Det månedlige barometer

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Berti Stravonsky »

Wauuu.

Da man var yngre, var det jo let at blive begejstret. Når man mister håret og får rynker alle steder, er det anderledes. Der skal 'mere' til.

Vei havde det, og når jeg lige scroller igennem, så kan jeg kun komme i tanke om Shi og Wika, der fik mig til at tabe kæben sådan for alvor.

Altså af værker, jeg ikke tidligere havde haft mellem fingrene. Buddy L og især Blueberry kan stadig få det 'der' frem.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev:
Gimli skrev:Men af de lidt mere friske album vil jeg gerne nævne; Muchacho. En troværdig blanding af; krig, coming of age/Young adult (hvad er forskellen?) og kærlighed. Jeg holder af Emmanuel Lepages blanding af tegninger og akvarel-maling. Solgte hans album ikke særlig godt - eller hvad er grunden til, at der ikke er udgivet mere af ham i Danmark.
Emmanuel Lepage er helt eminent, men nogen storsælger bliver han nok desværre aldrig. Hans hovedværk i nyere tid om Tjernobyl, "Un printemps à Tchernobyl", er en fuldstændig vild præstation. Han opholdt sig selv i de øde ruiner for at samle materiale og skitser, og det færdige album må betragtes som en kraftpræstation. Det fås faktisk på engelsk:
https://www.amazon.com/Springtime-Chern ... 256&sr=8-1

Eneste andet værk, lige så læseværdigt, der er udkommet på dansk, er "Landet uden ondskab".
https://pegasus.dk/tegneserier/017831
Jeg har læst; Landet uden ondskab. Det er et pragtfuld tegnet album - men af en eller anden grund fangede historien mig ikke på samme måde som; Muchacho. Jeg har nok lidt svært ved at sætte mig ind i junglestammens religiøse tænkning. Men hvis andre har fravalgt Muchacho på grund af det første album, så opfordrer jeg til, at give dette dobbelt-album en ekstra chance.

Vedr. "Tjernobyl"-albummet, så er det kommet på ønskelisten. (Ønskelisten er dog næsten altid længere end ordre-sedlen; men jeg krydser fingre for, den kan klare konkurrencen). Tak for tippet.
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Vigan »

Gimli skrev:nu har jeg for første gang læst en tegneserie med Homs streg. Og der var tale om en næsten lige så god læseoplevelse som Min fjerne barndomsby. Det er nemlig; Mænd der hader kvinder
Det var en skam, at Homs blev skiftet ud som tegner på de følgende bind.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Vigan skrev:
Gimli skrev:nu har jeg for første gang læst en tegneserie med Homs streg. Og der var tale om en næsten lige så god læseoplevelse som Min fjerne barndomsby. Det er nemlig; Mænd der hader kvinder
Det var en skam, at Homs blev skiftet ud som tegner på de følgende bind.
Nu fik Homs da tegnet første halvdel af; Luftkastellet der blev sprængt.

Jeg har ikke læst det som Man har tegnet. Men det lyder på dig, som om, at han ikke har kunnet indfri det niveau, som Homs startede ud med.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev:
Vigan skrev:
Gimli skrev:nu har jeg for første gang læst en tegneserie med Homs streg. Og der var tale om en næsten lige så god læseoplevelse som Min fjerne barndomsby. Det er nemlig; Mænd der hader kvinder
Det var en skam, at Homs blev skiftet ud som tegner på de følgende bind.
Nu fik Homs da tegnet første halvdel af; Luftkastellet der blev sprængt.

Jeg har ikke læst det som Man har tegnet. Men det lyder på dig, som om, at han ikke har kunnet indfri det niveau, som Homs startede ud med.
De færreste ville kunne hamle op med Homs. Han er en ener i moderne europæisk tegneserie og lige så markant som fx Hermann, Bilal, Giraud osv. var i sin tid.

Desværre (eller måske heldigvis for ham) har han det ikke godt med at lade sig presse af forlagenes ønsker om hastig produktion og snærende deadlines. Første gang han valgte at sige fra, var da han lavede Red Sonja for Marvel. Anden gang var med Millennium.

Forhåbentlig får han lov til at fortsætte "Shi" i et tempo, han kan leve med. Og forhåbentlig er der mange store værker i ham endnu, han er trods alt kun 45 år.

