Fantask lukker

Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Fantask lukker

Indlæg af D@niel »

Robin skrev:....Kommer forbi ca. 1 gang om ugen og henter abbo., og det var bestemt hyggeligt og rart med Morten, men det er stadig fint, ikke det samme, men fint...

mvh.
Det! Enig!

Og jeg forstår udmærket hysteriet. Og har kun oplevet venlighed og vejledning i butikken.

Jeg handler udelukkende i Fantask fremover.
Rudi
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 703
Tilmeldt: 11. jun 2006, 12:25

Re: Fantask lukker

Indlæg af Rudi »

Selvom Fantask får en saltvandsindsprøjtning i form af penge, så ændrer det ikke ved, at butikken ikke har fulgt med. Servicen for ikke-stamkunder er latterlig lav, og når man - eller jeg - ikke kommer der mindst én gang om ugen, så hilser personalet ikke engang på en.

Der ER plads til specialbutikker. Sammenlign eventuelt med pladebutikker som er blomstret op de sidste par, men hvor ejerne og de ansatte også ved, at behandler man ikke sin kundekreds pænt, så tyr de til internettet.
De fleste af os nørder betaler gerne ekstra, men det kræver så også, at den vi køber af, yder noget ekstra. Det kan være vidensdeling eller bare et opmuntrende smil.

Jeg tænker at al den omtale Fantask nu har fået, sammen med pengene fra indsamlingen gør, at butikken kan udsætte deres lukning et års tid. Med mindre ejerne naturligvis har lært af lektien. Hvilket jeg bestemt håber.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Fantask lukker

Indlæg af Robin »

Når jeg, som stamkunde, opholder mig i Fantask, så oplever jeg en ufattelig høj " Hej" - frekvens til nærmest alle, der kommer ned ad trappen. Hvis ekspedienten er optaget af en kunde, kan det smutte, men "Hej" og "farvel" er meget ofte hørte udtryk i kælderbutikken.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Fantask lukker

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det er bestemt også tankevækkende, og ikke mindst imponerende, hvor mægtige Faraos er blevet i sammenligning med alle andre. Jeg kender ikke butikkerne udenfor hovedstaden, men er der andre, som i løbet af de hersens 20 år, kan se tilbage på en lignende udvikling?

Mirko?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Fantask lukker

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Uanset hvor ubegribeligt trist det er, hvis Fantask lukker, er det allerstørste problem for tegneserien som tegneserie et helt andet. Nemlig at Københavns boghandeler er blevet tømt for tegneserier i de sidste tyve år. Beskeden er, at de alligevel ikke kan have lige så stort et udvalg som Faraos Cigarer, og derfor vælger de hellere slet ikke at have noget og så henvise til Faraos.

Man skal langt ud i forstæderne for at finde en boghandel, der har et rimeligt udvalg. Og dét er virkelig en forfærdelig situation, og temmelig enestående for København i forhold til andre europæiske hovedstæder. At der kan ende med at være et reelt monopol inden for fysiske butikker, der sælger tegneserier.

Uanset hvor storartet Faraos butikker ellers kan siges at være. Det er trods alt ikke alle mennesker, der går hen i Skindergade, heller ikke selv om de måske anbefales det.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Fantask lukker

Indlæg af Berti Stravonsky »

Carsten Søndergaard skrev:Uanset hvor ubegribeligt trist det er, hvis Fantask lukker, er det allerstørste problem for tegneserien som tegneserie et helt andet. Nemlig at Københavns boghandeler er blevet tømt for tegneserier i de sidste tyve år. Beskeden er, at de alligevel ikke kan have lige så stort et udvalg som Faraos Cigarer, og derfor vælger de hellere slet ikke at have noget og så henvise til Faraos.

Man skal langt ud i forstæderne for at finde en boghandel, der har et rimeligt udvalg. Og dét er virkelig en forfærdelig situation, og temmelig enestående for København i forhold til andre europæiske hovedstæder. At der kan ende med at være et reelt monopol inden for fysiske butikker, der sælger tegneserier.

Uanset hvor storartet Faraos butikker ellers kan siges at være. Det er trods alt ikke alle mennesker, der går hen i Skindergade, heller ikke selv om de måske anbefales det.
Her på øen, øens største bogbutik endda, er der heller ikke tegneserier. Jeg har flere gange truet med tæskehold og endog også med charme og smil, men heller ikke det hjælper. Svaret har altid været, at der er ingen købere og så fjerner man, hvad der ellers var og er. Jamen, svarer jeg så, hvis I fjerner alt, så bliver der jo slet intet salg. Kunne man ikke...?

Men nej.

Nettet vinder.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Fantask lukker

Indlæg af Mirko Woelck »

Berti Stravonsky skrev:Det er bestemt også tankevækkende, og ikke mindst imponerende, hvor mægtige Faraos er blevet i sammenligning med alle andre. Jeg kender ikke butikkerne udenfor hovedstaden, men er der andre, som i løbet af de hersens 20 år, kan se tilbage på en lignende udvikling?

Mirko?
Århus har Stribeladen. Don købte en samling blandet godt, så han tager 5 år mere regnet fra 2018. Det er så second hand info. Fyn har Fyns Antikvariat. Karsten flyttede fra Bolbro til Centrum og sparede ret mange udgifter. Han og venner udgiver nu tegneserier i Tegneseriekompaniet og erotiske tegneserier under High Heels Society.

