Er du samlerfirkantet?

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Er du samlerfirkantet?

Indlæg af Berti Stravonsky »

For et par år siden, var jeg pressekrediteret som journalist :) og havde i den forbindelse fået et interview i stand med Don Rosa. Jeg var en smule beklemt ved situationen, da jeg havde hørt, at han kunne være en bøs fætter.

Det var han nu ikke, tværtimod smadderflink.

Vi talte blandt andet om at samle, og hvorfra det stammede. Samt hvordan man har sige tegneserier, skjult i kasser eller fremme eller en kombi.

I samtalen sagde Rosa, at han ofte blev drillende beskyldt for OCD, Obsessive Compulsive Disorder, hvilket han godt kunne forstå. Men han drejede den altid og sagde, at for ham var det bestemt ikke Disorder, men Order. For han vidste altid hvor alt var, og at det gjorde ham glad, at have tingene nær og vide hvor de var.

Det kunne jeg sagtens følge ham i.

Din samling, hvad med den? Jeg har set flere flotte fotos, SMT og brormand, Antaeus for nu at nævne nogle få. Hvis man så sammenligner med det foto, som Googa lige har uploaded hvor en knægt ligger læsende i sengen med bunker af tegneserier foran på gulvet.

Hvor er du henne? Skal der være orden i skidtet? Udgivelser efter nummer og den slags?

Selv har jeg det sådan, at der skal være orden i tingene. For meget rod giver mig en slags utilfredshed og utålmodighed. Selv hvis jeg besøger en anden samler (det skal siges, at jeg ikke samler så meget mere), og han (det er som regel en herre), roder, så får jeg det (næsten) dårligt.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Er du samlerfirkantet?

Indlæg af Gimli »

Jeg tror de fleste vil sige at min samling er i 'disorder' selv om jeg vil tilslutte mig Don Rosa's vending. Jeg har nemlig 3 sideløbende systemer i min samling. 'Den gamle' del af samlingen, (dvs. den del, som jeg har læst mere end 1 gang, står opført i kvalitetsrækkefølge. De serier jeg værdsætte mest står til sidst, og de serier jeg synes er svagest står først.

Så er der den del af samlingen som jeg enten har læst en gang eller skal have læst første gang i løbet af den 'runde' jeg er i gang med. De står pt. i alfabetisk rækkefølge. Når jeg har læst min samling igennem, flytter jeg dem hen til 'den gamle' del af samlingen - og laver eventuelt om på rækkefølgen her, hvis jeg ændrer opfattelse af kvaliteten.

Den sidste del af mit system er de 'kommende' tegneserier. Dvs. Dem som jeg har købt, men ikke skal læses, før "næste runde". De står pt. i kronologisk rækkefølge (hvad der udkom i f.eks. 1980 - 1981 - 1982 - etc.). Når jeg så har læst hele samlingen kronologisk, bliver de placeret sammen med dem jeg har købt mens jeg er i gang med den kronologiske rækkefølge, og sættes så i alfabetisk rækkefølge. Alt sammen noget der passende kan betegnes som; sygeligt hyggeligt :lol:
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Er du samlerfirkantet?

Indlæg af Erling G-P »

Der skal være orden i tingene.

Har altid haft et system, hvor de står i reoler i alfabetisk orden efter serienavn, og så i nummerorden inden for hver serie.

De senere års udgivelser i hardcover og større formater, har dog kastet grus i maskineriet. Mange er for store til at kunne være på de hylder som passer til de gamle softcover albums, så enten skal jeg ofre en masse uundværlig hyldeplads på at udvide alle til at kunne rumme de store formater, eller også skal jeg 'opstalde' sidstnævnte for sig, på hylder med mere plads. Foreløbigt har jeg valgt sidstnævnte løsning, da jeg ikke har råd til at smide reolplads væk, men det er irriterende at skulle gøre det :|

Nyindkøbte tegneserier kommer i øvrigt først ind i reolerne når de er læst. Som regel samler jeg en bunke af en vis størrelse, som jeg så på et eller andet tidspunkt tager mig sammen til at sætte i reolerne - normalt skal jeg rokere alle de eksisterende for at skabe plads til de nye, så det giver lidt arbejde :) (Har dog i senere tid været lidt forudseende og efterladt lidt tom plads på hver hylde, men det får man hurtigt brugt... :wink: )

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er du samlerfirkantet?

Indlæg af GoogaMooga »

Grupperer efter tegner
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Er du samlerfirkantet?

