De gamle tegnedrenge

Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2446
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: De gamle tegnedrenge

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

VILD, vild tråd!
Tak for links og uddybning - kom bare med mer' ...

Tak, også, til Freddy for digitaliseringen.
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: De gamle tegnedrenge

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jan Erik Hedberg skrev:kom bare med mer' ...
Nå, men så kunne jeg jo fortælle lidt om Philip Treschow, der var en af datidens største kendere og samlere af danske ugeblade og ikke mindst tegneserier i ugeblade. For mit eget vedkommende kan jeg nævne, at min ofte omtalte komplette samling af "Se og hør" faktisk blev grundlagt af Philip Treschow, der sørgede for at samle de første halvtreds års numre og i stort omfang indbinde dem. Angiveligt skulle det være den eneste komplette samling ud over den, der findes i Allers arkiv. Min besiddelse af den har af og til været udsat for kærlig hånlatter, men tillad mig at nævne, at den lige nu er udlånt i researchsammenhæng. Det meste får en højere mening med tiden.

Philip Treschow var adelig. Ganske vist af brev- og lavadelen, men trods alt! Han var født på Orelund Gods ved Mørkøv på Vestsjælland, som var underlagt det nærliggende Torbenfelt Gods. Hans far var kammerherre, hofjægermester, godsejer Christian Frederik Treschow af Orelund. Philip Treschows eget fulde navn var Eiler Philip Rothe Treschow. Han var cand.jur. og havde et mangeårigt civilt erhverv i Landsskatteretten. Navnet Treschow var en adelificering af navnet på Niels Træskomager fra 1600-tallet, som han nedstammede fra. I årenes løb indskrev Treschowslægten sig i de tusindvis af efterkommere af etatsråd A.N. Hansen (1798-1873), stamfader til de såkaldte "adelige Hansen'er".

Skal vi i gossipsagens tjeneste tilføje, at DR's kunst- og kulturmedarbejder Ejner Johansson, der interviewede Arne Ungermann i 1970'erne, var farfar til skuespillerinden Scarlett Johansson? Hans fornavn er i øvrigt stavet fejlagtigt Ejnar i udsendelsen.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: De gamle tegnedrenge

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:Philip Treschow var adelig. Ganske vist af brev- og lavadelen, men trods alt! Han var født på Orelund Gods ved Mørkøv på Vestsjælland, som var underlagt det nærliggende Torbenfelt Gods. Hans far var kammerherre, hofjægermester, godsejer Christian Frederik Treschow af Orelund. Philip Treschows eget fulde navn var Eiler Philip Rothe Treschow. Han var cand.jur. og havde et mangeårigt civilt erhverv i Landsskatteretten. Navnet Treschow var en adelificering af navnet på Niels Træskomager fra 1600-tallet, som han nedstammede fra. I årenes løb indskrev Treschowslægten sig i de tusindvis af efterkommere af etatsråd A.N. Hansen (1798-1873), stamfader til de såkaldte "adelige Hansen'er".
Sussi og jeg havde den fornøjelse at blive inviteret med på et ophold i kurbyen Merano med Philip og Ragna Treschow i 1994. Den tur inspirerede til "Kurt Dunder i Tyrol". Philip var også fan af "Aida Nur", så da han året efter arvede to pejseskærme, betalte han Sussi for at male forsiderne fra seriens to bind på dem.
1995-BV---Sussi-maler-pejseforsatser-med-Aida-Nur-1.png
Ud over de forfædre, Carsten nævner, så havde Philip også en onkel, Harry Treschow, der var dansk konsul i Ægypten, da Tutankhamons grav blev opdaget i 1922. Harry Treschow efterlod to fotoalbum fulde af fotos og postkort, som relaterede til udgravningen, der var et stort tilløbsstykke blandt de velhavende europæiske turister. Philip syntes, at Sussi skulle have de to album. En række af billederne er knipset, mens Howard Carter og hans folk bærer fund op fra Tuts grav.
Aida-Nur-CONTENT-115.png
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: De gamle tegnedrenge

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er fandme solid kulturhistorie, det dér, Frank! Tak for de historier.

Men hvad var det for et projekt, Philip havde der i starten af 90'erne? Han kastede sig over mig, da jeg havde forladt Carlsen med et eller andet projekt, han havde sat sig i hovedet at ville gennemføre, efter at han var gået på pension og var flyttet tilbage til Vestsjælland.

