Det månedlige barometer

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Berti Stravonsky »

Åh. Jeg var lige på biblioteket med min klasse. Vi har en ugentlig bibliotekstime, og enkelte af eleverne tosser bare rundt og kan ikke finde relevante bøger.

Så jeg tog dem med over til tegneserierne, og vi fik kigget lidt. Selv lånte jeg en stak Buddy Longway, otte i alt, og da vi kom over i klassen, så delte jeg disse otte ud sådan helt tilfældigt (og så alligevel ikke), og sagde, at de skulle læse parvis, altså to om hvert album. Det blev en stor succes. Efter den velkendte modstand og almindelige udskolingsautoritetsmodstand, så kom der ro på, og vi fik læst.

Og de læste sgu. Men fornøjelse og kunne bagefter både genfortælle og zoome ind på passager, som havde vakt eftertanke. Pissegodt og Buddy Longway, som kan synes en kende kedelig til at begynde med, er alt andet end kedelig.




buddylongway01.jpg
buddylongway01.jpg (42.04 KiB) Vist 2344 gange
9876543148360.jpg
9876543148360.jpg (39.02 KiB) Vist 2344 gange
007244xuiftltlqzrqjpcc.jpg
007244xuiftltlqzrqjpcc.jpg (18.25 KiB) Vist 2344 gange
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Tillykke med succesen Berti. Håber den inspirere nogle af børnene til at gå videre i søgningen efter gode oplevelser.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Berti Stravonsky »

Håbet er lysegrønt.

Det store hit lige nu er Minkavlerne, og fire fra klassen går planken ud. De har alle fået samme sorte sweatshirts med navn fortil, og med minkavlerne trykt bagtil.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Måske skulle du introducerer dem til; Lysbrigaden. (Hvis de er ca. 12-14 år - altså).
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Robin »

April måneds bedste læseoplevelse:
IMG_1172.JPG
IMG_1172.JPG (120.8 KiB) Vist 2217 gange
Kurt Busiek er her igen sammen med den garvede garde!


Bedste køb i april:
IMG_1171.JPG
IMG_1171.JPG (87.6 KiB) Vist 2217 gange
3 forskellige af dem hersens for en 10'er. Jeg købte dem, der var :)

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det nye Wild West og Prærie-blad var et vildt blad. Nok det mest lusede tegneserienblad, der nogen sinde er udgivet på dansk. Kun på 16 sider, uden omslag og trykt på det groveste og mest træholdige (= billige) papir, Stenby Tryk kunne finde på papirlageret. Forsiden farvelagt af Interpresses tegnestuechef John "Kris" Kristiansen ved at skære masker i folie uden reelt at vide, hvordan det kom til at se ud i tryk.

Men serierne var rimeligt gode, fordi de oprindelige italienske serieskabere fra EsseGesse-tegnestuen i Italien havde startet dem som erstatning for deres oprindelige Wild West-serie Kaptajn Micky og Prærieserie Davy Crockett, som i de foregående år var blevet overtaget af ringe tegnere og løbet ud i sandet.

Og Det nye Wild West og Prærie-blad overgik trods alt lidt senere til at blive trykt på 32 sider og på bedre papir, men så til gengæld i mindre format. Indtil Interpresse helt måtte opgive EsseGesse-serierne, som var dem, forlagt havde været grundlagt på i 1954.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har aldrig haft Det Nye Wild West og Prærieblad i hånden, kun de små aflange. Men jeg husker annoncerne for dem.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Berti Stravonsky »

Ahh. Læste denne lille sag i går. Fjollet og skør og vidunderlig og forfriskende. Just sayin'


Batgris-1-forside-p.jpg
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9851
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Berti Stravonsky »

Vi har talt om det før. Der er enkelte udgivelser, hvis indhold eller tematik er anderledes end andre. Hvor formålet ikke 'blot' er at underholde eller fortælle en god historie.

Jeg har lige læse Cobolts Hinterhof, et værk der udkommer den 27.5.

Det er spændende læsning, og indholdets dybde folder sig ud og ud og ud. En sublim fortælling. Just saying.




Hinterhof-forside-p.jpg
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Antaeus »

Superhelte er normalt kun sekundært for mig, men jeg samler et klassikerbibliotek plus lidt diverse og her har jeg mange af de store klassikere inden for superheltegenren også, især Marvel, og herunder især Amazing Spider-Man. Det er fedt at have det helt store fra både Europa og USA og valgt efter det jeg synes bedst om.

Jeg kan bedst lide tegningerne af John Romita Sr. og jeg har også Ditko, men Ross Andru er nærmest en lige så god tegner som Romita og med en farvelægning som for mig er virkelig lækker så jeg fik købt Amazing Spider-Man Omnibus Volume 5 med Ross Andru som tegner, jeg kunne desværre ikke få det originale cover, men måtte nøjes med det nye standard cover. Jeg har allerede nr. 1-3, men 4'eren er desværre gået min næse forbi og ser ikke ud til at kunne fås til normale penge mere.

Hvis i vil kigge med så kan i se her på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=lbYFJHcP_LE
asm.jpg
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Jeg ved godt, at jeg har fortalt om "månedens" bedste tegneserie-oplevelse for maj. Men det var mere en markering af, at jeg var blevet færdig med min "alfabetiske" gennemlæsning - og nu gik over til min "kronologiske" gennemlæsning. Så nu laver jeg lige en status for opstarten - og så vender jeg tilbage til den almindelige månedlige indlæg.

Jeg har ikke så mange album fra før 1950, så jeg er allerede kommet frem til 1950. Og det bedste album jeg har læst fra dette år er - indtil nu;
På kæmpeøglernes ø.jpg
På kæmpeøglernes ø.jpg (59.61 KiB) Vist 1886 gange
I min bog, det bedste album i Johnny Hazard serien. Jeg har altid været "blød" over næsten alle versioner af gen-opdagelsen af dinosaur. (Jeg mener ikke at der her er tale om en spoiler, da forsiden (og titlen) allerede afslører det). Et spændings-/eventyr album som ligger et godt stykker over alt andet, jeg har, som er udgivet i 1950.

Bedste køb: Min forsendelse er på vej, og jeg kan formodentlig nå at komme omkring bedste køb næste udmelding - selv om det bliver lidt før juni, udløber. (Ferien står for døren - og sammen med nogle private opgaver, betyder det at der bliver lukket ned omkring d. 18. juni).
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Så lukker jeg ned - på denne side af sommerferien. Har en del private opgaver, som skal håndteres inden ferien for alvor starter, men inden må jeg hellere tilkendegive juni måneds bedste oplevelser og køb.

Bedste tegneserieoplevelse:
Arvestriden1.jpg
For mig er det her, Splint & Co. for alvor får udløst sit potentiale. Det er er en virkelig god fortælling, som er opbygget i en "3 akts. struktur" og for alvor får Splint & Co. til at gå ind på "eventyrernes" retning - frem for journalister på ferie fortællinger. Det er samtidige helt klart det bedste album fra 1952, som jeg har kendskab til.

Bedste køb af dansksproget tegneserie;
En dag - altid.jpg
En tegneserie, som jeg har glædet mig voldsomt til, lige siden jeg hørte den omtalt på; Tosset med tegneserier. At den har vundet Pingprisen for i år, betyder mindre i den sammenhæng. Den måde at bygge en kærlighedshistorie (om end platonisk) op på, er en virkelig god ide. Desværre er mine forventninger så høje - at jeg næsten kun kan blive skuffet.

Bedste køb af engelsksproget tegneserie:
A silent voice - box.jpg
A silent voice - box.jpg (27.23 KiB) Vist 1750 gange
Det var enten denne eller Reckless (brubaker), men 'A silent voice' bliver månedens køb, fordi der er tale om et lidt sjældent emne, nemlig mobning. Jeg ved at der også er et par danske album med det hovedtema - men da; A silent voice er blevet et mindre internationalt hit, er det altså denne serie, jeg har valgt at anskaffe. Det bliver et supplement til min diversitets tilgang, mens 'Reckless' (så vidt jeg kan forstå) er en formidabel fortælling om kriminalitet, som Brubaker er garant for et meget højt kvalitetsniveau. Men da jeg både har Criminal, Fatale og Gotham Central vinder 'A silent voice' altså med et mule-hår. (ud fra forventningerne).
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Antaeus »

Som dreng havde jeg det med at udnævne album som hovedværker i en serie. Og Arvestriden var helt klart en af hovedværkerne i Splint & Co. og et fremragende album også selv om Franquin udviklede sin tegne formåen og lidt senere album var bedre tegnede. Og i dag foretrækker jeg nok også en lang fremadskridende opbyggende historie fremfor den tredelte, som vi får i Arvestriden, men det er og bliver et fremragende album.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af lolsen »

Gimli: A Silent Voice er en virkelig god og vedkommende fortælling, den tror jeg du vil blive glad for :D
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Tak til både Antaeus og Lolsen.

Jeg er på linje med dig Antaeus Franquin laver bedre (mere helstøbte) album senere - både fortællemæssigt og tegnet - men Arvestriden er og bliver en klassiker.

Og Lolsen - mange tak for bekræftelsen. I min optik er du nok den som har størst indsigt i manga-genren herinde, så det er en anbefaling jeg værdsætter.
Besvar