Tegnestil

Besvar
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Tegnestil

Indlæg af Gimli »

Jeg er begyndt at undre mig over, at nogle tegnere er blevet sværere at skelne fra hinanden. Tidligere kunne forskellige varianter af f.eks. realismen relativt let skelnes fra hinanden. F.eks. Hermann, Vance og Hermann. Men i dag oplever jeg det til tider er vanskeligere. F.eks. Oplever jeg at Delaby og Hermann ikke er så forskellige. Jeg ved ikke om den moderne farvelægning med computere er medvirkende til det. Men i dag tegnes der vel også digitalt? Er det noget der udvisker de nuancer der opstår ved f.eks. håndens tryk-variationer mv.?

Jeg er klar over, at der er opstået flere stilarter de seneste år, hvor der er nok er større diversitet end nogensinde før. Men der hvor jeg i dag oplever mere anonymitet end før, er inden for de stilarter der ligger tæt på hinanden. Er jeg alene med denne oplevelse?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9428
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegnestil

Indlæg af Antaeus »

Nej, jeg har samme oplevelse.


Jeg har det også med at synes mange farvelægninger er ret ens, ofte i lidt dystre eller kolde farver uden den store variation. Jeg savner i den grad de varmere farver med større kontraster, pangfarver og gang i hele farvespektret.

Når jeg tænker over det så er det vel egentlig WAUWWWWW følelsen jeg savner.
Senest rettet af Antaeus 24. okt 2018, 11:51, rettet i alt 2 gange.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Tegnestil

Indlæg af Lars S »

Gimli skrev:Jeg er begyndt at undre mig over, at nogle tegnere er blevet sværere at skelne fra hinanden. Tidligere kunne forskellige varianter af f.eks. realismen relativt let skelnes fra hinanden. F.eks. Hermann, Vance og Hermann. Men i dag oplever jeg det til tider er vanskeligere. F.eks. Oplever jeg at Delaby og Hermann ikke er så forskellige. Jeg ved ikke om den moderne farvelægning med computere er medvirkende til det. Men i dag tegnes der vel også digitalt? Er det noget der udvisker de nuancer der opstår ved f.eks. håndens tryk-variationer mv.?

Jeg er klar over, at der er opstået flere stilarter de seneste år, hvor der er nok er større diversitet end nogensinde før. Men der hvor jeg i dag oplever mere anonymitet end før, er inden for de stilarter der ligger tæt på hinanden. Er jeg alene med denne oplevelse?
Nej du er ikke helt alene - synes at opleve det samme.
Især når jeg kigger på nye udgivelser fra DC og Marvel.
Det er meget det samme.
Men også når jeg kigger på nogle af de seneste udgivelser fra Zoom.
Men måske skyldes det at vi er kan se flere udgivelser både fysisk og online?
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Tegnestil

Indlæg af Karl-E. »

Nu ligger min hovedinteresse nok på den anden side af Atlanten, og er det nu så slemt som I gør det til!?
Mine nutidige yndlingstegnere mener jeg alle har en ganske unik stil som er let at genkende; Tim Sale, Eduardo Risso, Sean Murphy, Jeff Lemire, Sean Phillips, Eric Powell o.s.v.
Men selvfølgelig er der da også mange "metervaretegnere".
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2236
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Tegnestil

Indlæg af Gimli »

Karl-E. skrev:Nu ligger min hovedinteresse nok på den anden side af Atlanten, og er det nu så slemt som I gør det til!?
Mine nutidige yndlingstegnere mener jeg alle har en ganske unik stil som er let at genkende; Tim Sale, Eduardo Risso, Sean Murphy, Jeff Lemire, Sean Phillips, Eric Powell o.s.v.
Men selvfølgelig er der da også mange "metervaretegnere".
Jeg har ikke så stor indsigt i den amerikanske/Canadiske udvikling. Jeff Lemire har helt klart sin egen stil, men det har en række tegnere som; David B., Emmanuel Guibert mv. Men det er netop det jeg mener med, at der aldrig har været så forskelligartet tegnestile som nu. Men inden for de traditionelle "skoler", som f.eks. Realismen, mener jeg at forskelligheden er blevet udvisket. Men jeg ved ikke om det gælder på den anden side af Atlanten.

Det kan også være at det primært er det som udkommer i Danmark. At der altså efterspørges mest inden for bestemte tegneskoler, som betyder at forskellene opleves mere udvandet?
Besvar