Det månedlige barometer

Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Mogens »

Nej, jeg ved ikke, hvordan jeg skal beskrive det, men som med så mange andre samlere voksede jeg op med Fart og Tempo, som har præget mit valg af serier siden da. Jeg kan vel bedst beskrive mig selv som "popcorn-typen", for jeg kan bedst lide serier med action og spænding, hvor man kan slå hjernen fra, med mindre man prøver at regne ud, hvem forbryderen er. :D

Jeg kan også vende den om og spørge, hvilke 5 danskskabte værker eller serier, jeg skal starte med, hvilke jeg nu skulle finde på at ændre adfærd og gå i en ny retning? :wink:
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Mogens skrev: 4. jun 2023, 01:28 Nej, jeg ved ikke, hvordan jeg skal beskrive det, men som med så mange andre samlere voksede jeg op med Fart og Tempo, som har præget mit valg af serier siden da. Jeg kan vel bedst beskrive mig selv som "popcorn-typen", for jeg kan bedst lide serier med action og spænding, hvor man kan slå hjernen fra, med mindre man prøver at regne ud, hvem forbryderen er. :D

Jeg kan også vende den om og spørge, hvilke 5 danskskabte værker eller serier, jeg skal starte med, hvilke jeg nu skulle finde på at ændre adfærd og gå i en ny retning? :wink:
Det kommer lidt an på, om du ikke er så meget for striber. Men hvis du anser det for at være en mulighed, vil jeg afgjort anbefale; Egoland (selv om den kan være svær at skaffe komplet).
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 4. jun 2023, 01:28 Nej, jeg ved ikke, hvordan jeg skal beskrive det, men som med så mange andre samlere voksede jeg op med Fart og Tempo, som har præget mit valg af serier siden da. Jeg kan vel bedst beskrive mig selv som "popcorn-typen", for jeg kan bedst lide serier med action og spænding, hvor man kan slå hjernen fra, med mindre man prøver at regne ud, hvem forbryderen er. :D

Jeg kan også vende den om og spørge, hvilke 5 danskskabte værker eller serier, jeg skal starte med, hvilke jeg nu skulle finde på at ændre adfærd og gå i en ny retning? :wink:
Hvis du prøver at regne ud hvem der er forbryderen uden hovedbrud så skal du ikke læse Allan Falk.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Mogens »

Antaeus skrev: 4. jun 2023, 14:45 Hvis du prøver at regne ud hvem der er forbryderen uden hovedbrud så skal du ikke læse Allan Falk.
Haha, jeg har altid haft et svagt punkt for den kære Allan, som har ledsaget mig gennem hele livet. Jeg købte hele serien på tysk, inden Zoom gav sig i kast med den. Og Allan var den primære grund til, at jeg i en ung alder pløjede alle Københavns antikvariater igennem for at finde så mange Fart og Tempo-blade som muligt. Nogle gange er det let - eller muligt - at gætte, hvem forbryderen er (omend man ikke altid kan regne ud hvorfor), mens det andre gange er helt umuligt, men sjovt er det jo alligevel. :D
Gimli skrev: 4. jun 2023, 14:38 Det kommer lidt an på, om du ikke er så meget for striber. Men hvis du anser det for at være en mulighed, vil jeg afgjort anbefale; Egoland (selv om den kan være svær at skaffe komplet).
Tak for tippet, Gimli. :wink:
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Frank Madsen »

Mogens skrev: 3. jun 2023, 10:49Jeg bliver sikkert lynchet, skalperet, bundet til marterpælen, bespottet og rullet i tjære og fjer, men sandheden er, at jeg ikke har ejet en danskproduceret tegneserie i hele mit liv. Indtil nu. I en alder af 51 år – som voksen og barnlig – tog jeg endelig mod til mig og sprang ud af skabet. Jeg vovede skridtet ud på de tynde flager og omfavnede omsider Kurt Dunder. Heltenes helt. Alle 4 bind. Fuld plade. Jeg er fortrøstningsfuld, at der også er fuld gevinst, når jeg får dem i hænderne om et par uger. :D
Et smagfuldt valg. :lol:

Og jeg kan selvfølgelig anbefale at fortsætte med Sussi Bechs Samlede Værker - både "Aida Nur" (hvis man er til krimi) og "Nofret" (hvis man er til oldtid og gamle egyptere) er værd at læse.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Mogens »

Frank Madsen skrev: 6. jun 2023, 00:05
Mogens skrev: 3. jun 2023, 10:49Jeg bliver sikkert lynchet, skalperet, bundet til marterpælen, bespottet og rullet i tjære og fjer, men sandheden er, at jeg ikke har ejet en danskproduceret tegneserie i hele mit liv. Indtil nu. I en alder af 51 år – som voksen og barnlig – tog jeg endelig mod til mig og sprang ud af skabet. Jeg vovede skridtet ud på de tynde flager og omfavnede omsider Kurt Dunder. Heltenes helt. Alle 4 bind. Fuld plade. Jeg er fortrøstningsfuld, at der også er fuld gevinst, når jeg får dem i hænderne om et par uger. :D
Et smagfuldt valg. :lol:

Og jeg kan selvfølgelig anbefale at fortsætte med Sussi Bechs Samlede Værker - både "Aida Nur" (hvis man er til krimi) og "Nofret" (hvis man er til oldtid og gamle egyptere) er værd at læse.
Jeg tænkte nok, at du ville sige noget i den retning, men nu blev Rom (og pyramiderne) jo ikke bygget på een dag, så kommer tid, kommer råd. :D
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Så er jeg kommet til det tidspunkt, hvor jeg lukker ned for læsningen i forhold til min sommerferie. Så juli måneds bedste tegneserieoplevelse er:
Karavellen fra ligemeget hvor.jpg
Karavellen fra ligemeget hvor.jpg (35.64 KiB) Vist 5751 gange
'Karavellen fra ligemeget hvor' er en vellykket kombination af humor og action - som var en af de virkelig store tilgange inden for tegneserier i 70'erne. Der er ikke tale om det bedste album fra 1973 - da jeg er stoppet i min læsning, inden jeg skal til at læse de virkelige stærke (og nye) album fra dette år. Jeg kan ikke nå igennem inden jeg skal rejse, så jeg venter med læsningen af resten af dette år, til efter sommerferien. Men jeg har altid holdt af; Oliver og Colombine - især når serien får lavet en satire/kritik af datidens "moderne" samfund. Det sker ikke i; 'Karavellen fra lige meget hvor' - hvorfor at albummet heller ikke er blandt de stærkeste album fra årgangen. Men det er stadig en velfungerende fortælling, hvor Greg og Dany får vist, at de kan lave album på højt niveau - uden at der behøves at være en samfundsmæssig kritik.

Månedens bedste tegneseriekøb - dansksproget:
Tananarive - tilpasset størrelse.jpg
Der er selvfølgelig tale om en fornemmelse, da jeg ikke har læst nogle af de nyanskaffede album. Når Tananarive er valgt, er det fordi at albummet nu er udsolgt fra forlaget. Den anden mulighed jeg overvejede var; Slagterhal 5 - som jeg har fået at vide er virkelig vellykket - men også indeholder en forvirrende fortælling. Forvirrende fortællinger kan enden stimulerer mig - eller få mig til at stå af, så jeg er i tvivl. Det er derfor Tananarive ende med at blive det udvalgte køb. Det er et album, som alle har omtalt i positive vendinger og jeg glæder mig til, når jeg (om mange år), skal læse den.

Månedens bedste tegneseriekøb - engelsksproget:
Scurry - tilpasset størrelse.jpg
Ikke nødvendigvis det album jeg har størst forventninger til - men det køb jeg forbinder med den største gevinst. Jeg opdagede 'Scurry' på kickstarter for ca. 3 år siden - og henledte E-voke opmærksomhed på serien. De svarede at de var interesserede og ville undersøge om den kunne blive en del af deres udgivelser. Men de har tilsyneladende ikke kunne blive enige om betingelserne. Den er VIRKELIG smukt tegnet - eller måske er det mere korrekt at fremhæve; fremstillet. Det er ikke nødvendigvis stregen - men kompositionen, farverne og det samlede udtryk, som er mindblowing. Så det, at jeg har fået mulighed for at købe dette album, er virkelig en gevinst for mig. Jeg har ingen forudsætninger for at vurdere historien, så her kan jeg næsten kun blive skuffet.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Mogens »

Den seneste uges positive læseoplevelse var Sporløst forsvundet af Jean-Charles Kraehn og Sylvain Vallée, som jeg erhvervede hos Faraos for sølle 200 kr. denne sommer (pakketilbud). Den første historie løber over 5 album, mens den anden historie løber over 3 album. Fin fortalt og flot tegnet. Vallée, som overtog tegnearbejdet i løbet af album 3, kender vi selvfølgelig fra Tananarive, Katanga og Der var engang i Frankrig. I Sporløst forsvundet havde han dog ikke udviklet sin letgenkendelige stil endnu.

Den seneste uges negative læseoplevelse var desværre Eternum. Idéen til historien var egentlig interessant, men fortællingen, der løber over 3 album, forekom mig meget rodet, særligt med spring mange år frem og tilbage, så jeg mistede hurtigt overblikket. Tegningerne var som sådan okay. Måske ikke helt min sædvanlige stil, men det var fint nok at komme ud af komfortzonen. :wink:
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Mogens skrev: 4. jul 2023, 23:44 Den seneste uges positive læseoplevelse var Sporløst forsvundet af Jean-Charles Kraehn og Sylvain Vallée, som jeg erhvervede hos Faraos for sølle 200 kr. denne sommer (pakketilbud). Den første historie løber over 5 album, mens den anden historie løber over 3 album. Fin fortalt og flot tegnet. Vallée, som overtog tegnearbejdet i løbet af album 3, kender vi selvfølgelig fra Tananarive, Katanga og Der var engang i Frankrig. I Sporløst forsvundet havde han dog ikke udviklet sin letgenkendelige stil endnu.

Den seneste uges negative læseoplevelse var desværre Eternum. Idéen til historien var egentlig interessant, men fortællingen, der løber over 3 album, forekom mig meget rodet, særligt med spring mange år frem og tilbage, så jeg mistede hurtigt overblikket. Tegningerne var som sådan okay. Måske ikke helt min sædvanlige stil, men det var fint nok at komme ud af komfortzonen. :wink:
spoløst forsvundet er en vellykket fortælling, som tilsyneladende starter, som en serie med uafhængige album, men efterhånden får viklet en lang mere kompleks og sammenhængende fortælling sammen. (De første fem album). Det er virkelig en vellykket krimi, så jeg kan godt forstå, du har den som en positiv oplevelse. Eternum har jeg desværre ikke læst endnu. Så jeg må nok nedjustere mine forventninger lidt. Men vi får se - nogle gange bliver jeg stimuleret, når jeg selv skal arbejde mig frem til logikken i en fortælling - men den skal jo også være mulig at finde. :wink:
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Erling Søby »

Jeg havde så den helt modsatte oplevelse af Eternum. Intet problem med, at historien springer i tid og absolut veltegnet. Og især, hvis man er til '80er og '90er science fiction-film som Outland, Species, Event Horizon og Rumrejsen år 2010 og den slags, så er den virkelig god.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Erling Søby skrev: 6. jul 2023, 00:08 Jeg havde så den helt modsatte oplevelse af Eternum. Intet problem med, at historien springer i tid og absolut veltegnet. Og især, hvis man er til '80er og '90er science fiction-film som Outland, Species, Event Horizon og Rumrejsen år 2010 og den slags, så er den virkelig god.
Det lyder godt Erling. En udgivelse der deler vandene bliver spændende at læse. Jeg ser frem til oplevelsen med spænding.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Mogens »

Det kan bare være, at Eternum fangede mig på det forkerte ben, så den skal nok få en chance mere på et senere tidspunkt, når solen, månen og stjernerne sender dødsstråler i min retning. :D
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Juli måned angiver (traditionen tro) ikke bedste læseoplevelse. Jeg har holdt ferie, og har kun læst ganske få album her sidst på måneden, så jeg venter til september, med at angive; bedste tegneserieoplevelse.

Til gengæld har jeg fået købt en del tegneserier i ferien. Primært antikvariske - men også enkelte nye album. Så månedens bedste tegneseriekøb er:
Den_lille_sninkels_store_kraft.jpg
Den_lille_sninkels_store_kraft.jpg (64.84 KiB) Vist 5338 gange
Dette album af van Hamme og Rosinski havde undgået min opmærksomhed, da det udkom i Danmark første gang - så jeg havde ikke fået købt det. Og senere hen har det været næsten umuligt at opdrive antikvarisk. Dette og så det at den udkom i Frankrig i 1988 - tæt på det tidspunkt, hvor Thorgal peekede, betyder at mine forventninger er skyhøje - og jeg nærmest med garanti må blive skuffet. Men hvor er jeg glad for at jeg faldt over dette album.

Men der var også andet guld jeg faldt over - bl.a.;
Den_sorte_ordens_falangister.jpg
Ganske vist ikke i førsteudgaven, som jeg har medtaget her (2. udgaven var farverne for utydelige, til jeg oplevede billede som en troværdig oplevelse). Igen et sjældent album som man ikke falder over hver dag. Jeg kan virkelig godt lide; 'Jagten' og jeg værdsætter; 'Byen der ikke eksisterede' - så jeg har ret høje forventninger til denne udgivelse - uden at jeg dog vil kalde dem for 'skyhøje'.

Det kan næppe undre dem som kender mig herinde at, bedste nye album er:
Troldkvindens offer.jpg
Jeg er altså pjattet med Ridder Goodwill - og elsker Luguy's streg. Det er ikke altid historierne holder - men her er der gået nogle år siden sidste album - så enten er det fordi Leturgie/(Luguy) vil malke en succes - eller også har Leturgie skabt en god fortælling - så jeg håber selvfølgelig det bedste :D
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Erling Søby »

Du kan roligt glæde dig til Den Lille Sninkel. Og uanset hvor store forventninger du har, bliver du næppe skuffet. Det er afsindig godt. Det er både van Hamme og Rozinski, når de er bedst. Og er én af de relativt få historier, van Hamme har skrevet, som er - kan man sige - mere rettet rent mod voksne. Jeg ville ønske, at han havde bedrevet mere af den slags.

Den Sorte Ordens Falangister er en politisk fortælling. Også virkelig god, om end jeg foretrækker Jagten, når det gælder politisk fortælling og Byen der ikke eksisterede, når det gælder utopisk fortælling. Men absolut værd at læse.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Erling Søby skrev: 30. jul 2023, 13:18 Du kan roligt glæde dig til Den Lille Sninkel. Og uanset hvor store forventninger du har, bliver du næppe skuffet. Det er afsindig godt. Det er både van Hamme og Rozinski, når de er bedst. Og er én af de relativt få historier, van Hamme har skrevet, som er - kan man sige - mere rettet rent mod voksne. Jeg ville ønske, at han havde bedrevet mere af den slags.

Den Sorte Ordens Falangister er en politisk fortælling. Også virkelig god, om end jeg foretrækker Jagten, når det gælder politisk fortælling og Byen der ikke eksisterede, når det gælder utopisk fortælling. Men absolut værd at læse.
Wauw - nu er forventningerne til 'den lille snirkel' virkelig blandt de allerhøjeste i min næste runde. Nogle gange kan jeg NÆSTEN blive fristet til at "snyde" i forhold til mit eget system. :o Men det går nok. Der går lige små 14 dage inden jeg skal læse 'Barefoot Gen' (1. og 2. Album) og de hører til blandt de højest forventede nye album (70'erne) i denne runde, så kan jeg se frem til den oplevelse i stedet.

Og en ren politisk fortælling af skaberne af 'jagten' - det kan også kun blive godt. Tak for kommentarerne Erling.
Besvar