Det månedlige barometer

Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Ups - jeg glemte helt, at vi fik passeret 1. april. Men marts måneds bedste tegneserieoplevelse er:
Asterix i Alperne!
Asterix i Alperne!
Et virkelig suverænt tegneseriealbum. Det er det første Asterix album jeg har fået - og det er det samme album jeg har i dag, som det jeg fik til min 5-7 års fødselsdag. Selv om jeg altid har holdt af det - er det først efter jeg begyndte at sammenligne albummenes kvalitet mere bevidst, at det gik op for mig, hvor genialt denne fortælling er. Men det er også et af de første album, hvor "voksen"-/den politiske humor får alvor vinder indpas i Asterixalbummene. Der er kun en lille (mulig?) skavank. Jeg har altid haft svært ved at følge kronologien i tegningerne - øverst side 37 (4 tegninger). Det virker ulogisk at romerne svømmer efter båden - inden at Asterix/Obelix er kommet ombord. Og også ulogisk at romerne svømmer hen mod båden, før end de har opdaget hvor Asterix og Obelix er henne. Er der nogen som kan forklare mig, hvordan det hænger sammen? Så vil jeg værdsætte det.

Jeg har afsendt min ordre, men den er næppe heroppe før ultimo maj - og så skal det endda foregå fuldstændigt uden forsinkelser.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev: 3. apr 2023, 21:34Der er kun en lille (mulig?) skavank. Jeg har altid haft svært ved at følge kronologien i tegningerne - øverst side 37 (4 tegninger). Det virker ulogisk at romerne svømmer efter båden - inden at Asterix/Obelix er kommet ombord. Og også ulogisk at romerne svømmer hen mod båden, før end de har opdaget hvor Asterix og Obelix er henne. Er der nogen som kan forklare mig, hvordan det hænger sammen? Så vil jeg værdsætte det.
Romerne har jo set Asterix og Obelix svømme ud i søen, hvor de tilfældigvis har nærmet sig en forbipasserende båd. Og da Asterix og Obelix så tilsyneladende er forsvundet fra søens overflade, er centurionens logiske tanke, at de må være kommet om bord på den forbipasserede båd.

Men der er lavet en lille ændring i den nye udgave, for i sidste rude på side 36 siger Asterix i den oprindelige danske udgave "Der kommer netop en båd! Den snapper vi!" Men det er faktisk at foregribe begivenhedernes gang (som Per Då nogle gange kommer til at gøre) og er ikke i overensstemmelse med det, der følger ... for de "snapper" jo ikke båden. I den nye danske udgave står der (ligesom på fransk) "Se! En båd! Lad os svømme om på den anden side af den!" Asterix' hensigt er med andre ord ikke at komme om bord i båden, men at gemme sig for romerne på den anden side af den. Asterix og Obelix kommer så alligevel om bord på båden, fordi den helvetiske skipper tror, at de nok er turister, der ikke er bekendt med, at den af Cæsar ødelagte bro faktisk er blevet genopbygget (ligesom den lokale fisker efterfølgende også tror om romerne). Måske kan det have forvirret dig lidt?
Vedhæftede filer
Asterix-16_Asterix-i-Alperne_36B.jpg
Asterix-16_Asterix-i-Alperne_37A.jpg
Asterix-16_Asterix-i-Alperne_37B.jpg
Asterix-16_Asterix-i-Alperne_38A.jpg
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev: 3. apr 2023, 23:53... I den nye danske udgave står der (ligesom på fransk) "Se! En båd! Lad os svømme om på den anden side af den!" ...
...og ændringen er også med i Den store Asterix 8.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 4. apr 2023, 00:13
Carsten Søndergaard skrev: 3. apr 2023, 23:53... I den nye danske udgave står der (ligesom på fransk) "Se! En båd! Lad os svømme om på den anden side af den!" ...
...og ændringen er også med i Den store Asterix 8.
Ja, det skulle jeg måske også have nævnt, for det er faktisk det eneste sted, ændringen indtil videre kan ses ... for den nye udgave af enkeltalbummet "Asterix i Alperne" udkommer først senere i år ;-)

Forresten gav netop udgivelsen af Den store Asterix 8 (med Lus i skindpelsen og Asterix i Alperne) via Morten Tjalves udmærkede anmeldelse af samlebindet på Nummer9 anledning til, at jeg kommenterede en række andre både specifikke og generelle ændringer af de gamle oversættelser i Cobolts optimerede versioner.
https://nummer9.dk/anmeldelser/den-stoerste-asterix/
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev: 3. apr 2023, 23:53
Gimli skrev: 3. apr 2023, 21:34Der er kun en lille (mulig?) skavank. Jeg har altid haft svært ved at følge kronologien i tegningerne - øverst side 37 (4 tegninger). Det virker ulogisk at romerne svømmer efter båden - inden at Asterix/Obelix er kommet ombord. Og også ulogisk at romerne svømmer hen mod båden, før end de har opdaget hvor Asterix og Obelix er henne. Er der nogen som kan forklare mig, hvordan det hænger sammen? Så vil jeg værdsætte det.
Romerne har jo set Asterix og Obelix svømme ud i søen, hvor de tilfældigvis har nærmet sig en forbipasserende båd. Og da Asterix og Obelix så tilsyneladende er forsvundet fra søens overflade, er centurionens logiske tanke, at de må være kommet om bord på den forbipasserede båd.

Men der er lavet en lille ændring i den nye udgave, for i sidste rude på side 36 siger Asterix i den oprindelige danske udgave "Der kommer netop en båd! Den snapper vi!" Men det er faktisk at foregribe begivenhedernes gang (som Per Då nogle gange kommer til at gøre) og er ikke i overensstemmelse med det, der følger ... for de "snapper" jo ikke båden. I den nye danske udgave står der (ligesom på fransk) "Se! En båd! Lad os svømme om på den anden side af den!" Asterix' hensigt er med andre ord ikke at komme om bord i båden, men at gemme sig for romerne på den anden side af den. Asterix og Obelix kommer så alligevel om bord på båden, fordi den helvetiske skipper tror, at de nok er turister, der ikke er bekendt med, at den af Cæsar ødelagte bro faktisk er blevet genopbygget (ligesom den lokale fisker efterfølgende også tror om romerne). Måske kan det have forvirret dig lidt?
Mange tak for afklaringen Carsten. Rækkefølgen af tegningerne giver god mening med den "korrekte" oversættelse af nederste rude side 36. Jeg har altid troet at Asterix og Obelix svømmer direkte hen til båden for at blive fisket op. Og så opstod forvirringen i den efterfølgende kronologi.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev: 4. apr 2023, 01:03... Forresten gav netop udgivelsen af Den store Asterix 8 ... anledning til, at jeg kommenterede en række andre både specifikke og generelle ændringer af de gamle oversættelser i Cobolts optimerede versioner.
https://nummer9.dk/anmeldelser/den-stoerste-asterix/
Som så ofte før en række yderst interessante oplysninger.
Carsten Søndergaard skrev:... ”Asterix og briterne” udkom i albumform i både 1971 og 1973 i Sonja Rindoms af-britoniserede oversættelse, før Per Då i 1980 tog tyren ved hornene og foldede Goscinnys morskab ud i forbilledlige danske undersættelser...
Jeg skal nok til at finde mit gamle Asterix og briterne frem og se, om det er den gamle oversættelse - ellers skal jeg til at skaffe den.
Selv om jeg er ret sikker på at jeg foretrækker Dås oversættelse, så vil jeg gerne se forskellene.
Carsten Søndergaard skrev:... den fremragende og fyldestgørende bog ”Asterix: De latinske citater forklaret” endelig udkommer på dansk i 2023...
Den svenske bog har samme antal sider som Den store Asterix, men er i meget mindre format. Jeg håber, den danske udgave vil passe i stil med Den store Asterix.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 4. apr 2023, 19:12
Carsten Søndergaard skrev:... den fremragende og fyldestgørende bog ”Asterix: De latinske citater forklaret” endelig udkommer på dansk i 2023...
Den svenske bog har samme antal sider som Den store Asterix, men er i meget mindre format. Jeg håber, den danske udgave vil passe i stil med Den store Asterix.
Den danske udgave har samme format som den svenske. Det er sådan, de bøger er lavet. Det passe med et latinsk citat pr. side. Foreløbig findes der på fransk fire bøger i serien. og foreløbig er det besluttet at udgive den med de "latinske citater forklaret" og den næste med de "historiske sandheder forklaret". Den udkommer i 2024 på både danske og svensk.

Kaptajn Haddocks ordbog og Professor Tournesols konversationsleksikon har jo heller ikke samme format som et Tintin-album ;-)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af benadikt »

Nej, dimensionerne er godt nok meget forskellige for Asterix-opslagsbøgerne og Den store Asterix, såvel som for de to Tintin-opslagsbøger og Tintin-albummene. Men faktisk passer Kaptajn Haddocks ordbog og Professor Tournesols konversationsleksikon meget godt i design sammen med de to Tintin-albumserier, retro og fundamentalistisk retro.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 5. apr 2023, 15:31faktisk passer Kaptajn Haddocks ordbog og Professor Tournesols konversationsleksikon meget godt i design sammen med de to Tintin-albumserier, retro og fundamentalistisk retro.
De kan endda stå oven på hinanden, så falder de fint ind i en Tintin-reol :wink:
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 5. apr 2023, 22:48
benadikt skrev: 5. apr 2023, 15:31faktisk passer Kaptajn Haddocks ordbog og Professor Tournesols konversationsleksikon meget godt i design sammen med de to Tintin-albumserier, retro og fundamentalistisk retro.
De kan endda stå oven på hinanden, så falder de fint ind i en Tintin-reol :wink:
Så kommer selvsagt spørsmålet: hvem skal stå øverst? Haddock og Tournesol hører i hvert fall ugjenkallelig sammen. De ender sågar med å bo sammen allerede i slutten av Rackham den Rødes skat.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

April måneds bedste tegneserieoplevelse er:
General Guldmanke.jpg
General Guldmanke.jpg (54.58 KiB) Vist 5340 gange
I min verden er det, det smukkeste Blueberry-album. Det er måske bjerg- og sne-scenarierne, som betyder at det skiller sig så positivt ud. Men jeg oplever virkeligt at albummet er så veltegnet, at jeg tænker det lidt anderledes miljø fra de øvrige Blueberry-album har inspireret Giraud, til at yde sit absolutte yderste. Kan virkelig anbefales.

Har ikke købt tegneserier i denne måned - og dog, jeg har netop nået at betale for min kommende ordre - men der går godt og vel en måned, før jeg modtager den heroppe.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli, hvad kan man købe af tegneserier i Grønland (på Grønland, kan aldrig huske det)? Og findes der nogle Grønlandske tegneserier, måske undergrundshæfter?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 1. maj 2023, 13:00 Gimli, hvad kan man købe af tegneserier i Grønland (på Grønland, kan aldrig huske det)? Og findes der nogle Grønlandske tegneserier, måske undergrundshæfter?
Stort set intet. Der er ikke en boghandel i den by jeg bor i. Og mig bekendt er der ingen undergrundshæfter. Jeg kan ikke udelukke der er nogen i Nuuk - men jeg tvivler. Kundegrundlaget er så spinkelt, at det bliver ren tilsætning er jeg bange for.

Der blev for nogle få år siden produceret 4 dansk/grønlandsk album i samarbejde med Nationalmuseet. De hedder; De første skridt, Hermelinen, Gaven og så det sidste album, som jeg ikke kan huske titlen på. Der er tale om et historisk rids af menneskene i Grønland. Det første album er ok - der er ikke så mange historiske data, at de kommer i vejen for fortællingen. Men jo tættere vi kommer på nutiden (1700-tallet), des mere vanskeliggør de historiske korrekte fakta for album-historien, hvilket gør det til en blandet oplevelse. Men tegneren er Grønlænder (uden at jeg dog ved, om han bor heroppe eller er bosat i Danmark).

https://www.saxo.com/dk/de-foerste-skri ... 8779754928

Vedr. på/i - det afhænger af, hvor du befinder dig. Heroppe er det helt sikkert i Grønland. Det er nok stadig mest korrekt i Danmark at skrive Grønland.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 1. maj 2023, 10:17 April måneds bedste tegneserieoplevelse er:

General Guldmanke.jpg
I min verden er det, det smukkeste Blueberry-album. Det er måske bjerg- og sne-scenarierne, som betyder at det skiller sig så positivt ud. Men jeg oplever virkeligt at albummet er så veltegnet, at jeg tænker det lidt anderledes miljø fra de øvrige Blueberry-album har inspireret Giraud, til at yde sit absolutte yderste. Kan virkelig anbefales.

Har ikke købt tegneserier i denne måned - og dog, jeg har netop nået at betale for min kommende ordre - men der går godt og vel en måned, før jeg modtager den heroppe.
Det er meget svært at vælge de bedste tegneserieoplevelser i Blueberry-serien fordi der er så mange gode album. Album nr. 7 - 20 er alle mesterværker. Men nu ved jeg så ikke hvad du har læst i april, så hvis du kun har læst den ene Blueberry, så gør det valget meget lettere.

Jeg kom i tanke om vores tråd "1970'ernes bedste tegneserie album/historie" og tjekkede herinde, og kan se du har albummet på som det bedste album i 1971, men at årtiets bedste album er Genfærdet skyder med guldkugler.
Jeg har valgt General Guldmanke som årtiets album, kan jeg se.

Jeg synes de tråde var super interessante, så jeg fik lige læst en del af dem igen.
Hvis andre har interessen så har jeg lagt link ind herunder. Den første tråd var i øvrigt 1950'erne og så herefter opefter og 1940'erne til sidst.

1940'erne
https://serieland.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=23706

1950'erne
https://serieland.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=23646

1960'erne
https://serieland.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=23651

1970'erne
https://serieland.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=23660

1980'erne
https://serieland.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=23667

1990'erne
https://serieland.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=23675

2000'erne
https://serieland.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=23684

2010'erne
https://serieland.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=23699
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Jeg er helt på det rene med at; Genfærdet skyder med guldkugler er mit foretrukne Blueberry album. Men det er historien som løfter dette (dobbelt)album over de øvrige. General Guldmanke er (i min optik) det smukkeste Blueberry-album.

Jeg har læst album fra 1971 og lige 5-6 album fra 1972 i april måned - og med mindre nogle af mine endnu ulæste album fra 72 overrasker af enorme dimensioner, så forventer jeg at Maj måneds bedste tegneserie-oplevelse bliver; Genfærdet skyder med guldkugler.

Jeg kan tilføje at det bedste nyoplevede (af mig) album fra 71 blev; Allan Falk - Dæmonernes fodspor. Et af de stærkeste Allan Falk album jeg har læst endnu (har 10 af de 12 første album). Ikke god nok til en top 3 vurdering men tæt på. Måske kan albummet vise sig stærkt nok til at komme blandt de udvalgte i tegneserier med titler der starter med 'D'.

Det første år, hvor jeg er lidt spændt på udfaldet af månedens bedste tegneserieoplevelse er 1973, hvor jeg har 2 Barefoot Gen album, hvor jeg er spændt på, hvor stærke jeg Oplever dem. Men jeg får ikke læst dem på denne side af sommerferien.
Besvar