Hvad er den bedste graphic novel du har læst?

Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4708
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvad er den bedste graphic novel du har læst?

Indlæg af Robin »

Dygtiiiig! :D
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Hvad er den bedste graphic novel du har læst?

Indlæg af dernice »

Antaeus skrev:Cobolt har en kategori der hedder graphic novels
https://cobolt.dk/shop/graphic-novels-15c1.html
Ud fra det link, og med disse bøger, kan jeg konstatere at jeg ikke hverken har læst eller ejer
nogle graphic novels. Jeg foretrækker tegneserier som er flot og realistisk tegnet med gode historer,
eller karikerede tegninger til humor tegneserier :-D
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22999
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvad er den bedste graphic novel du har læst?

Indlæg af GoogaMooga »

8)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Hvad er den bedste graphic novel du har læst?

Indlæg af Thomas S »

dernice skrev:
Antaeus skrev:Cobolt har en kategori der hedder graphic novels
https://cobolt.dk/shop/graphic-novels-15c1.html
Ud fra det link, og med disse bøger, kan jeg konstatere at jeg ikke hverken har læst eller ejer
nogle graphic novels. Jeg foretrækker tegneserier som er flot og realistisk tegnet med gode historer,
eller karikerede tegninger til humor tegneserier :-D
Tjah - "flot og realistisk tegnet med gode historier" passer da fx glimrende på Karoline Stjernfelts "I morgen bliver bedre". Ja, det er såmænd nok det bedst tegnede album i realistisk streg i rigtigt mange år fra en dansk serieskaber.
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Hvad er den bedste graphic novel du har læst?

Indlæg af Andrebyboer »

Carsten Søndergaard skrev:I dag er en "graphic novel" i USA alt, der udgives med flad ryg - personlige tegneserieværker, tradepaperbacks, mangaer, hvad som helst, der ikke er et blad. De har taget ordet til sig på den måde. I Europa, herunder Danmark, har man grebet begrebet i luften og brugt det som et markedsføringstiltag lidt af samme årsag som "comics" på engelsk - "tegneserier" var på et tidspunkt blevet et begreb for noget barnligt og trivielt i visse kredse (fx boghandlere, bibliotekarer, journalister) (på trods af at det er et mere logisk ord end "comics"). Og det virkede. Det har virket i både USA og hele Europa. Voksne mennesker følte sig bedre tilpas end før ved at læse "graphic novels", selv om alle vidste, at det egentlig "bare" var tegneserier.
Jeg er et enkelt menneske: "Graphic novel" = "tegneserieroman", altså en lengre, avsluttet fortelling i tegneserieform. Punktum. Det er irrelevant hva slags fortelling det er, altså om det er krim, western, superhelt eller noe mer "høykulturelt". Kan manga være tegneserieromaner? Selvfølgelig!

Utgivelsesformatet er heller ikke avgjørende: From Hell er en tegneserieroman uavhengig om den er publisert i episoder i et blad eller samlet mellom to permer. (Men en fortelling er ikke en roman før den faktisk er avsluttet.) Og en tegneserieroman kan strekke seg over flere bind, som f.eks. Vindens Passagerer (den originale serien) eller Coseys På sporet af Peter Pan.

Det som kan være utfordringen er hvor man skal sette grensen. Er et tradisjonelt europeisk tegneseriealbum (f.eks. Jagten av Bilal & Christin) langt nok til å kvalifisere som tegneserieroman? Jeg vil si ja i prinsipp, men i praksis vil jeg neppe omtale det som en. Motsatt kan man spørre om f.eks. hele Cerebus eller The Sandman samlet er én enorm tegneserieroman. (Jeg vil si nei: de mer enn én fortelling hver.) The Life and Times of Scrooge McDuck? Kanskje...

Et større problem er hva som skal regnes som "avsluttet": mange mer eller mindre evigvarende serier med faste figurer deles opp i kortere selvstendige eventyr (tenk Asterix, Modesty Blaise, og "arcs" eller "runs" på superheltserier som Batman eller Daredevil). Er disse eventyrene "avsluttede" nok til å regnes som "romaner"? Her mener jeg man må være ganske streng for at begrepet skal gi noen mening, så for meg skal en tegneserieroman helst være helt frittstående – og hvis den inngår i en serie må den ikke forutsette forkunnskap om serien eller figurene (noe som utelukker de fleste superheltserier og sannsynligvis TL&ToSMcD), og den må innebære utvikling, ikke nullstille eller la figurene gå upåvirket ifra hele handlingen til slutt (noe som utelukker serier som Asterix eller Modesty Blaise).

Dette kravet er strengere enn for vanlige romaner, der vi pleier å regne bøker som The Hound of the Baskervilles eller Order of the Phoenix som "romaner" selv om de er sterkt knyttet til seriene om Sherlock Holmes og Harry Potter. Det er uansett en glidende overgang mellom tegneserieromaner og andre former for tegneserier, og tvilstilfeller vil alltid forekomme.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7180
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvad er den bedste graphic novel du har læst?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Et af de mest interessante indlæg i denne tråd, Andrebyboer. Tak for det. Du har ganske ret.

Lad os tage Prins Valiant. Én lang saga, én lang historie, personerne ældes, og nye generationer tager over. Dét er vel én stor graphic novel, lavet over foreløbig 80 år.
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Hvad er den bedste graphic novel du har læst?

Indlæg af Andrebyboer »

Carsten Søndergaard skrev:Lad os tage Prins Valiant. Én lang saga, én lang historie, personerne ældes, og nye generationer tager over. Dét er vel én stor graphic novel, lavet over foreløbig 80 år.
Potensielt, kanskje. Men som jeg sa: "En fortelling er ikke en roman før den faktisk er avsluttet."

Det er mange år siden jeg leste Prins Valiant, men jeg vil tro at som Cerebus eller Sandman er den neppe i virkeligheten én lang historie. Når noe når en slik lengde og strekker seg over så mye tid vil jeg være mer tilbøyelig til å snakke om den som f.eks. en syklus. Det at det er flere ulike forfattere taler også i mot.
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Hvad er den bedste graphic novel du har læst?

Indlæg af Kasper Hviid »

Berti Stravonsky skrev:Hvad er den bedste graphic novel du har læst?
Svært spørgsmål. Bedste til hvad?

Jeg tror mit valg falder på enten Små Dyr ellerUzumaki. Sidstnævnte kørte som serie, men syntes stadig den har det litterære pondus til at tælle som graphic novel. Samme med Black Hole, og masser af andre historier der blev presset ned i serieformatet uden helt at passe til det. Asterios Polyp er en god fortælling, nærmest episk, selv om jeg syntes tushen er noget vag.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvad er den bedste graphic novel du har læst?

Indlæg af Frank Madsen »

Berti Stravonsky skrev:Hvad er den bedste graphic novel du har læst?
Lauziers "Rotteræset" og "En middelmådig ung mands erindringer" var rigtig gode. Jeg husker også "Ken"-bøgerne som fine oplevelser. Og "SOS Meteorer" af Edgar P. Jacobs. Og Sfars "Rabbinerens Kat".

Og så var det vel "En kontrakt med gud", der kickstartede al det dér med tegneserier m/ litterære ambitioner. Den bør også nævnes, måske under den danske betegnelse "grafiske noveller".
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar