Det månedlige barometer

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 2. maj 2023, 21:28 Jeg er helt på det rene med at; Genfærdet skyder med guldkugler er mit foretrukne Blueberry album. Men det er historien som løfter dette (dobbelt)album over de øvrige. General Guldmanke er (i min optik) det smukkeste Blueberry-album.

Jeg har læst album fra 1971 og lige 5-6 album fra 1972 i april måned - og med mindre nogle af mine endnu ulæste album fra 72 overrasker af enorme dimensioner, så forventer jeg at Maj måneds bedste tegneserie-oplevelse bliver; Genfærdet skyder med guldkugler.

Jeg kan tilføje at det bedste nyoplevede (af mig) album fra 71 blev; Allan Falk - Dæmonernes fodspor. Et af de stærkeste Allan Falk album jeg har læst endnu (har 10 af de 12 første album). Ikke god nok til en top 3 vurdering men tæt på. Måske kan albummet vise sig stærkt nok til at komme blandt de udvalgte i tegneserier med titler der starter med 'D'.

Det første år, hvor jeg er lidt spændt på udfaldet af månedens bedste tegneserieoplevelse er 1973, hvor jeg har 2 Barefoot Gen album, hvor jeg er spændt på, hvor stærke jeg Oplever dem. Men jeg får ikke læst dem på denne side af sommerferien.
Ja, General Guldmanke er et smukt album. Jeg måtte lige tilbage til tråden om tegnernes peak perioder for at se hvad jeg havde som Girauds peak periode. Og her har jeg valgt at hans peak periode starter med General Guldmanke og helt til Indianerne Der Blev Væk. Men når jeg kigger igen så foretrækker jeg den tidlige periode i den nævnte periode rent tegnemæssigt, dvs. album Guldmanke og de to guldminealbum.

Jeg kan godt lide Allan Falk og har de 12 album og køber også Zooms samlebind. Allan Falk har generelt en god historie i det meste af albummet, er slet ikke til at regne ud og så er slutningen lidt hurtig og render også lidt ud i sandet i forhold til resten af historien. Men historierne har jeg også meget svært ved at adskille og kan ikke rigtig huske historierne hver for sig. De er godt tegnet og med lækre farver.
Jeg måtte tjekke Allan Falk Dæmonners Fodspor, men kan ikke huske historien når jeg bladrer. Det er nok noget andet når jeg virkelig læser den, selv om det er meget lang tid siden jeg har læst historien.

Tegnernes peak perioder
https://serieland.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=23246
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev: 1. maj 2023, 17:23Der er ikke en boghandel i den by jeg bor i. Og mig bekendt er der ingen undergrundshæfter. Jeg kan ikke udelukke der er nogen i Nuuk - men jeg tvivler. Kundegrundlaget er så spinkelt, at det bliver ren tilsætning er jeg bange for.
Men Atuagkat i Nuuk fører vel stadig tegneserier, mon ikke?

Jeg kan huske, at Arboris var ret så benovede over, at Atuagkat dengang løbende hjemtog to eksemplarer af alle forlagets udgivelser.
Vedhæftede filer
image.jpeg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

På samme vis var Arboris-folkene ret vilde med, at Tromsø Frimerke & Mynt, verdens formentlig eneste tegneseriebutik nord for polarcirklen, var frisk på at hjemtage fem eksemplarer af alle forlaget udgivelser.

Jeg ved dog ikke om forretningen (der som det fremgår af navnet også handler/handlede med frimærker og mønter, altså en butik for samlere i bredere forstand) stadig eksisterer. Men der ligger i hvert fald flere boghandlere i Tromsø.

Her et avisudklip fra 2002.
Vedhæftede filer
TronsmoFrimerkeOgMynt.jpg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

En søgning på Atuagkat.com på "tegneserie" giver 16 resultater. Det er dog vist ikke dem alle, der er regulære tegneserier.

https://www.atuagkat.com/shop/?search=tegneserie
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev: 3. maj 2023, 00:53 [quote=Gimli post_id=228386 time=<a href="tel:1682954613">1682954613</a> user_id=18944]Der er ikke en boghandel i den by jeg bor i. Og mig bekendt er der ingen undergrundshæfter. Jeg kan ikke udelukke der er nogen i Nuuk - men jeg tvivler. Kundegrundlaget er så spinkelt, at det bliver ren tilsætning er jeg bange for.
Men Atuagkat i Nuuk fører vel stadig tegneserier, mon ikke?

