Det månedlige barometer

lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af lolsen »

Rorschach er jeg spændt på at høre mere om, jeg har selv Before Watchmen omnibussen stående herhjemme, hvor den kigger ned på mig fra reoler og venter på det bliver dens tur. Så hvordan jeg har de med de hidtidige "udvidelser" til det værk, ved jeg endnu ikke. Faktisk er jeg også bagud på Batman, hvor jeg har det meste Batman og Detective Comics, Rebirth materiale frem til vol. 2 af The Doomsday Clock, ligeså stående og vente på at jeg kommer dertil. Det kræver dog at jeg først får læst Batman Eternal, men selvom jeg har været lige ved at tage den ned og starte derpå et par gange, er der altid et og andet der er kommet i vejen. Senest var det Master Keaton, hvilken jeg indtil videre må sige lever op til mine forventninger :)

Uden at få alt for meget afsløret, hvornår foregår Rorschach så i forhold til Watchmen, før, under, efter, eller andet (parallelle universer, dimensioner og des lige)?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Robin »

lolsen skrev:Rorschach er jeg spændt på at høre mere om, jeg har selv Before Watchmen omnibussen stående herhjemme, hvor den kigger ned på mig fra reoler og venter på det bliver dens tur. Så hvordan jeg har de med de hidtidige "udvidelser" til det værk, ved jeg endnu ikke. Faktisk er jeg også bagud på Batman, hvor jeg har det meste Batman og Detective Comics, Rebirth materiale frem til vol. 2 af The Doomsday Clock, ligeså stående og vente på at jeg kommer dertil. Det kræver dog at jeg først får læst Batman Eternal, men selvom jeg har været lige ved at tage den ned og starte derpå et par gange, er der altid et og andet der er kommet i vejen. Senest var det Master Keaton, hvilken jeg indtil videre må sige lever op til mine forventninger :)

Uden at få alt for meget afsløret, hvornår foregår Rorschach så i forhold til Watchmen, før, under, efter, eller andet (parallelle universer, dimensioner og des lige)?
Den foregår efter, og det er vist i Watchmen-universet. Her er et link:

https://www.dccomics.com/comics/rorscha ... orschach-1

Har lige læst #2........ åårhhhh, mand! Det er godt!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af lolsen »

Uha, det link tør jeg jo nærmest ikke klikke på af frygt for at få for meget afsløret. Men det lyder til at jeg umiddelbart godt kan føje Rorschach til listen, med henblik på et fremtidigt køb af den samlede udgave. I mellemtiden håber jeg blot at Before Og Doomsdayclock ikke skuffer alt for fælt når jeg engang når dertil.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

December måneds bedste tegneserieoplevelse:
Ozymandias.jpg
Ozymandias.jpg (312.19 KiB) Vist 2671 gange
Ozymandias Da jeg startede på Vogterne (Watchmen) i sin tid, var jeg ikke særlig imponeret. Gøgleren var utiltalende som karakter - og jeg havde forventet mig noget mere, når Watchmen var udskreget til; Verdens bedste tegneserie. (Var og er - så vidt jeg ved - den eneste tegneserie på en eller anden officiel litteraturlistes top 100). Så jeg var skuffet. Heldigvis havde jeg også købt; Dr. Manhattan og Rorschach. Dem fandt jeg noget bedre - men slet ikke på et niveau, hvor de indfriede forventningerne. Efter nogen år fik jeg taget mig sammen og købte så de sidste 3 album. På det her tidspunkt, var jeg begyndt på min specielle læserækkefølge, så Natuglen blev læst først - og så Ozymandias. (Mens silkesværmeren - måtte vente lidt tid). Natuglen var endnu en skuffelse. En ordinær - middelalderende mand, som havde teknisk snilde. Og albummet handlede mest af alt om et forkvaklet romantisk opstart. Men så kom Ozymandias, der fik samlet de indledende tråde i en afslutning, som simpelt hen tog pusten fra mig. Og selv om det ikke er med samme effekt i dag, så må jeg sige, at Ozymandias altid vil stå som et af mine tegneseriehøjdepunkter. Endelig forstod jeg, hvorfor Watchmen havde fået den status den havde - og har. Jeg ved ikke om det er "verdens bedste" tegneserie, men den er i hvert fald nominerings-værdig.

Jeg har ikke købt nogen tegneserier i december.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Dejligt at forummet er oppe og kører igen. :D

Januar måneds bedste tegneserieoplevelse er/var:
Helligdommen_2.jpg
Helligdommen_2.jpg (20.19 KiB) Vist 2536 gange
På afgrundens rand (Helligdommen nr. 2).

