Det månedlige barometer

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Antaeus »

Gimli skrev: 30. sep 2024, 16:13 September måneds bedste læseoplevelse:
Vampyren fra Rothenburg.jpg
Et af mine ynglings Yoko Tsuno-album. Det er virkelig både en fantastisk historie og et velresearchet tegnearbejde, der er tale om. Kan virkelig anbefales. Ved sidste gennemlæsning, vant Tågernes fort (Bernard Prince), men den måtte vige for Yoko Tsuno denne gang. :D Jeg mangler stadig enkelte nye album fra 1977, men tvivler på, at de kan komme til at kæmpe om de 3 øverste pladser. Har fået læst; Djævelens finger (Red Kelly), Kæmpen fra Worm (Eric Hedspore) og Rejsen til Saturn (Deleuran), alle 3 gode album, men ikke nogen der virkelig fik foden inden for i kampen. Rejsen til Saturn var jeg lidt skuffet over - måske fordi forventningerne var for høje (Det sker ofte for mig - at første gennemlæsning af et album ikke kan indfri forventningens glæde).

September måned bedste tegneseriekøb:
Rødskæg - samlealbum.jpg
Jeg havde ikke planlagt at købe noget, men fandt lidt tilfældigt ud af, at det ikke var muligt at købe Rødskæg (samlealbum) nr. 1 alene. Så jeg slog til, og fik fat i alle 4 samlealbum fra Zoom. (Jeg har de 2 fra E-voke).
I sommerferien var vi på ferie i Harzen og var blandt andet i byerne Goslar, Wernigerode og Quedlinburg, som fik mig til at tænke på Yoko Tsuno Tyskland samlebindet og især Vampyren fra Rothenburg. Så jeg fik genlæst samlebindet da jeg kom hjem og det er fremragende læsning og mindst lige så gode tegninger. Og ja især Vampyren fra Rothenburg udmærker sig. Jeg tænkte blandt andet på at gennemgå Roger Leloup med hensyn til hvor hans top periode var som tegner, lige som jeg har gennemgået så mange andre tegnere, som fx Franquin, Hergé og Giraud, i en tråd og heldigvis med bidrag fra andre herinde også. Men efter lidt bladning så kom jeg hurtig frem til at de bedste tegninger findes i Rothenburg albummet, selv om der også er andre album der udmærker sig.

Rejsen til Saturn synes jeg rigtig godt om. Rejsen til Saturn læste jeg måske først for omkring 15 år siden, uden nogle som helst forventninger. Måske jeg først fik læst den sent fordi jeg har opfattet noget Deleuran som venstreorienteret indoktrinering. Men da jeg først læste den var jeg blæst væk, det var virkelig sjov og god underholdning og dejlige tegninger.

Rødskæg er jeg også med på, indtil nu op til samlebind nr. 6, jeg har endnu ikke vurderet om jeg skal fortsætte.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev: 30. sep 2024, 20:01
Rødskæg er jeg også med på, indtil nu op til samlebind nr. 6, jeg har endnu ikke vurderet om jeg skal fortsætte.
Jeg har de 6 album fra interpresse (Rødskægs søn), så jeg springer de samlealbum over, som ikke har noget med ud over dem.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Mogens »

Gimli skrev: 30. sep 2024, 20:11
Jeg har de 6 album fra interpresse (Rødskægs søn), så jeg springer de samlealbum over, som ikke har noget med ud over dem.
Jeg kan heller ikke helt vurdere, om jeg fortsætter med Rødskæg samlebindene. De første seks står allerede i reolen, men jeg har ikke fået læst dem endnu. Jeg er glad for Hubinons streg, men tiden må vise, om der også er plads til Pellerins streg i min samling. :wink:
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Mogens »

Antaeus skrev: 30. sep 2024, 20:01 I sommerferien var vi på ferie i Harzen
Jeg har aldrig været dér, men jeg får altid på puklen af min tyske hustru, når jeg siger Harzen. "Det er der ikke noget, der hedder. Det hedder bare Harz". :D Men jeg er dansker og bliver ved med at sige Harzen. :lol:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 19. okt 2024, 22:07
Gimli skrev: 30. sep 2024, 20:11
Jeg kan heller ikke helt vurdere, om jeg fortsætter med Rødskæg samlebindene. De første seks står allerede i reolen, men jeg har ikke fået læst dem endnu. Jeg er glad for Hubinons streg, men tiden må vise, om der også er plads til Pellerins streg i min samling. :wink:
Jeg har læst de to første samlebind, de er gode.
Som jeg husker det var bind 3 og 4 en smule pixilerede og tegningerne stod klarere i bind 1 og 2. Jeg har ikke tjekket igen før jeg skriver her.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Gimli »

