Genrer - krav og forventninger til vores forskellige genrer.
- Berti Stravonsky
- Administrator
- Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
- Kontakt:
Genrer - krav og forventninger til vores forskellige genrer.
En barsk dyster drabelig krimi - mørke, løgne, bedrag, drab, skrig, angst, regn, skygger
En tough western - prærie, gode guys, bad guys, en åndsvag dulle med patter, støv, pistoler, hvem kan man stole på, druk, jail
Et sjovt album - overraskelser, funny one-liners, pointer, genkendelighed
Hvad er DIN yndlingsgenre, og hvad forventer du af en sådan?
En tough western - prærie, gode guys, bad guys, en åndsvag dulle med patter, støv, pistoler, hvem kan man stole på, druk, jail
Et sjovt album - overraskelser, funny one-liners, pointer, genkendelighed
Hvad er DIN yndlingsgenre, og hvad forventer du af en sådan?
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Re: Genrer - krav og forventninger til vores forskellige gen
Jeg har ikke nogen yndlingsgenre, men der er en genre, jeg ikke bryder mig så meget om - historiske serier, hvor handlingen udspiller sig før 1800-tallet. Det er bare svært for mig at forholde mig til det, tøjet, levemåden, det hele er for fjernt. Det skal være EMINENT tegnet, før jeg gider, f.eks. Prince Valiant. Fantasy er også mestendels noget lort. Dog ikke Conan.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- Berti Stravonsky
- Administrator
- Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
- Kontakt:
Jeg kan sagtens følge dig.GoogaMooga skrev:Jeg har ikke nogen yndlingsgenre, men der er en genre, jeg ikke bryder mig så meget om - historiske serier, hvor handlingen udspiller sig før 1800-tallet. Det er bare svært for mig at forholde mig til det, tøjet, levemåden, det hele er for fjernt. Det skal være EMINENT tegnet, før jeg gider, f.eks. Prince Valiant. Fantasy er også mestendels noget lort. Dog ikke Conan.
Jeg har aldrig sådan for alvor fundet kærligheden til rummet. Jeg har det nok som Woody i TS1, 'drop nu alt det rumhalløj'.
Næ, giv mig prærien. Støvet. Køerne. Kvinderne. Det ubarberede. Det rå.
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Jeg går med Science fiction og adventure/fantasy.
Men er tegneserien i orden så kan mange genrer udgøre fremragende tegneserier.
Men er tegneserien i orden så kan mange genrer udgøre fremragende tegneserier.
Trodde du likte meste av seriene i Tempo? Hva med Tonga, Roland de Born, Asterix, Rødskæg, Iznogood, Yorik, Jugurtha, m.fl.?GoogaMooga skrev:Jeg har ikke nogen yndlingsgenre, men der er en genre, jeg ikke bryder mig så meget om - historiske serier, hvor handlingen udspiller sig før 1800-tallet. Det er bare svært for mig at forholde mig til det, tøjet, levemåden, det hele er for fjernt. Det skal være EMINENT tegnet, før jeg gider, f.eks. Prince Valiant. Fantasy er også mestendels noget lort. Dog ikke Conan.
Selv liker jeg alt, bare det er bra tegnet og godt fortalt.
Noen eksempler:
Sci-Fi: f. eks. Silver Surfer av Moebius.
Historisk: f.eks. Tusmørkets kammerater.
Western: Blueberry.
Drama: Gemma Bovery.
Manga: Min fars dagbog.
Har ikke en egentlig yndlingsgenre. Men jeg har svært ved at engagere mig i science fiction, uden at jeg lige kan give en forklaring på hvorfor. (Elsker dog Akira, som er lidt post-appokalyptisk - mere end typisk Science fiction). Pilot-genren skal også op i creme de la creme, før jeg for alvor værdsætter dem.
Har måske lettere ved at "falde" for; eventyreren frem for detektiven, men begge genre er højt prioriteret. Den historiske genre kan jeg rigtig godt lide og det samme med western. Men generelt kan jeg lide det meste.
Hvad jeg forventer af genrene. Først og fremmest vil jeg gerne overraskes. Det er en af grundende til at jeg så godt kan lide Franka. F.eks. At hun på et tidspunkt får en kæreste - den havde jeg ikke set komme. Jeg er også ret sikker på, at afslutningen på; Tårnene i Mauro-skoven, fik givet et ekstra plus til serien som helhed. Hvis en serie bliver for forudsigelig kommer jeg lidt hurtigere til et mætningspunkt, hvor jeg siger stop.