Jeg har tidligere haft en snak med Antaeus om, at 2'eren ikke var så god som 1'eren. Men efter en ny gennemlæsning, er jeg ikke helt så sikker mere. Men jeg er også meget glad for Dorisons forfatterskab - han kan altså et eller andet, som appellerer til mig.

Bedste tegneseriekøb. Har ikke købt noget - men er ved at sammensætte ordre, som nok bliver afgivet lidt før tid. Er der nogen som har ide om, hvor lang tid det tager Fantask at få udenlandske (amerikanske) bestillinger hjem i disse corona-tider? Jeg har behov for at time min bestilling, så jeg nogenlunde kan regne med, at skibstransporten heroppe i Grønland ikke bliver påvirket for meget af isen.
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af dernice »

Gimli skrev: 2. feb 2021, 10:35 Januar måneds bedste tegneserieoplevelse er/var:
Helligdommen_2.jpg
På afgrundens rand (Helligdommen nr. 2).

Jeg har tidligere haft en snak med Antaeus om, at 2'eren ikke var så god som 1'eren. Men efter en ny gennemlæsning, er jeg ikke helt så sikker mere. Men jeg er også meget glad for Dorisons forfatterskab - han kan altså et eller andet, som appellerer til mig.
Jeg er enig, Helligdommen er siiindsyg spændende og flot tegnet. Desværre kom 3'eren ikke på dansk, så jeg var nødt til at købe den på engelsk ;-)

I øvrigt udsender E-voke en anden serie med Bec som forfatter, Eternum, som også lover ret godt!
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Februar måneds bedste tegneserieoplevelse:

Har læst mange relativt ligeværdige album denne måned, men jeg er kommet frem til at (en af de) bedste oplevelse er:
Rød alarm - XIII.jpg
Rød alarm - XIII.jpg (35.01 KiB) Vist 2438 gange
Et album, som potentielt kunne have afsluttet serien, hvis det havde vist sig, at XIII ikke var blevet den store succes. Men det blev den - heldigvis. Der er et aspekt ved slutningen som jeg aldrig rigtig har forstået spoileralert Hvis der er nogen som ved, om et mysterie-album eller evt. XIII nr. 13, afslører, hvordan pokker XIII, Løjtnant Jones, Wally Sheridan mv. kommer ud af kontoret (eller beskytter sig mod bomben), vil jeg værdsætte en oplysning om det. IKKE hvordan det sker - men OM der gives en forklaring på det. Spoiler alert slut. Det er et spændende album, som for mig altid har holdt sig lige uden for rækkerne af de bedste album i serien, grundet det ulogiske element ved slutningen.

Jeg har ikke købt noget i februar, men min indkøbsliste er ved at være parat til at blive sendt afsted om en uge eller to.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Robin »

Jeg et ubehjælpeligt bagud hér i tråde. Jeg kan ikke overskue / huske, hvornår jeg læste hvad, dagene og ugerne løber sammen, men jeg prøver at hoppe på her med februar, den korte måned, for jeg sy' det er en hyggelig tråd.

Bedste læseoplevelse i feb.:

Det er lidt dødt løb mellem Tom King og Tom King. Hva-ad, tænker du, men det er hans Batman - Catwoman, hvor jeg er nået til 2'eren, meen 3'eren er lige kommet, dog ikke læst. Så er der Rorschach, igen. Den overrasker er også godt skrevet og tegnestilen passer rigtigt godt til fortællingen.

IMG_1053.JPG

Bedste køb i feb.: Jerome K Jerome Bloche bind 3. Der var tilbud og det er 3 gode albums i ét bind, især vagabond historien gør det til et godt køb.

IMG_1052.JPG


mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ja, tråden smuldrer og vi har vist alle lidt kvaler med at følge trop.