Jeg kan huske, at Arboris var ret så benovede over, at Atuagkat dengang løbende hjemtog to eksemplarer af alle forlagets udgivelser.
[/quote]

Der bliver solgt enkelte tegneserier i Grønland. Da jeg flyttede herop, var der en enkelt bogbutik i min by - og den havde stadig nogle få manga-album, fra den danske "første bølge" til salg. Der var også nogle album fra de nyere smølfer mv. Så der er et minimalt udbud, primært rettet mod den yngre målgruppe. Men min oplevelse er, at det er meget få, som interesserer sig nok i tegneserier, til at der eksisterer, et egentligt marked heroppe. (Som sagt - tænker det kan måske være muligt i Nuuk). Men byerne heroppe er (salgsmæssig) så afsondrede fra hinanden, at det ikke kan tænkes som et sammenhængende marked i dansk forstand. Så "specialprodukter" bestilles af langt flertallet uden om de lokale sælgere. Som du skriver i et andet indlæg - 16 tegneserier i Nuuk - det er simpelthen for utilstrækkeligt et udbud, til at det er interessant for mig. Den forsendelse jeg får herop har ca. 50 album (afhængigt af hvordan titler opgøres).
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Tak for bemærkningerne, Gimli, det er interessant at høre om.

Forståeligt nok, at der ikke er et "tegneseriemarked" som sådan. Men trods alt godt at gøre, at visse ting alligevel indimellem finder vej.

Jeg kan tænke mig, at for langt de fleste, som bor i Grønland og er interesseret i fx tegneserier, er det bare nemmere at bestille dem i en webshop, end at finde en lokal forhandler. Sådan er det jo i øvrigt også mange steder i Danmark.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Maj måneds bedste tegneserie-oplevelse:
Genfærdet skyder med guldkugler.jpg
Det bør jo ikke komme som en overraskelse for de faste læsere herinde. Genfærdet skyder med guldkugler er fortsættelsen af; Den gale tyskers guldmine, og tilsammen udgør de 2 album en forrygende western-fortælling. I min verden er det stadig den bedste westernhistorie jeg har oplevet (inkl. film). Hvis der skulle findes enkelte western-fornægtere derude, så er det disse 2 album, som skal afprøves for at se, om det virkelig holder. Det er i min verden blandt de absolutte højdepunkter i tegneserie-udgivelser og albummene holder fuldstændigt mere end 50 år efter den første udgivelse. Når det er Genfærdet skyder med guldkugler, som fremhæves er det fordi, at det netop er i dette album fortællingen kulminerer. Jeg har enkelte gange overvejet, om afslutningen skulle give mulighed for at lave et tredje album, men at Charlier (og Giraud) ikke har kunne få fortællingen til at virke på et tilfredsstillende niveau.

spoiler
Det virker som om, at jagten på Prosit kunne være foldet mere ud - men at kunstnerne har valgt at afslutte fortællingen lidt brat i en erkendelse af, at det ville få fortællingen til at virke bedre. Lidt som H.C. Andersen, har udstreget det med at moderen vågner fra sin drøm i; Fortællingen om en moder. (Har jeg set i en fjernsynsudsendelse, hvor H.C. Andersens kladdehæfte blev fremvist med en udstregning af den afsluttende sætning).
Spoiler slut

Månedens bedste tegneseriekøb:
Min ordre er ikke kommet frem endnu - men jeg formoder at jeg kan få den hjem til weekenden. Hvis det er tilfældet laver jeg en opfølgning på; Bedste tegneseriekøb søndag eller mandag.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Mogens »

