Det månedlige barometer

Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Mogens »

Takker, Gimli. Det mest fantastiske er, at min kære hustru også er vild med Hermanns streger og endda foreslår, hvor de skal op at hænge. :)

Af samtlige forsider i hele verden har dén med Shotgun Marlow og hans kære bande alle dage været min absolutte favorit. Den fylder mig simpelthen bare med glæde. Mudderet, liget, regnen og den ildevarslende stemning. Ondskab i sin reneste form. Mere sejt bliver det ikke. :D
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Frank Madsen »

Forlaget Eudor udgiver disse to tegneserier i oktober:

14. oktober
Werner Wejp-Olsen – Peter og Perle 3: Skatteøen
Eudor

28. oktober
Niels Roland – Rolands Univers
Eudor

Beskrivelse af "Rolands Univers":

Gennem hele 2022 har tegneren Niels Roland tegnet en ugentlig stribe til børn og unge med udgangspunkt i et videnskabeligt emne. Dette album samler de 52 striber. I "Rolands Univers" møder vi videnskabernes verden med den samme nysgerrighed, som Niels Bohr var kendt for - med barnets øjne og troen på, at verden er fuld af fantastiske opdagelser.

Rolands Univers.jpg
Peter og Perle 3.jpg

Allerede 2. oktober har vi dog reception i H.C. Andersens Hus i Odense, når Den Store H.C. Andersen Eventyrbog udkommer. Denne 220 sider store coffee table book inviterer læseren ind i H.C. Andersens billedverden, når 89 illustratorer fra Dansk Forfatterforening hver fortolker et udvalgt tekststykke fra 89 af H.C. Andersens eventyr.

den-store-hc-andersen-eventyrbog-scaled[1].jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2376
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af benadikt »

Frank Madsen skrev: 8. sep 2022, 23:56Forlaget Eudor udgiver ...
Interessante udgivelser. Især er jeg glad for, at Eudor udgiver klassiske danske serier som Peter og Perle.
Kan man få jer til at overveje en fortsættelse af Bogfabrikkens Poeten og Lillemor?
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Robin »

Bedste tegneserieindkøb i august: Et bundt Min Hest fra genbrugsbiksen, som straks blev solgt videre, altså Min Hest.


SLEEPER.jpg
SLEEPER.jpg (54.5 KiB) Vist 2316 gange


Bedste tegneserielæseoplevelse i august: Sleeper book 1 af Ed Brubaker og Sean Philips

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Frank Madsen »

benadikt skrev: 9. sep 2022, 17:27
Frank Madsen skrev: 8. sep 2022, 23:56Forlaget Eudor udgiver ...
Interessante udgivelser. Især er jeg glad for, at Eudor udgiver klassiske danske serier som Peter og Perle.
Kan man få jer til at overveje en fortsættelse af Bogfabrikkens Poeten og Lillemor?
Personligt er jeg nok mest glad for at udgive nye tegneserier, men det har været sjovt at lave en samlet udgave af "Peter og Perle" og arbejde sammen med først Werner, der desværre døde alt for tidligt og midt i arbejdet med bind 1, og bagefter hans familie.

En fortsættelse af "Poeten og Lillemor" tror jeg ikke, Eudor kommer til at udgive. De mest interessante år er 1960erne og 1970erne, hvor den netop var i særklasse, nyskabende og skarp som dansk satirisk tegneserie, og dem har Bogfabrikken heldigvis allerede udgivet.

Men Eudor har en del nye, spændende udgivelser i pipelinen i 2023 og 2024, alle sammen af danske serieskabere, så hold øje med os. :D
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

September måneds bedste tegneserieoplevelse.

Det kan næppe komme bag på dem, som har læst med i tråden om 1950'ernes bedste tegneserieoplevelse:
the Eternaut.jpg
For en udgivelse i 1950-erne, så er det her en meget realistisk Science fiction fortælling. Det er - i min optik - ikke så underligt, at denne tegneserie er et af de Argentinske hovedværker. For sin tid - en fortælling med så meget menneskelig indsigt, at den fremstår relativ realistisk. For mig (og med mit lidt begrænsede udbud af tegneserie fra 1950'erne) en af de absolut top-udgivelser i sin samtid.