Jeg ved ikke, om jeg har nævnt det tidligere, men denne her fra e-voke, den morede jeg mig over:


Cover.JPG
Cover.JPG (47.72 KiB) Vist 2002 gange
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Vigan »

Gimli skrev: 28. feb 2021, 09:11 spoileralert
Når spoileren står imellem noget andet tekst, som folk gerne må læse, er det bedre at ændre farven på den spoilende tekst til E6EFF4. Så bliver den stort set usynlig og kan kun ses, når den er markeret, og så er det nemmere at læse den omgivende tekst uden uforvarende at læse spoileren.
Sådan:
SPOILER - marker stykket frem til "spoiler slut" for at læse (eller tryk CTRL+A)

Her står den tekst, som ingen kan komme til at læse, medmindre de selv vil.
Her står den tekst, som ingen kan komme til at læse, medmindre de selv vil.
Her står den tekst, som ingen kan komme til at læse, medmindre de selv vil.
SPOILER SLUT
Hernede kommer teksten, som folk gerne må læse.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Vigan skrev: 14. mar 2021, 13:36 [quote=Gimli post_id=210752 time=<a href="tel:1614499885">1614499885</a> user_id=18944] spoileralert
Når spoileren står imellem noget andet tekst, som folk gerne må læse, er det bedre at ændre farven på den spoilende tekst til E6EFF4. Så bliver den stort set usynlig og kan kun ses, når den er markeret, og så er det nemmere at læse den omgivende tekst uden uforvarende at læse spoileren.
Sådan:
SPOILER - marker stykket frem til "spoiler slut" for at læse (eller tryk CTRL+A)

Her står den tekst, som ingen kan komme til at læse, medmindre de selv vil.
Her står den tekst, som ingen kan komme til at læse, medmindre de selv vil.
Her står den tekst, som ingen kan komme til at læse, medmindre de selv vil.
SPOILER SLUT
Hernede kommer teksten, som folk gerne må læse.
[/quote]

Point taken Vigan. Det bliver skrevet sådan fremover.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Berti Stravonsky »

Altså, jeg har lige læst denne her:

Skærmbillede 2021-03-31 115153.jpg

Og det var en god oplevelse. Jeg har altid haft et ømt punkt for Johan Krarups udgivelser. Der er et tempo i hans værker, og en stille prikken til det der med at undre sig, som jeg godt kan lide. Vi er helt nede på jorden tempomæssigt, og ja...

Hvis du kan huske filmen Ordinary People, den der amerikanske film fra starten af 80'erne, med Robert Redford med chefkasketten på. I den film var der en ond stemning. Folk talte ikke om ting. Alt blev gemt væk, fortiet, søgt glemt. Sådan en slags Leif Pandurofortælling...

Lidt det samme er Johan Krarups.

En anden herlig ting er, at jeg kan genkende så ufatteligt mange ting. Mest af alt det der med ikke at vide, hvad man skal eller kan, og at man ikke får nogen god støtte hjemmefra.

Det er en 'føle-bog'. Den slags holder jeg af.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Marts måneds bedste tegneserieoplevelse var;
Rejsen til Italien 2.jpg
Rejsen til Italien 2.jpg (91.61 KiB) Vist 1825 gange
Jeg har vist nævnt det tidligere - men dette album har en særlig plads i mit hjerte. De sidste par sider i albummet, fik i sin tid virkelig vist mig, hvad det er, som tegneserier kan som medie - til forskel fra film, bøger mv. Og så læste jeg albummet første gang i en alder, hvor jeg var moden nok og stadig ung nok til at blive "overrasket". Dette album har også været en væsentlig brobygger til at være åben for mere "seriøse" tegneserier. Kan helt klart anbefales (selvfølgelig med første del, som en naturlig start - men det er sidste del, som løfter mini-serien op til noget helt særligt).

Bedste tegneseriekøb;
Som nævnt andet sted - jeg har bestilt min hovedordre - men den kommer tidligst i april. Hvis jeg er uheldig med stor-isen heroppe i Grønland, kan det endda være, at jeg først får den i maj/juni. Så bedste køb er baseret på forventninger;
Nemisis.jpg
Jeg synes at de tegninger som har været fremvist for dette album, giver lovning om en god oplevelse.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Robin »

Bedste køb i marts. Det er Atlas Comics genoptryk, Stan Lee har digtet og tegneren, ja, det kan du gætte eller google i anledningen af påsken. 40,-!!!:

IMG_1070.JPG

Bedste læseoplevelse i marts, og der er godt nok blevet læst en del:

IMG_1068.JPG
IMG_1068.JPG (56.69 KiB) Vist 1776 gange

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Vigan »

Gimli skrev: 2. apr 2021, 09:55Nemisis.jpg
Jeg synes at de tegninger som har været fremvist for dette album, giver lovning om en god oplevelse.
Lauffray håndtekster sine historier, og det var ikke til at finde en font, der passede til hans tegninger. Så jeg lavede en font baseret på hans håndtekstning i den franske, og jeg synes faktisk, den gengiver hans vilde stil ret godt. </PRAL>
Besvar