Oktober måneds bedste tegneserieoplevelse:
Cormoran i skudlinien.jpg
Bedste album fra 1978 - før jeg skal begynde at læse tegneserier fra året, som jeg ikke har læst før. Dette album har også altid fascineret mig - og selv om det (i min bog) ikke er helt på højde med; Molochs vrede - så er det heller ikke langt fra at have tilsvarende kvalitet. Jeg oplever ikke at det er en spoiler at skrive, at det er en højest utraditionel mordmetode, der prøves af albummet - selv om jeg ikke har en faglig indsigt, så jeg kan vurdere lødigheden af tilgangen. Men stadig en virkelig god historie - kombineret med Hermanns streg, på et tidspunkt, hvor han var fuldstændig stilsikker. Kan varmt anbefales.
Mord i Washington.jpg
Som det ses har jeg 2 bedste oplevelser i oktober. Sidste måned skrev jeg, at jeg ikke troede at der var album, som kunne komme ind i mine 3 bedste album for året 1977 - men jeg blev overrasket. Ken Parker havde ikke bare 1 men hele 2 album, som kunne blande sig. Første album; Lange riffel detroniserede; Karthagos spøgelse (Alix) fra tredjepladsen, og blev så igen overhalet af; Mord i Washington, der også kom foran; Tågernes fort, så Mord i Washington blev årets næstbedste album for 1977. Jeg kan dog ikke udelukke, at det at jeg ikke havde forventningerne helt i højsædet kan spille ind på min vurdering. Når jeg læser album første gang, er der nogle album som jeg har meget høje forventninger til - og hvis disse ikke bliver indfriet, bliver min vurdering sommetider dårligere end når jeg genlæser albummet. Og omvendt - mere moderate forventninger betyder at jeg sommetider vurdere et album for højt, når det læses første gang. Men uanset hvad, så må jeg endnu en gang begræde, at Ken Parker ikke overlevede som serie. Af de 6 album jeg har læst (de 2 sidste læses først, når jeg kommer skal i gang med min alfabetiske læsning) - har jeg vurderet at 4 af dem kan være med i kampen om at være blandt de 20% bedste album inden for deres titel-bogstav (Mord i Washington = M).

Oktober måneds bedste tegneseriekøb:
Helvede tur-retur.jpg
Jeg fik mulighed for at købe nogle få album antikvarisk - og sandelig om jeg ikke fandt; Helvede tur-retur forkr. 50,-. Det må siges at være et røverkøb - især fordi standen er god - dog uden at være i nærheden af mint kondition. Jeg har afsendt min hoved-ordre for efteråret - og forventer at få den ca. medio november. :D
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Gimli »

November måneds bedste tegneserieoplevelse:
En_kontrakt_med_Gud.jpg
En_kontrakt_med_Gud.jpg (18.36 KiB) Vist 4478 gange
Min første læsning af denne klassiker - og jeg kan med fulde forstå andres begejstring for denne tegneserie. Eisner formår virkelig at omsætte 4 forskellige fortællinger til en karakteristik af et kvarter - noget jeg oplever er en sjældenhed - og får dermed bundet meget forskellige fortællinger sammen til en større sammenhæng. Det fik tilkæmpet sig pladsen som tredjebedste album for 1978 i min vurdering - en sjældenhed for album som har flere fortællinger. :!: Kan varmt anbefales. Jeg fik også læst 6. bind af Barefoot Gen (Writing the Truth) - men dette album når ikke helt op på samme niveau, som de første album.
En kommentar skal også falde vedr. 'Den hermetiske garage' - som jeg har fået læst for anden gang. Jeg kan godt forstå at dette album er karakteriseret som en klassiker. Der er helt sikkert tale om et mesterværk - sjældent har jeg oplevet en tegneserie, der er så individuel og banebrydende - og albummet må siges at være en hyldest til fantasien. Og jeg kan forstå Girauds oplevelse af frihed, under dette værks tilblivelse. Samtidig må jeg også erkende, at det ikke er et værk, som appellerer reelt til mig. Fortællingen er for fritflydende og ustruktureret til min smag. Selv om der nok er nogen herinde som vil protestere - så oplever jeg at fortællingen sætter sig for meget mellem 2 stole - rent genremæssigt (blanding af; science fiction og fantasy). Men som det var tilfældet med; Tanigushi's; Manden der går tur - så erkender jeg uden nogen bitterhed eller dårlig smag i munden, at 'Den hermetiske garage' er et mesterværk - der er intet som ligner det!

