Adele og undren

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Adele og undren

Indlæg af Berti Stravonsky »

Nå, derude.

Med risiko for at indlede en flamewar, så hør her. Jeg har aldrig været Tardifan. Nix nej. Og Adele er i mine øjne hæslig fra start til slut.

Så hvad er dét, jeg ikke forstår? Hjælp mig. Hvorfor kan I li' skidtet, hvis I altså kan.
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 874
Tilmeldt: 27. nov 2008, 21:32
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Adele og undren

Indlæg af Nøhr »

Det handler bare om smag der er forskellig, og hvilke sammensurium af kulturer man er bebyrdet med.
Er man til pasticher over gammel Fransk pulp-literatur parret med en (Fransk) national selvudslettelse vil man sætte pris på Adeles absurditeter.
Ellers bare nyd de ting du nyder.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Adele og undren

Indlæg af Robin »

Nøhr, du nailer den! Enig!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Adele og undren

Indlæg af Erling Søby »

Hvis man holder af klassisk pulp og kulørt føljeton-litteratur, så er især de tre første albums (Adele og uhyret, Dæmonen fra Eiffeltårnet og Den gale videnskabsmand) simpelthen spot on. Derfra bliver serien noget mere ujævn. Og ellers hander det vel også om, hvorvidt man kan med Tardis tegninger.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Adele og undren

Indlæg af Gimli »

Tardi er i mine øjne meget svingende. Det er primært de album, hvor historien "holder". Det vil sige, at der opleves at væren sammenhængende fortælling. Tardis fortællestruktur er meget lidt lineær. Og nogle albumer præget af, at sammenhængen i fortællingen er så svær tilgængelig (eller ikke eksisterer) at albummet næsten virker som en collage af tegninger. Men når det lykkes at få samlet trådende i en fortælling, der giver mening og ofte en 'aha' oplevelse (ift. plottet/det narrative), så kan han altså noget med tegneserien jeg ikke oplever hos andre.

Jeg har heller aldrig været vild med tegnestilen, men det er primært ansigterne jeg skal "arbejde" med ift. accept. De giver personerne et eller andet baby-agtigt udtryk, som sjældent passer til karakterernes øvrige fremstilling.
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Adele og undren

Indlæg af ovemunk »

Har aldrig fanget tegneserien. Filmen derimod var god men Adele så nu også noget bedre ud i filmudgaven.. :wink:
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Adele og undren

Indlæg af Frank Madsen »

Berti Stravonsky skrev:Nå, derude.

Med risiko for at indlede en flamewar, så hør her. Jeg har aldrig været Tardifan. Nix nej. Og Adele er i mine øjne hæslig fra start til slut.

Så hvad er dét, jeg ikke forstår? Hjælp mig. Hvorfor kan I li' skidtet, hvis I altså kan.
De første 3 album, hvor serien tog sig selv alvorligt, var både spændende, godt fortalt og eminent tegnet. Og stadig med lidt ironisk distance, men ikke så meget, at det forstyrrer læsningen. Senere bliver det lidt meta-agtigt, men stadig underholdende - blot på en anden måde.

Jeg har svært ved at se, hvorfor serien skulle være ligefrem "hæslig".

Billede
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
PhilipG
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 94
Tilmeldt: 12. jan 2019, 08:11

Re: Adele og undren

Indlæg af PhilipG »

Adele er ikke den bedste af Tardis serier (selvom de to første bind er forrygende).

Prøv i stedet lykken med Fandens til krig og Skyttegravskrigen (1. verdenskrig), Folkets røst (Pariserkommunen) og Nester Burma - særligt Galskab i Rue de la Gare (2. verdenskrig).

Sjældent har krig været skildret så modbydeligt, og aldrig er så mange blevet dræbt med et sidste dødsskrig - "Aaa".
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9854
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Adele og undren

Indlæg af Berti Stravonsky »

> Frank

Hæslig er nok også at stramme skruen. Jeg ved sgu ikke. Der er bare noget, som jeg ikke helt kan forlige mig med.
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 380
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Adele og undren

Indlæg af Jack J »

Berti Stravonsky skrev: 18. sep 2019, 13:07 Nå, derude.
Jeg ser, at ComicWiki har postet et link til en Adèle-anmeldelse, som du åbenbart skulle have skrevet på det gamle Seriejournalen. Linket er selvsagt dødt nu. Ligger det stadig derude et sted og i så fald: Har du et link, der virker?
https://comicwiki.dk/wiki/Ad%C3%A8le_Bl ... nmeldelser
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Adele og undren

Indlæg af Mesterius »

Jack J skrev: 23. jan 2024, 18:36
Berti Stravonsky skrev: 18. sep 2019, 13:07 Nå, derude.
Jeg ser, at ComicWiki har postet et link til en Adèle-anmeldelse, som du åbenbart skulle have skrevet på det gamle Seriejournalen. Linket er selvsagt dødt nu. Ligger det stadig derude et sted og i så fald: Har du et link, der virker?
https://comicwiki.dk/wiki/Ad%C3%A8le_Bl ... nmeldelser
Her er anmeldelsen, som Berti skrev i 2010: viewtopic.php?p=122273#p122273 Faktisk en ganske glødende omtale.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Adele og undren

Indlæg af Antaeus »

Tardi, herunder Adele har heller aldrig vundet et plads i mit hjerte selv om jeg har prøvet at læse serien flere gange, men det bliver kun til nogle album og så stopper jeg.
Hverken historierne eller tegningerne fanger rigtig og jeg har ingen Tardi album i min samling, som ellers i høj grad består af euro- og us-klassikere.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 380
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Adele og undren

Indlæg af Jack J »

Mesterius skrev: 23. jan 2024, 19:15
Jack J skrev: 23. jan 2024, 18:36
Berti Stravonsky skrev: 18. sep 2019, 13:07 Nå, derude.
Jeg ser, at ComicWiki har postet et link til en Adèle-anmeldelse, som du åbenbart skulle have skrevet på det gamle Seriejournalen. Linket er selvsagt dødt nu. Ligger det stadig derude et sted og i så fald: Har du et link, der virker?
https://comicwiki.dk/wiki/Ad%C3%A8le_Bl ... nmeldelser
Her er anmeldelsen, som Berti skrev i 2010: viewtopic.php?p=122273#p122273 Faktisk en ganske glødende omtale.
Tak! :D
Besvar