Jeg bliver sikkert lynchet, skalperet, bundet til marterpælen, bespottet og rullet i tjære og fjer, men sandheden er, at jeg ikke har ejet en danskproduceret tegneserie i hele mit liv. Indtil nu. I en alder af 51 år – som voksen og barnlig – tog jeg endelig mod til mig og sprang ud af skabet. Jeg vovede skridtet ud på de tynde flager og omfavnede omsider Kurt Dunder. Heltenes helt. Alle 4 bind. Fuld plade. Jeg er fortrøstningsfuld, at der også er fuld gevinst, når jeg får dem i hænderne om et par uger. :D
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Antaeus »

De bedste Blueberry album er blandt det bedste der nogensinde er lavet inden for tegneserier.
Normalt vælger jeg Jernbanehistorien som den bedste historie blandt Blueberry albummene med kulminationen i Guldmanke. Men hele vejen op til album 20, Indianerne der blev væk, er et mesterværk.

Som jeg lige husker det så foretrak jeg det første album af Guldmine/Genfærdet albummene, hvis jeg skal vælge.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 3. jun 2023, 10:49 Jeg bliver sikkert lynchet, skalperet, bundet til marterpælen, bespottet og rullet i tjære og fjer, men sandheden er, at jeg ikke har ejet en danskproduceret tegneserie i hele mit liv. Indtil nu. I en alder af 51 år – som voksen og barnlig – tog jeg endelig mod til mig og sprang ud af skabet. Jeg vovede skridtet ud på de tynde flager og omfavnede omsider Kurt Dunder. Heltenes helt. Alle 4 bind. Fuld plade. Jeg er fortrøstningsfuld, at der også er fuld gevinst, når jeg får dem i hænderne om et par uger. :D
Men så har du dem vel på tysk eller engelsk?
Og måske lånt på biblioteker?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Mogens »

Næh, det er faktisk ikke tilfældet. Jeg har dog vist bladret i ét af bindene hos min bror for omkring 20 år siden, men det var vist også mit eneste bekendtskab med dansktegnede tegneserier.

Af en eller anden årsag har jeg altid følt, at mit liv var for kort til de danske tegneserier, så jeg har altid holdt mig til dem fra udlandet (oversat til dansk, naturligvis). Lidt på linje med salat, som tidligere i mit liv var et lidt indholdsløst produkt, der blev skubbet til side. :lol:

Måske starter en ny æra i mit liv. Salat og dansktegnede serier. :D
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Bare en kort oplysning. Mine forhåbninger om at modtage forsendelsen inden weekenden holdt ikke. Så det bliver først, når juni er færdig, jeg kommer omkring; Månedens bedste køb.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 3. jun 2023, 13:01 Næh, det er faktisk ikke tilfældet. Jeg har dog vist bladret i ét af bindene hos min bror for omkring 20 år siden, men det var vist også mit eneste bekendtskab med dansktegnede tegneserier.

Af en eller anden årsag har jeg altid følt, at mit liv var for kort til de danske tegneserier, så jeg har altid holdt mig til dem fra udlandet (oversat til dansk, naturligvis). Lidt på linje med salat, som tidligere i mit liv var et lidt indholdsløst produkt, der blev skubbet til side. :lol:

Måske starter en ny æra i mit liv. Salat og dansktegnede serier. :D
Jeg læste lidt forkert. Jeg læste dem som tegneserier på dansk (herunder oversatte).
Men det er danskproducerede tegneserier, altså af danskere.

Jeg har heller ikke meget, men noget har jeg da.
Hvor dem jeg værdsætter mest er Deleurans serier, Valhalla og Søren Spætte Lykkevandet af Freddy Milton (et genialt album).
Og så er der selvfølgelig Rasmus Klump da jeg var barn.

Deleuran læste jeg først som voksen og havde tidligere gået uden om dem.
Og så viste de sig at være virkelig godt, jeg var meget positiv overrasket over Rejsen til Saturn plus et par andre album.
Bl.a. er jeg altid vild med når der bliver gjort tykt grin med religion.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Tænk at være 51 år og have samtlige danskskabte tegneserier fra de seneste 100 år til gode! Bare det var mig :shock:
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Mogens »

Måske er der tale om lykkelig uvidenhed. :lol:
Besvar