"Angelus" er stadig en juvel. Fås for 50 kr. i Faraos, en pris der er omvendt proportional med albummets kvalitet.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Erling Søby »

SHI er simpelthen noget af det bedste tegneserie, der er kommet på dansk i de senere år. Den har det hele: En ualmindelig spændende og vedkommende historie kombineret med Homs' fantastiske tegninger. Det er endnu bedre end Millennium. - Det eneste minus er, at det kommer til at tage årevis, før vi ser hvordan det ender.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

November måneds bedste tegneserieoplevelse:
Nikodemus' manuskript.jpg
Nikodemus' manuskript.jpg (46.03 KiB) Vist 2119 gange
Nikodemus' manuskript (første del af; De tredive denares forbandelse).
Det er et godt album af; De nye eventyr med; Blake og Mortimer. Van Hammes historie er spændende og albummet er veltegnet - især første ca. 2/3. Omstændighederne taget i betragtning, så er sidste del af albummet også vellykket - men man kan godt fornemme, at det "drive", som albummet startede med ikke længere er tilstede. Et album som jeg ikke opfatter forsøger at fange Jakobs "ånd", men som i kraft af plottet helt sikkert er godkendt alligevel. Stilbruddet med Jakobs ses bl.a. i; En handlekraftig kvindelig karakter. Hule-elementet som ellers "altid" er en del af Jakobs fortællinger, er nedtonet til det; 'Ikke eksisterende', bl.a. fordi det arkæologien næsten er erstattet med; et historie-element.

Månedens bedste tegneseriekøb:
Jeg fik handlet lidt småting ind ved; Black Friday - og jeg tror det bedste jeg har fået købt er:
Maggy Garrisson 3.jpg
Maggy Garrisson 3.jpg (60.2 KiB) Vist 2119 gange
De fleste omtaler Maggy Garrission positiv - og jeg kan godt lide krimier, som har en snært af socialrealisme. Det ved jeg ikke om Maggy Garrisson har - men det er min fornemmelse, at det ligger som en undertone i serien.

Som det nok er ved at være tydeligt, så går der en del tid, fra jeg har købt nye album, til de rent faktisk læses - så køb er altid vurderet ud fra mine forventninger.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev:Nikodemus' manuskript (første del af; De tredive denares forbandelse).
Det er et godt album af; De nye eventyr med; Blake og Mortimer. Van Hammes historie er spændende og albummet er veltegnet - især første ca. 2/3. Omstændighederne taget i betragtning, så er sidste del af albummet også vellykket - men man kan godt fornemme, at det "drive", som albummet startede med ikke længere er tilstede. Et album som jeg ikke opfatter forsøger at fange Jakobs "ånd", men som i kraft af plottet helt sikkert er godkendt alligevel. Stilbruddet med Jakobs ses bl.a. i; En handlekraftig kvindelig karakter. Hule-elementet som ellers "altid" er en del af Jakobs fortællinger, er nedtonet til det; 'Ikke eksisterende', bl.a. fordi det arkæologien næsten er erstattet med; et historie-element.
Jeg går ud fra, at du fortsætter umiddelbart med andet bind i historien? Eller sådan fungere din læselogistiske rækkefølge måske ikke :?:

Forresten er der en sjov ting med de to denarer-album af Van Hamme. Blake og Mortimer er jo kendt (berømt/berygtet) for at have en eksorbitant tekstmængde. Gennemsnittet ligger omkring 14.000-16.000 ord pr. album, men der er også eksempler på 17-18.000. Men ... de to Van Hamme-album indeholder kun 10-11.000 ord hver.

Svigtede Van Hamme traditionen? Var der nogen, der opdagede det (bortset fra oversætteren og redaktøren)? Det forekommer jo at være to velfungerende album, også selv om en af tegnerne desværre døde undervejs. Klassisk spændende og medrivende Van Hamme-historie efter min mening. Måske er Van Hamme bare så dygtigt, at ingen opdagede denne bemærkelsesværdige inkongruens?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev:Jeg går ud fra, at du fortsætter umiddelbart med andet bind i historien? Eller sådan fungere din læselogistiske rækkefølge måske ikke :?:

Forresten er der en sjov ting med de to denarer-album af Van Hamme. Blake og Mortimer er jo kendt (berømt/berygtet) for at have en eksorbitant tekstmængde. Gennemsnittet ligger omkring 14.000-16.000 ord pr. album, men der er også eksempler på 17-18.000. Men ... de to Van Hamme-album indeholder kun 10-11.000 ord hver.