Månedens bedste tegneseriekøb:
Har ikke fået købt noget - Jeg forventede ellers at få min bestilling i november - men jeg har bestilt et par album, der ikke udkommer før december,
så det virker til, at Fantask venter med at sende min bestilling, til de har hele ordren samlet. Det er helt ok - men det var jo ikke en mulighed da jeg boede i Grønland, idet isen så kunne betyde op til 6 måneders forsinkelse. Så det skal jeg lige vende mig til. :)
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

Bedste læseoplevelse i november:

IMG_1269.JPG
Jep, noget så sjældent som en Superman historie. Tankevækkende og medrivende, li-idt langtrukken, men der skal roses, fordi det er en miniserie på 10 hæfter. Man er ikke faldet for fristelsen til at træ-æ-ække den ud til 12 hæfter. Flot tegnet tilligemed!

Bedste køb i november:

IMG_1270.JPG
IMG_1270.JPG (71.5 KiB) Vist 4298 gange
Det sidste danske nummer af Agent X9 - et godt køb til en femmer. Li-idt hærget på bagsiden, men fin indeni! Jamen, du har den jo i forvejen! Jah, joh! Rigtigt, men alligevel'ed, som man siger. :wink: :roll: :D

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af hopla »

Bedste læseoplevelse i November:
9781683969884_p0_v1_s1200x630.jpg
Selv det tidlige Barks er stærkt. Nu mangler Fantagraphics "kun" nr. 1 og nr. 29-36 ifølge spekulationer om hvornår de stopper.

Bedste køb:
Linda-og-Valentin-hyldestalbum.jpg
Linda-og-Valentin-hyldestalbum.jpg (64.61 KiB) Vist 4138 gange
Ret unik dansk hyldest til en af mine favorit serier.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Mit bedste, nå ja og også eneste køb i et stykke tid er disse tre svenske Romano Scarpa bøger som ser ud til at være i kronologisk rækkefølge og med lidt ekstramateriale også.
3 bøger af 360 sider per stk. til 290 kr. stykket og gratis forsendelse.
Det synes jeg er et ret godt køb.

Fine køb og læseoplevelser der postes.
Af de seneste er jeg mest for Modesty Blaise og Carl Barks.
rs1.jpg
rs3.jpg
rs.jpg
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af hopla »

Antaeus skrev: 7. dec 2024, 18:25 Mit bedste, nå ja og også eneste køb i et stykke tid er disse tre svenske Romano Scarpa bøger som ser ud til at være i kronologisk rækkefølge og med lidt ekstramateriale også.
Jeg er nysgerrig: hvor købte du disse, hvilken hjemmeside?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

hopla skrev: 9. dec 2024, 09:48
Antaeus skrev: 7. dec 2024, 18:25 Mit bedste, nå ja og også eneste køb i et stykke tid er disse tre svenske Romano Scarpa bøger som ser ud til at være i kronologisk rækkefølge og med lidt ekstramateriale også.
Jeg er nysgerrig: hvor købte du disse, hvilken hjemmeside?
https://seriersant.se/
Info fra benadikt
Se her viewtopic.php?f=4&t=16720&start=480
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af hopla »

Tak for info, begge! Jeg kigger lige i deres arkiver, har lidt svensk nostalgi (bl.a. for Jan Lööf, men hans har jeg).
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

hopla skrev: 9. dec 2024, 11:13 Tak for info, begge! Jeg kigger lige i deres arkiver, har lidt svensk nostalgi (bl.a. for Jan Lööf, men hans har jeg).
Ja, jeg er også glad for Jan Lööf.
Besvar