Bedste indkøb: Jeg har afgivet min efterårs-ordre - men den er hverken afsendt eller betalt endnu. Kommer forventeligt først en gang i løbet af november. Så ingen bud på det i denne omgang.
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af umpff »

Billede

Næste udgivelse fra Forlaget Umpff er 'Tananarive'. Den udkommer 1.11., men ER oprettet på Bogportalen, så den kan forudbestilles.
Her lidt fra pressemeddelelsen:

’Tananarive’, er en tankevækkende fortælling af Sylvain Vallée og Mark Eacersall med flere lag, end du lige aner. Den ældre pensionerede notar Amédée finder den gamle ramponerede sportsvogn frem fra garagen og drager ud på sit livs eventyr og forlader for en stund lænestolen og den tilbagetrukne lidt kedelige barnløse tilværelse med konen.

’Tananarive’ kan umiddelbart synes som et lille eventyr, i et adstadigt tempo. Men det udvikler sig, da Amédée tager opgaven på sig og drager ud i verden for at opspore den mulige søn og arving til hans bedste ven, den nyligt afdøde eventyrer Jo. Undervejs opdager han, at ikke alt er, som du får det fortalt. For hvem er det, der har levet en eventyrligt liv? Det er aldrig for sent at lære andre, eller sig selv at kende.
Tananarive er i øvrigt hovedstaden på Madagaskar.

Det kan kræve lidt øvelse at udtale titlen. Til gengæld når du først er i gang med denne tegnede road movie om den ældre mand på livligt eventyr, bliver du draget af fortællingen, der både er charmerende, tankevækkende og sjov. ’Tananarive’ viser sig at være helt særlig”, siger forlagsredaktør Morten Langkilde.

Tegneren Sylvain Vallée er tidligere udgivet på dansk i de fremragende ’Der var engang i Frankrig’ og ’Katanga’ (begge med manus af Fabien Nury). Hans streg står fast forankret på skuldrene af de store franske mestre fra fortiden, men tilføjer samtidig noget moderne og dynamisk.
Hans filmiske plancher driver energisk historien fremad.

Skrevet af Mark Eacersall
Tegnet af Sylvain Vallée
Farvelagt af Delf
Oversat af Marlene Wulff Olsen

120 sider. indbundet. 21x28 cm


Fra Frankrig:

Månedens tegneserie, september 2021
rtl.fr

"Tananarive rører mig af to grunde: For det første er det byen, hvor jeg voksede op, for det andet er den fantastisk."
Numa Sadoul

"En sjov og gennemarbejdet lille perle."
Radio France
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Robin »

Oktober måneds bedste tegneserieoplevelse:

IMG_1189.JPG
IMG_1189.JPG (91.37 KiB) Vist 2063 gange


En lidt atypisk Brubaker historie. Dog stemning og emne er stemningmæssigt til den mørke side. Det understreges på en måde af de lidt skarpere tegninger samt en lidt lysere farvepalet end ellers.


Oktober måneds bedste tegneseriekøb:

Stor bunke blandede danske albums hos loppebiksen.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Robin »

Det var så selvf. SEPTEMBER, det drejer sig om ovenfor :roll: :wink:

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Du er godt nok fan af; Brubaker & Phillips - Robin. Jeg selv har kun;
Criminal
Fatale
Gotham Cental (ikke tegnet af Phillips)
Reckless

Og jeg har ikke læst noget af det endnu. Men jeg vover det ene øje; hvis du skulle anbefale et værk mere af 'de herrer', hvad skulle det så være?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Robin »