Svigtede Van Hamme traditionen? Var der nogen, der opdagede det (bortset fra oversætteren og redaktøren)? Det forekommer jo at være to velfungerende album, også selv om en af tegnerne desværre døde undervejs. Klassisk spændende og medrivende Van Hamme-historie efter min mening. Måske er Van Hamme bare så dygtigt, at ingen opdagede denne bemærkelsesværdige inkongruens?
Vedr. læserækkefølge - dont get me startet :!: :lol: Nej - sådan fungerer min læserækkefølge ikke. Jeg er pt. ved at læse hele min samling (minus nykøb) alfabetisk. Blake og Mortimer læses i forhold til 'undertitler'. Så Nikodemus' manuskript læses under 'N' - og Orfeus port læses under 'O'. Heldigvis er der ikke så langt mellem disse to album, så Nikodemus' manuskrift er sikkert tilstrækkeligt klart i hukommelsen.

Vedr. Antal af ord. Min umiddelbare fornemmelse er at en stor del af forskellen kan forklares med et fald af "forklarings-tekst" (= ikke talebobler), som var markant mere i brug i 50'ernes og 60'ernes tegneserier end nutidens. Der er stadig "forklarings-bokse" - men så vidt jeg fornemmer med langt større interval end Jakobs album.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Vedr. læserækkefølge - dont get me startet :!: :lol: Nej - sådan fungerer min læserækkefølge ikke. Jeg er pt. ved at læse hele min samling (minus nykøb) alfabetisk. Blake og Mortimer læses i forhold til 'undertitler'. Så Nikodemus' manuskript læses under 'N' - og Orfeus port læses under 'O'. Heldigvis er der ikke så langt mellem disse to album, så Nikodemus' manuskrift er sikkert tilstrækkeligt klart i hukommelsen.
Men hvad så hvis første del havde haft undertitlen Orfeus' port og anden del Nikodemus' manuskript ... havde du så læst dem i omvendt rækkefølge? :shock:
Gimli skrev:Vedr. Antal af ord. Min umiddelbare fornemmelse er at en stor del af forskellen kan forklares med et fald af "forklarings-tekst" (= ikke talebobler), som var markant mere i brug i 50'ernes og 60'ernes tegneserier end nutidens. Der er stadig "forklarings-bokse" - men så vidt jeg fornemmer med langt større interval end Jakobs album.
Jo, men jeg referer kun til ikke-Jacobs-album, altså de moderne af forskellige forfattere (for dem kan jeg nemlig nemt tælle ord i ved at lade Word gøre det for mig i oversættelserne). Jeg har ikke forsøgt at at tælle ord i Jacobs' album, men de kan godt tænkes at slå Yves Sente, som jeg vil mene er rekordholderen blandt de moderne forfattere. Shakespeares testamente er en af højdespringerne.

Nu kan det også have spillet ind, at de to denarer-album var oversat af Freddy Milton, og han fik, i hvert fald med tiden, en tendens til at forkorte teksten. Men det kan ikke forklare hele den store forskel mellem Van Hamme og de andre.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev:Men hvad så hvis første del havde haft undertitlen Orfeus' port og anden del Nikodemus' manuskript ... havde du så læst dem i omvendt rækkefølge? :shock: .
Ja - det ville jeg. Og har gjort det med andre album. F.eks.; de 2 album i Pyramidernes Hemmelighed (Blake og Mortimer). Men det er også derfor, at jeg - når jeg er igennem den alfabetiske læsning - går over til en kronologisk ditto. (Vel og mærke sådan at alt hvad jeg har, der er udkommet i et år (f.eks. 2011) læses før, alt hvad jeg har af tegneserier fra 2012 læses etc. Her bliver Bob Morane lidt et kompromis - idet kronologien og udgivelses-rækkefølgen ikke er den samme).

