne ud og samle dem serie for serie i en slags album, som min mormor syede sammen på symaskine.

Mens min oldefar endte som postmester i Nykøbing Sjælland, endte min mormor som dyrlægefrue i Skærbæk i Sønderjylland. Hele min barndom tilbragte jeg store dele af sommerferierne hos min mormor i dyrlægehjemmet på Ribevej 10. Og hun havde været så venlig at gemme alle de gamle ugeblade og alle de gamle hjemmelavede tegneseriealbum med Willy på Eventyr, Prins Pilfinger, Tjavs, Hr. Madsens fataliteter, og hvad har vi. I bunkevis og stabelvis. Så der var mere end rigelig læsning til enhver sommerferie. De blev opbevaret i dyrlægens nu nedlagte "medicinrum" på første sal (hvor der af historiske årsager var adgang forbudt), men blev hentet ned, når sommerferierne nærmede sig.

Så jeg må nok tilskrive store dele af min egen historie min mormor, min oldefar og endda min tipoldefar.

Da min mormor døde, tog min yngste morbror de fleste af de indbunde tegneserier med sig. Han havde lidt samme interesse som mig. Men desværre er han også endnu mere buddhistisk anlagt end mig. Så da han havde moret sig ved at se dem igennem, kasserede han dem alle sammen. Bum. Jeg har kun tilgivet ham, fordi han til min 7- eller 8-års fødselsdag forærede mig Tintin-albummet "Den mystiske stjerne". Hvilket var en temmelig avanceret gestus. Det passer ikke engang, for jeg har tilgivet ham af mange andre grunde. Han er min cómplice, min familiære partner in crime og var militærnægter, dengang det kostede noget, ikke som i min tid, hvor man kunne sno sig. Lige nu slås han med Roskilde Kommune for at få dem til at acceptere kvit og frit at modtage 500 fantastiske, ofte mandshøje, træskårne dukketeaterdukker, han har håndskåret gennem sit liv til sit dukketeater. Det var bare hans fritidsbeskæftigelse, ellers var han Danmarks førende ekspert i atomaffald.

Nå, men Skærbæk var et godt sted at holde sommerferie, for der var fuldt af tyskere, der var på vej til og fra Rømø. Derfor havde den lokale kiosk på hovedgaden i byen et glimrende udvalg i tyske tegneserier. Forbløffet kunne jeg således konstatere, at det tyske Anders And-blad var et Micky Maus-blad, og at indhold og omslag gik ud i et, trykt på samme papir. Meget mærkeligt og meget interessant. Fin kiosk i øvrigt, der havde alle Interpresses udgivelser. Wild West og Prærie-serier lå på disken, som man tit så dengang, i små bundter med en elastik om. 3-5 eksemplarer af hvert af de seneste 5-7 numre, så man kunne samle op, hvis man ikke havde været med uge for uge.

Ugeblade kunne man også købe hos byens boghandler. Min mormor, der som dyrlægefrue, omend pensioneret, indtog en vis Matador-agtig rolle i byens borgerliv, forstod at dele sol og vind lige blandt de næringsdrivende. Også hos købmændene, hvoraf den ene vist nok havde spillet en uheldig rolle under krigen (hvorfor hun kun købte sin kaffe hos ham, for det var trods alt den bedste). Men derfor havde hun en fast aftale med både kiosken og boghandleren om at lægge ugebladene til side - på den måde, at tirsdagsbladene blev købt hos boghandleren, og fredagsbladene i kiosken. To hvert sted, hun vedligeholdt således hendes familie forkærlighed for ugeblade ved at holde fire om ugen! I sommerferien blev jeg derfor sendt i byen og bad om "ugebladene til fru Brodersen". Så lå de klar i kardusomslag, og hun betalte butikkernes regning en gang om måneden.
Vedhæftede filer
377697.501.jpg
377697.501.jpg (39.34 KiB) Vist 2098 gange
Senest rettet af Carsten Søndergaard 11. jul 2018, 00:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sommerstafetten 2018

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det var således kapitel 1.A.0. Vi må se, om jeg kan nå frem til 1.A.1. næste gang!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Sommerstafetten 2018

Indlæg af GoogaMooga »

Super tråd, og især spændende at læse Carsten's beretninger, når nu man har kendt ham i mere professionelt regi helt tilbage fra 1970'erne. :D

SMT og jeg er tydeligvis samme generation, og jeg læste også GRU da jeg var en ti-tolv år. Skrap kost, og især Ralph Reese's historie om det underjordiske slimfolk gjorde mig bange.

Den er for øvrigt genoptrykt i Reese's Pieces, endda i farver:

Billede

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Sommerstafetten 2018

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ja, herlig læsning. Bestemt.

Carsten > Du skal give stafetten videre til to andre. Må jeg foreslå Spærhage?
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 797
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Sommerstafetten 2018

Indlæg af Spærhage »

Jeg er sgi lidt travl de næste dage, men vender gerne tilbage med et indspark lidt senere på sommeren.

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Besvar