Indlæg af Vigan »

Sygeligt rodet. Der går næppe en uge, hvor jeg ikke siger "Jeg burde altså også snart få sat mine tegneserier i orden... men jeg har jo ikke rigtig tid i den her uge."
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Er du samlerfirkantet?

Indlæg af Robin »

I kælderen ligger de i nummerorden i plastikposer og kasser efter forlag og titel. Kasserne er i uorden, men med titler på :D . I tegneserieværelset i lejligheden er der opbevaring af læste i uorden, derefter læste i orden (inden de ryger i poser/kasser i kælderen. På reolerne er også lidt så'n pænt efter titel og i nummerorden, f.eks Tintin, CBSV, Guldbøgerne, Hal of Fame bøgerne, Anders And årgangsbøgerne, Den samlede Valhalla, Taschens DC og MARVEL bøger, Superheltebøger fra RW og Gfloy og de dyreste sager fra DC US, Poeten og Lillemor, Carlt. De står fremme for blær, og fordi det er synd at putte dem i kælderen :D

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Er du samlerfirkantet?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det LADER til, at samlere har god orden og system. Det regnede jeg også med. Både på baggrund af Rosas beretninger, de mange samlinger jeg har set fotos af, og de storsamlere som jeg besøgt.

Vi spidser den:

Kender I nogle samlere, som har rod? Hvor alt er hulter til bulter og hvor bøger og blade, ænder og skurke blandes sammen, og hvor alt er virvar?

Jeg kender ingen.

Det 'værste' jeg har set, var i indre by. Jeg skulle købe et par udgivelser, og jeg har aldrig set magen. Der var hvide 'rigtige' opbevaringskasser overalt. Overalt. Alle fyldte med udgivelser. Fra gulv til loft. Seriøs over alt. Jeg tror nu nok, at der var en slags orden. Det så bare ikke sådan ud. Selv i skunken rundt om lejligheden var der hvide kasser.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Er du samlerfirkantet?

Indlæg af lolsen »

Min samling står ikke i orden, som det ses under "vores samlinger", alle serier og album heri, manga, amr og euro er blandet sammen i et hvirvar.

En dag sorterer jeg det dog nok.
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Er du samlerfirkantet?

Indlæg af Karl-E. »

Der er vist lige så mange "systemer" som der er samlere, det vigtigste (for mig er) at man selv ved hvor sagerne er.

Som hovedregel er mit stillet op i 4 hovedområder; Dansk, Amerikansk, Avisserier (både DK og US) og så en mindre til den langtsomt voksende samling af Manga.
Det amerikanske område er primært delt op efter forlag, dog med en del undtagelser, f.eks. står Brubakers "ikke-superhelte" for sig selv, det han så har lavet for DC og Marvel står under disse.

Andre vil måske tage sig til hovedet over "mit system" men det giver god mening for mig, og jeg kan hurtigt finde det jeg skal bruge.

OCD eller ej, hvis der er noget der kan få mig til nærmest at få det dårligt, så er der hvis serier ikke står i rigtig rækkefølge! :?
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Er du samlerfirkantet?

Indlæg af Berti Stravonsky »

OCD'en var bestemt ikke kritisk ment. Kun et afgørende punkt fra Rosa-snakken, som gav så god mening.

Jeg får det også underligt, når jeg (sjældent) møder samlinger i uorden.

Min eks var fanme et rodehoved. Det voldte også lidt kvaler.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Er du samlerfirkantet?

Indlæg af Asger Pedersen »

Min samling kan betegnes som ‘Intergalactic Zone of Disorder’, jeg har hverken haft tid eller plads til at rydde op i den siden en flytning i 1995. Men ellers ville den være sorteret efter klasser: Albums sorteret efter genrer, superhelte opdelt efter forlag på den ene led og dansk/USA på den anden led, Disney delt op i hæfter og albums/hc, avis og ugebladsserier, underground og alternativt, mange små klasser og underklasser.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Er du samlerfirkantet?

Indlæg af Berti Stravonsky »

Asger Pedersen skrev:Min samling kan betegnes som ‘Intergalactic Zone of Disorder’, jeg har hverken haft tid eller plads til at rydde op i den siden en flytning i 1995. Men ellers ville den være sorteret efter klasser: Albums sorteret efter genrer, superhelte opdelt efter forlag på den ene led og dansk/USA på den anden led, Disney delt op i hæfter og albums/hc, avis og ugebladsserier, underground og alternativt, mange små klasser og underklasser.

Hvordan kan du leve med dig selv+
Besvar