Har måske lettere ved at "falde" for; eventyreren frem for detektiven, men begge genre er højt prioriteret. Den historiske genre kan jeg rigtig godt lide og det samme med western. Men generelt kan jeg lide det meste.
Hvad jeg forventer af genrene. Først og fremmest vil jeg gerne overraskes. Det er en af grundende til at jeg så godt kan lide Franka. F.eks. At hun på et tidspunkt får en kæreste - den havde jeg ikke set komme. Jeg er også ret sikker på, at afslutningen på; Tårnene i Mauro-skoven, fik givet et ekstra plus til serien som helhed. Hvis en serie bliver for forudsigelig kommer jeg lidt hurtigere til et mætningspunkt, hvor jeg siger stop.
Jeg har mange yndlingsgenrer, men for mig handler det ikke så meget om genren,som måden den bliver fortalt på. Mht. Krimi er jeg vild med de klassiske avisserier som fx. Rip Kirby og Corrigan. Jeg er også vild med Steve Roper og Kerry Drake. Derimod finder jeg de franske krimiserier som fx. Allan Falk dødsyge.
Mht. Westerns elsker jeg Jonah Hex, Rawhide Kid og lignende samt Lucky Luke. Til gengæld falder jeg nærmest i søvn til Blueberry og Red Kelly.
Af sjove serier vil jeg hellere læse Sten og Stoffer, Poeten og Lillemor end fx. Splint og Co. Eller Vakse Viggo.
Hvis jeg skal nævne en genre, som jeg er specielt glad for, så er det gys. Både de klassiske EC, Gru, Dracula eller Ghostrider og Werewolf by Night. Genren har vist også fået en lille renæssance. Jeg tror at det er 4-5 år Creeps Magazine kører på. Jeg har i dag netop modtaget medlemskort, pin samt plakat, oh har her nr. 10209, så bladet bliver da læst af en del.
Mht. Westerns elsker jeg Jonah Hex, Rawhide Kid og lignende samt Lucky Luke. Til gengæld falder jeg nærmest i søvn til Blueberry og Red Kelly.
Af sjove serier vil jeg hellere læse Sten og Stoffer, Poeten og Lillemor end fx. Splint og Co. Eller Vakse Viggo.
Hvis jeg skal nævne en genre, som jeg er specielt glad for, så er det gys. Både de klassiske EC, Gru, Dracula eller Ghostrider og Werewolf by Night. Genren har vist også fået en lille renæssance. Jeg tror at det er 4-5 år Creeps Magazine kører på. Jeg har i dag netop modtaget medlemskort, pin samt plakat, oh har her nr. 10209, så bladet bliver da læst af en del.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Jeg går efter tegnere først og fremmest, så må jeg jo finde mig i "costumers" en gang i mellem.superboy skrev:
Trodde du likte meste av seriene i Tempo? Hva med Tonga, Roland de Born, Asterix, Rødskæg, Iznogood, Yorik, Jugurtha, m.fl.?
Selv liker jeg alt, bare det er bra tegnet og godt fortalt.

"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Jeg er mest til Amerikanske serier som Sandman, 100 Bullets, Transmetropolitan, Fables, Y The Last Man osv.
Alan Moore's Top 10, Promethea og Watchmen er også favoritter. Læser også det meste af Brubaker/Phillips (Chriminal, Fatale, Incognito, Fade Out mm.) Powers, Hellboy og B.P.R.D. læses også med stort velbehag. -Så generelt de lidt grumme serier, men også dem med skæv humor som Top Ten og Goon leverer. Under humor bør også nævnes Sam Keith og hans skæve serie The Maxx.
Når det er sagt læser jeg dog også klassikere som Lucky Luke, Tintin, Asterix, Splint og Co og andre i samme genre. Jeg synes de generelt er fremragende, så det er ikke mørkt og dystert hele vejen igennem.
Jeg synes godt om en stor del af Tardi's værker -især Adele, Nestor Burma og Folkets Røst trækker og tåler flere gennemlæsninger. Fabien Nury er efter min mening en fremragende forfatter og jeg har vist alt der er udkommet på dansk fra hans hånd.
Bone! -Er der nogen som ikke kan lide den?
Jeg ved Steen og Stoffer har været omdiskuteret herinde, men det er en af mine helt store favoritter. Den sluttede efter min mening i tide, måske ikke på sit allerhøjeste, men dog mens den stadig var god/fremragende.
Mange flere kunne nævnes. Men en eller to genrer er ikke nok til mig, jeg vil have mere
Skal jeg sådan lige finde noget som går igen ved flere af mine favoritter, og næsten er et krav, så er det at der for de flestes vedkommende er et team på serien i form af forfatter, tegner og evt redaktør. Det hæver niveauet synes jeg. Jeg kunne nævne flere, både danske og udenlandske serier, som trækkes gevaldigt ned af dårligt/tyndt manus. Ja, tegningerne er ofte flotte -meeen der skal også være lidt kød på historien, for at jeg ikke lægger albummet fra mig efter gennemlæsning og skuffet tænker øv og var det det. Ingen albums, serier, striber nævnt, ingen kede af det.
Ting jeg ikke læser så meget: Graphic Novels. Jeg har nogle få stående på reolerne og især Will Eisner's historier begejstrer. Men når jeg kigger på biblioteket, så er historierne måske sådan ok men tegningerne stinker stort set altid i forhold til min smag. Manga fylder heller ikke meget på mine reoler. Jeg har den danske udgave af Akira, men så er det heller ikke blevet til mere. Men det er måske det forkerte sted at starte? Jeg mindes at nogle herinde, ikke synes det er toppen af poppen indenfor genren.
Så er der jo alt det andet men det er lidt ligegyldigt i denne sammenhæng
Alan Moore's Top 10, Promethea og Watchmen er også favoritter. Læser også det meste af Brubaker/Phillips (Chriminal, Fatale, Incognito, Fade Out mm.) Powers, Hellboy og B.P.R.D. læses også med stort velbehag. -Så generelt de lidt grumme serier, men også dem med skæv humor som Top Ten og Goon leverer. Under humor bør også nævnes Sam Keith og hans skæve serie The Maxx.
Når det er sagt læser jeg dog også klassikere som Lucky Luke, Tintin, Asterix, Splint og Co og andre i samme genre. Jeg synes de generelt er fremragende, så det er ikke mørkt og dystert hele vejen igennem.
Jeg synes godt om en stor del af Tardi's værker -især Adele, Nestor Burma og Folkets Røst trækker og tåler flere gennemlæsninger. Fabien Nury er efter min mening en fremragende forfatter og jeg har vist alt der er udkommet på dansk fra hans hånd.
Bone! -Er der nogen som ikke kan lide den?
Jeg ved Steen og Stoffer har været omdiskuteret herinde, men det er en af mine helt store favoritter. Den sluttede efter min mening i tide, måske ikke på sit allerhøjeste, men dog mens den stadig var god/fremragende.
Mange flere kunne nævnes. Men en eller to genrer er ikke nok til mig, jeg vil have mere

Skal jeg sådan lige finde noget som går igen ved flere af mine favoritter, og næsten er et krav, så er det at der for de flestes vedkommende er et team på serien i form af forfatter, tegner og evt redaktør. Det hæver niveauet synes jeg. Jeg kunne nævne flere, både danske og udenlandske serier, som trækkes gevaldigt ned af dårligt/tyndt manus. Ja, tegningerne er ofte flotte -meeen der skal også være lidt kød på historien, for at jeg ikke lægger albummet fra mig efter gennemlæsning og skuffet tænker øv og var det det. Ingen albums, serier, striber nævnt, ingen kede af det.
Ting jeg ikke læser så meget: Graphic Novels. Jeg har nogle få stående på reolerne og især Will Eisner's historier begejstrer. Men når jeg kigger på biblioteket, så er historierne måske sådan ok men tegningerne stinker stort set altid i forhold til min smag. Manga fylder heller ikke meget på mine reoler. Jeg har den danske udgave af Akira, men så er det heller ikke blevet til mere. Men det er måske det forkerte sted at starte? Jeg mindes at nogle herinde, ikke synes det er toppen af poppen indenfor genren.
Så er der jo alt det andet men det er lidt ligegyldigt i denne sammenhæng