Ift. Faraos, kommer Amazon og Ali Baba virkerlig, så bliver deres rabatter noget FC (nok) ikke kan matche (let) og så må matche på anden vis ved fx. udstilling og synlighed på messer. Pris betyder meget, og det kan Fantask skriver under på. Synlighed som Carsten skriver om efterfølgende har vel også en virkning i, at nogle kan tro, at tegneserier ikke eksisterer mere... lidt sat på spidsen. Man bliver i hvert fald ikke inspireret af manglende udstilling og udvalg. Et andet aspekt for tegneserier i KBH er, at de simpelthen bliver stjået. Bog og Idé i købmagergade satte dem i 2 meters højde, Arnold Buschsk længere oppe bag lås og slå. Den tidligere ved søerne; bag disken.

De sidste problemer med svind har man ikke i samme grad ved webshops.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Fantask lukker

Indlæg af Robin »

Men på amazon og andre steder kommer der jo forsendelse på og evt. told, gør der ikke? Og så er den halve mill. lige rundet med 5000,-! Tillykke med det!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Fantask lukker

Indlæg af D@niel »

Det er en ret enestående oplevelse, vi er vidner til. Jeg skal love for, at de blev hørt. Tillykke. Jeg er egentligt meget enig i det, Carsten skrev, men jeg synes, at Faraos er drønimponerende, og jeg håber, at de også har kunder i disse dage.

Jo, folk kan skam godt li' tegneserier.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Fantask lukker

Indlæg af Robin »

Så var det lige "Dagens positive historie" på DR's P4. Og med Daniel: støt de fysiske butikker!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Fantask lukker

Indlæg af D@niel »

Robin skrev:Så var det lige "Dagens positive historie" på DR's P4. Og med Daniel: støt de fysiske butikker!

mvh.
Ja, jeg har været totalt uvidende om, hvor slemt det stod til. Det er dig, Erling Søby, Steffen Maarup og andre der altid har sagt, at tegneserier skal købes i fysiske butikker, og jeg har også handlet både i Fantask og Faraos, men broderparten har jeg købt på nettet i hvert fald de seneste 10 år.

Men denne uge har været en gamechanger for mig. Jeg er færdig med nethandel. Mit budget kan ikke stige meget, men det vil fremover blive lagt i Fantask (og sikkert også en del i Faraos, indtil næste krise). Fantask er meget dyrere end nettet, men fremover må jeg købe det mindre, og jeg vil betragte merprisen som donation til bevarelse af noget, jeg ikke kan undvære.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Fantask lukker

Indlæg af benadikt »

Med hensyn til priserne hos Fantask, så har de rabatordninger, hvis man køber for større beløb. Og da kan deres priser konkurrere med netbutikkerne.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Fantask lukker

Indlæg af Erling Søby »

D@niel:
Ja, jeg har været totalt uvidende om, hvor slemt det stod til. Det er dig, Erling Søby, Steffen Maarup og andre der altid har sagt, at tegneserier skal købes i fysiske butikker
Jeg kan berolige med, at jeg aldrig køber i andet end fysiske butikker. Om ikke andet, så for at være sikker på, at jeg får et eksemplar uden fejl og skader.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Fantask lukker

Indlæg af D@niel »

benadikt skrev:Med hensyn til priserne hos Fantask, så har de rabatordninger, hvis man køber for større beløb. Og da kan deres priser konkurrere med netbutikkerne.
Det var tidligere. Jeg husker ikke helt beløbene, men det var vist noget i retning af 5% ved >1000 kr og 10% ved >1500 kr (var det 10 og 15? Jeg kan ikke huske det). Idag har de, som marius skrev, dragemærker, der kræver køb for mindst 4.000, hvorefter man får 25% rabat på ét køb. Men selv med det ene køb på -25% har de altså svært ved at følge med flere af netbutikkerne. Specielt engelske booksetc kan ofte gøre det 25-35% billigere inkl. porto.

Uanset, så gik det op for mig, efter at jeg læste Nøhrs skriv ovre i "Til folk som ikke samler - hold jer væk..."-tråden, at man også skal overveje, om det virkeligt er nødvendigt at eje alle tegneserier på ens wanted-list. Så måske hellere ligge pengene i Fantask o.lign., få lidt færre bøger og læse nogle af dem på biblioteket.

Når alt det er sagt, så er det jo klart, at de fleste tegneserielæsere ikke bor i nærheden af butikkerne. Så selvfølgelig skal netbutikkerne bruges. Og jeg forstår også udmærket, hvis man køber så billigt som muligt, for der er jo rigeligt at bruge penge på. Men måske kunne man overveje ind imellem at lægge en af sine netordre hos en af de mindre fysiske butikker. Det vil i hvert fald være trist, hvis de skal lukke.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Fantask lukker

Indlæg af benadikt »

D@niel skrev:... I dag har de ... dragemærker, der kræver køb for mindst 4.000, hvorefter man får 25% rabat på ét køb...
Ja, så er det lavet om, siden jeg sidst købte stort ind hos dem for et par år siden.
D@niel skrev:..., som marius skrev,...
Det har jeg overset. Det kan være en fordel at læse hele tråden. :oops: :)
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Besvar