Jeg opdagede jo lige, at jeg var bagud m.h.t. Brubaker, så derfor bliver der læst det, jeg ikke har nået. Jeg læser også meget andet, men når så jeg skal vælge "det bedste" af det læste, så er det jo toppen af poppen, jeg tager op. Alt af det, du nævner, er godt :D Fatale er lidt anderledes end de andre tre; der er noget magi inde over. Det er fint, bare noget andet. Jeg kan godt lide, når der er gennemgående figurer, det er der i en del af dem, men det må blive Reckless, som har en stemning, der tiltaler mig mest af de nævnte. Gotham Central er også rigtig fin, men noget længere, lissom :D God fornøjelse!
Hov! Du skriver "et værk mere"! Så må det blive "Incognito" , eller måske "Sleeper", hvor der er lidt særlige kræfter inde over. Århh. Der er meget godt. En enkelt titel kunne også være "Pulp", som jeg har haft oppe tidligere. Igen, go' læselyst og tak for interessen.


mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Robin skrev: 13. okt 2022, 20:57 Jeg opdagede jo lige, at jeg var bagud m.h.t. Brubaker, så derfor bliver der læst det, jeg ikke har nået. Jeg læser også meget andet, men når så jeg skal vælge "det bedste" af det læste, så er det jo toppen af poppen, jeg tager op. Alt af det, du nævner, er godt :D Fatale er lidt anderledes end de andre tre; der er noget magi inde over. Det er fint, bare noget andet. Jeg kan godt lide, når der er gennemgående figurer, det er der i en del af dem, men det må blive Reckless, som har en stemning, der tiltaler mig mest af de nævnte. Gotham Central er også rigtig fin, men noget længere, lissom :D God fornøjelse!
Hov! Du skriver "et værk mere"! Så må det blive "Incognito" , eller måske "Sleeper", hvor der er lidt særlige kræfter inde over. Århh. Der er meget godt. En enkelt titel kunne også være "Pulp", som jeg har haft oppe tidligere. Igen, go' læselyst og tak for interessen.


mvh.
Tusind tak for anbefalingen Robin. Desværre er Incognito vist udsolgt, men jeg der om den måske bliver genoptrykt på et tidspunkt. Så det må blive Sleeper jeg går efter i første omgang. Men det bliver først fra foråret, da jeg tror det bliver et pænt - men bestemt; Nej tak, hvis jeg laver en opgradering af min efterårsordre nu. :lol: Den må være tæt på at være samlet nu.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Robin »

Det var så lidt. Der er jo også den der Broadway crime noir ting, Fade Out, den er (også) anbefalelseværdig :D . Glæd dig til foråret!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Robin »

Oktober måneds bedste tegneserieoplevelse: dervar en del, men det blev det nostalgiske sus, der løb (pun intended) med sejren:

IMG_1192.JPG


Oktober måneds bedste tegneserieindkøb: nogle gamle Eventyrserien i brugtbiksen.


IMG_1193.JPG
IMG_1193.JPG (85.6 KiB) Vist 1657 gange



mvh.
Senest rettet af Robin 31. okt 2022, 21:45, rettet i alt 1 gang.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Oktober måneds bedste tegneserieoplevelse:
440px-Ildstormen.jpg
440px-Ildstormen.jpg (86.11 KiB) Vist 1658 gange
Det er et af de Lefranc-album jeg oplever virkelig holder. Et meget stærkt plot, som holder hele vejen igennem. Måske vil reaktionerne fra officiel hold være lidt anderledes (og mindre synlige) end tilfældet er i albummet - men der er ingen tvivl om, at der vil komme stærke reaktioner, hvis en så banebrydende tilgang blev fundet. Og især i starten af 60'erne, hvor der er tale om noget lige så betydningsfuld som, styringen af den digitale kommunikation vil være i dag. Jeg kan især lide den måde det egentlige tema bliver indkredset på. Jeg kan kun anbefale dette album.

Bedste tegneseriekøb:
Min efterårsordre er netop sendt af sted - med lidt held kan den komme i slutningen af næste måned - måske først i starten af december.
Besvar