Jeg har glemt, hvad det var, men jeg husker, at jeg sagde til ham: "Jeg tror, du skal tale med Frank Madsen om det. Han er den rette til at udføre det".
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. feb 2007, 22:31

Re: De gamle tegnedrenge

Indlæg af TorbenB »

Carsten Søndergaard skrev:I øvrigt var det ikke første gang, Edmondt Jensen lavede tv-programmer om tegneserier for DR TV. Så tidligt som i 1970 lavede han en programrække med titlen "Vor mand i serien" / "Vor dame i serien", alt efter om de handlede om mandlige eller kvindelige tegneserieskabere.
"Vor mand i serien" om Jørgen Mogensen findes faktisk også på Youtube.
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. feb 2007, 22:31

Re: De gamle tegnedrenge

Indlæg af TorbenB »

Lidt mere om Jørgen Mogensen - og Gerda Nystad:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: De gamle tegnedrenge

Indlæg af Carsten Søndergaard »

TorbenB skrev:"Vor mand i serien" om Jørgen Mogensen findes faktisk også på Youtube.
Ah, fænomenalt! Tak!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: De gamle tegnedrenge

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Interessant nok var det OGSÅ Philip Treschow, der interviewede Jørgen Mogensen i 1971. Hvor de åbenbart sagde De til hinanden. I 1986 var de trods alt blevet dus.

"Publikum lever jo altså i forrige århundrede." En ægte Jørgen Mogensen-udtalelse, som altid sagt med hans uhyre venlige, imødekommende stemme. Ha ha.
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 379
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: De gamle tegnedrenge

Indlæg af Jack J »

Jeg har virkelig ikke noget at tilføje, men føler en stærk trang til at deltage i tråden, så lad mig blot lige (igen) takke pænt for at oploade de gamle programmer, informationerne og TorbenB's links. :mrgreen:
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 379
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: De gamle tegnedrenge

Indlæg af Jack J »

Nu har jeg kigget lidt på den YouTube-kanal, som TorbenB linker til. Navnet på manden bag er Jens Cornelius. En efterkommer af Cosper Cornelius velsagtens. Han har uploadet en fandens masse sjældne ting fra dansk tv længe før videomaskinenens tid. Ting, der vel at mærke ikke er genudsendt eller ligger på DR's hjemmeside. Man skulle tro, at han næsten må have sin gang på DR eller noget.

Jeg fandt også lige dette program fra 1970:

Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: De gamle tegnedrenge

Indlæg af Mirko Woelck »

Apropos Philip Treschow, så har flere storsamlere været ude efter hans samling af ugeblade, men de endte, også dubletter, på Det kongelige Bibliotek til supplering af deres egen samling. Selv derefter forsøgte en storsamler, efter hvad denne fortalte mig, ivrigt at købe resterne samt overskud, men det måtte ikke videresælges og blev destrueret, og ikke henlagt på lager.
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 379
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: De gamle tegnedrenge

Indlæg af Jack J »

Mirko Woelck skrev:men det måtte ikke videresælges og blev destrueret, og ikke henlagt på lager.
:o :shock: :?

Det lyder som et frygteligt spild. Man samler vel til dels for at redde noget fra at forsvinde. At vælge at få det destrueret, når man ikke selv har brug for det længere, lyder trist.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: De gamle tegnedrenge

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jack J skrev:Nu har jeg kigget lidt på den YouTube-kanal, som TorbenB linker til. Navnet på manden bag er Jens Cornelius. En efterkommer af Cosper Cornelius velsagtens. Han har uploadet en fandens masse sjældne ting fra dansk tv længe før videomaskinenens tid. Ting, der vel at mærke ikke er genudsendt eller ligger på DR's hjemmeside. Man skulle tro, at han næsten må have sin gang på DR eller noget.
Ja, det er noget med, at der er en niece til Jørgen Mogensen involveret, som har arbejdet på DR, og som har tilvejebragt de bånd.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: De gamle tegnedrenge

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev:Apropos Philip Treschow, så har flere storsamlere været ude efter hans samling af ugeblade, men de endte, også dubletter, på Det kongelige Bibliotek til supplering af deres egen samling. Selv derefter forsøgte en storsamler, efter hvad denne fortalte mig, ivrigt at købe resterne samt overskud, men det måtte ikke videresælges og blev destrueret, og ikke henlagt på lager.
Trist historie, som jeg ikke kendte. Men jeg var altså så heldig at have hans Se og hør-samling. Altså bortset fra at den lige nu er udlånt til research. Men den er i gode hænder.
Besvar