Jeg kalder også min hobby (tegneserierne) for; Autismen :lol:

Vedr. Ord i Blake og Mortimer, så har jeg misforstået dig. Men ift. Nikodemus' manuskrift, så fik jeg for en gangs skyld ikke den "trægheds" fornemmelse under læsningen, som en del andre B&M album. Og det har med meget stor sandsynlighed pga. ordstrømmen har været mere moderat. Og du har ret i, at van Hamme som udgangspunkt har en mere spartansk dialog i mange af hans album. Og for mit vedkommende er det ikke automatisk = noget dårligt. For der sker stadig meget i hans fortællinger.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:Jo, men jeg referer kun til ikke-Jacobs-album, altså de moderne af forskellige forfattere (for dem kan jeg nemlig nemt tælle ord i ved at lade Word gøre det for mig i oversættelserne). Jeg har ikke forsøgt at at tælle ord i Jacobs' album, men de kan godt tænkes at slå Yves Sente, som jeg vil mene er rekordholderen blandt de moderne forfattere. Shakespeares testamente er en af højdespringerne.

Nu kan det også have spillet ind, at de to denarer-album var oversat af Freddy Milton, og han fik, i hvert fald med tiden, en tendens til at forkorte teksten. Men det kan ikke forklare hele den store forskel mellem Van Hamme og de andre.
Freddy gjorde et rigtig godt arbejde de de klassiske album, og hans sprogtone klæder Jacobs' historier.

Af de nye forfattere synes jeg, van Hamme er bedst til at skrive tekstkasser, hvor indholdet er kort, præcist og bidrager til historien, stemningen eller siger noget interessant. I flere af de nyere album virker det som om forfatteren har tænkt, at "tekstkasser er noget, der hører sig til i et B&M-album, så jeg må hellere referere, hvad der foregår på billedet" eller også gås der lyrisk all in som i Septimusstrålen. Det undrer mig ikke, at antallet af ord undertiden bliver meget højt, og det vil heller ikke undre mig, hvis det er højere end i Jacobs' album.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev:Jeg kalder også min hobby (tegneserierne) for; Autismen :lol:
Jeg forstår det, og når bare du har det godt med det, så er det helt fint med mig :)
Gimli skrev:ift. Nikodemus' manuskrift, så fik jeg for en gangs skyld ikke den "trægheds" fornemmelse under læsningen, som en del andre B&M album. Og det har med meget stor sandsynlighed pga. ordstrømmen har været mere moderat. Og du har ret i, at van Hamme som udgangspunkt har en mere spartansk dialog i mange af hans album. Og for mit vedkommende er det ikke automatisk = noget dårligt. For der sker stadig meget i hans fortællinger.
Det er meget interessant, faktisk. Og Van Hamme er jo grundlæggende bare en stjernedygtig fortæller, der er eminent til at dosere virkemidlerne, som man ikke mindst også kender det fra Thorgal, hvor man ikke har problemer med at "læse" længere ordløse forløb.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:Freddy gjorde et rigtig godt arbejde de de klassiske album, og hans sprogtone klæder Jacobs' historier.
Jeg er meget enig i det sidste, og muligvis også det første. Jeg har ikke undersøgt det, men vil gøre det i forbindelse med de kommende samlebind.
Frank Madsen skrev:I flere af de nyere album virker det som om forfatteren har tænkt, at "tekstkasser er noget, der hører sig til i et B&M-album, så jeg må hellere referere, hvad der foregår på billedet" eller også gås der lyrisk all in som i Septimusstrålen. Det undrer mig ikke, at antallet af ord undertiden bliver meget højt, og det vil heller ikke undre mig, hvis det er højere end i Jacobs' album.
Jeg er ikke helt uenig. Glæder mig til at høre, hvad I synes om "Moloks skrig", der udkommer på fredag. Og med den kun tredje danske oversætter i 40 år, Troels Hughes Hansen. Efter Freddy fulgte Ole Steen Hansen (som langsomt er ved at pensionere sig selv), og nu altså Troels.

I øvrigt kan man læse et portræt af Ole Steen Hansen, en af Danmarks flittigste tegneserieoversættere, i Bogmarkedet. Så vidt jeg ved er artiklen ikke låst.
https://bogmarkedet.dk/artikel/man-skal-være-mundret
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Det månedlige barometer

Indlæg af Robin »

Jeg er bagud, men bedste tegneserieindkøb i oktober: Flot Fantomet nr. 200, et tykt 100 siders hæfte. Jeg samler ikke, men kan ikke stå for nostalgi-fixet, når det fås så flot og så for en flad 5'er i antikvariatet.
IMG_0942.JPG
IMG_0942.JPG (68.71 KiB) Vist 1914 gange
Bedste tegneserielæseoplevelse i oktober: Rorschach #1
IMG_0941.JPG
Tom King gør det igen!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar